24/02/2021

Mireia Tintoré advoca pel lideratge distribuït i la confiança com a mètode d’organització dels centres educatius

Les seves conferències van formar part del Seminari Temàtic organitzat pel Laboratori de Transformació Educativa del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya

Mireia Tintoré, professora de la Facultat de Ciències de l’Educació, va impartir el 28 de gener i el 17 de febrer dues conferències en el marc del Seminari Temàtic organitzat pel Laboratori de Transformació Educativa del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. En totes dues conferències va advocar pel lideratge distribuït com a mètode d’organització dels centres educatius i pel desenvolupament de la confiança en els entorns escolars.

La conferència realitzada el 28 de gener va tenir l’objectiu de repensar la visió del centre educatiu en un lideratge més distribuït. “El lideratge educatiu d’avui dia hauria de fixar-se en l’ensenyament i en l’aprenentatge”, va assegurar la professora, “de fet, l’aprenentatge hauria de ser el motor del canvi i de desenvolupament de tots els membres de la comunitat educativa”.

Tal com Tintoré va explicar en la xerrada, durant els anys 80 la teoria més comuna del lideratge educatiu va ser la del lideratge instructiu, que emfatitzava el paper del director per aconseguir millorar els resultats acadèmics de l’alumnat. No obstant això, a partir dels anys 90 va haver-hi una explosió del lideratge transformador, que considerava el líder com el motor del canvi en les organitzacions. “Actualment, diversos investigadors proposen el lideratge per l’aprenentatge; un nou tipus de lideratge que engloba els aspectes més positius de tots dos punts de vista”, va exposar.

En la ponència del 17 de febrer, Tintoré va defensar la construcció de confiança en la comunitat educativa per aconseguir una col·laboració efectiva. “Hi ha múltiples maneres de distribuir el lideratge i crear cultures de col·laboració”, va assegurar, “però totes tenen en comú la necessitat de construir confiança perquè puguin produir-se els canvis esperats en la comunitat”.