Universitat Internacional de Catalunya
Basic Concept in Experimental Research
Professorat
Coordinador: Dr Carlos García Forero (cgarciaf@uic.es)
Profesorado: Dra Ivet Bayès Marin (ibayes@uic.es)
Presentació
Aquí tens el text millorat en català normatiu:
L'èxit de les ciències biomèdiques depèn del diàleg constant entre la pràctica clínica i la recerca. Aquest curs està dissenyat per capacitar els estudiants en la comprensió, anàlisi i presentació d’articles científics, amb un enfocament pràctic i orientat al treball en equip. Les activitats es basaran en l’aprenentatge col·laboratiu, l’avaluació contínua i el reforç de la comunicació en anglès.
La medicina basada en l’evidència requereix una lectura crítica de la investigació mèdica, per la qual cosa és essencial que els professionals es mantinguin al dia amb les publicacions científiques i, progressivament, s’animin a participar-hi, ja sigui com a col·laboradors o com a líders de projectes de recerca per contribuir a la generació de nova evidència.
L’objectiu d’aquest programa és ampliar i aprofundir la capacitat de comprensió i disseny de recerca en medicina.
El programa consta de tres elements principals:
- Classes magistrals
- Seminaris de lectura
- Aprenentatge basat en projectes
Atès que la major part de la recerca científica es publica en anglès, el curs posa un èmfasi especial en el desenvolupament d’habilitats de lectura i comprensió auditiva en aquest idioma. A més, els estudiants practicaran activitats d’expressió oral i escrita per millorar la seva capacitat de comunicació científica en anglès dins l’àmbit de la recerca mèdica.
Les classes magistrals, dirigides per un professor a tot el grup, tenen com a objectiu millorar la capacitat de lectura crítica d’articles de recerca. Aquestes sessions inclouran discussions sobre disseny d’estudis i tècniques de lectura científica per a estudiants de medicina, amb la finalitat de facilitar la comprensió d’articles en un entorn acadèmic.
Els seminaris de lectura es duran a terme en grups reduïts i seran dirigits per experts en cada tipus de disseny de recerca. Seguint el format de Journal Club, estudiants i professors analitzaran i debatran articles científics publicats en revistes de referència internacional.
Finalment, l’aprenentatge basat en projectes també es desenvoluparà a través d’activitats de Journal Club, on els estudiants prepararan i presentaran l’anàlisi crítica d’articles seleccionats, aplicant dissenys específics de recerca i fomentant la seva capacitat expositiva i argumentativa.
Requisits previs
És requisit imprescindible que l'alumne hagi cursat o estigui matriculat de les següents assignatures:
- Bioestadística
- Introducció a la Epidemiologia
- Maneig de la Informació Científica
Es recomana que per a un correcte aprenentatge l'alumne tingui almenys un nivell B1 d'anglès.
Objectius
1) Donar els estudiants eines per analitzar i dissenyar la investigació mèdica.
2) Reforçar el coneixement dels principis de causalitat aplicats a la recerca en salut.
3) Comprendre, sintetitzar i presentar articles d' investigació mèdica en anglès.
4) Reforçar les habilitats receptives de lectura i escolta, així com facilitar el desenvolupament de les habilitats productives de parlar i escriure a través d' activitats interactives.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
D'acord amb la competència de la titulació, l'estudiant podrà tenir suficients coneixements de la llengua anglesa per a comprendre la literatura mèdica i sanitària escrita en anglès, així com el suficient nivell de comprensió oral per assistir amb aprofitament a una conferència o lliçó en llengua anglesa i tenir suficient expressió oral per intervenir.
- 31 - Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
- 34 - Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la investigació.
- 37 - Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora.
- CB-6 - Haver desenvolupat l'autonomia suficient per participar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic, en contextos interdisciplinaris i, si escau, amb una alta component de transferència del coneixement.
- CTI-1 - Saber comunicar de forma efectiva, mitjançant la comunicació oral i escrita en una tercera llengua que permeti treballar en un context internacional.
- CTP-3 - Desenvolupar el pensament i raonament crític i autocrític (Autoavaluació).
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Els estudiants podran:
1. Ser capaços de llegir i comprendre literatura mèdica i de ciències de la salut en anglès.
2. Valorar críticament estudis de recerca, sent capaços de diferenciar els seus elements i aprenent on trobar fortaleses i debilitats.
3. Elaborar diagrames de recerca utilitzant la nomenclatura del disseny de recerca.
4. Ser capaços de participar en una xerrada o conferència en anglès
Continguts
El curs comença amb un repàs dels conceptes bàsics de pràctica basada en 'levidència, aplicant-los a través de la revisió de manuscrits d'estudis d'investigació.
Els estudiants adquiriran habilitats en l'ús d'eines per a la recerca i la gestió d'articles científics, alhora que es familiaritzaran amb l'escriptura acadèmica i la comunicació dels resultats.
Posteriorment, aprofundiran en aspectes específics del disseny de recerca, treballant amb publicacions recents de la literatura científica per analitzar metodologies i aplicacions en diferents contextos d’investigació.
Calendari
Data | Horari | Modalitat | Grup | Tema | Professor/a | |||
30/01/2025 | 14:00-16:00h | CM1 | AB | THEORY SESSION: Course orientation |
GARCÍA FORERO,Carlos | |||
10/02/2025 | 14:00-16:00h | CM2 | AB | THEORY SESSION: Reading and Writing Papers: EQUATOR Guidelines |
GARCÍA FORERO,Carlos | |||
18/02/2025 | 18:00-20:00h | CM3 | AB | THEORY SESSION: Observational studies |
GARCÍA FORERO,Carlos | |||
25/02/2025 | 18:00-20:00h | CM4 | A/B | SCIENTIFIC SEARCHES AND MANAGING INFO | BAYÉS, Ivet | |||
28/02/2025 | 16:00-18:00h | TP1 | A/B | CASE METHOD OBSERVATIONAL DESIGNS 2: Cross-Sectional |
GARCÍA FORERO, Carlos / BAYÉS, Ivet | |||
07/03/2025 | 16:00-18:00h | TP2 | A/B | CASE METHOD OBSERVATIONAL DESIGNS 2: Case-Control |
GARCÍA FORERO, Carlos / BAYÉS, Ivet | |||
11/03/2025 | 18:00-20:00h | TP3 | A/B | CASE METHOD OBSERVATIONAL DESIGNS 3: Cohort Studies |
GARCÍA FORERO, Carlos / BAYÉS, Ivet | |||
17/03/2025 | 16:00-18:00h | CM5 | A/B | THEORY SESSION: Experimental Designs: indicators and testing |
GARCÍA FORERO,Carlos | |||
25/03/2025 | 18:00-20:00h | TP4 | A/B | CASE METHOD RCTs1: Pharmacologic Trials |
GARCÍA FORERO, Carlos / BAYÉS, Ivet | |||
07/04/2025 | 16:00-18:00h | TP5 | A/B | CASE METHOD RCT2: Non-Pharm Trials |
GARCÍA FORERO, Carlos / BAYÉS, Ivet | |||
Semana Santa | ||||||||
24/04/2025 | 16:00-18:00h | AB | MIDTERM EXAM | GARCÍA FORERO, Carlos / BAYÉS, Ivet | ||||
05/05/2025 | 18:00-20:00h | CM6 | AB | THEORY SESSION: Diagnostic Studies |
GARCÍA FORERO,Carlos | |||
07/05/2025 | 18:00-20:00h | CM7 | AB | THEORY SESSION: Meta-analysis |
BAYÉS, Ivet | |||
12/05/2025 | 16:00-18:00h | TP6 | A/B | CASE METHOD Diagnostic Studies |
GARCÍA FORERO, Carlos / BAYÉS, Ivet | |||
13/05/2025 | 16:00-18:00h | TP7 | A/B | CASE METHOD Meta-Analysis |
GARCÍA FORERO, Carlos / BAYÉS, Ivet | |||
15/05/2025 | 14:00-16:00h | CM8 | AB | GROUP WORK | BAYÉS, Ivet | |||
20/05/2025 | 16:00-18:00h | TP8 | A/B | GROUP PRESENTATIONS | GARCÍA FORERO, Carlos / BAYÉS, Ivet | |||
26/05/2025 | 16:00-18:00h | TP9 | A/B | GROUP PRESENTATIONS | GARCÍA FORERO, Carlos / BAYÉS, Ivet | |||
12/06/2025 | AB | FINAL EXAM | CASE METHOD OBSERVATIONAL DESIGNS 2: Cross-Se+C5:K25ctional |
Habilitats lingüístiques específiques de la disciplina
Els estudiants adquiriran habilitats per llegir, comprendre i debatre la literatura acadèmica relacionada amb la recerca en ciències de la salut. A més, aprendran a identificar les característiques essencials i l’estructura habitual dels articles de recerca experimental. També desenvoluparan la capacitat de sintetitzar i comunicar de manera clara i estructurada el material treballat al llarg del curs.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Metodologia d'aprenentatge
Les activitats d'aprenentatge es basen en la participació activa en el procés de lectura, anàlisi i síntesi d’informació extreta de revistes mèdiques. Els estudiants discutiran els continguts del curs en seminaris, faran presentacions i participaran en sessions d’escriptura acadèmica guiades pel professor, així com en presentacions d’altres estudiants i ponents convidats.
Presència a classeL’assistència no és obligatòria, però algunes activitats són avaluables dins del sistema d’avaluació. En cas de no assistir a una sessió avaluable, la part corresponent de la qualificació no es tindrà en compte.
Temps de treball dins i fora de l’aulaEl temps de treball estimat per a aquest curs és de 60 hores. Les hores totals per activitat es distribuiran de la següent manera:
Activitat |
Presencialitat |
Lloc |
Tipus |
Hores |
Entrenament al aula |
Durant la sessió |
Aula |
Individual |
10 |
Seminaris |
Durante la sessió |
Aula |
Grupal/Individual |
18 |
Projecte en grup |
Fuera de la sessió |
|
Grupal |
12 |
Lectures asisgnades |
Fuera de la sessió |
|
|
18 |
Avaluació |
Durante la sessió |
Aula |
Individual |
2 |
|
|
|
Total Aula |
30 |
|
|
|
Total fora Aula |
30 |
|
|
|
Total (3 ECTS x 20 horas) |
60 |
Metodologia i Activitats Formatives
1. Classes teòriques a l’aulaObjectiu: Introduir conceptes bàsics de disseny de recerca i fomentar la lectura crítica.
Dinàmica: Presentació de continguts teòrics i exercicis pràctics sobre dissenys de recerca i lectura d’articles científics.
Objectiu: Fomentar la col·laboració i el pensament crític entre els estudiants mentre analitzen articles científics.
Dinàmica detallada:
-
Lectura guiada (40 minuts): Els estudiants rebran un article prèviament seleccionat amb una guia de preguntes clau proporcionada pel professor per centrar la lectura.
-
Discussió en grup (30 minuts): Cada grup discutirà les respostes a les preguntes clau i elaborarà un resum dels punts principals de l’article, identificant-ne fortaleses, debilitats i rellevància clínica o investigadora.
-
Activitat breu (10 minuts): Cada grup compartirà la seva principal troballa o comentari sobre l’article, triant un representant. Per reduir la percepció d’avaluació constant, no hi haurà qualificació individual; en el seu lloc, s’avaluarà el compromís grupal a través d’una autoavaluació simple d’1 a 5 punts per part del grup. El professor només intervindrà per guiar o fer preguntes clau complementàries.
Objectiu: Desenvolupar habilitats crítiques i comunicatives.
Dinàmica:
-
Cada estudiant serà assignat a un dels dos grups, els quals presentaran un punt de vista basat en un article assignat.
-
El debat serà moderat pel professor amb participació activa dels estudiants.
Objectiu: Preparar i presentar una anàlisi crítica detallada d’un article científic.
Dinàmica:
-
Elecció de l’article en les primeres setmanes.
-
Desenvolupament del projecte en grups de 5 persones.
-
Presentació final amb preguntes obertes per fomentar la discussió i promoure un diàleg informat.
Els estudiants rebran un article per llegir i analitzar i hauran de respondre un qüestionari de 10 preguntes (4 opcions, amb descompte per error) i preguntes obertes.
6. Examen final (individual)Els estudiants rebran un article per llegir i analitzar i hauran de respondre un qüestionari de 20 preguntes (4 opcions, amb descompte per error) i preguntes obertes.
Assistència a classe-
Encara que l’assistència no és obligatòria, els estudiants que participin en activitats avaluables han de ser conscients que aquestes es realitzaran a l’aula i requeriran confirmació d’assistència. La no assistència a les activitats avaluables es comptarà com a No Presentat en aquell element avaluatiu. Després de dues faltes de presentació, l’estudiant haurà de fer l’examen final.
-
Si hi ha cites mèdiques o altres eventualitats, cal recordar que les activitats avaluables no es recuperaran. Es recomana planificar l’assistència adequadament.
-
No es permetrà que els estudiants abandonin l’aula durant les activitats avaluables o presentacions.
La pàgina de Moodle contindrà el calendari del curs, els continguts i els materials de lectura. Els fòrums oberts proporcionaran un mitjà de comunicació durant el curs.
Les tasques del curs també s’integraran a la plataforma Moodle, per la qual cosa s’espera que els estudiants tinguin accés en línia a Moodle durant les sessions per garantir un progrés adequat.
-
Les preguntes sobre les tasques i els procediments del curs s’hauran de fer als fòrums, on es fomenta la participació de tots els estudiants per aclarir dubtes. No es respondran consultes sobre tasques o procediments per correu electrònic.
-
Les consultes del fòrum només seran respostes pel professorat si requereixen una resposta breu i clarificadora.
-
Tota la comunicació del curs es farà en anglès.
-
El correu electrònic es reservarà per a comunicacions d’aspectes estrictament personals.
-
Es garantirà un temps de tutories per contactar amb el professorat sobre qualsevol inquietud relacionada amb el curs. Es recomana fer ús de les tutories tan aviat com es detecti una preocupació acadèmica. (NO abans o després de classe).
-
La participació a classe serà avaluada amb puntuació extra dins de l’assignatura.
-
La segona convocatòria consistirà en un examen individual basat en la lectura d’un article, amb 20 preguntes d’opció múltiple i una pregunta oberta.
Comunicació:
-
Els canals oficials de comunicació del curs seran els fòrums de Moodle.
-
Fòrum d’avisos: Espai unidireccional on el professorat comunicarà informació rellevant sobre el curs. Aquest fòrum és de lectura obligatòria.
-
Fòrum de consultes: Espai compartit on els estudiants poden plantejar preguntes. Aquest fòrum serà moderat pel professorat i la seva lectura és voluntària.
-
Fòrum sobre procediments: Destinat a preguntes sobre el funcionament del curs. Els missatges dirigits directament al professorat es respondran en un termini de 48 hores.
Normativa sobre entregues:
-
Les dates d’entrega són tancades. No s’acceptaran extensions ni excepcions.
-
Els estudiants són responsables de verificar el format i contingut dels documents abans de la seva entrega. No es permetrà cap correcció posterior a la data de lliurament.
Plagi i còpia:
-
El plagi i la còpia es consideren faltes greus segons la Llei 3/2022, de 24 de febrer, de Convivència Universitària, i poden ser sancionades amb l’expulsió i una anotació permanent en l’expedient acadèmic.
-
L’ús de contingut plagiat o copiat suposarà la cancel·lació del treball i la notificació a la Comissió de Convivència Universitària per a la presa de mesures disciplinàries corresponents.
Les explicacions del professorat constitueixen contingut acadèmic protegit per drets de propietat intel·lectual. A més, la presència del professorat i de l’estudiantat a l’aula està subjecta a drets d’imatge. Per tant, excepte consentiment exprés del professor, està prohibit gravar les sessions, fer fotografies i compartir-les. Aquest mateix criteri s’aplica a la gravació d’intervencions o continguts dels companys.
Els apunts presos a classe són una transcripció del discurs del professor i, per tant, també estan protegits per drets d’autor. Es permet la seva distribució únicament entre els estudiants matriculats al curs, però queda terminantment prohibida la seva difusió pública fora de la durada del curs sense autorització expressa del professor.
D’acord amb la Llei 3/2022, de 24 de febrer, de convivència universitària (art. 12e), constitueix una falta greu utilitzar indegudament continguts o mitjans de reproducció i gravació d’activitats universitàries protegides per drets de propietat intel·lectual. Qualsevol infracció serà comunicada a la Comissió de Convivència per aplicar les sancions pertinents.
Entrega de materialTotes les entregues de material han de realitzar-se exclusivament a través de Moodle. No s’acceptaran enviaments per correu electrònic, excepte si el professor ho sol·licita expressament. Els treballs hauran de lliurar-se en format Portable Document File (.pdf).
Ús d’ordinadors i dispositius mòbilsL’ús de telèfons mòbils i tauletes durant les sessions està prohibit, excepte si el professor ho autoritza.
Durant els exàmens i qüestionaris, els dispositius electrònics hauran de romandre fora de l’abast i no es podran guardar a les butxaques o bosses obertes.
Falten greus i mesures disciplinàriesLes faltes greus inclouen:
- Consultes no autoritzades durant un examen o qüestionari.
- Ús indegut de dispositius electrònics en classe o avaluacions.
- Plagi o còpia de treballs.
- No haver participat en una tasca grupal presentada com a pròpia.
- Falta de respecte cap al professorat o companys.
Qualsevol falta greu comportarà una sanció disciplinària, la qual podrà implicar la pèrdua total o parcial de la qualificació final. L’acumulació de tres faltes greus suposarà la suspensió automàtica de l’assignatura. A més, qualsevol estudiant que cometi una falta greu serà reportat al seu assessor acadèmic, qui podrà prendre mesures addicionals segons el cas.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Qualificació
- Projecte final (avaluació continuada en grup, 30%)
- Mètodes de cas (avaluació en grup 70% / flexible 15%)
- Examen parcial (obligatori per a l’opció flexible, 25%)
- Examen final (obligatori per a l’opció flexible, 60%)
- Extres: Participació a l'aula (opcional, fins a +15%)
La qualificació final inclourà tots els resultats de les diferents activitats d’avaluació segons l’itinerari acadèmic triat per l’alumne (Avaluació continuada/flexible)
L’assignatura es considera aprovat amb una nota mínima de 5 punts sobre 10.
Informació Important Assistència i participacióEs recorda als estudiants que l’assistència no és obligatòria. Tot i això, la participació activa a l’aula es recompensarà amb una bonificació de fins al 15% en la qualificació final de l’assignatura.
L’estudiant ha de planificar responsablement la seva assistència. A més, el treball en grup fora de classe tindrà un pes important en l’avaluació.
Segona ConvocatòriaEl 100% de la qualificació de segona convocatòria se basarà en un examen.
Qüestionaris i Qüestionari FinalAl llarg del curs es realitzaran 7 activitats d’avaluació de progrés de manera presencial.
No es programaran activitats alternatives per als estudiants que no hi assisteixin. Per tant, qualsevol estudiant que perdi una sessió no rebrà qualificació en aquella activitat.
Bibliografia i recursos
Material obligatori de classe:
Els materials de classe es basen en la lectura de literatura acadèmica científica.
Acada sessió es proporcionaran materials de lectura obligatoria de revistes mèdiques accesibles online, així com materials d'intranet i internet per a l'autoaprenentatge.
Material opcional d' aprenentatge (MOLT) recomanat:
- Greenhalgh T, Dijktra P. How to read a paper: the basics of evidence-based healthcare. 7th ed. Hoboken: Wiley-Blackwell; 2023.