Universitat Internacional de Catalunya
Homo Spiritualis
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,
Professorat
Presentació
L’assignatura Homo spiritualis aborda l’espiritualitat com una dimensió constitutiva de la identitat humana que ha de ser integrada en la pràctica psicoterapèutica. Des d’una perspectiva acadèmica i crítica, s’estudien els principals conceptes relacionats amb l’espiritualitat, models teòrics, fenomenologia espiritual i religiosa, criteris de salut o malaltia espiritual i direccions per abordar problemàtiques espirituals des de la psicologia.
Requisits previs
Recomanable haver cursat l’assignatura d’Antropologia, i que l’estudiant:
-
Tingui capacitat de lectura crítica de textos acadèmics.
-
Presenti disposició per a la reflexió personal i professional sobre qüestions de sentit, valors i transcendència.
-
Mantingui una actitud oberta al diàleg i a la reflexió.
Objectius
-
Aprofundir en la comprensió psicològica de la dimensió espiritual i religiosa de la persona.
-
Comprendre la fenomenologia religiosa i espiritual des d’una perspectiva psicològica.
-
Distingir entre experiències espirituals sanes, expressions religioses culturals i manifestacions psicopatològiques.
-
Conèixer i analitzar críticament models psicoterapèutics que integren la dimensió espiritual.
-
Desenvolupar criteris ètics i competencials per a l’abordatge de qüestions espirituals en la pràctica psicoterapèutica.
-
Preparar el futur psicòleg o psicòloga per a la coordinació responsable amb agents pastorals o directors espirituals quan sigui necessari.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CN02 - En finalitzar el Grau, l'estudiant serà capaç de recordar els principis, procediments, models teòrics, funcions, característiques, avantatges i limitacions de la intervenció psicològica o les escoles de psicologia, les estructures i els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques i la naturalesa de les diferències individuals.
- CP01 - En finalitzar el Grau, l'estudiant serà capaç proposar una visió científica, ètica, reflexiva i planificada de la intervenció en els diferents àmbits de la professió, atenent a les dades més rellevants de cada situació.
- HB03 - En finalitzar el Grau l'alumne/a podrà interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda, de forma oral o escrita, amb especial atenció a la continuïtat dels seus estudis i el desenvolupament d’un aprenentatge amb un alt grau d’autonomia.
- HB11 - En finalitzar el Grau l'alumne/a serà capaç de validar la dimensió social i antropològica de l’esser humà, la complexitat de la diversitat multicultural i les variables històriques i socioculturals en la configuració del psiquisme humà i en les relacions interpersonals des de l’ètica i el respecte.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Després de cursar aquesta assignatura, l’alumnat és capaç de:
-
Comprendre la persona des d’una perspectiva biopsicosocial-espiritual.
-
Recordar els conceptes bàsics, models teòrics, característiques, avantatges i limitacions de l’abordatge de l’espiritualitat en la intervenció psicològica.
-
Conèixer els diferents models antropològics i psicoterapèutics que posen en relació l’espiritualitat, la psicologia i la salut.
-
Identificar indicadors de salut o malaltia relacionats amb l’espiritualitat i la salut integral de la persona.
-
Saber discernir el rol del psicoterapeuta en els problemes humans relacionats amb l’espiritualitat i saber quan, a qui i com derivar a un altre professional davant dels límits professionals.
Continguts
T.1 L’espiritualitat en el context humà contemporani
T.2 L’espiritualitat en l’antropologia humana (i experiències límit)
T.3 Concepte d’espiritualitat i evolució històrica
T.4 Fenomenologia religiosa i tradicions espirituals
T.5 El rol de l’espiritualitat en la dimensió psicològica
T.6 Espiritualitat sana vs. espiritualitat patològica
T.7 L’abordatge de l’espiritualitat des de la psicoteràpia
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
-
Classes teòriques.
-
Seminaris específics de psicologia i espiritualitat, orientats a l’anàlisi i comprensió conceptual i la pràctica clínica.
-
Lectura crítica d’articles científics.
-
Anàlisi de casos clínics amb contingut espiritual.
-
Treball reflexiu individual orientat a la pràctica professional.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Avaluació contínua:
-
Diari reflexiu (20%)
Al finalitzar l'assignatura, els alumnes entregaran un diari reflexiu en el que hauran anat escrivint al llarg del semestre. El contingut del diari estarà relacionat amb les activitats vivencials i preguntes reflexives que els professors aniran proposant a cada classe. S’avaluaran un total de 15 activitats que duen aparèixer al diari per obtenir la màxima nota, estructurades amb aquest ordre: 1) Resum de la dinàmica, 2) Què has sentit/pensat durant la mateixa, 3) Quina repercussió creus que pot tenir aquesta dinàmica en el teu futur personal o professional (aplicabilitat, aprofundiment, recerca...)?. Els criteris d’avaluació seran: número d’activitats recollides en el diari, nivell de profunditat de les descripcions, presentació, ortografia (cada falta restarà 0,1), integració del contingut de la classe en la reflexió. És necessari entregar el diari reflexiu per tal d’aprovar l’assignatura.
Avaluació final:
-
Examen oral (80%)
Prova teòrica oral que es realitza al final de l’assignatura. Es realitzarà en torns de 4 alumnes. Se’ls entregarà a cada alumne 4 preguntes i disposen de 5 minuts per preparar-se la resposta a cada una d’elles. Després disposen d’1 minut per respondre cada pregunta, d’un en un. Les preguntes poden ser de desenvolupament, d’anàlisi de conceptes o d’aplicació de continguts i estaran basades en les preguntes presentades a les classes. Cada alumne ha de respondre un total de 4 preguntes. Hi haurà dos avaluadors que aniran puntuant els alumnes en funció d’una rúbrica dissenyada específicament per l’examen. És necessari aprovar l’examen final amb un 5 per tal d’aprovar l’assignatura.
Requisits per aprovar:
-
Presentar el diari reflexiu.
-
Obtenir una qualificació mínima de 5/10 a l’examen final.
Bibliografia i recursos
-
Pargament, K. Spiritually Integrated Psychotherapy.
-
Frankl, V. L’home a la recerca de sentit.
-
Leget, Carlo; Art of living, art of dying.
-
James, W. Les varietats de l’experiència religiosa.
-
Koenig, H. Religion and Mental Health.
-
Hood, R. et al. The Psychology of Religion.
-
DSM-5-TR (apartat “Problemes religiosos o espirituals”).