Universitat Internacional de Catalunya

Psicologia de l'Educació

Psicologia de l'Educació
6
14032
4
Primer semestre
op
BIOMEDICINA I SALUT
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès,

Professorat


L'atenció als estudiants es realitzarà per correu electrònic i després de les classes.

Presentació

Aquesta assignatura pretén oferir a l'estudiant una visió global de la psicologia de l'educació. Les funcions del  psicòleg escolar, les àrees on pot dur a terme les seves funcions i els continguts, recursos i estratègies per poder dur-les a terme. L'enfocament serà teòric-pràctic.  L' estudiant tindrà un paper actiu i participatiu.  

Requisits previs

És recomanable haver aprovat l'assignatura de Psicologia de la Infància i l'adolescència.

Objectius

  1. Conèixer l'abast de la psicologia de l'educació i la seva localització dins la psicologia.
  2. Conèixer els principals teòrics i investigadors de l'àmbit educatiu al llarg de la història, i les seves principals teories explicatives sobre l'aprenentatge escolar.
  3. Conèixer el concepte de psicologia de l'educació, el paper, les funcions i les habilitats requerides per la professió.
  4. Conèixer la inclusió educativa. Lleis, decrets, mesures i suports universals, addicionals i intensius per aconseguir una bona inclusió educativa.
  5. Conèixer les diferents necessitats específiques de suport educatiu.
  6. Adquirir i dominar les diferents estratègies per aconseguir la veritable atenció a la diversitat i conèixer els serveis educatius existents.
  7. Aprendre tècniques d'orientació i assessorament docent segons l'etapa educativa i les característiques evolutives dels estudiants.
  8. Conèixer i dominar recursos i tècniques per assessorar i orientar en l'entorn familiar.
  9. Conèixer, aplicar i adquirir coneixements i tècniques d'abordar els problemes conductuals a les escoles, els problemes de convivència escolar, la intimidació i abandonament escolar.

 

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competències bàsiques: CB2, CB4, CB5

Competències generals: CG2, CG3, CG4, CG5, CG6, CG7, CG8, CG12

Competències transversals: CT2, CT4, CT5, CT8, CT9

Competències específiques: CE5,  CE10, CE11, CE12, CE14, CE15, CE16

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

-        Reconeix l'objecte d'estudi de la psicologia educativa i les seves teories explicatives.

-        Reconeix i identifica les característiques de l'alumnat en les diferents etapes escolars: infantil, primària, ESO, batxillerat.

-        Reconeix les diferències individuals, els problemes d'aprenentatge o els trastorns que poden interferir en el procés d'ensenyament-aprenentatge d'una persona.

-        Obtenir dades útils de diferents etapes educatives.

-        Identificar possibles aspectes de risc en els estudiants, en diferents etapes.

-        Saber transmetre coneixements sobre diferents actuacions en l'àmbit educatiu.

-        Decidir estratègies d'intervenció adequades per abordar la diversitat educativa.

Continguts

Bloc 1: INTRODUCCIÓ A LA PSICOLOGIA DE L’EDUCACIÓ: concepte, funcions del psicòleg escolar, teories explicatives del procés d'ensenyament-aprenentatge. Principals autors. Principals lleis educatives.

Bloc 2: INCLUSIÓ EDUCATIVA. MESURES I SUPORTS UNIVERSALS, ADDICIONALS I INTENSIUS: Alumnes amb NEE i amb NESE.

Bloc 3 LA PSICOLOGIA EDUCATIVA EN L’ÀMBIT FAMILIAR: Estils educatius. El paper de la família en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Tutoria amb les famílies. Tècniques d'assessorament a les famílies.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Classe teòrica (CT)

Aprenentatge autònom (AA)

Treball individual (IT)

Debat i discussió (DyD)

Tutories acadèmiques personals (TAP)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Proves escrites (PE)

Participació de classe (PC)

Resolució del cas (RC)

La participació a classe té valor en aquesta assignatura. Es faran comentaris i treballs escrits amb un valor del 40%. La participació a classe, que s'ha d'evidenciar, tindrà un valor del 10%. Es realitzarà una prova, amb un valor del 50% . La prova final s’ha d’aprovar per fer mitjana amb la resta de notes.

Bibliografia i recursos

Els diferents documents apareixeran al campus, ordenats en els diferents blocs per poder llegir-los.

  • Marchesi, A; Palacios, J; Coll, C; (2017). Desarrollo Psicológico y Educación. Madrid: Editorial Alianza.
  • Pontecorvo, C. (2003). Manual de psicología de la educación. Editorial Popular
  • Santrock, John W. (2011). Psicología de la Educación. 4. Ed. Mc Graw Hill. Madrid.
  • Trianes, M.V y Gallardo, J.A (Coord.) (2004). Psicología de la educación y del desarrollo en contextos escolares. Madrid: Pirámide.
  • Bueno i Torres, D. (2017). Neurociencia para educadores. Editorial Octaedro.
  • Cándido, J. Inglés Saura; Ruiz-Esteban C; Torregosa, M. (2019). Manual para psicólogos educativos. Teoría y práctica. Editorial Pirámide.
  • Castejón, J.L; González, C; Gilar, R; Miñano, P. Psicología de la Educación. Alicante. Editorial ECU.
  • AAVV. (2018). Intervención Psicoeducativa en alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo. Editorial Tirant humanidades.
  • Fiuza, Mª.J; Fernández, Mª.P. (2013). Dificultades de aprendizaje y trastornos del desarrollo: Manual didáctico. Editorial Pirámide.
  • Domènech Betoret, F; (2012). Psicología Educativa: su aplicación al contexto de la clase. Universitat Jaume I.
  • Leliwa, S; Scangarello, I; (2016). Psicología y Educación. 3ª Edición. Editorial Brujas.
  • Woolfolf, A; (2010). Psicología Educativa. México. Editorial Pearson.
  • Bueno, J.A; Castanedo, C; (2011) Psicología de la educación aplicada. Editorial CCS.
  • Herrero de Vega, M; Beyebach, M. (2018) Intervención escolar centrada en soluciones. Barcelona. Editorial Herder.
  • Ortiz, T. (2017) Neurociencia y Educació. 5ª reimpresión. Alianza Editorial.
  • Mietzel, G. (2005) Claves de la psicología evolutiva. Barcelona. Editorial Herder.
  • González, O. Familia y escuela, Escuela y familia. Alianza Educativa.
  • Planas Domingo, J.A. (mayo, 2010). Las funciones del orientador educativo- Revista UP, Madrid.
  • Hudson, D; (2017) Dificultades específicas de aprendizaje y otros trastornos. Serie Atención a la diversidad. Madrid. Editorial Narcea.
  • American Psychiatric Association (2013) The Diagnostic and Statiscal Manual for Mental Disorders DSM-5. Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.