Universitat Internacional de Catalunya
Psicologia dels Grups
Altres llengües d'impartició: català, anglès,
Professorat
Cal demanar cita per correu electrònic.
Presentació
La psicologia dels grups s’emmarca en l’àrea de coneixement de la psicologia social i suposa l’estudi de la interacció social en contextos grupals. Gran part de la conducta humana es realitza en grups més o menys formalitzats i tot això implica la necessitat d’estudiar els grups des d’una aproximació científica i professional. En l’assignatura de Psicologia dels Grups es presenten teories i processos bàsics que permeten comprendre l’estructura i el desenvolupament dels grups, així com els processos intragrupals i entre els grups.
Requisits previs
Es recomana haver cursat l’assignatura de Psicologia Social.
Objectius
El principal objectiu de l’assignatura és oferir a l’alumnat els continguts bàsics sobre la recerca i la intervenció sobre la naturalesa dels grups, les seves lleis de funcionament i desenvolupament, així com les relacions dins de cada grup i entre diferents grups. D’aquesta manera, s’estudien les bases psicosocials del comportament des dels enfocaments grupal i intergrupal. Finalment, es familiaritza l’alumnat amb els processos d’intervenció en contextos d’exclusió social, marginació i desigualtat.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CE05 - Dissenyar i aplicar una estratègia d'intervenció psicològica en funció del context o servei demandat.
- CG03 - Llegir de manera crítica i argumentada la bibliografia científica, valorar la seva procedència, situar-la dins d’un marc epistemològic, i identificar i contrastar les seves aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
- CG07 - Capacitat per adaptar-se a l’entorn, la tasca o el context, afrontar noves tasques i responsabilitats, i generar processos de canvi.
- CG08 - Capacitat per interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda o demandada, oralment o per escrit, i el tractament que cal donar-li segons la naturalesa del fet que es tracti.
- CG13 - Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i la comunicació per a diverses finalitats.
- CT01 - Capacitat d’organització i planificació
- CT02 - Capacitat per la resolució de problemes
- CT04 - Capacitat de treballar en equip
- CT07 - Capacitat de portar a terme un aprenentatge autònom
- CT09 - Comunicar-se adequadament, tant de forma oral com escrita
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
En acabar l’assignatura, s’espera que l’alumnat:
- Comprengui el comportament humà en la dinàmica grupal.
- Apliqui tècniques que permetin la gestió de l’activitat grupal.
- Analitzi el comportament de la persona en relació amb la seva pertinença a determinats grups socials.
- Identifiqui els principis psicosocials que intervenen en la interacció entre diferents grups.
- Analitzi les possibilitats alternatives d’intervenció amb grups en risc d’exclusió social.
- Transmeti informació i idees a través d’un estil adequat de comunicació.
Continguts
Tema 1. Introducció a l’estudi dels grups
- L’estudi dels grups
- Composició i estructura dels grups
- Formació, desenvolupament i socialització
- Normes i conducta
Tema 2. Relacions dins dels grups
- Identitat social
- Lideratge
- Rendiment grupal
- Cohesió grupal
- Influència social
- Presa de decisions
Tema 3. Relacions intergrupals
- Prejudici, discriminació i estereotips
- Conflicte intergrupal
- Estratègies de resolució de conflicte
Tema 4. Psicologia de la intervenció social
- Àmbits d’aplicació i col·lectius vulnerables
- Projecte d’intervenció social
- Diagnòstic i detecció de necessitats
- Planificació i avaluació d’una intervenció
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
La metodologia emprada en aquesta assignatura serà activa i centrada en l’estudiant, que serà el protagonista en el seu procés d’aprenentatge i de desenvolupament de competències. Aquesta metodologia combina classes magistrals, ensenyament pràctic (estudis del cas, dinàmiques de grup, seminaris, anàlisi de recursos audiovisuals), preparació de treball en grup (projecte) i tutoria (tant col·lectiva com personalitzada).
L’assignatura requereix de l’alumnat tant treball individual i autònom com en grup. A més de la feina contínua que requereix la preparació i l’aprofitament de les diferents sessions teòriques i pràctiques, l’alumnat haurà de fer un projecte en grups de 5±1 persones, amb base empírica i sobre un tema negociat amb el professorat. Per això, disposarà de tutories amb el professorat durant el semestre. Finalment, el projecte serà discutit amb la resta de companys i companyes a classe.
ACTIVITAT FORMATIVA |
La classe magistral serà l'escenari per aprendre i utilitzar la terminologia i estructures lingüístiques relacionades amb l'àmbit d'estudi, per practicar i desenvolupar destreses de comunicació oral i escrita i per familiaritzar-se amb bibliografia i material didàctic de suport per a una major integració dels continguts de les matèries. |
L'aprenentatge orientat a projectes és un mètode basat en l'aprenentatge experiencial i reflexiu en el qual té una gran importància el procés investigador al voltant d'un tema, amb la finalitat de resoldre problemes complexos a partir de solucions obertes o abordar temes difícils que permetin la generació de coneixement nou i desenvolupament de noves habilitats per part dels estudiants. |
El plantejament d'exercicis i problemes per part del professor ajuda a l'alumne a avançar en el seu recorregut acadèmic i, guiat pel professor, l'estudiant va aconseguint metes parcials que faciliten la integració del coneixement teòric adquirit. |
L'estudi de casos és una tècnica d'aprenentatge en la qual el subjecte s'enfronta a la descripció d'una situació específica que planteja un problema, que ha de ser comprès, valorat i resolt per un grup de persones a través d'un procés de discussió. L'estudi de casos es realitza generalment a través de treball en grup que fomenta la participació de l'alumne, desenvolupant el seu esperit crític. Addicionalment prepara a l'alumne per a la presa de decisions, ensenyant-li a defensar els seus arguments i a contrastar-los amb les opinions de la resta del grup. |
Lectura de textos dirigits amb l'objecte d'accedir al pensament crític, el qual compleix un paper fonamental en la formació de ciutadans conscients i responsables. |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L’avaluació de l’assignatura es fa a partir dels punts següents:
- Examen final (40 %) amb preguntes tipus test i preguntes de desenvolupament.
- Treball en grup (30 %): s’avaluarà tant el treball escrit com la presentació del projecte a classe.
- Activitats pràctiques (20 %) tant individuals com col·lectives.
- Assistència i participació (10 %): és necessari un mínim del 80 % d’assistència per optar a aquesta puntuació.
Consideracions importants:
- S’haurà d’obtenir una nota mínima de 5 en l’examen final i en el treball en grup per poder fer mitjana amb la resta de notes.
- La realització de les activitats pràctiques s’entén com a avaluació contínua i, per tant, si les pràctiques no es lliuren segons les dates establertes, això implicarà la impossibilitat de tenir aquesta part de la nota.
- El plagi, la còpia o qualsevol altra acció que es pugui considerar trampa suposarà un zero en aquest apartat de l’avaluació. Fer-ho als exàmens suposarà el suspès immediat de l’assignatura.
- En segona convocatòria no es podrà obtenir la qualificació de matrícula d’honor, de manera que la qualificació màxima serà d’excel·lent.
Bibliografia i recursos
Bibliografia
- Huici, C., Molero, F., Gómez, A., y Morales, J. F. (Coords.) (2012). Psicología de los grupos. Madrid: UNED
- Smith, E.R. y Mackie, D.M. (1997). Psicología Social. Madrid: Ed. Médica Panamericana
Bibliografia complementaria
- Baron, R. A. y Byrne, D. (1998). Psicología Social. Madrid: Pearson.
- Paterna Bleda, C., Martínez Martínez, M. C., Vera Martínez, J. J. (2003). Psicología social: De la teoría a la práctica cotidiana. Madrid: Ediciones Pirámide.
- Rodríguez, A., Morales, J. F., Delgado, N., y Betancor V. (Coords.) (2016). 50 Experimentos Imprescindibles para entender la Psicología Social. Madrid: Alianza Editorial
- Wiseman, R. (2010). 59 segundos. Barcelona: RBA libros.
Altres recursos
- American Psychological Association: https://www.apa.org/
- Colegio Oficial de Psicólogos de España: https://www.cop.es/index.php
- Sociedad Científica Española de Psicología Social: https://sceps.es/
- Sociedad Española de Psicología Positiva: http://www.sepsicologiapositiva.es/