Universitat Internacional de Catalunya

Fonaments Culturals: Invitació a Pensar

Fonaments Culturals: Invitació a Pensar
3
15278
3
Primer semestre
op
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat


En acabar la classe poden concertar-se entrevistes amb el professor.

Presentació

Aquest curs aspira a promoure el desenvolupament del pensament personal dels estudiants sobre algunes de les qüestions vitals que més els interpel·len. Es tracta d'un curs eminentment pràctic. 

La invitació a pensar s'aconsegueix a través de l'escriptura personal en classe a partir de l'experiència de cadascun, de la lectura dels textos a l'aula i del diàleg amb els altres a partir d'aquests textos.

Objectius

Competències:

  • Capacitat d'anàlisi i síntesi: pensar. 
  • Capacitat de comprendre: llegir. 
  • Comunicació escrita: escriure. 
  • Comunicació oral: expressar-se. 
  • Capacitat crítica i autocrítica.
  • Reflexionar per escrit a partir de la pròpia experiència vital sobre qüestions centrals de la vida humana.


Objectius d'habilitats: Al final del curs, l'estudiant haurà de ser capaç de:

  • Pensar pel seu compte i posar per escrit el pensat.
  • Escoltar altres opinions, valorar-les i aprendre d'elles.
  • Presentar les seves opinions oralment i escoltar les dels altres.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Resultats d'aprenentatge: Al final del curs, l'estudiant haurà de ser capaç de:

  • Escriure amb correcció cinc assajos sobre els temes plantejats.
  • Exposar adequadament en classe almenys un d'aquests assajos.
  • Publicar en un blog personal en la web els cinc assajos escrits al llarg del curs, incloent-hi un vídeo de presentació.

Continguts

  1. Introducció al curs. L'horitzó de la vida intel·lectual. Atrevir-se a pensar i a expressar-se per a ser protagonista de la pròpia vida.
  2. Les virtuts de la vida intel·lectual. Pensar, llegir i escriure: viure. L'escriptura i IA.
  3. Llegir i parlar en públic: Viure d'estrena. Educar l'atenció. La llibertat i les seves caricatures. Com afavorir el creixement personal: creativitat.
  4. Articulació de pensament i vida en l'escriptura. Aprendre a escriure. Escriure com posar en net el pensat. Dir la veritat: transparència. Afany de claredat i d'originalitat. L'amistat. Comunitats de recerca. Silenci i solitud.

Cronograma de classes 1a Setmana [8 de setembre]
  • Presentació de l'assignatura.
  • L'horitzó de la vida intel·lectual.
2a Setmana [15 de setembre] [no hi haurà classe: treball personal]

3a Setmana [22 de setembre] [lliurar assaig biogràfic]
  • L'enfocament "medieval" del curs: l'article de Clay Shirky
  • Lectura assajos biogràfics (exercici 1)
4a Setmana [29 de setembre]
  • Llegir i parlar en públic
  • Lectura assajos biogràfics (exercici 1)
5a Setmana [6 d'octubre]
  • Viure d'estrena i educar l'atenció
  • Exercici núm. 2: La joventut actual.
6a Setmana [13 d'octubre]
  • Claus de la vida intel·lectual: pensar
  • Lectura de textos exercici núm. 2
7a Setmana [20 d'octubre]
  • Claus de la vida intel·lectual: llegir i escriure
  • Exercici núm. 3: Vida intel·lectual
8a Setmana [27 d'octubre]
  • Escriure: Tenir alguna cosa a dir!
  • Lectura de textos exercici núm. 3
9a Setmana [3 de novembre]
  • Què és l'amistat.
  • Exercici núm. 4: L'amistat
10a Setmana [10 de novembre]
  • La llibertat i les seves caricatures.
  • Lectura de textos exercici núm. 4
11a Setmana [17 de novembre] [comunicació enllaci vídeo]
  • Pluralisme i relativisme: la cerca de la veritat
  • Exercici núm. 5 en grups
12a Setmana [24 de novembre] [lliurar Quadern]
  • Reflexió oberta sobre el perdó
  • Presentacions exercici núm. 5
13a Setmana [1 de desembre]
  • Devolució dels Quaderns de l'assignatura. Presentació final dels vídeos.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Els estudiants deuran:

  • Assistir activament a les sessions de classe. Podran complementar les classes amb la lectura del llibre: Jaime Nubiola, Invitació a pensar, Madrid, Rialp, 2009. Ebook:  https://www.rialp.com/libro/invitacion-a-pensar_92715/edicion/ebook-118018/
  • Reunir en el seu Quadern de l'assignatura les seves anotacions i reflexions del curs.
  • Realitzar un assaig biogràfic a casa, quatre exercicis d'escriptura a l'aula i presentar oralment en classe almenys un d'aquests textos.
  • Publicar en la web un vídeo de presentació de la seva experiència del curs (màx. 4 min.).

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



No hi haurà examen final: en el seu lloc caldrà comunicar abans del 17 de novembre la URL del seu vídeo de presentació de la seva experiència del curs (màx. 4 min.) i lliurar el 24 de novembre el seu Quadern de l'assignatura amb les seves anotacions i reflexions desenvolupades al llarg del curs.

Per a ser qualificat és imprescindible haver assistit al 85% de les sessions de classe,haver realitzat l'assaig biogràfic, els quatre exercicis d'escriptura a l'aula, i presentar oralment en classe almenys un d'aquests textos.

La qualificació final es distribuirà així:
  • Assaig i exercicis (5): 50 %
  • Treball final (Quadern i vídeo): 30 % (15% + 15%)
  • Participació activa en classe: 20 %

L'avaluació en la segona convocatòria seguirà els mateixos criteris.

Bibliografia i recursos

Bàsica: 

  • J. Nubiola: Invitación a pensar. Madrid, Rialp, 2019, 3ª ed.

Complementària:

  • J. Nubiola: Vivir, pensar, soñar, Rialp, Madrid, 2017, 248 pàgs.
  • J. Nubiola: Pensadores de frontera, Rialp, Madrid, 2020, 166 pàgs.
  • P. Graham. "Writes and Write-Nots", Blog personal, octubre 2024 [https://www.paulgraham.com/writes.html]
  • C. Shirky: "Students Hate Them. Universities Need Them. The Only Real Solution to the A.I. Cheating Crisis". New York Times, 26 agosto 2025.