Universitat Internacional de Catalunya

Creativitat i Innovació

Creativitat i Innovació
4
10726
4
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Presentació

L'assignatura busca estimular el desenvolupament de projectes periodístics innovadors en els quals la creativitat sigui un element destacat. D'una manera específica, permet introduir l'alumnat de quart curs del grau en l'ús de la intel·ligència artificial al servei de la comunicació. L'aproximació a les tècniques més noves per contrastar la informació és un altre dels pilars de l'assignatura. En aquesta àrea s'ofereix una visió en profunditat de les tècniques de verificació d'informació en totes les seves modalitats.

En conjunt, és una assignatura amb una gran component pràctica en la qual no només es tractarà d'adquirir uns coneixements i posar-los en pràctica, sinó que també s'orientarà a desenvolupar la capacitat de generar continguts i donar-los una forma periodística perquè puguin ser compresos fàcilment per qualsevol persona.

Requisits previs

No són necessaris requisits previs.

Objectius

  • Desenvolupar la capacitat creativa dels alumnes

  • Conèixer els mecanismes de la creativitat

  • Adquirir coneixement sobre les principals eines narratives i comprendre’n la rellevància

  • Experimentar amb formats i exercicis diferents que ajudin a desenvolupar la flexibilitat dels alumnes i ampliïn les seves capacitats i aptituds

  • Millorar l’estil propi d’escriptura i entendre l’efecte de certes decisions estilístiques i narratives

  • Comprendre els riscos i les virtuts de la fina línia que separa la ficció de la realitat

  • Ser capaç de compartir els textos propis

  • Aprendre a escoltar crítiques i a extreure el que aporti valor

  • Aprendre a analitzar textos de manera constructiva i argumentada

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 03 CG - Capacitat per treballar en equip
  • 04 CG - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 09 CG - Capacitat per innovar
  • 41 CE - Capacitat i habilitat per relacionar-se amb l'entorn
  • 42 CE - Capacitat d'integrar les aportacions de l'entorn
  • 45 CE - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge periodístic
  • 48 CE - Capacitat de perspicàcia, d'enginy i creativitat
  • 49 CE - Capacitat d'assumir riscos
  • 51 CE - Capacitat de previsió i d'avançar-se

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Aprendre a mirar la realitat des d’una perspectiva periodística més àmplia i sensible

  • Adquirir coneixement sobre els mecanismes de la creativitat i les principals eines narratives

  • Comprendre la capacitat d’influència de l’storytelling i els riscos i virtuts de la seva aplicació

  • Experimentar amb altres formats periodístics i narratius útils per obrir-se al mercat laboral i per conèixer la realitat del món periodístic

  • Desenvolupar la seva competència creativa i d’innovació

  • Millorar l’estil propi d’escriptura i entendre l’efecte de certes decisions estilístiques i narratives

  • Ser capaç de compartir els textos propis, escoltar crítiques i extreure’n el que aporti valor

  • Saber analitzar de manera argumentativa i sòlida un text narratiu

Continguts

  1. Fronteres del coneixement.
  2. Televisió connectada.
  3. UHD i més enllà.
  4. Univers de podcasts.
  5. De l'Alta Definició i més enllà.
  6. Síntesi de veu IA i verificació d'àudio.
  7. Xatbots d'IA i creació de textos.
  8. Verificació d'informació d'IA a les xarxes.
  9. Creativitat d'imatges, àudios i textos.
  10. Redacció d'IA i traducció automàtica.
  11. Periodisme i verificació. Eines.
  12. Organitzacions de verificació i comprovadors de fets.
  13. Metavers.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



 

 
ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. 0.6
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 1.0
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). 1.0
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. 0.4
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0.4
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC. 0.6

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Primera convocatòria: L'avaluació serà contínua. El desenvolupament de l'assignatura es farà en equips de dos o tres alumnes. Els equips realitzaran una entrega al finalitzar la classe amb l'informe de cada tema (20%) i un article periodístic posterior (20%). Cada setmana un "equip designat" farà la presentació d'un tema (10%). La realització d'un treball de síntesi també per equips valdrà un altre 30%. I un examen final test individual, el 20% restant. Els treballs tindran una puntuació de zero punts si no es lliuren en el termini que s'indiqui per a cada cas.

Segona convocatòria: Consistirà en un treball individual de síntesi dels deu temes tractats (80%) i un examen test (20%).

Tercera convocatòria i següents: Es lliurarà un treball individual consistent en una col·lecció d'articles periodístics que tractin cadascun dels temes del temari.

En tots els casos es valorarà especialment la creativitat en el contingut, la presentació i l'exposició dels treballs.

Bibliografia i recursos

 
  • Gottschall, J. The Storytelling Animal: How Stories Make Us Human. Mariner Books. Wilmington, 2013
  • Páez, Enrique. Manual de técnicas narrativas. Editorial SM. Madrid, 2006
  • Rodari, G. Gramática de la fantasía: Introducción al arte de contar historias. Editoral del bronce. Madrid, 2002    
  • Salmon, Ch. Storytelling, la máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Península. Barcelona, 2008
  • Salmon, Ch. La era del enfrentamiento: Del storytelling a la ausencia de relato. Atalaya. Barcelona, 2019 
  • Snow, S.; Lazauskas, J. The Storytelling Edge. Wiley. New Jersey, 2018