Universitat Internacional de Catalunya

Comportament Organitzatiu

Comportament Organitzatiu
3
14565
2
Primer semestre
op
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà,

Professorat

Presentació

Aquest curs es considera l'empresa com a organització humana. Està orientat a formar l'estudiant per analitzar i solucionar problemes relacionats amb el comportament de les persones en una organització. Es proporcionen instruments conceptuals i mètodes per analitzar situacions i formes de comportament rellevants per a la direcció de l'empresa, així com criteris per al tractament.

 

Requisits previs

Cap

Objectius

Aquest curs es considera l'empresa com a organització humana. Està orientat a formar l'estudiant per analitzar i solucionar problemes relacionats amb el comportament de les persones en una organització. Es proporcionen instruments conceptuals i mètodes per analitzar situacions i formes de comportament rellevants per a la direcció de l'empresa, així com criteris per al tractament.

 

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'alumne serà capaç de:
1. Identificar els elements constitutius duna empresa com a organització formada per persones.
2. Identificar diferents formes organitzatives duna empresa.
3. Conéixer i aprendre a manejar els elements que determinen el comportament de les persones a l'empresa.
4. Interpretar la informació econòmica duna empresa i utilitzar-la per tractar problemes empresarials.
5. Aplicar mètodes per prendre decisions, del curt termini i del llarg termini, i valorar-les des del punt de vista de la persona.
6. Avaluar les conseqüències econòmiques de les decisions que es prenen a les diferents àrees funcionals de l'empresa.

Continguts

1. Introducció: “El comportament humà” com a “objecte” de la gestió. Models de comportament.

2. Motivació humana:

  •      Teories mecanicistes
  •      Teories psicosociològiques
  •      Teoria antropològica


       Cas: Assegurances Europees

      Lectura: The Raiders: Capítol 7 de "For Profit" de William Magnuson (2022)

3. Com funcionen les organitzacions: models mecanicistes.

     Cas: Hausser Food Products Company

     Cas: El dilema d'un jove cap

4. Com funcionen les organitzacions: models psicosociològics.

    Cas: Gestió per objectius

5. Com funcionen les organitzacions: el model antropològic (poder, autoritat, lideratge).

   Cas: Museu d'Art Universitari

   Cas: Mina Salvatierra

6. Cas: Ricardo Semler: Un model de lideratge revolucionari.

7. Circuits motivacionals en la presa de decisions (motivació espontània - motivació racional) : opcional

8. El model antropològic en acció: un o més dels casos següents:

    Cas: Ignacio Valente

    Cas: Melissa

    Cas: cas KKR: l'impacte social de la propietat i la inclusió de capital mitjançant la participació dels empleats i les estructures d'incentius ancorades en una distribució àmplia de capital.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



En aquesta assignatura es fan servir tres tipus diferents de recursos metodològics:

1. Classes interactives, que despertin els coneixements previs de lalumne.

2. Classes teòriques, que expliquen els conceptes principals.

3. Anàlisi de casos pràctics.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'avaluació es realitzarà a partir dels criteris següents:

1a convocatòria:

  • L'assistència a classe i la participació en la discussió dels casos pràctics: 30%
  • Els informes : 20%
  • El resultat de dos exàmens:
    • un parcial : 20%
    • un final: 30%

2a convocatòria:

  • Un examen final
  • Segons la participació activa de l'alumne durant el curs, se us demanarà un treball a lliurar abans de participar a la segona convocatòria.

 

Bibliografia i recursos

  • BASTONS, M., Tomar decisiones. La inevitable cuestión ¿éxito o fracaso?, Ed. Ariel, Barcelona, 2004.
  • PEREZ LOPEZ, J.A., Fundamentos de la dirección de empresas, ed. Rialp, Madrid, 1994.
  • GRANT, ADAM, Give and Take: A Revolutionary Approach to Success. New York, N.Y.: Viking, 2013.
  • GARCIA PARA, ANA TERESA, Una Nueva Teoría de Motivación: El Modelo Antropológico de Juan Antonio Pérez López, Revista Puertorriqueña de Psicología 2004, 15, 123-163.
  • GOLEMAN, DANIEL, Leadership That Gets Results, Harvard Business Review March–April 2000.