Universitat Internacional de Catalunya

Dret Europeu

Dret Europeu
3
9313
3
Primer semestre
op
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà,

Professorat


Mitjançant sol·licitud enviant un correu electrònic.

El Professor Joaquim Llimona pot ser contactat a: jllimona@mesadvocats.com o jllimona@uic.es

Presentació

Desafiaments com el canvi climàtic i la transició energètica, la pandèmia del Covid-19 i la guerra d'Ucraïna, es plantegen com a reptes als quals clarament una resposta eficaç no es pot donar a nivell d'Estats, Itàlia o Espanya, sinó que exigeix actuar com a Europa: com a Unió Europea.


L´objectiu d´aquest curs és proporcionar els elements de coneixement i debat que permetin entendre el paper i el potencial de la Unió Europea, i la importància que per als nostres països té ser membres d´aquesta organització internacional.
Per això s'explica la història i el funcionament de l'organització: les seves institucions, ordenament jurídic i pressupost, i alhora els seus objectius, les seves polítiques, amb un èmfasi especial al mercat interior, la ciutadania, la dimensió exterior de la UE i les prioritats i els reptes que avui marquen l'agenda europea.


1-. Pel que fa a la teva formació prèvia i procedència, reflexiona sobre l'impacte que fins ara ha tingut la Unió Europea en les teves decisions, i si perceps els avantatges de pertànyer a aquesta organització.


2-. Avui hi ha la percepció que els grans reptes i amenaces que ens aguaiten són globals i només poden ser assumits des de la integració internacional.


Quins són els temes que més et preocupen a la teva vida i activitat diàries?:

- Inflació.
- Inseguretat.
- Ocupació. Futur professional.
- Canvi climàtic.
- Tensions socials: societats poc cohesionades.
- Intel·ligència artificial. Transició digital
- Amenaces sanitàries
- Geopolítica: l'amenaça russa i el repte xinès.

En aquests àmbits, que creus que és més eficaç, actuar unilateralment com a Itàlia o Espanya, o com a UE?


3- Saps quins avantatges té la ciutadania europea? Em pots citar algun benefici concret que hagis obtingut de la UE?


4-. Què opines sobre Euro, el Banc Central Europeu? Has sentit a parlar de la “lira italiana” o la “pesseta espanyola”? Com creus que haurien resistit la inflació?

Requisits previs

No procedeix

Objectius

El curs permet a l'alumne comprendre el fenomen de la integració europea; i conèixer el procés històric que ens ha portat fins al punt que avui estem, entendre com funciona i que és la Unió Europea: les seves institucions, el dret i el pressupost, i conèixer els seus principals àmbits d'actuació i resultats.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
  • 45 - Ser capaç de treballar amb textos acadèmics.
  • 46 - Adquirir la capacitat d'entendre i participar en conferències o classes magistrals en un context acadèmic.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
  • 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Els estudiants adquiriran coneixements sòlids sobre la integració europea i l'evolució del sistema institucional.
  2. Els estudiants coneixen i comprenen les normes aplicables a les llibertats europees i el contingut de les llibertats esmentades.
  3. Els estudiants adquiriran habilitats per aplicar l’ordenament jurídic de la UE en el context requerit.
  4. Els estudiants adquiriran habilitats de treball en equip.
  5. Els alumnes seran més sensibles pel que fa a altres tradicions i cultures.
  6. Els estudiants tindran una percepció de quins són els reptes globals a què cal respondre de forma conjunta
  7. Els estudiants adquiriran sensibilitat cap a temes relacionats amb els drets fonamentals.
  8. Els alumnes seran capaços d'investigar, interpretar informació i utilitzar-la per resoldre problemes pràctics relacionats amb el dret de la UE.
  9. Els estudiants adquiriran habilitats per a l’aprenentatge autònom.

Continguts

1. Història de la integració europea: dels Tractats de París i Roma, al Tractat de Lisboa. Objectius i naturalesa de la Unió Europea.

En aquestes classes introductòries, examinarem la història del procés d'integració europea fins als dies actuals.
Discutirem el context en què es va iniciar el procés d'integració (Post Segona Guerra Mundial), els principals èxits i crisis, el context global canviant i la seva influència en el procés d'integració.
També ens centrarem en els membres de la UE: ampliacions i recent retirada del Regne Unit, així com les recents sol·licituds d'adhesió d'Ucraïna i Moldàvia.
Per acabar, explicarem quins són els objectius de la integració europea, quins valors presideixen la UE i la seva naturalesa jurídica: una organització internacional o una estructura federal?

2. Les institucions de la UE.
En aquestes classes primer ens centrarem en la singularitat de l'estructura institucional de la UE i en els principis fonamentals que regeixen les relacions de les institucions de la UE.
S'explicarà la composició, el funcionament i les principals competències de la Comissió, el Consell i el Consell Europeu, el Parlament i el Tribunal de Justícia. També s'analitzaran altres institucions i organismes auxiliars.
Els estudiants adquiriran un coneixement i una comprensió de les institucions que és fonamental per a qualsevol persona interessada a relacionar-se amb la UE.


3. L’ordenament jurídic de la Unió Europea: El dret de la UE.
La UE és una comunitat de dret. Per entendre-la convé conèixer-ne les fonts: fonts primàries (els tractats), fonts secundàries (Reglaments, directives, decisions i altres actes), acords internacionals i principis generals del dret.
S'explicarà com s'aproven les normes europees i com les empreses i els sectors poden influir en el seu contingut.
En segon lloc, examinarem les relacions entre el dret de la UE i els ordenaments jurídics dels estats membres. El dret de la Unió s'aplica als nostres països d'acord amb dos principis: primacia i efecte directe. El dret de la Unió avui és el nostre dret.
En tercer lloc, analitzarem els mecanismes jurídics de la UE per garantir que els Estats membres i les institucions de la UE no infringeixin la legislació de la UE


4. Pressupost de la UE.
El pressupost és, juntament amb les institucions i el dret de la UE, la tercera eina per assegurar el funcionament de la UE. Es proporcionarà informació sobre els recursos financers, les principals xifres del pressupost i sobre com es gasten els diners. També discutirem el procediment.
Per acabar, estudiarem el Marc Financer Plurianual 2021-2027.


5. Objectius i realitzacions de la Integració Europea.


5.a)-. El mercat únic europeu: quatre llibertats fonamentals i les polítiques complementàries: dret de la competència
Aquestes classes examinaran les raons polítiques i històriques darrere del mercat interior i les diferents eines legislatives per harmonitzar la legislació, principalment a l'àrea de mercaderies, que és la que ha tingut més desenvolupament. També estudiarem els principals assumptes a través dels quals el Tribunal de Justícia ha desenvolupat alguns dels conceptes inclosos en els tractats, com ara “mesures d'efecte equivalent”. Ens centrarem en els avantatges que els particulars i les empreses poden obtenir al mercat únic, analitzant casos pràctics.
Durant el curs s'analitzaran algunes de les polítiques més importants de la Unió Europea, especialment les que incideixen en l'activitat econòmic empresarial Dins d'aquestes polítiques, el dret de la competència és una de les àrees clau d'actuació de la UE, amb un objectiu tendent a garantir el lliure joc del mercat per a totes les empreses europees.


5.b)-. L'EURO: un èxit de la UE.
L'EURO com a mecanisme per millorar el funcionament del Mercat Únic Europeu. El Banc Central Europeu. La crisi financera: la necessitat de reforçar la governança econòmica de la UE.


5.c)-. L'Espai de Justícia, llibertat i seguretat. La ciutadania i els drets humans a Europa.
La Unió europea avui transcendeix la integració econòmica i s'endinsa en àmbits polítics, percebuts clarament pels seus ciutadans. Avui, ser ciutadà europeu significa ser titular d'un conjunt de drets i a més a més quedar protegit per la carta dels drets fonamentals de la UE. Som conscients dels nostres drets?
La UE és un espai de llibertat, sense fronteres interiors. Això obliga a una política comuna davant les migracions internacionals, els refugiats i l'asil, així com el control de fronteres exteriors. Les crisis migratòries recents posen en relleu la sensibilitat d'aquests temes.


5.d)-. La dimensió internacional i geoestratègica de la UE
La Unió Europea és una potència econòmica internacional i una decidida impulsora del comerç internacional. És un actor de primer ordre en les relacions econòmiques internacionals.
Alhora és un actor en l'àmbit de la política exterior i de seguretat, amb reptes canviants al panorama internacional, als quals Europa ha de ser capaç de respondre des d'una posició pròpia.
La situació actual, amb la guerra a Ucraïna i un nou paper de la República Popular de la Xina, enfronta la UE amb grans desafiaments, en certa manera inesperats. Autonomia estratègica, resposta a crisi sanitària mundial, energia, inflació. Com està reaccionant la UE?

5.e-. Reptes i prioritats avui.
La dècada actual ve marcada per avançar en la sostenibilitat i la digitalització, amb fenòmens de molt recent aparició com la intel·ligència artificial.
A més, apareixen reptes nous i canviants: l'energia, la inflació, l'autonomia estratègica de la nostra indústria, i les tensions socials creixents.


A inicis de l'any acadèmic es lliurarà a l'alumnat un calendari indicatiu amb les dates previstes per exposar els temes.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



El 70% de la nota es basa en l’examen final. Per aprovar l’assignatura cal obtenir almenys 5 punts sobre 10. La superació de l’examen final no garanteix la superació de l’assignatura, ja que també s’ha de tenir en compte l’avaluació contínua (30%). L'avaluació contínua es basa en l'examen parcial, l'assistència i la participació a classes

Bibliografia i recursos

 
No hi ha un manual que inclogui el contingut del curs. Per això s'ofereix una bibliografia molt breu de publicacions en anglès:

  • KLAUS-DIETER BORCHARDT, The ABC of the European Union Law, Publications office of the European Union, Luxemburg, 2011.
  • PUBLICATIONS OFFICE OF THE EUROPEAN UNION, The ABC of EU LAW,. Luxemburg 2017.
  • CRAIG, P, DE BURCA, G. , EU Law. Text, Cases, Materials (7aed. OUP) 2020.
  • JOHN GILLINHAM, European Integration 1950 2003. Superstate or new market economy?. Cambridge University Press, 2003 (2010)


Durant el curs es recomanaran i pujaran al campus virtual documents i referències bibliogràfiques d'especial interès. A més, les classes s'impartiran amb suport de power points temàtics, que també es distribuiran.


També es recomana com a font d’informació la web oficial de la Unió Europea: https://europa.eu

A més de la bibliografia, el professor pujarà els documents de cada bloc del programa d'estudis abans de la sessió acadèmica. En la majoria dels casos, caldrà la lectura prèvia dels documents esmentats per assistir al curs.