Directory

GARCÍA AVIS, Isadora

Ext. 4775
Department of Communication Sciences
Comunicació, Mitjans i Societat (CMiS)

GARCÍA AVIS, Isadora

CV

Teacher profile

Professor Adjunt

Communication Sciences, Faculty of Communication Sciences. Universitat Internacional de Catalunya

Academic curriculum
  • Doctora en Comunicación Audiovisual Universidad de Navarra
Research interests

Within the field of audiovisual narrative, my main research interests focus on adaptation studies, screenwriting and television formats (more specifically, scripted series). My research tends to have a transcultural scope and/or subject matter, and it usually combines textual and hermeneutical analysis of audiovisual narratives with other qualitative methods, like in-depth interviews with screenwriters and producers.

Publications

Articles
  • Pardo, R.; García Avis, I.; Narberhaus, Marta; MVM, (2021), "Doctoras, pero no ingenieras: personajes femeninos y vocaciones STEM", The Conversation, ISSN: 2201-5639.
  • García Avis, I., (2020), "El libro siempre es mejor que la película (y otros falsos mitos sobre las adaptaciones)", The Conversation, ISSN: 2201-5639.
  • García Avis, I.; COWPER, G., (2020), "Películas sin besos: La industria audiovisual en tiempos de coronavirus", The Conversation, ISSN: 2201-5639.
  • Gutiérrez, R.; García Avis, I., (2018), "From Manchester to Madrid. Rewriting narrative categories in televisual remakes. Life on Mars in Spain: The case of La chica de ayer", Poetics, vol. 70, pp. 28-38, ISSN: 0304-422X.
  • García Avis, I.; Diego, P., (2018), "Perfiles profesionales en la adaptación de series televisivas", Palabra clave, vol. 21, No. 2, pp. 310-337, ISSN: 0122-8285.
  • García Avis, I., (2017), "La 'glocalización' como rasgo definitorio del remake transcultural en televisión", FONSECA, Journal of Communication, No. 14, pp. 91-111, ISSN: 2172-9077.
  • García Avis, I., (2015), "Adapting Landscape and Place in Transcultural Remakes: The Case of "Bron/Broen", "The Bridge" and "The Tunnel"", Series. International journal of tv serial narratives, vol. 1, No. 2, pp. 127-138, ISSN: 2421-454X.
Book chapters
  • García Avis, I., (01/04/2019), "El mito del naúfrago. "Ulysses on Mars": El viaje como búsqueda de la propia identidad", El renacer del mito, pp. 183-203, Comunicación Social. ISBN: 978-84-17600-10-5.

Projects and research

  • Mythmaking y héroe: la creación de mitos y héroes a través de los relatos y de las narrativas mediáticas01/09/2015 - 31/08/2018
    IP: Gutiérrez, R.
    PIUNA-Universidad de Navarra

Activities

  • Association of Adaptation Studies International Conference Ponència ""Retellings of Literary Journalism across Different Media: The case of Fariña (Cocaine Coast)"", 2022.
  • Association of Adaptation Studies International Conference Ponència "Lateral Adaptation in a Transnational Format Franchise: The Case of Netflix's "Criminal"", 2021.
  • III Congreso Internacional Fundación Cine + Cómics: Visiones y Revisiones Presentació de comunicació "Fariña: Una historia contada a través de distintos formatos", 2021.
  • Screenwriting Research Network Conference Ponència "Structure and narrative complexity in American sitcoms: The case of The Good Place", 2019.
  • Screenwriting Research Network Conference Ponència ""Teach me how to change". Character development in American sitcoms: The case of The Good Place", 2018.
  • ECREA - Television Studies Section Conference Ponència "Remaking European co-productions: The case of "Bron/Broen" and "The Tunnel"", 2017.
  • Association of Adaptation Studies International Conference Ponència "The 'diegetic cohesion' of transcultural remakes in television", 2017.
  • Jornadas de Trabajo MYHE Ponència ""Ulysses on Mars". Actualización de un mito clásico en dos ficciones televisivas contemporáneas: "Life on Mars" y "La chica de ayer"", 2017.
  • Jornadas de Trabajo MYHE Ponència "Una propuesta metodológica para el análisis de los remakes transculturales en televisión", 2016.
  • Screenwriting Research Network Conference Ponència "Interpreting genre in transcultural remakes of scripted television formats: The cases of "The Office" and "Life on Mars"", 2015.