Universitat Internacional de Catalunya

Ètica i Deontologia de la Publicitat i de les Relacions Públiques

Ètica i Deontologia de la Publicitat i de les Relacions Públiques
6
10041
4
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


Per e-mail: wmramirez@uic.es

Cita: concertar presencialment o per e-mail.

Despatx A501 esquerra

Presentació

Ètica i Deontologia de la Publicitat i de les Relacions Públiques és una assignatura obligatòria de 6 crèdits ECTS que s'imparteix en el segon semestre del quart curs del Grau en Publicitat i Relacions Públiques. L'objectiu principal que persegueix aquesta assignatura és estudiar els diferents components ètics que afecten la presa de decisions que realitzen els professionals de la publicitat i de les relacions públiques.

Requisits previs

No hi ha requisits previs per cursar aquesta assignatura, encara que és recomanable haver cursat prèviament Empresa Informativa, Fonaments de la Comunicació Humana 1, Dret de la Informació, Drets Fonamentals i Igualtat de Drets, Comunicació Institucional, Direcció Estratègica i Màrqueting.

Objectius

Aquesta assignatura es marca com a meta estudiar les qüestions bàsiques per a una realització correcta de l'activitat publicitària i de relacions públiques segons criteris de bon fer professional. Aquesta assignatura se centra en els diferents conceptes ètics i deontològics propis del sector publicitari així com en l'aplicació d'aquests conceptes en el treball diari desenvolupat pel professional de la comunicació comercial.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 04 - Capacitat d'acte avaluació i acte ordenació professional
  • 05 - Capacitat per aprendre autònomament
  • 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
  • 08 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 09 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 10 - Capacitat de desenvolupar una actitud ètica
  • 11 - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 30 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament la realitat actual

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Un cop cursada l'assignatura Ètica i Deontologia de la Publicitat i de les Relacions Públiques, els alumnes:

  • reflexionaran amb més capacitat crítica sobre la correcta realització de l'activitat publicitària i de les relacions públiques segons criteris de bon fer professional.
  • entendran millor el desenvolupament teòric i pràctic del fenomen publicitari i de les relacions públiques.

Continguts

PART ÈTICA

Introducció  a l'ètica

Lesson 1. Què es l'ètica

Lesson 2. Què és el bé

Lesson 3. Els fins

Lesson 4. La llibertat

Lesson 5. Les virtuts

 

PART DEONTOLÒGICA

Codis d'autoregulació ètica en la publicitat: Catalunya, Espanya, Europa

La dona en la publicitat

Els menors en la publicitat

L'honor i la pròpia imatge en la publicitat

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



 No és permès l'ús de dispositius electrònics a les classes teòriques.

 

Clases magistrales: Perspectiva de la ética general.

Pràcticas: Activitats destinades específicament a la deontologia de la publicitat.

ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 4
   
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). 2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Durant el curs, els estudiants lliuraran aproximadament 5 tallers, les entregues dels quals constituiran una qualificació (part de tallers). **Cal assistir a totes les sessions destinades al taller per tal de poder fer l'entrega avaluable** (es permet una sola falta d'assistència durant tot el curs)

Al final del curs, faran un examen final de tot el contingut teòric de l’assignatura, que constituirà una altra qualificació (part teòrica). 

L’examen teòric constituirà el 60% de la nota final, i la mitjana dels tallers el 40% restant.

Si un estudiant suspèn la mitjana dels tallers durant el curs, podrà fer també una part pràctica de l’examen final  per compensar-la.

Els estudiants han d’obtenir com a mínim un 5 en cada part per poder aprovar l’assignatura (en cas contrari, la qualificació final màxima possible serà de 4,75).

Els criteris d’avaluació de la segona convocatòria són els mateixos que els de la primera. Per aprovar la segona convocatòria, els estudiants seran avaluats novament només de les parts que hagin suspès.

 

Nota sobre l’honestedat acadèmica: Tot el treball que lliureu per a aquesta assignatura ha de ser íntegrament vostre. Les paraules o idees d’altres autors no es poden incloure en els vostres treballs escrits sense el degut reconeixement. El plagi no serà tolerat en cap forma. En cas que el professor detecti treball plagiat o que un estudiant copiï durant un examen, ho comunicarà a la Junta de Facultat, que prendrà les mesures pertinents. Això inclourà l’obtenció automàtica d’una qualificació de 0,0 en l’assignatura i el pas directe a la convocatòria següent.

Bibliografia i recursos

AGEJAS, José Ángel; SERRANO OCEJA, Francisco José (2002). Ética de la comunicación y de la información. Barcelona: Ariel.

AZNAR, Hugo; CATALÁN, Miguel (2000). Códigos éticos de publicidad y marketing. Barcelona: Ariel.

CODINA, Mónica (2001). De la ética desprotegida. Ensayos sobre deontología de la comunicación. Pamplona: Eunsa.

MARTÍN, Marta; HERNÁNDEZ, Alejandra (2010). Efectos de la deontología de la publicidad en la actitud profesional. Questiones Publicitarias, 1 (15), 99-113.

MEDINA, Mercedes; AN, Soontae (2012). Advertising self-regulation activity: A Comparison between Spain and US. Revista ZER, 17 (33), 13-29.

MEGÍAS, Justo; CABRERA, Leticia (2013). Ética y Derecho en la Publicidad. Granada: Ed. Comares.

MELÉ CARNÉ, Domenec (1998). Ética en dirección comercial y publicidad. Pamplona: Eunsa.

MÉNDIZ, Alfonso (2010). Los valores en la Publicidad: Un nuevo planteamiento ético y comercial. Madrid: IC-Media Ediciones (E-Book PDF: disponible gratis en Internet).

PARSONS, Patricia (2008). Ethics in Public Relations. A guide to best practice. London: Kogan Page.

PATIÑO ALVES, Beatriz (2007). La autorregulación publicitaria. Especial referencia al sistema español. Barcelona: Bosch.

PELLICER, Maite (2011). Ética y publicidad: un binomio polémico. Question, 1 (31).

PELLICER, Maite (2011). Ética y estrategias publicitarias. Por una publicidad ética y veraz. Madrid: Editorial Académica Española.

RAMOS, Fernando (2001). Autorregulación, mediación y consulta previa, la nueva frontera de la ética publicitaria. Revista ZER, 6 (11).

XIFRA, Jordi (2010). Relaciones públicas, empresa y sociedad. Una aproximación ética. Barcelona: UOC.

SEMOVA, Dimitrina (2014). Introducción a la Ética y la Deontología de la Publicidad. Madrid: Visión Ebooks (Ebook PDF DRM).