26/03/2021

Investigadors de la Càtedra DECIDE creen el primer qüestionari que avalua els elements de lideratge en alumnes d’Infermeria

Aquesta eina permet mesurar i avaluar les competències de lideratge que adquireixen els futurs professionals de la infermeria al llarg de la seva formació

Els futurs professionals necessiten desenvolupar elements de lideratge per respondre a les necessitats d’una societat canviant. Per aquest motiu és fonamental que aquests elements es desenvolupin durant la formació dels alumnes d’Infermeria perquè tinguin l’oportunitat d’adquirir i desenvolupar aquestes competències.

Amb l’objectiu d’avaluar l’adquisició de competències com la presa de decisions i el treball en equip, en definitiva, el lideratge en les cures d’infermeria durant la formació universitària, el grup d’investigadors de la Càtedra DECIDE de UIC Barcelona ha adaptat el model de qüestionari Self-Assessment Leadership Instrument (SALI) per a aplicar-lo en el Grau en Infermeria. El resultat és el primer instrument validat en espanyol que permet avaluar aquests elements en els alumnes. “Actualment hi ha altres eines per avaluar i mesurar les competències de lideratge però no són específiques per a la infermeria, o no estan validades o bé es posicionen en un model de lideratge més transaccional”, explica la Dra. Pilar Fuster, autora principal de l’estudi i professora del Grau en Infermeria.

“En el Departament d’Infermeria creiem fermament en la importància de treballar el lideratge infermer des del primer curs perquè els futurs professionals estiguin formats en aquestes competències”, detalla el Dr. Albert Gallart, investigador principal del treball. Segons els autors, “el model de lideratge que considerem que s’adapta més bé al perfil de les futures infermeres i infermers és el lideratge connectiu, centrat en dimensions com el pensament estratègic, la intel·ligència emocional, l’impacte i la influència, així com el treball en equip”.

L’article, titulat “Dimensions of leadership in undergraduate nursing students. Validation of a tool”, ha estat publicat recentment en la revista Nurse Education Today.