14/03/2024

UIC Barcelona, Corporate Excellence i DPMC impulsen una iniciativa per revolucionar la forma de mesurar el propòsit corporatiu

Totes tres organitzacions desenvolupen un moviment per transformar la vivència del propòsit a les empreses, després del llançament de l’Índex 3D el 2023

La Càtedra Direcció per Missions i Propòsit Corporatiu de UIC Barcelona, la Fundació DPMC i Corporate Excellence – Centre for Reputation Leadership s’han unit per impulsar el moviment Mesurar per Millorar amb l’objectiu de perfeccionar i professionalitzar la manera com les empreses mesuren i interioritzen la vivència del propòsit corporatiu. La iniciativa global, col·laborativa i sense ànim de lucre, busca promoure un canvi significatiu en el paradigma empresarial, col·locant el propòsit en el centre de totes les operacions i decisions estratègiques de l’empresa.

Aquesta proposta se centra en la implementació de mètriques que permetin quantificar i millorar de forma contínua l’impacte del propòsit a les empreses. Les organitzacions que lideren el moviment col·laboren estretament amb líders empresarials, acadèmics i experts en mesurament per impulsar la mesura de la vivència del propòsit.

Mesurar per Millorar és l’evolució natural del llançament, el juliol del 2023, de l’Índex 3D per mesurar el propòsit corporatiu a les organitzacions, una nova mètrica, fruit de quinze anys de recerca, que van impulsar UIC Barcelona, la Fundació DPMC i Corporate Excellence – Centre for Reputation Leadership.

L’Índex 3D serveix d’indicador per conèixer el grau de vivència del propòsit corporatiu dins de l’entitat, de manera similar a com s’empren indicadors com el Net Promoter Score (NPS) o el de reputació global. El seu objectiu és incorporar-se en els quadres de comandament de les empreses a través de tres criteris clau: la representativitat estadística, entesa com el nombre d’indicadors necessaris per reflectir un determinat aspecte o qualitat del fenomen que es vol avaluar; la claredat, perquè pugui utilitzar-se en diferents àmbits i nivells de l’empresa; i la diferenciació de les preguntes, perquè no es generi l’efecte ancoratge, aquell en què una resposta a una pregunta influeix en la resposta de la següent.

Carlos Rey, fundador de la Fundació DPMC i director de la Càtedra Direcció per Missions, sosté que “la majoria de les organitzacions manquen d’informació rigorosa i rellevant sobre la vivència interna del propòsit”, i afegeix: “Allò que no es mesura difícilment es gestiona, la qual cosa fa que el propòsit no s’experimenti plenament per part dels treballadors”.

D’altra banda, Àngel Alloza, CEO de Corporate Excellence – Centre for Reputation Leadership, entén que l’indicador desenvolupat “permetrà clarificar l’impacte del propòsit corporatiu a les organitzacions, començant per quantificar el grau de vivència i d’interiorització del propòsit en la pròpia companyia. Això és de vital importància: moltes organitzacions tenen un propòsit definit i declarat però això no significa que realment estigui interioritzat i sigui compartit per tots els empleats”.

Aquelles empreses que s’uneixen al moviment es comprometen a incloure en les seves enquestes internes als treballadors tres qüestions sobre la vivència del propòsit en tres dimensions o esferes clau: directius, companys i personal.

L’equip del moviment Mesurar per Millorar ofereix a les empreses ajuda en la implementació de les preguntes i impulsarà la publicació d’un informe benchmarking, amb els resultats segmentats per sectors i mida, que ajudi les empreses a interpretar i contextualitzar la seva situació particular.