Universitat Internacional de Catalunya

Producció Audiovisual

Producció Audiovisual
4
8012
1
Primer semestre
OB
Creació cinematogràfica
Producció audiovisual
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


Amb cita prèvia a través del correu electrònic:

Isabel Villanueva: isabeluic@gmail.com

 

Presentació

Introducció a la Producció Audiovisual. Estudi i anàlisi del procés de producció de ficcions i altres gèneres audiovisuals, atenent a la figura del productor, del director/realitzador i a les peculiaritats de la indústria i els mercats audiovisuals.


Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Objectius

Introduir a l'alumnat en el procés de creació d'un producte audiovisual a partir de l'explicació teòrica dels conceptes i fases de la producció cinematogràfica i televisiva, i a partir de l'aprenentatge de la tècnica del rodatge i muntatge audiovisuals.

Els alumnes hauran de ser capaços d'afrontar diversos projectes audiovisuals en els que es posaran en pràctica totes i cada una de les fases de la creació audiovisual, així com les principals funcions desenvolupades en el procés de producció de projectes.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 29 - Capacitat de pressupostar projectes de diferents magnituds
  • 30 - Capacitat d'estudi de la viabilitat d'un producte audiovisual
  • 31 - Capacitat de comprendre els sistemes de finançament dels grups i empreses de comunicació
  • 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
  • 33 - Capacitat per crear i dirigir
  • 34 - Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
  • 39 - Capacitat per entendre i aplicar la dimensió legal d'un producte audiovisual
  • 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intel•lectual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 43 - Capacitat per crear guions cinematogràfics, televisius i radiofònics segons les exigències del gènere
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació…) i el so
  • 49 - Capacitat per escriure amb fluïdesa textos, escaletes o guions
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 51 - Coneixement i domini del funcionament de la Comunicació Corporativa i Institucional
  • 52 - Capacitat d'aplicar els coneixements i tècniques audiovisuals amb finalitats comercials en qualsevol de les seves formes
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Continguts

TEMARI TEÒRIC

BLOC I: Gramàtica i Sintaxi del Llenguatge Audiovisual (Isabel Villanueva)

Tipus de plans segons mesura

Tipus de plans segons angle

Tipus de plans segons acció interna

Moviments de càmera i suports físics

Seqüències i escenes. Definició.

Terminologia i conceptes bàsics sobre el camp d'acció: ritme, raccord, posada en escena.

Diègesi, univers narratiu.

BLOC II: Macroestructura de la Producció Audiovisual: la creació audiovisual

Fase 1: desenvolupament del projecte (Isabel Villanueva)

De la idea al guió

Adquisició de drets.

Pressupost, pla de finançament. Viabilitat.

Actors principals.

Dossier. Finançament.

Fase 2: Producció Audiovisual: executiva i de camp (Arturo Méndiz)

El cinema, una activitat empresarial. Temps, cost i qualitat.

Diferència entre producció executiva i producció de camp.

El productor, present en tot el procés. Pot (ha de) ser creatiu.

Jerarquia en el personal de producció i funcions de cadascú.

Temps: entre una i dues vegades el rodatge.

Incorporació dels caps d'equip. Incorporació progressiva de la resta de personal.

Negociació amb tot l'equip tècnic. Contractes.

Guió tècnic.

Desglossament del guió per departaments.

Reunions del director i caps d'equip: propostes i decisions per acabar de definir.

Cada equip treballa per separat.

Negociació amb proveïdors i localitzacions. Assegurances. Permisos.

Casting complet.

Pressupost definitiu.

Pla de rodatge definitiu.

Temps: 4 setmanes (TV movie), 6-9 setmanes (llarg), etc.

Tots els equips al mateix temps i coordinats pel director. 50-70 persones aprox.

Execució de tot el que s'ha preparat en preproducció.

Producció: transports, catering, permisos, localitzacions.

Control econòmic: factures i despeses, pagaments, terminis.

Parts de guió, de càmera, de so.

Fulla de citació.

Imprevistos.

Muntatge de la imatge.

Creació de crèdits.

Addició de VFX.

Composició i gravació de la música.

Edició d'àudio.

Mesclatges de so.

Elaboració de la primera còpia (35mm, DCP) o còpia màster.

Fase 3: exhibició i comercialització (Isabel Villanueva)

Producció, distribució i exhibició.

Cada producte és diferent i es comercialitza de manera diferent.

Explotació per finestres: cinema, DVD, online, pay-TV, free TV, avions… i merchandising.

Festivals.

Vendes internacionals. L'agent de vendes.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



 

ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0.8
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0.8
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. 0.6
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 1.2
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. 0.4
Mentoring programme. per fomentar el repàs i l'aprofundiment en competències i coneixements, així com en el desenvolupament d'hàbits de compromís social i responsabilitat, els alumnes més avantatjats guiaran a alumnes de cursos inferiors, especialment si aquests tenen algun tipus de minusvalia personal (física, etc.). 0.2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



5% pràctica "guiri"

5% pràcticas presencials 

30% Pràctica "15x15"

60% Examen

Per a fer mitjana s'haurà de superar la nota de l'examen.

Material didàctic