Universitat Internacional de Catalunya

Farmacologia

Farmacologia
7
7619
3
Primer semestre
OB
Procediments diagnòstics i terapèutics
Farmacologia
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Presentació

La farmacologia, en tota la seva extensió, constitueix un dels eixos fonamentals de la pràctica mèdica. El professional mèdic ha de conèixer amb profunditat els diferents grups de fàrmacs, el seu mecanisme d’acció, la seva farmacocinètica, les seves indicacions, els diferents tipus de reaccions adverses i contraindicacions, etc i ha d’estar preparat per a realitzar la prescripció del medicament més apropiat per a cada pacient, tenint en compte les característiques fisio-patològiques de l’individu, les interaccions medicamentoses, l’ètica mèdica i l’ús racional dels medicaments. 

Requisits previs

L’alumne ha de tenir els coneixements bàsics d’anatomia, fisiologia, bioquímica i biologia molecular. 

Objectius

 

  • Donar a conèixer els principals grups de fàrmacs i els medicaments representatius de cada grup, les seves indicacions, mecanisme d’acció, reaccions adverses i contraindicacions. 

  • Donar a conèixer les principals vies de administració dels fàrmacs i els processos d’absorció, metabolisme, distribució i eliminació, així com les eines existents per al seu estudi. 

  • Evidenciar els principals tipus d’interaccions farmacològiques.

  • Mostrar a l’alumne les diferents situacions fisiològiques i patològiques que modulen l’efecte dels fàrmacs. 

  • Mostrar les utilitats i el maneig de les principals bases de dades farmacològiques.

  • Familiaritzar l’estudiant en la lectura, comprensió i crítica dels articles científics en farmacologia. 

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 12 - Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, d'acord amb l'evidència científica disponible.
  • 18 - Indicar la terapèutica més adequada (farmacològiques, quirúrgiques, psicològiques i socials o d'altres) que són pertinents en els processos aguts i crònics més predominants, en la rehabilitació així com dels malalts en fase terminal, incloent-hi l'avaluació de la seva eficàcia.
  • 23 - Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els pacients, els familiars, els mitjans de comunicació i altres professionals.
  • 24 - Establir una bona comunicació interpersonal que doni capacitat de dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, familiars, mitjans de comunicació i altres professionals.
  • 31 - Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
  • 32 - Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats clíniques, terapèutiques, preventives i de recerca.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar l'assignatura, l'estudiant ha de ser capaç de: 

  1. Identificar els principals grups farmacològics, les seves indicacions, mecanisme d’acció, farmacocinètica, posologia, reaccions adverses i contraindicacions. 

  2. Conèixer i utilitzar els fàrmacs més rellevants per al tractament de patologies del sistema nerviós, sistema cardiovascular, hematològic , renal, aparell respiratori, aparell digestiu i sistema endocrí.

  3. Conèixer i utilitzar els fàrmacs més rellevants per a tractar el dolor, la inflamació, les reaccions al·lèrgiques, alteracions del sistema immunitari i neoplàsies.

  4. Conèixer i utilitzar els fàrmacs per al tractament de les infeccions bacterianes, víriques, fúngiques i parasitàries. 

  5. Utilitzar adequadament les eines per a la cerca d’informació i bases de dades sobre medicaments 

  6. Identificar les interaccions farmacològiques i les reaccions adverses dels medicaments en l’ús concomitant de diversos fàrmacs en un mateix pacient, i proposar canvis en el tractament farmacològic per tal d’evitar-les.

Continguts

CLASSES TEÒRIQUES 

Mòdul 1 Farmacologia general 

1. Introducció a la farmacologia: conceptes, objectius, el seu paper en la Medicina. Mecanisme d’acció dels fàrmacs (farmacodinàmica).
2. Farmacocinètica: absorció, distribució, metabolisme i eliminació dels fàrmacs. Formes farmacèutiques i vies d’administració
3. Toxicitat i reaccions adverses dels medicaments. Interaccions entre fàrmacs. Dosificació en diferents estats fisiològics i patològics. L’assaig clínic. 

 

Mòdul 2: Farmacologia del sistema nerviós autònom i perifèric
4. Neurotransmissors i receptors del sistema autònom. Fàrmacs del sistema nerviós simpàtic.
5. Fàrmacs del sistema nerviós parasimpàtic. Bloquejants neuromusculars i ganglionars.

Mòdul 3: Farmacologia del sistema nerviós central
6. Tipus de dolor. Escala terapèutica del dolor. Fàrmacs analgèsics opiacis. Tractament del dolor crònic.
7. Fàrmacs anticonvulsivants. Tractament de les malalties neurodegeneratives: Parkinson, Alzheimer i altres demències.
8. Psicofarmacologia: ansiolítics i hipnòtics, antidepressius, antipsicòtics i estabilitzadors del ànim.

Modul 4: Anestèsia
9. Anestèssics generals i locals

Mòdul 5: Farmacologia del dolor i la inflamació 

10. Antiinflamatoris esteroidals. Analgèsics i antiinflamatoris no esteroidals (AINEs). Fàrmacs moduladors del reuma. Antihistamínics. Tractament de la gota. 

 

Mòdul 6: Farmacologia dels processos infecciosos 

11. Antibacterians
12. Antivírics
13. Antifúngics, antiparasitaris, antihelmíntics i antiprotozoaris.

Mòdul 7: Farmacologia del sistema cardiovascular
14. Fàrmacs diürètics i antihipertensius
15. Fàrmacs antianginosos. Fàrmacs hipolipemiants, tractament de l’obesitat i l’adicció al tabac.
16. Farmacologia de la trombosi: anticoagulants, antiagregants plaquetaris i fibrinolítics. Antianèmics

17. Farmacologia de la Insuficiència cardíaca.

18. Fàrmacs antiarrítmics


Mòdul 8: Farmacologia de l’aparell respiratori
19. Fàrmacs broncodilatadors i antiasmàtics, antitussígens, mucolítics i expectorants

Mòdul 9: Farmacologia de l’aparell digestiu
20. Antiulcerosos, gastrocinètics, antiemètics, laxants i antidiarreics.

Mòdul 10: Farmacologia del sistema endocrí
21. Tractament de la diabetis mellitus.
22. Hormones hipofisàries. Tractament del hipo- i hiper-tiroidisme.
23. Hormones sexuals. Anticonceptius hormonals
24. Tractament de l’osteoporosi


Mòdul 11: Quimioteràpia i inmunosupressors
25. Immunosupressors
26. Quimioteràpia antineoplàsica

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



- Classes magistrals
- Activitats virtuals: material docent o tasques disponibles a Moodle, incloent qüestionaris d’evaluació o autoaprenentatge. 

- Mètode del cas: Els estudiants, en grup, resolen casos clínics que els seran proporcionats amb atenlació o bé el mateix dia de la classe. A l’aula els estudiants exposen les seves conclusions amb la participació activa del professor. 

- Pràctiques de laboratori: Els estudiants utilitzen tècniques de biologia molecular i cel·lular per estudiar el mecanisme d’acció dels fàrmacs. Els estudiants treballen en grups sota la supervisió d’un professor.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



1a convocatòria:
Avaluació continuada: 20 % de la nota final: Resolució dels casos, treballs escrits, activitats virtuals i participació a classe (online/presencial): Assistència obligatoria a l'almenys a un 80% de les classes de casos. Aquesta nota també inclou la participació/assistència a les pràctiques de laboratori (obligatories).


Examen parcial: 20 % de la nota final. Tipus test i preguntes curtes.

Examen final: 60 % de la nota final (és necessari treure com a mínim un 5 en l’examen final per a fer mitja amb les altres notes de l’assignatura. Els continguts dels casos o altres activitats són matèria d'examen. Tipus test i preguntes curtes.

2a convocatòria: 

Examen final. Els continguts dels casos o altres activitats són matèria d'examen. Tipus test i preguntes curtes.

 

Altres convocatòries: 

No és obligatori repetir les pràctiques ni tornar a assistir a la discussió dels casos. L'alumne repetidor que hi vulgui assistir, haurà d'avisar al professor titular de l'assignatura. 

En cas que l’alumne repetidor no assisteixi a les classes teòriques i pràctiques, la nota de l'assignatura serà la nota obtinguda en l'examen final.
En cas que l'alumne repetidor assisteixi a les classes teòriques i pràctiques, la nota de l'assignatura es computarà igual que la dels alumnes no repetidors 

Bibliografia i recursos

Llibres 

  • P.Lorenzo, A. Moreno, J.C. Leza, I. Lizasoain, M.A. Moro. “Velazquez, Farmacología básica y clínica”. Ed. Panamericana  

  • H.P. Rang, M.M. Dale. “Farmacología”. Ed. Elsevier-España.

  • J. Florez. “Farmacología humana”. Ed. Masson 

  • B.G. Katzung, T.W. Vanderah. Farmacología básica y Clínica. 15a Edición. Ed. Mc Graw Hill. 

 

Recursos on-line 

Agencia Española de Medicamentos y Productos Sanitarios http://www.aemps.gob.es/ 

Generalitat de Catalunya: https://medicaments.gencat.cat/ca/inici/index.html

Agència Europea del Medicament:

https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/institutions-and-bodies/search-all-eu-institutions-and-bodies/european-medicines-agency-ema_es

Web de Vademecum: https://www.vademecum.es/

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 15/01/2024 I3 14:00h
  • E1 15/01/2024 I1 14:00h
  • E1 15/01/2024 I2 14:00h