Universitat Internacional de Catalunya
Història Contemporània Universal
Professorat
Concertar cita prèvia per correu electrònic amb el professor Rubén Carrillo (rcarrillo@uic.es)
Presentació
El món actual és fruit d'un conjunt de complexos processos polítics, socials i culturals que ha viscut la humanitat des de mitjans del segle XVIII fins a l'actualitat. Al llarg d'aquesta assignatura analitzarem els principals fets, processos, estructures i personatges que han decidit la configuració del món contemporani.
Ens centrarem en el nostre àmbit de civilització -Europa i Occident- però estudiarem també l'evolució històrica d'altres espais que conformen el nostre món global i interconnectat. Ens focalitzarem en la història política, però resseguirem també les transformacions econòmiques, els salts tecnològics, les corrents culturals o l'evolució de les mentalitats.
Treballarem des d'una hermenèutica oberta, és a dir, entenent que els fenòmens històrics no estaven ja decidits ni tancats d'antuvi, sinó que podíen haver seguit diverses trajectòrires. Comprendre per què van seguir el curs que van seguir i com hem arribat fins aquí és l'objectiu principal d'aquesta assignatura, així com la millor forma de desvetllar la consciència de la llibertat i la responsabilitat en cada persona.
Requisits previs
No requereix cap requisit previ
Objectius
No serà necessari memoritzar dates ni noms de batalles o personatges, sinó fer una formació per desenvolupar, a través de l'estudi de la història, competències bàsiques transferibles a d'altres estudis i disciplines. Aquestes són:
- La capacitat d'anàlisi de fonts primàries, ja siguin textos, imatges o documents audiovisuals
- La capacitat de lectura crítica de fonts secundàries
- La capacitat d'estructurar un argument històric raonat
- La capacitat d'elaborar una crítica estructurada dels discursos històrics tradicionals
- La utilització d'eines digitals pel treball acadèmic
- Treball en equip
Per tal d'aconseguir aquests objectius es donarà als estudiants la oportunitat d'endinsar-se a la investigació històrica com ho fa un historiador professional.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
- 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
- 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
- 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
- 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
- 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
- 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
- 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
- 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques )
- 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
- 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
- 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
- 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
- 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
- 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
- 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
- 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
- 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
- 19 - Capacitat de documentació informativa
- 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
- 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
- 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
- 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
- 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
- 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
- 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Conèixer els principals esdeveniments que ajuden a entendre la realitat
Comprensió i anàlisi de les principals dinàmiques socio-econòmiques de la societat moderna
Desenvolupar una capacitat d’analitzar críticament la realitat
Continguts
BLOC I: NAIXEMENT I HEGEMONIA DE L'EUROPA LIBERAL
1. L'Antic Règim i els contrastos de la primera Modernitat.
2. Les bases del pensament liberal.
3. El primer cicle revolucionari al món anglosaxó.
4. La Revolució Francesa i l'Europa napoleònica.
5. El Romanticisme
6. La revolució industrial i la consolidació del capitalisme.
7. Imperis i Estats nacionals a l'Europa del segle XIX.
8. Colonialisme i globalització.
BLOC II: LA CRISI DE LA MODERNITAT
9. L'auge del socialisme i del moviment obrer.
10. Les vanguàrdies artístiques i la crisi de la Modernitat.
11. I Guerra Mundial, Feixisme i II Guerra Mundial.
12. La revolució comunista i l'evolució del bloc soviètic.
BLOC III: LA CONFIGURACIÓ DEL MÓN ACTUAL
13. La Unió Europea.
14. L'hegemonia americana.
15. El ressorgiment del drac: la Xina.
16. El món islàmic: Iran i Turquia.
17. La renovació del catolicisme al segle XX.
18. La revolució feminista i la transició ecològica
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.2 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1.4 |
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 3.6 |
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. | 0,8 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació de l'assignatura tindrà tres eixos:
- Els examens parcials d'assoliment de continguts [30% + 30%]
- L'elaboració d'un podcast en grup sobre matèries opcionals d'Història Contemporànea [15%].
- L'elaboració d'un vídeo didàctic en grup sobre matèries opcionals d'Història Contemporània [15%].
- La participació en el desenvolupament de l'assignatura: assistència, participació, treballs, diari de reflexió [10%].
Bibliografia i recursos
Bibliografia recomendada
Arostegui, J. y Saborido, J., El mundo contemporáneo, historia y problemas, Barcelona, Crítica, 2001.
Artola, Miguel y Pérez Ledesma, Manuel, Contemporánea. La historia desde 1776, Madrid, Alianza Editorial.
Briggs, Asa, Historia contemporánea de Europa, 1789-1989, Barcelona. Crítica, 2000.
Brower, D.R., Historia del mundo contemporáneo, 1900-2001. Madrid, Pearson, Educación, 2002.
Fontana, J. Por el bien del imperio, Pasado y presente, Barcelona, 2011.
Fuentes, J. F., La Parra, López, E., Historia universal del siglo XX. De la Primera Guerra Mundial al ataque de las Torres Gemelas. Madrid, Síntesis, 2001.
Kinder, Hermann, Atlas histórico mundial, Madrid, Istmo, 1999-2000
Martínez Carreras, José U., Introducción a la Historia Contemporánea, Madrid, Istmo, 1996-1999.
Palmer, R., y Colton, P, Historia contemporánea, Madrid Akal D.L.1981.
Paredes Alonso, Francisco Javier, Historia universal contemporánea, Ariel, Barcelona, 1999.
Procacci, Giulano, Historia General del siglo XX, Crítica, Barcelona, 2001
V.V.A.A, Historia Universal, vols. IX-XIII, EUNSA, Pamplona, 1990.
Bibliografia adicional
Avilés Farré, Juan, Historia política y social moderna y contemporánea, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, 2001
Baldó Lacomba, Marc, La revolución industrial, Síntesis, Madrid, 1993.
Carr, Edward Hallett, La revolución rusa: de Lenin a Stalin, 1917-1929, Alianza editorial, Madrid, 1988
Castells Oliván, Irene, La Revolución Francesa (1789-1799), Síntesis, Madrid, 1997.
Deane, Phyllis, La primera revolución industrial, Península, Barcelona, 1998.
Egido Leon, Angeles, La historia contemporánea en la práctica (Textos escritos y orales, mapas, imágenes y gráficos comentados), Centro de Estudios Ramon Areces, Madrid, 1996.
González Pacheco, Antonio, La Revolución Francesa (1789-1799), Ariel, Barcelona, 1998.
Hobsbawm, E.: La era de la revolución, 1789-1848, Barcelona, Labor, 1991/2003.
Hobsbawm, E.: Historia del siglo XX, Barcelona, Crítica, 2010.
Kemp, Tom, La revolución industrial en la Europa del siglo XIX, Editorial Fontanella, Barcelona, 1979.
Lario González, Ángeles (coord.): Historia contemporánea universal: del surgimiento del Estado
Contemporáneo a la Primera Guerra Mundial, Madrid, Alianza Editorial, 2010.
Martínez Roda, F. (dir.): Historia del mundo contemporáneo de la revolución a la globalización,
Valencia, Tirant lo Blanch, 2010
Sirugo, Francesco, La segunda revolución industrial, Oikos-Tau, Barcelona, 1989.