Universitat Internacional de Catalunya

Institucions Jurídic-Polítiques

Institucions Jurídic-Polítiques
6
8536
2
Segon semestre
FB
Societat de la informació i del coneixement
Dret i economia
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat


Santiago Justel - sjustel@uic.es

José Ignacio del Cacho - idelcacho@uic.es

Presentació

És una assignatura de Formació Bàsica (FB) de 6 ECTS, que s'imparteix en el segon semestre a segon curs del Grau en Comunicació Audiovisual. Aquesta assignatura pretén introduir els alumnes en el coneixement de les institucions jurídiques i polítiques del nostre entorn, tant a nivell mundial i europeu, com estatal, autonòmic i local.

Requisits previs

Aquesta assignatura no té requisits previs.

Objectius


Comprendre i dominar concepes bàsics com estat, nació, sobirania, constitució o estat de dret.

Conèixer els principals organismes internacionals i el seu funcionament bàsic. 

Conèixer i ser consicent dels diferents marcs jurídics en què ens movem: lleis universals, normes d'àmbit europeu, d'àmbit estatal, d'àmbit regional.

Comprendre el funcionament bàsic dels principals sistemes democràtics del món.

Entendre el paper de les diferents institucions europees i les competències atribuïdes a cadascuna d’elles.

Conèixer el marc jurídic i polític de Catalunya com a Comunitat Autònoma integrant de l’Estat espanyol en el marc de la UE.

Identificar les formes de la divisió territorial del poder a Espanya.

Conèixer el paper, la regulació i les funcions del Parlament espanyol i les característiques del sistema bicameral.

Conèixer les funcions del govern estatal i autonòmic, i la seva composició.

Conèixer les competències, àmbit i funcions de les principals autoritats de regulació de l’audiovisual en el nostre territori

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

 

 

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 28 - Coneixement i domini dels principals conceptes econòmics
  • 29 - Capacitat de pressupostar projectes de diferents magnituds
  • 30 - Capacitat d'estudi de la viabilitat d'un producte audiovisual
  • 31 - Capacitat de comprendre els sistemes de finançament dels grups i empreses de comunicació
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
  • 39 - Capacitat per entendre i aplicar la dimensió legal d'un producte audiovisual
  • 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intel•lectual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Un cop acabin l'assignatura, els alumnes hauran:

- Interioritzat una visió complexa de les societats contemporànies

- Entendran el marc jurídic, econòmic i institucional en el que es desenvolupa la seva tasca professional

- Aprofundiran en la cultura i el pensament contemporani i les seves influències en dinàmiques personals i col·lectives

- Facilitaran les relacions entre persones, grups, institucions i organismes

Continguts

  Bloc I - Internacional - Dilluns 8h a 10h - Dr. Santiago Justel (sjustel@uic.es)

Tema 1. L'Estat. Democràcia. Elecció i representació

Tema 2. Sistemes presidencials i parlamentaris

Tema 3. L'ordre mundial i els organismes internacionals

Tema 4. La Unió Europea i les institucions comunitàries

Bloc II - L'estat espanyol - Dimecres 8h a 10h - Dr. J. I. del Cacho (idelcacho@uic.es)

Tema 1. Introducció a la teoria de l'Estat: 1. Necessitat d'un ordre polític. 2. Elements bàsics de l'Estat. 3. L'Estat Constitucional. 4. El cas espanyol: la Constitució de 1978. 5. L'estructura de la Constitució de 1978.

Tema 2. La Constitució i les seves garanties: 1. La jurisdicció constitucional. 2. La reforma constitucional. 3. El Dret d'excepció.

Tema 3. Les funcions de l'Estat: 1. La funció legislativa. 2. La funció executiva. 3. La funció judicial.

Tema 4. Control entre poders: 1. El control polític. 2. El control jurídic.

Tema 5. Organització territorial de l'Estat: 1. Introducció. 2. Les institucions polítiques de Catalunya.

Tema 6. La llibertat d'expressió i d'informació: 1. Fonament i contingut. 2. Límits.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



 

 

ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0.2
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 1.4
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 2.7
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. 0.4
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. 1.0
Mentoring programme. per fomentar el repàs i l'aprofundiment en competències i coneixements, així com en el desenvolupament d'hàbits de compromís social i responsabilitat, els alumnes més avantatjats guiaran a alumnes de cursos inferiors, especialment si aquests tenen algun tipus de minusvalia personal (física, etc.). 0.3

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



** És necessari aprovar els dos bloc per a aprovar l'assignatura. Si se suspèn un dels blocs, es recuperarà en segona convocatòria.


Bloc I - 50% de la nota

a) Examen - 70% de la nota

Pràctica exposició tema - 30% de la nota

o b) 100% examen

Bloc II - 50% de la nota

Examen parcial + exercicis pràctics - 40%

Examen final - 60%   2a convocatòria:

Blocs I i II: 100% examen   En la 3a convocatòria i successives: 100 % examen.  l'alumne haurà de tornar a aprovar els dos blocs de l'assignatura. En cap cas es conserva la nota de cap dels dos blocs d'un curs per a un altre.

 

Bibliografia i recursos

Bibligrafia Bàsica Abellán, V. i Vilà, B. (2005). Lecciones de Derecho Comunitario Europeo. Barcelona: Ariel Blas de Otero, A. d. y M. J. Rubio Lara (Dir.) (2010). Teoría del Estado I. El Estado y sus instituciones. Madrid: UNED. Díez de Velasco Vallejo, M. (2002). Las Organizaciones internacionales. Madrid: Tecnos Enoch Albertí i altres (2000). Manual de Dret Públic de Catalunya. Barcelona. IAE. Mangas Martín, A.; Liñan Noagueras, D. (2005), Instituciones y Derecho de la Unión Europea. Madrid: Tecnos Morata, F. (1999).  La Unión Europea. Barcelona:  Ariel. Mercè Barceló, Joan Vintró (coord.). (2001) Dret Públic de Catalunya Barcelona. Cedecs. Milian Massana, E. (2004). El Consell de l'Audiovisual de Catalunya : àmbit, funcions i potestats de l'autoritat de supervisió i control dels continguts audiovisuals a Catalunya. Barcelona : Generalitat de Catalunya, Departament de Relacions Institucionals i Participació, Institut d'Estudis Autonòmics.   Bibliografia complementària Amin,A. i Tomaney, J. (1998) Behind the Mith of European Union. Londres: Routledge. Banhoff, Th. i Smith, M. (1997). Legitimacy and the European Union. Londres: Routledge. Barata, J. (2006). Democracia y audiovisual: fundamentos normativos para una reforma del régimen español. Madrid: Marcial Pons. Borja,J. i Castells, M. (1997). Local y Global. Madrid: Taurus. Casquete,J. (1998). Política, cultura y movimientos sociales. Bilbao: Bakeaz. Duverger, M. (1980). Instituciones políticas y derecho constitucional. Barcelona: Ariel. Sánchez Picanyol, Jordi (2005). La democràcia electrònica. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya. López Hernández, J.; Rico, A. (2002) (et al.) Institucions socials i polítiques contemporànies. Barcelona: UOC.  Morata, F. (2000) Políticas Públicas en la Unión Europea. Barcelona: Ariel.

Material didàctic