27/01/2023

UIC Barcelona, present al XI Congrés Nacional i V Internacional d’Aprenentatge Servei Universitari

Del 25 al 27 de gener, la UAB-Casa Convalescència ha acollit un congrés estatal i internacional d’aprenentatge servei (ApS) universitari, organitzat per les dotze universitats catalanes. UIC Barcelona ha participat activament en aquest congrés en què han assistit prop de 300 participants  —entre docents, estudiants i entitats— i s’han presentat uns 200 pòsters i comunicacions. Tres professores de la Facultat de Ciències de l’Educació, Maite Fuertes, Mariana Fuentes i Mariona Graell, han format part del comitè organitzador del congrés, i el rector, Alfonso Méndiz, ha ofert un discurs a la jornada inaugural, en la qual van participar els rectors de les universitats catalanes

L’aprenentatge servei (ApS) transforma la comunitat? És catalitzador per a la innovació docent? Planteja canvis de perspectiva i nous dilemes ètics als investigadors? Aquestes són algunes de les preguntes que ha intentat respondre el XI Congrés Estatal i V Internacional d’Aprenentatge Servei Universitari, que organitzen les dotze universitats catalanes, entre les quals UIC Barcelona, a través de la Xarxa ApSUCAT, i que ha tingut lloc del 25 al 27 de gener a la UAB-Casa Convalescència (Barcelona).

L’Aps és una proposta educativa a través de la qual els estudiants es formen participant en un projecte orientat a resoldre una necessitat real d’una comunitat i, per tant, millorar les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient. L’edició d’aquest any, en què hi ha hagut prop de 300 participants —entre docents, estudiants i entitats— i s’han presentat 200 pòsters i comunicacions, està centrada a valorar l’impacte universitari que tenen els projectes d’ApS en els diferents agents implicats.

El rector, Alfonso Méndiz, va oferir un discurs a la jornada inaugural de dimecres 26, en què van participar els rectors de les universitats catalanes. Méndiz va explicar als assistents que “a UIC Barcelona, l’aprenentatge servei universitari es va introduir com a tal el 2008, desenvolupant projectes docents i generant diversos projectes de recerca i tesis doctorals. El que va començar com una experiència de servei a la comunitat ja s’inclou avui com una de les activitats formatives al nostre pla d’estudis i s’ofereix com una línia de recerca de responsabilitat social”.

Durant el congrés, la Universitat ha presentat alguns dels seus projectes sobre aprenentatge servei universitari, com el que s’ha fet amb l’entitat social del Casal dels Infants del Raval i Badalona; projectes de promoció de la lectura o d’apoderament de dones a zones rurals de Guatemala, entre d’altres, així com la Unitat AIDIR Ciutat Vella, el projecte de responsabilitat social corporativa que promou el Departament d’Infermeria en el compromís amb la salut de la població que atén.

Tot i que és un congrés científic, la naturalesa de l’Aps fa que l’alumnat i les entitats hi hagin tingut un paper protagonista. El dijous 26 de gener, va haver-hi dinàmiques de treball conjunt entre docents, entitats, alumnat i personal tècnic de l’Aps universitari per reflexionar sobre els diferents rols en els projectes i per buscar estratègies innovadores per millorar els impactes que tenen.

Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)