Universitat Internacional de Catalunya
Comunicació Radiofònica
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
Cal demanar cita prèviament mitjançant correu electrònic a:
Prof. Maria Fitó-Carreras
mfito@uic.es
Presentació
Comunicació Radiofònica és una assignatura de formació bàsica del Grau de Publicitat i Relacions Públiques, de 6 ECTS, que s'imparteix durant el segon curs.
En aquesta assignatura s'explora el llenguatge i la narrativa pròpies dels mitjans sonors parlats: la ràdio i el podcasting. Aquests mitjans tenen una forma particular de comunicar, determinada tant per les circumstàncies tècniques com per l'ús de recursos específics.
La metodologia permet als estudiants endinsar-se en la disciplina sonora des d'una perspectiva de 360 graus, especialment en la seva vessant publicitària. Mitjançant les pràctiques en el Transmedia Lab, els alumnes desenvolupen les seves habilitats creatives i exerceixen els diferents rols de la producció publicitària radiofònica, com guionistes, productors, tècnics de so i locutors.
Requisits previs
Aquesta assignatura no implica requisits previs.
Objectius
- Exposar les característiques i singularitats de la ràdio i del podcàsting en l'ecosistema dels mitjans de comunicació.
- Aprendre els conceptes bàsics del llenguatge sonor i conèixer els mecanismes comunicatius propis dels mitjans sonors parlats.
- Aprofundir en el procés de producció i articulació de la veu.
- Conèixer els mecanismes de la locució radiofònica.
- Entendre i dominar la tècnica de redacció per als mitjans sonors.
- Aplicar el coneixement de la locució i redacció sonora a la comunicació persuasiva en aquests mitjans.
- Aplicar el coneixement de la locució i redacció sonora a la creació i realització de formats publicitaris.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Capacitat de planificar recursos tècnics
- 03 - Capacitat de planificar recursos propis (personals, materials, temporals )
- 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
- 07 - Capacitat per treballar en equip
- 09 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
- 11 - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
- 12 - Capacitat de produir texts orals i escrits
- 13 - Capacitat de lectura
- 14 - Capacitat d'anàlisi
- 15 - Capacitat de síntesi
- 16 - Capacitat per detectar fets noticiables
- 18 - Capacitat per treballar sota pressió
- 20 - Capacitat de concreció
- 22 - Capacitat per generar debat i reflexió
- 24 - Capacitat de planificar i executar projectes audiovisuals i cinematogràfics
- 26 - Capacitat per coordinar i/o coordinar-se a/amb un equip
- 38 - Capacitat per entendre i aplicar la dimensió legal d'un producte audiovisual
- 39 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents agents del sector audiovisual
- 41 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques d'il·luminació i so de la producció cinematogràfica
- 42 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques i mètodes d'edició i postproducció cinematogràfica
- 43 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents gèneres i formats televisius
- 44 - Capacitat per entendre i aplicar les diferents fases d'elaboració d'un programa televisiu
- 45 - Capacitat per entendre i aplicar les diferents tipologies de guions de programes
- 46 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents recursos lumínics, gràfics i de muntatge
- 47 - Capacitat per entendre i aplicar els processos de creació d'un programa televisiu
- 48 - Capacitat per entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies
- 52 - Capacitat de concepció i crítica d'un guió audiovisual
- 53 - Capacitat de concepció i crítica d'un producte audiovisual o mediàtic
- 55 - Capacitat de concepció i crítica d'un discurs informatiu
- 60 - Coneixement i domini de les tècniques de transmissió de continuïtat en la narració
- 68 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres colloquials i cultes
- 73 - Coneixement i domini de les tècniques d'acostament a les fonts d'informació
- 87 - Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i tècniques comunicatives
- 89 - Capacitat de crear sinergies en els equips de treball
- 92 - Capacitat d'anàlisi, de síntesi i judici crític
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Un cop acabin l'assignatura, els alumnes seran capaços de:
· Utilitzar amb fluidesa els elements del llenguatge sonor.
· Narrar mitjançant els recursos propis dels mitjans sonors parlats (ràdio i podcàsting).
· Aprofitar tot el potencial comunicatiu dels mitjans sonors.
· Construir espais sonors mitjançant l'ús del llenguatge sonor i el muntatge tècnic i expressiu.
· Utilitzar els processos, formats i estructures de la publicitat sonora.
Continguts
L'assignatura s'estructura en 8 blocs:
1. Historia del mitjà sonor
2. El mitjà radiofònic
3. El podcàsting
4. El so
5. El llenguatge sonor
6. Estructura radiofònica
7. La publicitat sonora
8. La producció sonora
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 2 |
Laboratori. Grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). | 2,4 |
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0,6 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monograficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació de l'assignatura consta de:
- Examen teòric final (40%)
- Pràctiques individuals (40%)
- Treball en grup (20%)
Per superar l'assignatura cal aprovar l'examen teòric final. La nota obtinguda farà mitja amb la resta dels elements de valoració.
En segona convocatòria i següents, l'avaluació es portarà a terme amb un examen teòric.
S'observarà rigorosament la normativa de la Facultat en relació a les faltes d'ortografia i el plagi y l'ús fraudulent de la IA en exàmens, treballs i pràctiques.
Bibliografia i recursos
Balsebre, A. (1995). El lenguaje radiofónico. Cátedra.
Gutiérrez, M., Perona, J. (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Bosch.
Ortiz, M.A. y Marchamalo, J. (1994). Técnicas de comunicación en radio. La realización radiofónica. Paidós.
Orrantia, A. (2022). ¿Cómo habla tu marca en podcast?: el audio en la estrategia de marketing digital de tu empresa. ESIC Editorial.
Zumeta, G. (2021). La radio. El acompañante silenciado. Kailas.
Material didàctic
- Alonso, C.M. El proceso creativo de la elaboración de guiones radiofónicos publicitarios. Tesi doctoral.
- Audacity. Eines bàsiques d'edició.
- Audacity. Manual d'instal·lació.
- Manual complet Audacity
- Muela, C. (2012) “LA REPRESENTACIÓN DE LA FICCIÓN EN LA CUÑA PUBLICITARIA. PERSONAJES, CONTEXTOS Y OTROS ELEMENTOS NARRATIVOS”
- Perona, J. (2007). Formatos y estilos publicitarios en el prime-time radiofónico español: infrautilización y sequía de ideas. Zer, 23, 219-242.
- Rodero, E. (2008). Publicidad en radio: publicidad, sí, pero no radiofónica. Área Abierta, 20,