Universitat Internacional de Catalunya

Didàctica de les Llengües i Literatura 1

Didàctica de les Llengües i Literatura 1
3
10606
2
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat

Presentació

Aquesta assignatura té per objectiu que els estudiants desenvolupin les competències necessàries i adquireixin uns coneixements bàsics per tractar la llengua i la literatura a l'aula d'educació primària.

Objectius

  • Conèixer el currículum escolar de llengües i literatura.
  • Conèixer el procés d'aprenentatge del llenguatge escrit i el seu ensenyament.
  • Afrontar situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multilingües i multiculturals.
  • Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • Tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • Analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-46 - Conèixer el currículum escolar de llengües i literatura.
  • CEM-47 - Parlar, llegir i escriure correctament i adequadament en les llengües oficials de la comunitat autònoma corresponent; en el nostre cas, català i castellà.
  • CEM-48 - Conèixer el procés d'aprenentatge del llenguatge escrit i el seu ensenyament.
  • CEM-49 - Fomentar la lectura i el comentari crític de textos i animar a escriure.
  • CEM-50 - Conèixer les dificultats en l'aprenentatge de les llengües oficials en estudiants d'altres llengües.
  • CEM-51 - Afrontar situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multilingües i multiculturals.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

3. Comprèn la importància de la llengua en la societat i el seu tractament a l'escola.

11. Comprèn la importància de la literatura i la situa en el context propi dels estudis.

12. Coneix i comprèn què és la competència literària i el seu paper en el currículum de primària.

13. Utilitza Estratègies metodològiques de foment de la estratègia literària, i ho fa amb esperit emprenedor.

14. Coneix les diferents opcions literàries adequades als diferents cicles.

15. Domina els diferents gèneres literaris que es poden treballar en l'etapa de primària.

31. Col·labora amb els professionals i institucions relacionades amb la literatura infantil.

32. Desenvolupa una actitud de posada al dia constant en allò referent a la literatura.

Continguts

12.  Introducció a la Didàctica de la Llengua i la Literatura

14.  Llengua i escola

22.  Situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multilingües: plans, recursos i estratègies


Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les metodologies i activitats formatives consisteixen en classes teòriques, aprenentatge cooperatiu, estudi i treball autònom / en grup, i atenció personalitzada als alumnes.

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-45 CEM-49 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Contracte d'aprenentatge
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
CET-3 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Estudi i treball individual / autònom
Seminaris tallers
CG-02 CG-04 CG-09 CG-11 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Contracte d'aprenentatge
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada i presencial. Cal assistir a un mínim del 80% de les classes. L'avaluació està formada per diverses tasques:


Tema 1. Introducció a la didàctica de la llengua i la literatura

Presentació en grup (15%)

Recomanació de lectura (15%)

 

Tema 2. Currículum. / Tema 3. Aprenentatge de la llengua en contextos multilingües

Treball individual (20%)

 

Examen final: 50%

 

Les tasques s'han de presentar en català. 

Els errors de llengua descompten punts. Es descompten 0.1 punts per falta comesa si el treball és escrit a mà i 0.5 quan el treball s’hagi realitzat amb ordinador. Les faltes repetides descompten individualment. El topall de descompte per faltes és de 2 punts.

Bibliografia i recursos

Arnau, J. (1992). Educación bilingüe: modelos y principios psicopedagógicos. Dins Arnau, J., Comet, C., Serra, J.M., Vila, E. La educación bilingüe. ICE / Horsori.

Cassany, D., Luna, M. i Sanz, G. (2005). Ensenyar llengua. Graó.

Figueras, N. (2011). “Avaluar per aprendre, avaluar per motivar”. La mirada experta. Ensenyar i aprendre llengües, p. 27-43.

Fontich, X. i Fabregat, S. (2021). Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser. Dins Pesántez-Avilés, F., Álvarez-Rodas, L., Torres-Toukoumidis, Á. (ed.), Covida-20: una coalición educativa para enfrentar la pandemia. Pearson, p. 54-65.

Generalitat de Catalunya (2022). Decret 175/2022 d'ordenació dels ensenyaments de l'educació bàsica.

Mendoza Fillola, A. i Cantero Serena, F. J. (2003). Didáctica de la Lengua y la Literatura: aspectos epistemológicos. Dins Mendoza Fillola, A. (coord.), Didáctica de la Lengua y la Literatura para Primaria. Pearson Educación, p. 3-31.

Palou, J. (2011). Educar per al plurilingüisme. La mirada experta. Ensenyar i aprendre llengües. p. 14-26.

Serra, J.M. (2002). "Escola, llengua i immigració a Catalunya". Dins Moreno, J.C. et al. Llengua i immigració: diversitat lingüística i aprenentatge de llengües, Generalitat de Catalunya, p. 79-97.

Sugrañes, C. (2018). Repensar la immersió lingüística a Catalunya des d'una perspectiva plurilingüe. Articles, 78, p. 31-36