Institucions i Polítiques Culturals
Inici
- Tipus de programa
- Cursos d'especialització
- Campus
- Campus Barcelona
- Durada
- des del 29-09-2025 al 23-12-2025
- Crèdits
- 3 ECTS
- Horari
- Per determinar. Sessions de dues hores dos dies a la setmana.
- Llengua
- Castellà o anglès
- Places
- 5
- Modalitat
- Presencial
La política cultural té com a objectiu i responsabilitat potenciar i protegir les diferents manifestacions de la cultura, entre les quals es troben els béns culturals que la societat promou o rep com a llegat de les generacions anteriors, el resultat acumulat de la creació artística i els valors i creences que la comunitat comparteix.
A la segona meitat del segle XX el desenvolupament de la societat del benestar va situar el repte social de l'accessibilitat a la cultura, entesa aquesta com el desenvolupament de les arts i la protecció del patrimoni cultural. El debat en aquest àmbit girava, llavors, essencialment entorn de la recerca de les raons i els límits de l'acció pública en el camp de la cultura (qui havia de rebre les ajudes públiques), i també com devia ser el procediment més adequat per l'assignació dels recursos públics. Més recentment, l'objecte sobre el qual sol recaure la política cultural s'ha vist condicionat d'una altra manera. En primer lloc, la mateixa activitat dels artistes i agents culturals sol requerir ara una estructura de suport tècnic, administratiu i de difusió i representació bastant més sofisticada que abans. En els últims anys el sector cultural s'ha diversificat molt (un procés estimulat, en molts casos, pels efectes del gran desplegament que han tingut les noves tecnologies de la informació i de la comunicació, per la globalització dels mercats dels productes culturals i, molt especialment, dels productes d'entreteniment) adquirint una major importància en el conjunt de l'economia i de la societat. Per tot això, l'activitat cultural necessita, cada vegada més, el suport d'una estructura organitzativa, d'una logística força complexa i de la implicació de diferents agents públics i privats - però, sobretot, d'una política cultural clara, ambiciosa, integrada , proactiva i efectiva.
Alhora, les tendències globals estan evidenciant un interès creixent per part dels operadors culturals en el desenvolupament d'enfocaments transfronterers de la cultura. La comprensió de la situació política, social i econòmica de la participació internacional és un pas important en l'acció cultural eficaç.
En aquest context de canvi, l'objectiu d'aquesta assignatura se centrarà a identificar el marc institucional i organitzatiu de l'acció cultural, estudiant com intervenen en el sector els diferents agents públics i privats i analitzant el procés de planificació mitjançant el qual les polítiques culturals es s'adeqüen a uns objectius i es tradueixen en plans, programes, projectes i accions concretes.
Pla d'estudis
Equip docent
Direcció i coordinació
PASOUR, Christoph Rudolf
Direcció
Llicenciat en Història de l’Art i Estudis Audiovisuals per la Universitat Lliure de Berlín (Alemanya) i la Universitat d’Edimburg (Regne Unit). Productor de televisió. És autor d’articles per a diaris i revistes sobre art de mitjans i cinematografia. Va ser director de projectes i conservador al Museu de Cinematografia a Potsdam, Alemanya; editor comissionat en el departament de cinema de la cadena de televisió cultural 3sat (Alemanya, Àustria i Suïssa). També ha participat en el desenvolupament de guions (ficció / no ficció) per a companyies de producció a Berlín i Hamburg. Ha estat productor/autor de documentals des del 2005 per a companyies de producció a Berlín, Hamburg i Barcelona per a emissores com ART, 3sat, ARD, ZDF, RAI, YLE, TV3. Actualment dirigeix el Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona.
crpasour@uic.es
Professors
ROSELLÓ CEREZUELA, David
Director de Nexe Cultural, empresa de gestió de projectes de formació i suport de disseny i l'execució de projectes Polítics i Culturals. Professor en múltiples cursos a Espanya, l’Amèrica Llatina, Europa i l’Àfrica. Consultor en nombrosos estudis, plans estratègics de cultura i projectes culturals. Autor del llibre Diseño y evaluación de proyectos culturales.
El nostre equip docent i investigador
Requisits d'admissió
Sol·licitud d’informació i admissió
Si estàs interessat en cursar aquest curs de formació contínua de la UIC Barcelona, contacta amb la Secretaria de la Facultat d’Humanitats a través del següent correu electrònic: secretariahumanitats@uic.es