Universitat Internacional de Catalunya

Educació I: Didàctica i Currículum

Educació I: Didàctica i Currículum
6
10595
1
Primer semestre
FB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat


Professora: Carme Balaguer

mcbalaguer@uic.es

Avisar abans per mail

Presentació

 Introducció a les metodologies i estils didàctics, i a la programació de l'ensenyament-aprenentatge en el marc normatiu vigent, i en l'enton social i cultural actual.

Objectius

 

 - Assolir les competències especificades

- Conèixer els mecanismes per a l'elaboració de les diferents programacions didàctiques des d'una perspectiva constructivista i inclusiva

- Conèixer els elements, estratègies i metodologies didàctiques per saber organitzar un procés d'ensenyament i aprenentatge a l'EP.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-01 - Analitzar i comprendre els processos educatius dins i fora de l'aula relatius al període de 6 a 12 anys.
  • CEM-02 - Conèixer els fonaments de l'educació primària.
  • CEM-03 - Analitzar la pràctica docent i les condicions institucionals que l'emmarquen.
  • CEM-05 - Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu al nostre país i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa.
  • CEM-10 - Dissenyar, planificar i avaluar l'activitat docent i l'aprenentatge dins l'aula.
  • CEM-12 - Participar en la definició del projecte educatiu i en l'activitat general del centre atenent criteris de gestió de qualitat.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-4 - responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Identifica analitza i comprèn els processos d'EA a l'aula i fora d'ella en el periode 6-12
  2. Identifica la Didàctica com a ciència de l’educació i analitza els components de l’acte didàctic.
  3. Comprèn els fonamens de l'Educació Primària
  4. Dissenya, planifica i avalúa l'activitat docent i l'aprenentatge a l'aula
  5. Comprèn i facilita l’atenció a la diversitat.
  6. Coneix el currículum oficial de l’etapa de primària i la seva aplicació i és capaç d’analitzar-lo i relacionar-lo amb la programació d’aula.
  7. Comprèn i argumenta la necessitat de la programació de l’aula com a pla d’acció per abordar múltiples situacions escolars amb més eficàcia.
  8. Programa unitats didàctiques pel que fa al disseny i l’aplicació i la seva avaluació en aules de primària.
  9. Pren consciència de la complexitat del procés d'ensenyament i aprenentatge en l'Educació Primària i afronta la seva anàlisis.

Continguts

  1. La Didàctica i els processos d'ensenyament-aprenentatge.
  2. La Didàctica i els components de l'acte didàctic.
  3. Currículum: concepte i fonaments.
  4. El currículum escolar en l'etapa d'Educació Primària.
  5. La programació de l'aula per competències i metodologies actives.
  6. El docent: paper, funcions i estils.
  7. Models d'acció didàctica.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-02 CEM-05 CG-05 Mètode expositiu / lliçó magistral Classes teòriques PRESENCIAL/ VIRTUAL
CEM-03 CEM-10 CET-2 CET-4 CG-05 Estudi de casos Seminaris tallers   PRESENCIAL
CEM-01 CEM-10 CET-1 CET-5 CG-02 Resolució d'exercicis i problemes Classes pràctiques  PRESENCIAL
CEM-12 Contracte d'aprenentatge Tutories   VIRTUAL
CEM-05 CEM-12 CET-1 CG-04 Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Estudi i treball en grup PRESENCIAL / VIRTUAL
CEM-10 CEM-12 CG-02 Aprenentatge orientat a projectes Estudi i treball individual / autònom VIRTUAL

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Avaluació: es tracta d’una avaluació continuada   – Elaboració d’una UD o Projecte en grup  40% 
  • Treball escrit 20% (Presentació d'un treball, disseny d'activitats)
  • Exposició oral 20% (Registre de conductes, grau de participació)
– Proves d’avaluació individuals  40%
  • Entrevista 10% 
  • Prova teòrica  30%
–Reflexions individuals  20%
  •  Reflexions personals sobre desenvolupament personal i aprenentatge
-Assistència a classe (PRESENCIALo VIRTUAL). Obligatorietat de seguiment de les activitats d'avaluació continuada

L'avaluació de l'assignatura es desenvoluparà a partir de la valoraració el progrés al llarg del periode docent. Els registres que permetran aquesta avaluació es trauran de les diferents activitats d'avaluació continuada, que tindran una naturalesa variada. Caldrà distingir les activitats d'entrenament de les activitats d'avaluació.

Per aconseguir el màxim d'objectivitat possible en l'avaluació, es demanarà a l'estudiant el màxim de coherència entre les notes d'avaluació individual i les notes d'avaluació grupal. En cas de no existir aquesta coherència es prioritzarà sempre la nota individual obtinguda a l'aula, com a nota final. Això és així perquè pensem que la compentència en treball grupal és única i que la resta de competències que l'alumne/a ha d'assolir són d'àmbit individual. En cas de suspendre les competències relacionades amb alguna de les activitats d'avaluació continuada, es posarà un suspens simbòlic a la primera convocatòria. Quan les competències suspeses s'hagin recuperat, a la 2a convocatòria, es tindran en compte les anteriors notes d'avaluacó continuada i es ponderarà la nota final amb la nota assolida en 2a convocatòria. En cas de NP en primera convocatòria, s'exigirà, en segona convocatòria, la presentació de totes les activitats d'avaluació continuada previstes, com a mesura per poder avaluar les competències.

En coherència amb la responsabilitat social que comporta la funció dels mestres, cal especificar dos condicionants més en l'avaluació d'aquesta assignatura. En primer lloc esmentar que les actituds que el professorat consideri d'irresponsabilitat acadèmica poden comportar no assolir l'aprovat en l'assignatura, per entrar en completa contradicció amb el perfil de mestra/e, tal i com assenyala la competència de titulació 7 CET7. En segon lloc, i en relació amb la CG 2, especificar que la llengua vehicular d'aquesta assignatura és el català (encara que es pot treballar documentació en castellà o anglès), en aquest sentit, en qualsevol prova d'avaluació escrita, es penalitzarà amb 0.1 punts, cada falta d'ortografia considerada greu, en treball escrit a ma. Si el treball està fet amb mitjans informàtics, cada falta descomptarà 0,5 punts. En ambdós casos poden ser descomptats fins a 2 punts. Si a la revisió d'un treball es perceb, des del principi, un excés de faltes d'ortografia o una redacció impròpia, es retornarà el treball perquè l'estudiant el corregeixi i el torni a lliurar al cap d'una setmana. En aquest cas accedirá a un aprovat com a molt. Pensem que aquestes consideracions seran de molta ajuda per millorar la qualitat de la futura tasca com a mestres i l'actual tasca acadèmica. Si algun/a estudiant presenta, de manera justificada, una dificultat per assolir aquestes condicions cal que ho comuniqui al/ a la professor/a.

 

RESULTATS D'APRENENTATGE

SISTEMA D'AVALUACIÓ

5, 22, 24,

Presentació d'un treball (UD/ Projecte)

6, 8, 9, 23, 21

Disseny d'activitats  (UD/ Projecte)

11

Registre de conductes i observacions

19, 10, 11, 36

Entrevista estructurada (tutories)

5, 19, 42. 43, 44

Memòria: Reflexions de desenvolupament i aprenenetatge

12

Informe (UC/ Projecte)

15

Autoavaluació

6, 19, 21, 24, 42, 43, 44

Proves d’execució i proves objectives

 

Bibliografia i recursos

ectures de consulta:

  • MENA, B. (1998): Didáctica y currículum escolar. II Edición ampliada. Anthema Ediciones.
  • BERNARDO J. (2004) Una didáctica para hoy. Ed. Rialp
  • SEVILLANO, M. (2004) Didáctica en el siglo XXI. Ed. Mc Graw Hill
  • BLANCH, X. (1999): Cinc cèntims sobre la reforma educativa. Proa. (pp.61 a91: “Concepció del procés ensenyament-aprenentatge” i “ El constructivisme”)
  • COLL, C. (1990): Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Paidós
  • MARCHESI, A. (2000): Controversias en la educación española. Alianza
  • BENEDITO, V. (1987): Introducción a la Didáctica. Barcanova

Bibliografia bàsica

  • ARÀNEGA, Susana (2008) La programació en el nou currículum. Les competències bàsiques a l'Educació Primària. És de Rosa Sensat.
  • COLL, C.; DARDER, P. I PÉLACH, J. (eds) (1991): El grup-classe.un potencial educatiu fonamental. Projecte educatiu i concreció del currículum en el marc de la reforma. Eumo.
  • MORAL, C. i PÉREZ, M.P. (coords) (2009) Didáctica. Teoría y práctica de la enseñanza). Pirámide
  • DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació bàsica. https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/8762/1928585.pdf
  • XTEC. https://xtec.gencat.cat/ca/inici/  

Bibliografia d'ampliació

  • ANTÚNEZ, S. i alt. (1995): Del projecte educatiu a la programació d’aula. Graó
  • COLL, C. (1991): 'Concepción constructivista y planteamiento curricular”. Cuadernos de Pedagogía (núm. 188, pág.8-11).
  • ESCAMILLA, A. (2008): Las competencias básicas. Claves y propuestas para su desarrollo en los centros. Graó.
  • MONEREO, C. (comp) (1991): Enseñar a pensar a través del currículum escolar. Casal