Universitat Internacional de Catalunya

Introducció a la Història de l'Art i de l'Arquitectura

Introducció a la Història de l'Art i de l'Arquitectura
6
7980
1
Primer semestre
FB
Mòdul Propedèutic
Introducció a la Història de l'art i l'arquitectura
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat


Cita prèvia

Presentació


L'estudi de la història d'arquitectura és tant fonamental i molt útil per a arquitectes; els nostres paisatges urbans i culturals contemporanis es componen de traces i capes històriques d'arquitectura de totes les èpoques. Animarem l'alumnat per estudiar la història de l'art i l'arquitectura per pensar la seva feina contemporània i propostes de disseny. Transmetrem l'evolució de pensament arquitectònic i constructiu des de cultures altes primerenques i Grècia a la Il·lustració, la revolució industrial i l'edat moderna en un semestre, dins un no complet però sòlid resum: enfocarem en alguns moments claus i edificis que considerem representant d'una edat i crucial per entenent l'evolució de les tradicions de construir i de les arts. I construirem connexions ja a arquitectura contemporània i debats actuals sobre la funció de l'arquitectura.

Requisits previs

Coneixement de la llengua anglesa, que és en la que s'imparteix l'assignatura en la seva totalitat.

Objectius

Volem que l'alumne:

- entengui la evolució i l’historia de l’arquitectura, de l’art i de les estructures urbanes i cultures des d'un punt de vista contemporani

- es relaciona amb arquitectura i el desenvolupament urbà a través de l'enteniment del seu desenvolupament històric i significat en les nostres cultures contemporànies i entorns vitals

- reconegui els diferents períodes de la història de l'art i de l'arquitectura en una ciutat tan particular com Barcelona

- assoleixi les eines contemporànies per analitzar les obres d'art i d'arquitectura

- analitzi les obres d'art i de l'arquitectura tant des del dibuix com des dels textos

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 48 - Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics.
  • 49 - Coneixement adequat de la història general de l'arquitectura.
  • 54 - Coneixement adequat de l'estètica i la teoria i història de les belles arts i les arts aplicades.
  • 66 - Aptitud per interioritzar la forma arquitectònica.
  • 69 - Aptitud per descobrir la dimensió crítica-cultural del rol de l'arquitecte.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'alumne ha de ser capaç al finalitzar el curs de:

- Reconèixer els estils d'arquitectura, escultura i pintura donats durant el curs

- Saber les característiques més importants d'aquests estils

-   Tenir la capacitat d’interrelació comparativa entre els diferents estils i llenguatges històrics i saber-los situar en el temps i context geogràfic d’influència.

-   Tenir la capacitat d’ampliar el coneixement més enllà del context occidental tot identificant l’emergència d’altres cultures expressades en ciutats de continents diversos

- Descriure un edifici, una escultura i una pintura correctament i utilitzant la terminologia adequada

- Saber els artistes que n'han estat protagonistes

- Reconèixer les obres cabdals de cada moviment, saber-ne l'artista i el segle de la seva creació

-   Fer una reflexió sobre l’esdevenir de la història i la seva implicació en el present

Continguts

Week 1

Lecture 0- Course presentation+ introduction of research assignment+ methodology
Introduction: What is architecture? What is history and why to study history of architecture?

Week 2

Lecture 1- Between the Human and the Divine I: Mesopotamian architecture. Between the Human and the Divine II: Egyptian architecture
Practice 1- Individual exercise: self-made image of favourite building
Group distribution + choose buildings and topics

Week 3

Lecture 2- Greek architecture and urban forms I. Greek architecture and urban forms II

Field Visit 1- (Thursday) Visit to the Egyptian Museum of Barcelona.

Research submission 1-General information on the projects to compare, graphic info (floorplans, sections, elevations), first selection of photos

Week 4

Lecture 3- The evolution of Roman Architecture: Structural Systems, Typologies and Representation of Power.
Construction techniques in late Roman and early christian architecture.
Practice 2- Timeline examples. History of the city of Barcelona.

Field Visit 1(Thursday)- City walk: Roman Barcelona. Visit to the MUHBA, to the
Augustus temple remains, Roman streets, and remains of the city wall.
Sketching and graphic report of the visit.

Week 5

 Lecture 4- Romanesque architecture I.From Romanesque to Gothic.

 Practice 3-Research submission 1 revision.

Week 6

Practice 4- Timeline delivery 1+ sketchbook review.
Lecture 5-Byzantine architecture and the orthodox tradition.The Architecture of Islam.

Week 7

Lecture 6- Pre-columbian architecture.Architecture of China and Japan.

Field Visit 3(Thursday)-Romanesque architecture and artistic expressions: Visit of the monastery Sant Pau del Camp.Sketching and graphic report of the visit.

Research submission 2 Preliminary analysis: contextual, historical, and on the topic.
First conclusions/intuitions.Plans, sections, and elevations (at least one of each one, redrawn by you and on scale). These should be accurate drawings. First ideas about the structure of the essay and approach towards graphic analysis.

Week 8

Practice 5- Research submission 2 revision
Lecture 7-Gothic architecture and medieval cities I.Gothic architecture and medieval cities II.
Field Visit 4 (Thursday)-GOTHIC QUARTERS OF BARCELONACity walk: Gothic Barcelona. Visit of the gothic quarter and Santa María del Mar church, El Born CCM, Carrer Montcada and the cathedral.Sketching // Graphic report of the visit.

Week 9

Lecture 8- Renaissance Architecture I.Renaissance Architecture II.
Timeline delivery 2 PPT presentations with 5 images of your timeline.

Week 10

Practice 6- Timeline intermediate review+ research assignment review
Lecture 9- Rennaisance in Europe.The European colonization of the world – urban palimpsests and diffusion and merge of architectural languages
nov-19
Research submission 3- Written introduction and historical/ contextual analysis of both buildings.
Bulletpoints on the analysis of the topic and conclusions. (Feedback on the text will be provided in class)
Analitical and descriptive graphic documents of both buildings.

Week 11

Practice 7- Research submission 3 review

Lecture 10- Architecture, from theory to practice: treatises, new typologies and ideal cities.Tulane Presentations.

Week 12

Practice 8- Research assignment review
Lecture 11- Baroque I. Baroque II: Baroque culture, architecture, art and urban development in Europe and the Americas.

Week 13

Practice 9- Research assignment presentations I
Lecture 12- Enlightment, Revolution and Architecture. Classicism.The first half of the nineteenth century.

Week 14

Practice 10- Research assignment presentations II
Practice 11- Research assignment presentations III

Week 15

Practice 12Final submissions: sketchbooks+ timeline + research dossier (21:00h)
Lecture 13-Final review+ exam explanation

January- Exam

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



- Les classes seran teòriques i pràctiques

- La part de la classe teòrica es basa en ponències, centrades en un període o una tradició cultural específica de la història de l'art i l'arquitectura.

- La part pràctica es dividirà en dues parts; els estudiants disposaran d'un notebook i d'un exercici de recerca (en grup) sobre un edifici de rellevància.

-   Visites de camp pertinents completen el curs, atès que la observació de camp és fonamental per a l'enteniment d'edificis històrics en un context contemporani.

-   El quadern haurà de contenir dibuixos dels diferents períodes estudiats a classe, notes de les conferències afegint informació, esbossos, esquemes, mapes, etc., informe històric i gràfic de les visites.

-  L'exercici de recerca consisteix en la comparació de dos edificis de diferents períodes històrics o tradicions culturals relacionats mitjançant un tema. Aquesta investigació es materialitzarà en un treball escrit on s'inclouran els plànols dels edifcis redibuixats pels alumnes, així com altres documentacions gràfiques més analítiques. Tots els exercicis de recerca es presentaran a classe. Per això es realitzaran sessions intermèdies de revisió i crítica dels materials aportats pels alumnes.

- De manera addicional, i ocupant un 10% de la nota global de l'assignatura, se sol·licita als alumnes la realització (individualment) d'un timeline on es bolquin els principals edificis, arquitectes, períodes històrics i estils estudiats a classe.

 
ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
Classe expositiva
48 49 54 1,5
Classe participativa
48 49 54 0,2
Classe pràctica
48 49 54 1,1
Tutories
48 49 54 0,2
Estudi individuals o en grup
48 49 54 3

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



- Quadern de notes (notebook) i participació i rendiment a classe (10%)

- Exercici de recerca en grup i presentació oral a classe (en grups de 2/3 persones) (40%)

- Examen escrit (al gener) (40%).

L'alumne necessitarà una nota mínima de 4 perquè l'examen en faci mitjana.

- Timeline (individual) (10%).

- L'ús continu del Moodle és obligatori.

- El procés d’avaluació es fonamenta en el treball personal de l’estudiant i es pressuposa l’autenticitat de l’autoria i l’originalitat dels exercicis realitzats.

- Es qualificarà com a suspens si una manca d'originalitat és detectada en l'autoria de qualsevol activitat o submissió per ser avaluada, si els materials han estat utilitzats sense autorització, o va copiar i pegat des de fonts d'internet, manuals o articles (sense el corresponent citació), o des d'altre alumnat.

Bibliografia i recursos

Per completar les vostres notes i preparar l'examen final, es recomana encaridament als alumnes adquirir almenys un dels llibres següents:

Ingersoll, R., Kostof, S.: World Architecture. A cross-cultural history. Oxford University Press,2013.World architecture: a cross-cultural history. Oxford, Oxford University Press, 2013 (COAC: S-72.03 ING). Available online: https://archive.org/details/richard-ingersoll-world-architecture-a-cross-cultural-history

Watkin, David. A History of Western Architecture.London: Laurence King Publishing. (6th edition,2015 or 5th edition,2011).

Bibliografia addicional:

Llibres generalistes d'Història de l'Art i l'Arquitectura:

Bacon, E., Design of the Cities, London: Thames & Hudson, 1982.

Benevolo, L., El diseño de la Ciudad, Barcelona: Gustavo Gili, 1977.

Benevolo, L., Storia della città, Bari: Ed. Laterza, 1975.

Blaser, W., Drawings of Great Buildings, Birkhäuser Verlag, 1983.

Ching, F. D.K., Jarzombek, M., Prakash, V. A Global History of Architecture. Wiley, 2017. (COAC: S-72.03 CHI).

Fletcher, B., The History of Architecture by the comparative Method. Batsford, London, 2012.

Frampton, K., Historia crítica de la arquitectura moderna, Barcelona: Gustavo Gili, 1993.

Hall, P., Cities in Civilization, London, Weidenfeld & Nicholson, 1998.

Giedion, S., The Eternal Present: the beginnings of art. Bollingen Foundation, New York, 1962.

Gombrich,E.H. The Story of Art.Londres: Phaidon, 1968.

Kostof, S., Historia de la arquitectura. Madrid: Alianza (vol 1, 2, 3), 1998.

Kostof, S., The City shaped: urban patterns and meanings through history. London: Thames & Hudson, 1991.

Parker, J. H., Classic dictionary of architecture: a concise glossary of terms used in Grecian, Roman,Italian and Gothic architecture. New Orchard, Poole, 1986. (COAC: S-D 72 PAR).

Pevsner, N., An Outline of European Architecture. Thames & Hudson, London, 2009.

Pevsner, N., Pevsner's architectural glossary. Yale University Press, New Haven, 2010 (COAC: S-D72 PEV).

Pevsner,N. A history of building types.Priceton:Princeton University Press, 1997.

Stierlin, H., Encyclopedia of World Architecture. Fribourg: Evergreen-Taschen, 1977.

Llibres sobre un autor, període o tradició arquitectònica específica:

 Argan, G.C., Brunelleschi. Mondadori, Milan, 1955.

Argan, G.C., Renacimiento y Barroco, Akal, Torrejón de Ardoz 1987 (COAC: S-7034 (45) ARG-2V.2)

Argan, G.C., Michelangelo architect. Electa, Milan, 2004 (COAC: 72 MIQUEL ÀNGEL).

Blunt, A., Borromini. A. Lane, London 1979.

Blunt, A., Art and Architecture in France 1500-1700. Yale University Press, New Haven, 1999.

Borsi, F., Bernini. Ed. Akal, Madrid, 1998.

Brothers, C., Michelangelo, drawing and the invention of architecture. Yale University Press, New Haven and London, 2008.

Carver, H., North African Villages. Documan Press, Kalamazo, 1989.

Carver, H., Form and Space of Japanese Architecture. Shokokusha, Tokyo, 1955 (COAC: S-72.032.12 CAR).

Denyer, S., African traditional architecture: an historical and geographical perspective. Africana, New York, 1978 (COAC: S-72.031.6 DEN).

Early, J., The Colonial architecture of Mexico. University of New Mexico Press, Albuquerque, 1994 (COAC: S-72.034(72) EAR).

Eisenman, P., Palladio virtuel. Yale University Press, New Haven, 2015 (COAC: D-43951).

Fanelli, G., Brunelleschi’s Cupola: Past and Present of an Architectural Masterpiece. Mandragora, Florence, 2004.

Frankl, P., Gothic Architecture. Yale University Press, New Haven and London, 2000 (COAC: S-72.033.5 FRAU).

Hayden, D., Building Suburbia. Pantheon Books, New York, 2003.

Heyden, D. and P. Gendrop, Pre-columbian architecture of Mesoamerica. New York, Harry N.Abrams, 1975 (COAC: D-5083).

Martienssen, R. D., The idea of space in Greek architecture, with special reference to the Doric temple and its setting. The Witwatersrand University Press, Johannesburg, 1954.

Museu d’Historia de Barcelona MUHBA (ed.), La Barcelona gòtica. Museu d'Història de la Ciutat, Institut de Cultura de Barcelona, Ajuntament de Barcelona, Barcelona, 1999 (COAC: S-9(467.1 BAR).

Popkin, M.L., Architecture of the Roman Triumph. Cambridge University Press, 2016 (COAC: D- 44466)

Puig i Cadafalch, J., L’arquitectura romànica a Catalunya, Ed. Base, Barcelona 2016.

Robertson, D.S., Greek and Roman Architecture. Cambridge University Press, 1974 (COAC: D-20804).

Ruschi, P., Michelangelo architetto a San Lorenzo, Mandagora, Firenze, 2007.

Schapiro, M., Romanesque Art. Selected Papers, George Braziller, New York, 1977.

Scott, G., The Architecture of Humanism; A Study in the history of Taste, Houghton Mifflin Company,Boston and New York, 1914.

Stierlin, H., Islam: Early architecture from Bagdad to Cordoba. Taschen, Cologne, 1996.

Senseney, J.R., The art of building in the classical world: vision, craftsmanship, and linear perspective in Greek and Roman architecture. Cambridge University Press, 2016 (COAC: D-40334).

Tadgell, C., Early medieval Europe: the informal contained. Ellipsis, London, 2001 (COAC: D-25968).

Trager, P., The villas of Palladio, Little, Brown, Boston, 1986.

Travenor, R., On Alberti and the art of Building, Yale University Press, New Haven, London, 1998.

Whitehill, W.M., Spanish Romanesque architecture of the eleventh century. Oxford, Oxford University Press, 1968. (COAC: D-8627)

Wilson Jones, M., Principles of Roman Architecture. Yale University Press, New Haven, London,2000 (COAC: 72.032.7 JON).

Worringer, W., Form Problems of the Gothic, G.E. Stechert & Co., New York, 1910.

Teoria de larquitectura:

Alberti, L.B., The ten books of architecture. Dover, New York, 1986 (COAC: D-5134).

Rowe, C., The mathematics of the ideal villa and other essays, MIT Press, Cambridge, 1976 (COAC: 72(04) ROW-4).

Ruskin, J., The stones of Venice. Little, Brown & Company, Boston and Toronto, 1981.

Rykwert, J., The idea of a Town. The Anthropology of Urban Form in Rome, Italy and the Ancient World. Princeton, Princeton University Press, 1976 (COAC: D-1340).

Summerson, J., El lenguaje clásico de la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili, 1984 [1963].

Wittkower, R., Architectural principles in the age of humanism. Academy Editions, London, 1998 (COAC: D-23143).

Zevi, B., Saber ver la arquitectura: ensayo sobre la interpretación espacial de la arquitectura.Poseidon, Buenos Aires, 1971.