Universitat Internacional de Catalunya
Antropologia: Antropologia de l'educació
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
Correu electrònic de la professora: Dra. Andrea Rodríguez Prat arodriguezp@uic.es (a acordar: cita prèvia)
Presentació
Aquesta assignatura pretén introduir alguns conceptes essencials per a la reflexió antropològica en l’àmbit de l’Educació.
Objectius
Conèixer els conceptes fonamentals de l’Antropologia filosòfica i reflexionar-hi críticament en el marc de l’Educació.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
- CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
- CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
- CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- CG-06 - Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
-
Comprendre els elements i dimensions de la persona humana des d’una perspectiva filosòfica.
-
Reconèixer i analitzar les dimensions de la condició humana i, en especial, la rellevància de la seva corporalitat, afectivitat, llibertat, sociabilitat, dignitat, vulnerabilitat i transcendència.
-
Analitzar críticament textos filosòfics i literaris i comunicar oralment i per escrit els resultats de l’anàlisi.
-
Abstreure i contrastar críticament els principals elements continguts en els textos filosòfics i literaris estudiats, i comunicar oralment i per escrit els resultats de l’anàlisi.
-
Dialogar amb esperit crític i autocrític sobre idees relacionades amb l’Antropologia.
Continguts
Temari
Tema 0. Presentació. L’Antropologia i el saber filosòfic.
Tema 1. Qui és l’ésser humà?
Tema 2. Vida animal i vida humana.
Tema 3. Cultura. Sobre l’activitat humana (acció, treball, tècnica, oci, cultura)
Tema 4. La corporalitat humana
Tema 5. L’ésser humà i les emocions
Tema 6. La racionalitat i el llenguatge
Tema 7. La sociabilitat humana
Tema 8. La dignitat
Tema 9. La llibertat
Tema 10. Les situacions límit. Sobre el mal, la vulnerabilitat, el patiment, la mort i la transcendència
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
S’utilitzaran les següents activitats formatives:
- Classe magistral (CM): L’assignatura d’Antropologia parteix d’un temari teòric que s’imparteix en les classes magistrals. Aquest temari recull els conceptes antropològics fonamentals.
- A cada classe magistral li correspon una part pràctica com a estratègia per a l’apropiació dels conceptes teòrics. Es proposa:
- Desenvolupament d’activitats pràctiques a l’aula (lectura i anàlisi de textos filosòfics i literaris, anàlisi de pel·lícules o testimonis i presentacions) que portin els estudiants a realitzar reflexions crítiques i constructives i a generar comprensions més profundes dels temes antropològics desenvolupats a les classes teòriques. Cada setmana dos grups presentaran els materials corresponents.
- Cada alumne haurà de portar un registre de totes les activitats realitzades durant les classes. Algunes d’aquestes activitats seran avaluades.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L’avaluació es distribueix de la manera següent:
-
20%: Avaluació continuada (treball a classe)
-
20%: Examen parcial (nota mínima per fer mitjana amb l’examen final: un 4. Les persones que obtinguin menys de 4 hauran d’examinar-se de tota l’assignatura a l’examen final)
-
20%: Treball final – Escrit autobiogràfic (vegeu les indicacions al final d’aquest document)
-
40%: Examen final (nota mínima per fer mitjana: un 4)
La participació a classe no serà avaluada expressament però es tindrà en compte de cara a la nota final (especialment en casos límit: suspesos, matrícules d’honor, etc.).
Les absències hauran d’estar degudament justificades (amb justificant mèdic). L’absència sense justificar es qualificarà amb un 0 en totes les tasques que s’hagin de lliurar aquell dia.
Qualsevol forma de plagi (ús indegut dels recursos, ús de ChatGPT, etc.) serà penalitzada amb un 0 a l’assignatura.
Activitats voluntàries:
-
Participació a la Student Academic Conference (SAC). Consulta tota la informació del congrés a:
https://www.uic.es/ca/congressos/student-academic-conference-2026-sac -
Participació a les activitats proposades: les persones que hi participin hauran de lliurar un text reflexiu de màxim 2 pàgines:
-
Activitat al MNAC (Museu Nacional d’Art de Catalunya)
-
Visita al Cottolengo del Pare Alegre
-
Els alumnes que participin en aquestes activitats podran obtenir fins a 1 punt extra.
Data de l’examen parcial: 29 d’octubre de 2025
Data de l’examen final: període d’exàmens (gener de 2026)
Avaluació en segona convocatòria:
Si se suspèn l’assignatura a la primera convocatòria, caldrà fer l’examen a la segona convocatòria (data pendent de confirmació).
L’alumne podrà triar si es té en compte o no l’avaluació continuada. En cas que decideixi no considerar-la, la nota màxima que podrà obtenir serà un 6.
Bibliografia i recursos
-
BIBLIOGRAFÍA
MANUALES DE CONSULTA:
-
Arregui, J. y Choza, J., Filosofía del hombre. Una Antropología de la intimidad, ICF-UNAV, Rialp, Madrid, 1995.
-
Yepes Stork, R., Fundamentos de Antropología, Eunsa, Pamplona, 1997.
-
Amengual, Gabriel, Manual de Antropología Filosófica, BAC, Madrid, 2007.
LECTURAS PARA LAS CLASES:
Presentación: LA ANTROPOLOGÍA Y EL SABER FILOSÓFICO
-
Ana Marta González (2022), El deseo de saber. Formación intelectual y cultura emocional. Madrid: Rialp.
-
Balmes, J. (1996). El Criterio. Barcelona, (11ª ed.), Capítulo 1.
TEMA 1. : ¿QUÉ TIPO DE SER ES EL SER HUMANO?
-
Grimaldi. "Educació: Art o Artesania", a Revista Relleu, nº 77. 2004. p. 4-5.
-
Garcès, Marina, (2020), Escuela de aprendices [fragmentos]. Barcelona: Galaxia Gutemberg.
-
Plató, Teetet 149a-151d (la maièutica socràtica)
TEMA 2. VIDA ANIMAL Y VIDA HUMANA
-
Sokolowsky, R., Phenomenology of the human person. New York: Cambridge University Press, 2008, p. 27 y texto Prometeo
-
Cassirer, L’home animal simbòlic
TEMA 3. NATURALEZA Y CULTURA
-
Yepes, Ricardo (2003). Fundamentos de Antropología. Pamplona: EUNSA (6ª ed.), pp. 243-245
-
Byung-Chul Han, (2020). La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder.
TEMA 4. LA CORPORALIDAD HUMANA
-
Tim Wenders, El cielo sobre Berlín (fragmento):
https://www.youtube.com/watch?v=PPDcgrkW3vE
-
Gabriel Amengual (2007), “La posición erecta y el bipedismo”, en Manual de Antropología Filosófica.
TEMA 5. EL SER HUMANO Y LAS EMOCIONES
-
Pieper, Ruido visual
-
Séneca, De la Ira
-
Lewis, C.S. La abolición del hombre. Capítulo 1. ‘Hombres sin corazón’.
TEMA 6. LA RACIONALIDAD Y EL LENGUAJE
-
Russell, B. (1977). Iniciació a la Filosofia. Edicions 62. 1977. p. 46 y Aguiló, A, (2018), “Leer en diagonal”.
-
Francisco J. Pérez-Latre, (2011), “Paradojas de la comunicación digital” y Carrión, Emojis: un lenguaje emocional. New York Times (8/11/2020)
TEMA 7. LA SOCIABILIDAD HUMANA
-
Yepes, R. Fundamentos de Antropología. Capítulo 7. Relaciones interpersonales. Pamplona: Eunsa, 1996. p. 138.
-
Mounier. De l’individualisme al personalisme
-
Antoine de Saint-Exupéry, El principito, capítulo 21.
-
Taylor, Charles (1994). La Ética de la autenticidad. Capítulo IV. ‘Horizontes Ineludibles’. Barcelona: Ediciones Paidós. pp. 68-70.
TEMA 8. LA DIGNIDAD DE LA PERSONA HUMANA
-
Pico della Mirandola, G. Oración sobre la dignidad del hombre (1496-1504). Publicacions de la Universitat de València, 2004.
-
Fragmento del documental “Human” Extended version (vol.2) (ver del minuto 13.22 al 18.36): https://youtu.be/9eWu6l8vnuc?t=13m22s
TEMA 9. LA LIBERTAD
-
Berlin, Isaiah (1958), “Dos conceptos de libertad”.
-
Taylor, Charles (1994). La Ética de la autenticidad. Barcelona: Paidós. pp. 37-39.
TEMA 10. LAS SITUACIONES LÍMITES: EL DOLOR Y LA MUERTE
-
Yepes, R (1996). Fundamentos de Antropología. ‘El tiempo’. Pamplona: EUNSA, p. 295-299.
-
Escribano, X, “Vivir”. 2018.