Universitat Internacional de Catalunya

Medicina Crítica: Protocols d'Actuació Immediata

Medicina Crítica: Protocols d'Actuació Immediata
2
10247
5
Segon semestre
op
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


L'alumnat podrà consultar dubtes al professorat al final de cada classe. Fora d'aquest horari, caldrà sol·licitar cita prèvia per correu electrònic: Professor responsable de l'assignatura: - Dra. M. Dolores Bosque mdbosque@quironsalud.es / delbosque@uic.es
Professors associats: - Dra. Olga Rubio orubio@althaia.cat / bl073152@uic.es - Dr. Melcior Martínez melcior.martinez@quironsalud.es

Professors pràctiques:

H. Granollers:

- Dr. Pablo Velasco   pvelasco@fphag.org

- Dra. Dorian Salazar   dysalazar@fphag.org

H. Universitari General de Catalunya:

- Dra. M. Dolores Bosque   mdbosque@quironsalud.es



Presentació

La Medicina Intensiva o Crítica es una especialitat mèdica a Espanya des de fa mes de 40 anys i hi esta dedicada al tractament d'aquells pacients amb malalties que amenacen la seva vida de forma aguda, però reversible. Per això, els malalts s’atenen en àrees específiques del hospital a on s’acumula una quantitat de mitjans tècnics i humans molt superior a qualsevol altra.

Els tractaments emprats a suportar, i freqüentment, suplir temporalment la funció d’alguns òrgans vitals inclou ventiladors mecànics, marcapassos, dialitzadors, nutrició parenteral, catèters centrals, ….

Això enfoca la especialitat a un abordatge fisiopatològic molt intens, al temps que las actuacions mèdiques es reforcen per el efecte immediat de la majoria dels tractaments, tant per aprofundir a la estratègia decidida, como per a reenfocar tot el procés quan la evolució sigui desfavorable.

Aquesta peculiaritat també explica la alta presencia de la investigació clínica en aquesta àrea. Como exemple, mentre que en investigació mèdica Espanya es situa entre el 9º i el 10º lloc mundial (similar a altres indicadors, econòmics, industrials,…), a Medicina Intensiva hi som al 5e lloc mundial.

Actualment es requereix la participació dels intensivistes no nomes a la UCI, sinó també en el suport de pacients súbitament inestables en altres àrees como urgències, plantes de hospitalització, hospitals de dia, e inclús atenció pre-hospitalària.

Requisits previs

El alumne ha de tenir els coneixements avançats de les diferents situacions patològiques genèriques que apareixen a l’organisme.

Objectius

 · Adquirir un coneixement fonamental de la medicina crítica i tenir la capacitat d'avaluar i tractar immediatament les situacions greus o potencialment greus més habituals. Comprendre i reconèixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.

· Adquirir les habilitats de suport vital bàsic, incloent el diagnòstic, el tractament de xoc i les habilitats bàsiques de procediment relacionades.

· Dominar les habilitats en el suport vital avançat.

· Adquirir la capacitat per diferenciar i tractar problemes greus habituals.

· Aprendre els criteris de gravetat de les diferents patologies en UCI, Urgències i plantes d'hospitalització.

· Aprendre el maneig del pacient poli-traumàtic greu, incloent la resuscitació inicial i el maneig posterior.

· Adquirir el domini d'habilitats bàsiques de procediments tals com a maneig de la via aèria i accés venòs.

· Aprendre a prioritzar l'atenció als pacients amb problemes més greus.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 07 - Comprendre i reconèixer l'estructura i funció normal del cos humà, des del punt de vista molecular, cel·lular, tissular, orgànic i de sistemes, en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  • 12 - Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, d'acord amb l'evidència científica disponible.
  • 15 - Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
  • 16 - Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles que exigeixen una atenció immediata.
  • 17 - Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament, amb l'aplicació dels principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
  • 18 - Indicar la terapèutica més adequada (farmacològiques, quirúrgiques, psicològiques i socials o d'altres) que són pertinents en els processos aguts i crònics més predominants, en la rehabilitació així com dels malalts en fase terminal, incloent-hi l'avaluació de la seva eficàcia.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 · Argumentar la importància de les dades d'anamnesis i exploració davant casos assignats.

· Elaborar una diagnòstic diferencial en un cas assignat. Prioritzar les proves diagnòstiques precises en funció de la gravetat i el previsible rendiment.

· Argumentar indicacions de cirurgia en els casos seleccionats.

· Realitzar un pla terapèutic inicial en UCI segons la patologia que present el pacient.

· Aplicar correctament les tècniques de reanimació bàsica (fluid-teràpia, oxigenació, drogues vaso-actives).

Continguts

Classes magistrals (CM) - Tema 1. Patologia neurocrítica - Tema 2. Respiratori - Tema 3. Nefrologia crítica - Tema 4. Cardiologia crítica i xoc - Tema 5. Politraumatologia
Pràctiques: Es realitzaran 10 dies de pràctica clínica (2 setmanes) al Servei de Medicina Intensiva, en horari de 8h a 13h (H. Granollers) i 8:30 a 13:30h (HUGC) per tal d'aprendre a manejar de forma pràctica diferents situacions clíniques. Tutoritzats per un metge especialista en Medicina Intensiva assistiran els pacients, participaran de les tècniques específiques d'UCI i de la informació als pacients i les seves famílies. En total, les classes i les pràctiques representen un total de 59 hores (9h de classes + 50h de pràctiques). La resta de les hores fins a 2 ECTS (=60 h) serà el treball personal de l'alumne. A més, els alumnes estaran convidats a poder realitzar, en el seu temps lliure, guàrdies al servei de Medicina Intensiva i depenent de la demanda i condicionat a poder programar-lo al Servei d'Emergències Extrahospitalàries o assistir a una cirurgia de pacient neurocrític o cardíaca.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



La classe magistral és l'escenari on un professor transmet el coneixement en una aula a tot el grup d'alumnes. Es basarà en la descripció de la informació bàsica de cada tema, i es continua amb tres casos clínics amb presentació semblant que arriben al diagnòstic diferencial i tractament específic.
Durant les pràctiques hospitalàries, l'estudiant girarà amb un metge que acompanyarà durant l'assistència els pacients crítics del Servei de Medicina Intensiva de l'hospital assignat (Hospital Universitari General de Catalunya i Hospital de Granollers), participarà de les sessions clíniques del servei i estarà present a la informació clínica a les famílies. També aprendran les tècniques bàsiques de la UCI (accés venós central, intubació, marcapassos temporal, hemodiàlisi contínua, fibrobroncoscòpia, ecocardiografia, ecodopler transcranial, punció de drenatges pleurals, etc.)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'avaluació es realitzarà en base als resultats de: 1. Examen final teòric tipus test amb múltiples opcions però només una de correcta, amb puntuació negativa dels errors. Les preguntes es realitzaran sobre continguts abordats a les classes i pràctiques. 2. Actitud de l'alumne durant les pràctiques al Servei de Medicina Intensiva 3. Presentació a Power Point el darrer dia de les pràctiques sobre un tema d'interès clínic après durant les pràctiques (10-15 minuts de presentació) La nota final resultarà del sumatori de la qualificació a l'examen final teòric (70% de la nota) i la qualificació obtinguda durant les pràctiques (30% de la nota). Una qualificació negativa de la part pràctica impedeix aclapar l'assignatura.
CRITERIS D'AVALUACIÓ de les pràctiques Presentació final: El tema triat és interessant i clara rellevància El contingut del treball està ben estructurat La feina està ben documentada (les fonts d'informació utilitzades són de qualitat) La informació està ben organitzada, de manera clara i lògica Es nota un bon domini del tema Es comunica de forma clara i el to de veu és adequat Manté l'atenció i interès de l'auditori durant tota la presentació S'ajusta al temps establert Els recursos audiovisuals i/o material de suport no presenten errors de forma i/o contingut Aporta bibliografia adequadament referenciada Actitud durant la pràctica: Mostra interès per aprendre Integració a l'equip assistencial Puntualitat, assistència diària

Bibliografia i recursos

  • Irwin & Rippe's Manual of Intensive Care Medicine Sixth Edition, by Richard S. Irwin MD, Craig Lilly MD, James M. Rippe MD. Editorial: Lippincott Williams and Wilkins

  • The Washington Manual of Critical Care (Lippincott Manual) Second, Revised Edition, by Marin Kollef MD, Warren Isakow MD. Editorial: Lippincott Williams and Wilkins