Universitat Internacional de Catalunya
Fonaments Culturals: Invitació a Pensar
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
En acabar la classe poden concertar-se entrevistes amb el professor.
Presentació
Aquest curs aspira a promoure el desenvolupament del pensament personal dels estudiants sobre algunes de les qüestions vitals que més els interpel·len. Es tracta d'un curs eminentment pràctic.
La invitació a pensar s'aconsegueix a través de l'escriptura personal en classe a partir de l'experiència de cadascun, de la lectura dels textos a l'aula i del diàleg amb els altres a partir d'aquests textos.
Objectius
Competències:
- Capacitat d'anàlisi i síntesi: pensar.
- Capacitat de comprendre: llegir.
- Comunicació escrita: escriure.
- Comunicació oral: expressar-se.
- Capacitat crítica i autocrítica.
- Reflexionar per escrit a partir de la pròpia experiència vital sobre qüestions centrals de la vida humana.
Objectius d'habilitats: Al final del curs, l'estudiant haurà de ser capaç de:
- Pensar pel seu compte i posar per escrit el pensat.
- Escoltar altres opinions, valorar-les i aprendre d'elles.
- Presentar les seves opinions oralment i escoltar les dels altres.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Resultats d'aprenentatge: Al final del curs, l'estudiant haurà de ser capaç de:
- Escriure amb correcció cinc assajos sobre els temes plantejats.
- Exposar adequadament en classe almenys un d'aquests assajos.
- Publicar en un blog personal en la web els cinc assajos escrits al llarg del curs, incloent-hi un vídeo de presentació.
Continguts
- Introducció al curs. L'horitzó de la vida intel·lectual. Atrevir-se a pensar i a expressar-se per a ser protagonista de la pròpia vida.
- Les virtuts de la vida intel·lectual. Pensar, llegir i escriure: viure. L'escriptura i IA.
- Llegir i parlar en públic: Viure d'estrena. Educar l'atenció. La llibertat i les seves caricatures. Com afavorir el creixement personal: creativitat.
- Articulació de pensament i vida en l'escriptura. Aprendre a escriure. Escriure com posar en net el pensat. Dir la veritat: transparència. Afany de claredat i d'originalitat. L'amistat. Comunitats de recerca. Silenci i solitud.
Cronograma de classes 1a Setmana [8 de setembre]
- Presentació de l'assignatura.
- L'horitzó de la vida intel·lectual.
3a Setmana [22 de setembre] [lliurar assaig biogràfic]
- L'enfocament "medieval" del curs: l'article de Clay Shirky
- Lectura assajos biogràfics (exercici 1)
- Llegir i parlar en públic
- Lectura assajos biogràfics (exercici 1)
- Viure d'estrena i educar l'atenció
- Exercici núm. 2: La joventut actual.
- Claus de la vida intel·lectual: pensar
- Lectura de textos exercici núm. 2
- Claus de la vida intel·lectual: llegir i escriure
- Exercici núm. 3: Vida intel·lectual
- Escriure: Tenir alguna cosa a dir!
- Lectura de textos exercici núm. 3
- Què és l'amistat.
- Exercici núm. 4: L'amistat
- La llibertat i les seves caricatures.
- Lectura de textos exercici núm. 4
- Pluralisme i relativisme: la cerca de la veritat
- Exercici núm. 5 en grups
- Reflexió oberta sobre el perdó
- Presentacions exercici núm. 5
- Devolució dels Quaderns de l'assignatura. Presentació final dels vídeos.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Els estudiants deuran:
- Assistir activament a les sessions de classe. Podran complementar les classes amb la lectura del llibre: Jaime Nubiola, Invitació a pensar, Madrid, Rialp, 2009. Ebook: https://www.rialp.com/libro/invitacion-a-pensar_92715/edicion/ebook-118018/
- Reunir en el seu Quadern de l'assignatura les seves anotacions i reflexions del curs.
- Realitzar un assaig biogràfic a casa, quatre exercicis d'escriptura a l'aula i presentar oralment en classe almenys un d'aquests textos.
- Publicar en la web un vídeo de presentació de la seva experiència del curs (màx. 4 min.).
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
No hi haurà examen final: en el seu lloc caldrà comunicar abans del 17 de novembre la URL del seu vídeo de presentació de la seva experiència del curs (màx. 4 min.) i lliurar el 24 de novembre el seu Quadern de l'assignatura amb les seves anotacions i reflexions desenvolupades al llarg del curs.
La qualificació final es distribuirà així:
- Assaig i exercicis (5): 50 %
- Treball final (Quadern i vídeo): 30 % (15% + 15%)
- Participació activa en classe: 20 %
L'avaluació en la segona convocatòria seguirà els mateixos criteris.
Bibliografia i recursos
Bàsica:
- J. Nubiola: Invitación a pensar. Madrid, Rialp, 2019, 3ª ed.
Complementària:
- J. Nubiola: Vivir, pensar, soñar, Rialp, Madrid, 2017, 248 pàgs.
- J. Nubiola: Pensadores de frontera, Rialp, Madrid, 2020, 166 pàgs.
- P. Graham. "Writes and Write-Nots", Blog personal, octubre 2024 [https://www.paulgraham.com/writes.html]
- C. Shirky: "Students Hate Them. Universities Need Them. The Only Real Solution to the A.I. Cheating Crisis". New York Times, 26 agosto 2025.