Universitat Internacional de Catalunya

Música Aplicada

Música Aplicada
3
12045
3
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Objectius

Els principals objectius generals que es persegueixen són:

  1. Donar a conèixer la importància del tractament musical com a recurs expressiu per excel·lència. Reflexionar sobre la idea que la música, sigui com sigui la seva forma i durada, ben utilitzada constitueix una eina comunicativa amb un poder il·limitat per a exercir influència de manera molt inconscient en l'espectador, apel·lant als seus codis més naturals com a ésser humà. Promoure el llenguatge musical com a recurs narratiu i expressiu per a transmetre idees i emocions a l'espectador.
  2. Sensibilitzar en l'alumne una consciència sonora i donar-li a conèixer els codis culturals musicals perquè pugui dominar-los i implementar-los.
  3. Provocar en l'alumne una actitud de crítica, respecte i professionalitat davant l'ús de la música en el producte audiovisual. Prendre consciència de la responsabilitat social que comporta dirigir el missatge a un col·lectiu i, per tant, aspirar a creacions completes, coherents i plenes de significat o, en defecte d'això, ser capaços d'identificar una manca creativa i buscar assessoria d'experts si existeix falta de criteri professional.
  4. Apreciar el valor de saber idear, dissenyar i realitzar l'ambientació musical de la banda sonora d'un projecte audiovisual d'acord amb el propòsit expressiu i estètic del missatge i el guió.

Al mateix temps, els objectius generals de l'assignatura es concreten en una sèrie d'objectius específics més concrets, relacionats no sols amb la reflexió teòrica del fet musical en el discurs audiovisual, sinó, sobretot i principalment, amb la praxi de la disciplina com a llenguatge de comunicació i expressió artística:

  1. Conèixer i identificar les necessitats sonores i musicals que tenen la ficció cinematogràfica i la televisiva en cadascuna de les fases de la creació audiovisual.
  2. Aplicar els criteris i les tècniques narratives de postproducció més creatives per a aconseguir una mescla sonor-musical (Creative Sound Mixing) que realci el potencial artístic de la història, i el guió des de la idea inicial (partitura) fins al seu acabat final  en la pantalla.
  3. Escriure amb fluïdesa escaletas, guions i textos que integrin de manera creativa els elements de la banda sonora d'una ficció audiovisual, resultat de l'edició de les diferents pistes de so ja siguin diàlegs, sons i músiques, des de l'ús correcte oral i escrit de la llengua pròpia.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
  • 33 - Capacitat per crear i dirigir
  • 34 - Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic
  • 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intel•lectual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els alumnes, després de cursar l'assignatura, podran demostrar els següents resultats d'aprenentatge:

Podran treballar amb naturalitat en un estudi de ràdio professional. Coneixeran i dominaran els principals codis culturals associats a diferents estils musicals.

Manejaran amb soltesa el programari d'edició de vídeo i àudio. Adquiriran les competències bàsiques tècniques necessàries per a treballar amb autonomia en els processos de gravació i edició sonora propis de la creació audiovisual de projectes de ficció i de no ficció.

Seran capaços de manejar el llenguatge audiovisual. Utilitzaran amb criteri els recursos d'expressió sonora dins d'aquest.

Utilitzaran amb lògica i criteri les possibilitats creatives del so com a element narratiu. Hauran desenvolupat una major creativitat en l'expressió audiovisual gràcies a la comprensió i domini del so i del llenguatge musical.

Entendran la importància de la qualitat sonora en el discurs audiovisual. Adquiriran consciència del món sonor en l'actual context cultural i podran respondre a les necessitats expressives que exigeix l'adequació dels missatges als diferents destinataris.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0.2
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0.4
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). 0.4
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 1.8

Bibliografia i recursos

Els següents títols constitueixen algunes de les principals obres de referència que l'alumne hauria de consultar per a poder assimilar tots els continguts de la matèria adequadament.

Els tres primers són de consulta obligatòria:

JULLIER, L. (2007). El Sonido en el Cine. Barcelona: Paidós; 

ADORNO, T. W. (2003). El Cine y la Música. Madrid: Fundamentos; 

STRAVINSKY, I. (2006). Poética musical. Barcelona: El Acantilado; 

ADORNO, T. W. (1969). Il Fido Maestro Sustituto. Studi sulla comunicazione della musica. Torino: Einaudi; 

BAREMBOIM, D. & SAID, E. (2002). Paralelismos y Paradojas. Reflexiones sobre música y sociedad. Barcelona: Debate;

BOULEZ, P. (2003) La escritura del gesto. Barcelona: Gedisa; CHION, M. (1999). La Audiovision. Barcelona: Paidós; 

DELILLO, D. (2005). Contrapunto; tres películas, un libro, y una vieja fotografía. Barcelona: Seix Barral; 

STORR, A. (2008). La música y la mente. Barcelona: Paidós; Thiebaut, I. (2012). 

Teresa Fraile Prieto: Música de cine en España. Señas de identidad en la banda sonora contemporánea. Badajoz: Diputación de Badajoz, 2010. 367 pp. ISBN: 978-84-7796-189-5. Trans. Revista Transcultural de Música, (16), pp. 1-6; 

Prieto, T. F. (2010). La música en el cine español hoy. Nuevos protagonistas y sistemas de producción. Trípodos. Facultat de Comunicació Blanquerna., (26), pp. 67-80;

Radigales, J., Pujadas, M. P., & Polo, M. (2008). La música en el cine y La estética de la música. Barcelona, Editorial UOC; Barrio, M. G. (2003). Música, narración y medios audiovisuales (p. 221). Ediciones del Laberinto. Disponible en: http://www.researchgate.net/profile/Manuel_Gertrudix/publication/259742141_Msica_narracion_y_medios_audiovisuales/links/0f31752d87be687628000000.pdf.