Universitat Internacional de Catalunya

Comunicació Radiofònica

Comunicació Radiofònica
6
8526
2
Primer semestre
FB
Comunicació persuasiva
Comunicació audiovisual (radio i televisió)
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat


Cal demanar cita prèviament mitjançant correu electrònic a:

Prof. Maria Fitó-Carreras  

mfito@uic.es

Presentació

Comunicació Radiofònica és una assignatura de formació bàsica del Grau de Publicitat i Relacions Públiques, de 6 ECTS, que s'imparteix durant el segon curs.

En aquesta assignatura s'explora el llenguatge i la narrativa pròpies dels mitjans sonors parlats: la ràdio i el podcasting. Aquests mitjans tenen una forma particular de comunicar, determinada tant per les circumstàncies tècniques com per l'ús de recursos específics.

La metodologia permet als estudiants endinsar-se en la disciplina sonora des d'una perspectiva de 360 graus, especialment en la seva vessant publicitària. Mitjançant les pràctiques en el Transmedia Lab, els alumnes desenvolupen les seves habilitats creatives i exerceixen els diferents rols de la producció publicitària radiofònica, com guionistes, productors, tècnics de so i locutors.

Requisits previs

 Aquesta assignatura no implica requisits previs.

 

Objectius

  • Exposar les característiques i singularitats de la ràdio i del podcàsting en l'ecosistema dels mitjans de comunicació. 
  • Aprendre els conceptes bàsics del llenguatge sonor i conèixer els mecanismes comunicatius propis dels mitjans sonors parlats. 
  • Aprofundir en el procés de producció i articulació de la veu. 
  • Conèixer els mecanismes de la locució radiofònica. 
  • Entendre i dominar la tècnica de redacció per als mitjans sonors.
  • Aplicar el coneixement de la locució i redacció sonora a la comunicació persuasiva en aquests mitjans. 
  • Aplicar el coneixement de la locució i redacció sonora a la creació i realització de formats publicitaris.  

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

 

  • 01 - Capacitat de planificar recursos tècnics
  • 03 - Capacitat de planificar recursos propis (personals, materials, temporals…)
  • 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
  • 07 - Capacitat per treballar en equip
  • 09 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 11 - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 12 - Capacitat de produir texts orals i escrits
  • 13 - Capacitat de lectura
  • 14 - Capacitat d'anàlisi
  • 15 - Capacitat de síntesi
  • 16 - Capacitat per detectar fets noticiables
  • 18 - Capacitat per treballar sota pressió
  • 20 - Capacitat de concreció
  • 22 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 24 - Capacitat de planificar i executar projectes audiovisuals i cinematogràfics
  • 26 - Capacitat per coordinar i/o coordinar-se a/amb un equip
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar la dimensió legal d'un producte audiovisual
  • 39 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents agents del sector audiovisual
  • 41 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques d'il·luminació i so de la producció cinematogràfica
  • 42 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques i mètodes d'edició i postproducció cinematogràfica
  • 43 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents gèneres i formats televisius
  • 44 - Capacitat per entendre i aplicar les diferents fases d'elaboració d'un programa televisiu
  • 45 - Capacitat per entendre i aplicar les diferents tipologies de guions de programes
  • 46 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents recursos lumínics, gràfics i de muntatge
  • 47 - Capacitat per entendre i aplicar els processos de creació d'un programa televisiu
  • 48 - Capacitat per entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies
  • 52 - Capacitat de concepció i crítica d'un guió audiovisual
  • 53 - Capacitat de concepció i crítica d'un producte audiovisual o mediàtic
  • 55 - Capacitat de concepció i crítica d'un discurs informatiu
  • 60 - Coneixement i domini de les tècniques de transmissió de continuïtat en la narració
  • 68 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col•loquials i cultes
  • 73 - Coneixement i domini de les tècniques d'acostament a les fonts d'informació
  • 87 - Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i tècniques comunicatives
  • 89 - Capacitat de crear sinergies en els equips de treball
  • 92 - Capacitat d'anàlisi, de síntesi i judici crític

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Un cop acabin l'assignatura, els alumnes seran capaços de:

·       Utilitzar amb fluidesa els elements del llenguatge sonor.

·       Narrar mitjançant els recursos propis dels mitjans sonors parlats (ràdio i podcàsting).

·       Aprofitar tot el potencial comunicatiu dels mitjans sonors. 

·       Construir espais sonors mitjançant l'ús del llenguatge sonor i el muntatge tècnic i expressiu. 

·       Utilitzar els processos, formats i estructures de la publicitat sonora. 

Continguts

L'assignatura s'estructura en 8 blocs:

1. Historia del mitjà sonor

2. El mitjà radiofònic

3. El podcàsting

4. El so

5. El llenguatge sonor

6. Estructura radiofònica

7. La publicitat sonora

8. La producció sonora

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



 

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
2
Laboratori. Grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
2,4
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0,6
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monograficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'avaluació de l'assignatura consta de:

  • Examen teòric final (40%) 
  • Pràctiques individuals (40%)
  • Treball en grup (20%)

Per superar l'assignatura cal aprovar l'examen teòric final. La nota obtinguda farà mitja amb la resta dels elements de valoració.

En segona convocatòria i següents, l'avaluació es portarà a terme amb un examen teòric.

S'observarà rigorosament la normativa de la Facultat en relació a les faltes d'ortografia i el plagi y l'ús fraudulent de la IA en exàmens, treballs i pràctiques.   

Bibliografia i recursos

Balsebre, A. (1995). El lenguaje radiofónico. Cátedra.

Gutiérrez, M., Perona, J. (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Bosch.

Ortiz, M.A. y Marchamalo, J. (1994). Técnicas de comunicación en radio. La realización radiofónica. Paidós. 

Orrantia, A. (2022). ¿Cómo habla tu marca en podcast?: el audio en la estrategia de marketing digital de tu empresa. ESIC Editorial.

Zumeta, G. (2021). La radio. El acompañante silenciado. Kailas.

 


Material didàctic