Universitat Internacional de Catalunya
Màrqueting Global de Retail
Altres llengües d'impartició: català, castellà
Professorat
Professor: Ines Riera
email: irierap@uic.es
Presentació
En molts països, el comerç minorista és un dels que més contribueix al producte interior brut (gairebé el 20% del PIB dels EUA) i la seva contribució ha augmentat en comparació amb el passat i també està augmentant a passos de gegant. Això demostra que el comerç minorista és un motor de l'economia i la seva ambició és fomentar un creixement sostingut.
Actualment, el món del comerç minorista dóna feina al màxim de persones. Segons una estimació, una de cada nou persones treballa en el sector minorista. A més, dos terços de la força laboral total en el món del comerç minorista són dones i més de la meitat dels empleats del comerç minorista són empleats a temps parcial, cosa que proporciona flexibilitat als treballadors per adaptar-se a les necessitats particulars de qualsevol empresari.
A causa de la importància del comerç minorista, es presta cada cop més èmfasi a aquesta àrea del comerç minorista.
El comerç minorista és una matèria independent d'estudis com la gestió i el màrqueting. S'han dut a terme investigacions i s'han contractat professionals per fer prosperar aquest sector.
L'estil de vida de les persones està modelat pel comerç minorista, cosa que el situa com a part integral de la societat moderna: la gent depèn en gran mesura de les botigues minoristes per portar una vida còmoda.
I, al segle XXI ens enfrontem a un consumidor saturat de productes i cada cop més conscienciat amb la sostenibilitat.
Per aquest motiu, el comerç minorista ha optat per generar experiències de compra com a alternativa a l'oferta de productes.
Ens enfrontem a un repte professional apassionant i complex, ja que per a això és necessària la col·laboració multidisciplinària.
Som capaços de canviar els nostres hàbits de treball i adquirir els coneixements necessaris per donar una resposta eficaç a aquest nou entorn? Estem motivats per professionalitzar-nos? Podrem treballar en equip?
El nostre comprador està saturat d'informació: ens costarà captar la seva atenció. Sovint també estem mal informats i, per tant, ens falta confiança. Aquest serà el nostre primer repte.
Les preguntes que ens hem de fer són les següents: Què percebrà el client de la botiga que estem desenvolupant? Podem aconseguir que esdevingui un client fidel? Quines experiències viurà? Podrà provocar actes de compra?
En aquest programa analitzarem l'estratègia i les tàctiques per atraure clients i optimitzar comercialment l'experiència del client per fidelitzar els clients amb l'objectiu final d'augmentar les vendes.
Concretament, treballarem en els següents punts:
- Definició i abast del màrqueting minorista
- Estratègies de màrqueting mixt de màrqueting minorista (7P)
- Recorregut del client.
- Plataformes de comerç electrònic, venda al detall multicanal i omnicanal
- màrqueting minorista a la botiga
- màrqueting minorista no a la botiga
- elaboració d'una estratègia de màrqueting minorista
Requisits previs
Aquesta és una assignatura optativa d'anglès, per la qual cosa s'espera un bon nivell d'anglès parlat i escrit.
Compromís i motivació per aprendre i participar activament a les sessions.
Disposició per fer preguntes, qüestionar i adoptar una posició crítica.
Objectius
Comprendre els principis i conceptes fonamentals del màrqueting minorista.
Analitzar les tendències i els reptes del mercat minorista global.
Desenvolupar habilitats per dissenyar i implementar estratègies efectives de màrqueting minorista.
Avaluar l'impacte de la tecnologia i la innovació en el sector minorista.
Saber aplicar les principals estratègies de màrqueting minorista utilitzades per les empreses minoristes.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
- 25 - Conèixer la funció comercial dins l'empresa i ser capaç d'entendre'n els objectius.
- 26 - Ser capaç d'entendre i utilitzar els conceptes bàsics de màrqueting i les principals polítiques de l'àrea, i de comprendre l'entorn comercial en el qual operen les empreses.
- 28 - Assolir destresa en un altre idioma i habilitat en l'ús de la terminologia i les estructures relacionades amb l'àmbit econòmico-empresarial.
- 32 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes a partir d'informació quantitativa i qualitativa.
- 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
- 34 - Desenvolupar la capacitat de preveure situacions i avançar-se als esdeveniments, i de reconèixer i interpretar la situació econòmica en un context determinat.
- 41 - Ser capaç de sintetitzar descriptivament la informació.
- 46 - Adquirir la capacitat d'entendre i participar en conferències o classes magistrals en un context acadèmic.
- 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
- 53 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom.
- 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
- 55 - Ser capaç d'establir mecanismes de gestió del temps.
- 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
- 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.
- 63 - Ser capaç d'analitzar comportaments empresarials i decisions en un context empresarial i valorar-los des d'un punt de vista econòmic, social i ètic.
- 64 - Capacitat de planificació i organització del treball.
- 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
- 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.
- 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Al final d'aquest curs, podràs entendre i aplicar conceptes i coneixements relacionats amb el màrqueting i la venda al detall globals.
Al mateix temps, desenvoluparàs habilitats transferibles com ara dur a terme investigacions, presentar idees, analitzar casos i treballar en equip.
Continguts
- Màrqueting minorista: conceptes
- Negoci minorista: cicle econòmic dinàmic
- Estratègia de comunicació: multicanal i omnicanal
- El pla d'estratègia minorista
- Creació d'un negoci minorista: la proposta de valor i la definició de les 7P
- Estratègia de màrqueting mix: tradicional i digital
- Experiència del client
- Recorregut del client: la decisió de compra i l'estratègia comercial
- Estratègia de producte i marca
- Estratègia de marxandatge
- tendències emergents en màrqueting minorista
- Estratègia de preus: gestió dels ingressos i els factors de cost
- Estratègia de promoció: publicitat i influencers
- Estratègia de lloc
- Exposició física i tipus d'evidència física
- Estratègia de personal
- Gestió de processos i vendes
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Aquest curs requereix assistència regular i participació activa durant cada sessió.
Per tant, les activitats d'ensenyament i aprenentatge tenen com a objectiu ser inclusives, garantint la màxima participació possible dels estudiants.
Les sessions inclouran una combinació de:
- Classes magistrals
- Discussions a classe
- Anàlisi/discussió de casos pràctics
- Exercicis individuals i en grup
- Presentacions d'estudiants
- Visita a la botiga
- Visita individual/en grup a una botiga
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
1. Primera convocatòria:
L'avaluació d'aquest curs inclou els següents components d'avaluació:
- 60% Exercicis individuals i en equip, Treballs/presentacions de curs. Per aprovar el curs, la nota de l'examen ha de ser igual o superior a 4/10.
- 40% Examen. Per aprovar el curs, la nota de l'examen ha de ser igual o superior a 4/10.
- The minimum attendance for this course is equal to or greater than 90% of the classes.
2. Segona convocatòria:
Hi haurà un únic examen individual
- Examen: 100%
Bibliografia i recursos
Es poden consultar els seguents llibres:
•Hollensen, S. (2019 or 2017) Global Marketing, 8th (or 7th) ed., Pearson Education (Harlow) •Alexander, N. and Doherty, A.M. (2009) International Retailing, Oxford University Press (Oxford) •Goworek, H. and McGoldrick, P. (2015) Retail Marketing Management. Principles and Practice, Pearson Education (Harlow) •Philip Kotler. Retail 4.0. 10 rules for the Digital Age. Mondadori Electa (November 6, 2018) •Barcelona és moda: “Cuando el cliente entra en la tienda tiene que vivir una experiencia de compra satisfactoria”. María Callís. 2017. http://www.barcelonaesmoda.com/es/entrevista/cuando-el-cliente-entra-en-la-tienda-tiene-que-poder-vivir-una-experiencia-de-compra-satisfactoria/