Universitat Internacional de Catalunya

Workshop. Programes de Relacions Públiques I

Workshop. Programes de Relacions Públiques I
5
9274
3
Primer semestre
OB
Creació
Workshop. Programes de relacions públiques
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Presentació

El mòdul “Relacions amb els mitjans de comunicació” ofereix una visió general sobre el funcionament d'un gabinet de premsa, tant des d'una empresa privada, una agència de Relacions Públiques, una associació sense ànim de lucre o una Administració. En ell s'expliquen de forma teòric-pràctica els objectius que es persegueixen, l'estratègia a seguir, les diferents eines per treballar amb els mitjans de comunicació, la formació de portaveus i l'avaluació dels treballs realitzats. També s’analitza com funciona un gabinet de premsa online.

Requisits previs

CAP

Objectius

- Conèixer el funcionament d'un Gabinet de Premsa, enunciar objectius i dissenyar un Pla de Mitjans.

- Utilitzar les eines amb les quals treballa un Gabinet de Premsa.

- Aplicar l'eina més adequada en cada circumstància i amb cada mitjà de comunicació.

- Guanyar confiança en la relació amb periodistes coneixent i evitant els errors més comuns.

-  Portaveus: saber estructurar un discurs

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat de planificar recursos tècnics
  • 02 - Capacitat de planificar recursos humans
  • 03 - Capacitat de planificar recursos propis (personals, materials, temporals…)
  • 04 - Capacitat d'acte avaluació i acte ordenació professional
  • 05 - Capacitat per aprendre autònomament
  • 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
  • 07 - Capacitat per treballar en equip
  • 08 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 10 - Capacitat de desenvolupar una actitud ètica
  • 12 - Capacitat de produir texts orals i escrits
  • 13 - Capacitat de lectura
  • 14 - Capacitat d'anàlisi
  • 15 - Capacitat de síntesi
  • 16 - Capacitat per detectar fets noticiables
  • 17 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 18 - Capacitat per treballar sota pressió
  • 20 - Capacitat de concreció
  • 26 - Capacitat per coordinar i/o coordinar-se a/amb un equip
  • 34 - Capacitat per objectivar i quantificar (dades, estadístiques, etc.)
  • 67 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 68 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col•loquials i cultes
  • 77 - Capacitat i habilitat per responsabilitzar-se de l'àrea de comunicació d'un organisme
  • 78 - Capacitat i habilitat per establir un pla de comunicació
  • 87 - Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i tècniques comunicatives
  • 92 - Capacitat d'anàlisi, de síntesi i judici crític
  • 93 - Saber gestionar el temps
  • 94 - Capacitat per actuar en llibertat i responsabilitat
  • 97 - Ser capaç de llegir i entendre bibliografia sobre l'àmbit de la Comunicació en llengua anglesa
  • 98 - Manejar amb habilitat la terminologia de la llengua anglesa relacionada amb la Comunicació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Responsabilitzar-se d'un Gabinet de Premsa tradicional i online, coneixent com dissenyar un Pla de Mitjans i executant-ho utilitzant les eines més adequades per aconseguir els objectius plantejats.

Continguts

 - Gabinets de premsa: què són, objectius, funcions i tipus.

- Conèixer per a qui es treballa i les necessitats de comunicació de l'entitat.

- Base de dades de periodistes.

- Principals errors amb periodistes

- Eines de comunicació: notes de premsa, conferències de premsa, dossier de premsa, viatges, exclusives.

- Formació de portaveus.

- Localització i redacció de notícies.

- Avaluació dels objectius del Gabinet de Premsa.

- Departament de premsa online

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0.7
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0.6
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. 0.9
Workshop. Tallers avançats, intensius, de major durada, dirigits per professors i/o professionals estrangers, en els quals l'idioma utilitzat és l'anglès. Culminen en un producte professional o semiprofessional produït també en llengua anglesa. 1.8
Laboratori. Grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). 0.6
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 0.4

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



- Assitència i participació: 10%

- Exercisis: 30%

- Exàmen Nota de Premsa: 10%

- Exàmen parcial: 30%

- Treball final: 20%

 

Per accedir a la segona convocatòria s'han d'haver entregat tots els exercisis del workshop i estar aprovats. Com a minim s'han d'haver entregat dues setmanas abans de la segona convocatòria.

Bibliografia i recursos

ARTICLES

-      Dictating the News: Understanding Newsworthiness from the Journalistic Perspective. Lynn M. Zoch, Ph.D.

-      Professor & Director, School of Communication. Radford University. Zoch & Supa – Public Relations Journal – Vol. 8, No. 1 (2014).

-      Genres and Processes in the PR Industry: Behind the Scenes With an Intern Writer. Stephen Bremner. International Journal of Business Communication 2014, Vol. 51(3) 259–278.

-      Compensation and Corrective Action as the BP Response to the Deepwater Horizon incident. Williiam Forrrest Harlow and Rachel Martin Harlow. Communication Research Reports. Vol. 30, Nº 3, July-September 2013, pp 193-200.

-      From Press Release to News: Mapping the Framing of the 2009 H1N1 A Influenza Pandemic. Seow Ting Lee and Iccha Basnyat. Health Communication, 28. 119-132, 2013.

-      La comunicación entre gabinetes y periodistas a través de la web 2.0: el caso de meneXtra.com. María José Cantalapiedra González, Leire Iturregui Mardaras, Daniel García González. 2012

-      Usablidad   de las herramientas TIC’S y aplicaciones tecnológicas en los gabinetes de comunicación online. Rosario Puertas Hidalgo, Karina Valarezo Gónzález, y Verónica Altamirano Benítez. 2013

-      Del gabinete de prensa al gabinete de comunicación: La dirección de comunicación en la actualidad. C Cristófol Rodríguez. 2014

-      Los gabinetes de comunicación y su adaptación a la red: la incorporación de la figura del community manager. FS Turmo, JJV Lassa. 2015Comunicación con bloggers. Manual de instrucciones. José Antonio Ritoré Bru. Revsita de comunicación, nº8, pag 30. Febrero 2009.

-      Ortiz, J. (2019). “Pistas para comprender al periodista”, RAEIC, Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, vol 6, núm. 11, 17-23.

-       https://justificaturespuesta.com/como-enamorar-alumnos-palabra-metodo-ted/ (Método TED como hablar en público)

-       Video tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=iN1dt_VG9bk

 

 

LLIBRES

 

-      “Manual de Relaciones Públicas e Institucionales”, Jordi Xifra, 2011. Ed. Tecnos.

-      “Gabinets de Comunicació. Periodistes a l’altre banda”, Goretti Palau, segona edició 2010. Ed. Pòrtic, Eines de periodistas.

-       “Gabinetes de Comunicación en mínimos”, Gerardo Fernández Asenjo y Noa de la Torre Alfaro, 2009. Ed. Fragua.

-      “The New Rules of Marketing&PR”, David Meerman Scott, Ed. Wiley, 2009.

-      Comunicación corporativa. Las relaciones con los medios de comunicación, Miguel Angel Hernández y Agustín Macías. Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca. 2009.

-      Técnicas de las Relaciones Públicas, Jordi Xifra. Editorial UOC. 2007

-      “Relaciones Públicas 2.0. Cómo gestionar las relaciones públicas corporativas en el entorno digital”. Cristina ACED. Editorial UOC, 2013.

-      “How to Win Friends and Influence People (Inglés)”. Carnegie Dale. Enero 2010)

-      - “Epic Content Marketing: How to Tell a Different Story, Break through the Clutter, and Win More Customers by Marketing Less (Inglés)”   Joe Pulizzi. oct 2013

-      “The Art Of Social Media (Inglés)” . Guy Kawasaki  Ene 2015

-      “Analítica Web 2.0”, por Avinash Kaushik (Ed. Gestión 2000)

-      Marketing de Atracción 2.0. Cómo conseguir tus objetivos online con el mínimo presupuesto. Óscar del Santoy Daniel Álvarez

-      Cómo preparar un plan de social media marketing, por Pedro Rojas y María Redondo (Ed. Gestión 2000)

-      “Gabinetes de comunicacion on line”  de Berta García Orosa. 2009.