Universitat Internacional de Catalunya

Postproducció i Muntatge

Postproducció i Muntatge
4
8542
2
Segon semestre
OB
Creació cinematogràfica
Postproducció i muntatge
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


Els professors atendran els alumnes el mateix dia de classe, o un altre dia prèviament
pactat a través del correu electrònic de la universitat.

Presentació

Postproducció i muntatge és una asignatura de 4 ECTS que s’imparteix durante el segon semestre del segon curs del grau en Comunicació Audiovisual. La seva justificació es troba en que la postproducció és una fase clau per la creació del discurs audiovisual en els diferents formats i gèneres de continguts transmèdia. El domini de les convencions pròpies del muntatge i la postproducció són les que permeten articular la narrativa fílmica i televisiva en la seva totalitat. L'assignatura Postproducció i muntatge pretén despertar en els alumnes una sensibilitat visual i tècnica per construir i perfeccionar projectes creatius en el món audiovisual, així com donar una base sólida per poder exercir l’edició de vídeo a l’àmbit laboral

Requisits previs

No són necessaris requisits previs

Objectius

Donar a conèixer les diferents tècniques avançades d’edició i el software principal, així com les diferents tècniques d’expressió del llenguatge audiovisual mitjançant el muntatge.

Introducció de la correcció de color, textures i filtres en els diferents productes audiovisuales. Així com l’aplicació d’efectes digitals i inserció de grafisme. 

Donar a conèixer, al mateix temps, les diferents opcions d’autories i compressions.

Finalment, inculcar valors d’organització i hàbits de treball per a que la seva inserció a projectes professionals sigui tan fàcil com sigui possible.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 30 - Capacitat d'estudi de la viabilitat d'un producte audiovisual
  • 31 - Capacitat de comprendre els sistemes de finançament dels grups i empreses de comunicació
  • 32 - Capacitat d'afrontar projectes audiovisuals i cinematogràfics en totes les seves fases (preproducció, rodatge, postproducció, distribució)
  • 33 - Capacitat per crear i dirigir
  • 34 - Capacitat per conèixer i respectar els diferents rols de l'equip artístic i tècnic
  • 35 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
  • 40 - Capacitat per defensar i respectar l'autoria i propietat intel•lectual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 43 - Capacitat per crear guions cinematogràfics, televisius i radiofònics segons les exigències del gènere
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 46 - Capacitat per dominar els recursos de la imatge (fotografia, il·luminació…) i el so
  • 47 - Capacitat de conèixer i executar eines de retoc digital, efectes especials, disseny i grafisme en postproducció
  • 48 - Coneixement i domini de les tècniques de realització i muntatge
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els alumnes després de cursar l'assignatura, podrán demostrar aquests resultats
d'aprenentatges:
- Treballaran amb naturalitat en una sala d’edició i postproducció.
- Faran ús amb facilitat dels softwares d’edició de vídeo i postproducció.
- Dominarán el llenguatge audiovisual i la narrativa fílmica.
- Utilitzarán amb criteri les diferents tècniques d’edició.
- Obtindran hàbits de treball d’edició competents.
- Desenvoluparan el gust i l’estil pel disseny digital.
- Desenvoluparan l’aprenentatge del treball en equip.
- Potenciaran la creativitat i originalitat personal.

Continguts

El programa teòric-pràctic d'aquesta assignatura està comprès pels següents continguts :
1. Criteris en l'edició i el paper del muntador (Teòric-pràctic).
2. Coneixement dels diferents estils de muntatge amb exemples senzills i complexos
(teòric).
3. Tècniques bàsiques d'edició a Adobe Premiere Pro (Teòric Pràctic).
4. Creació de discursos i usos expressius de la imatge al muntatge (Teòric Pràctic)
5. Tècniques avançades d'edició a Adobe Premiere Pro (Teòric Pràctic).
6. Control dels diferents recursos sonors en muntatge (Teòric Pràctic)
7. Introducció a la postproducció i workflow (Teòric Pràctic)
8. Tècniques d'iniciació a la postproducció i VFX (Teòric Pràctic)
9. Coneixement complet del workflow de postproducció (Teòric Pràctic).

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Workflow del muntatge


  • (12,5%) Preparació d'un projecte de muntatge: L'alumne haurà de crear proxies del material de càmera, segons les especificacions dictades a classe. Sincronitzar-los amb els fitxers sonors i organitzar-ho tot dins el projecte d'Adobe Premiere.


Bloc Publicitari


  • (12,5%) Assemblat i muntatge final d'un espot publicitari: L'alumne començarà a muntar un anunci sense entrar a detalls de música ni locucions. Aquesta part se centra en la selecció de les millors preses per crear un fil narratiu coherent i satisfactori. La segona part de la pràctica consisteix a adaptar el muntatge als formats d’emissió o publicació en xarxes especificats.
  • (12,5%) Productes corporatius: En aquesta pràctica, l'alumne aplicarà els coneixements, de muntatge publicitari adquirits a la pràctica prèvia, en un vídeo resum d'un conegut esdeveniment a càrrec d'una empresa. L'alumne també aprendrà la inserció de grafismes i l'ús del muntatge en pantalla partida.


Bloc cinematogràfic


  • (12,5%) Muntatge d'una seqüència de diàleg de El fotógrafo de Mauthausen: L'alumne muntarà un petit monòleg de Mario Casas, haurà de mostrar l'espai i seleccionar els millors moments del metratge per contribuir a la construcció dramàtica.
  • (12,5%) Muntatge de Videoclip narratiu o conceptual. A elecció de l'alumne.
  • (12,5%) Muntatge seqüència de lluita del film Exile: L'alumne haurà de muntar la imatge i el so d'una seqüència de lluita entre diversos personatges. Es valorarà la capacitat de generar impacte, comprensió dels esdeveniments, així com del muntatge sonor i musical.
  • (12,5%) Muntatge Final: Curtmetratge de ficció de menys de 10'. 
  • (12,5%) Tràiler de promoció del curtmetratge final.

ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0.8
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0.8
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. 0.2
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC. 1.0
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). 0.6
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. 0.2
Mentoring programme. per fomentar el repàs i l'aprofundiment en competències i coneixements, així com en el desenvolupament d'hàbits de compromís social i responsabilitat, els alumnes més avantatjats guiaran a alumnes de cursos inferiors, especialment si aquests tenen algun tipus de minusvalia personal (física, etc.). 0.4

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Primera convocatòria

La nota de l'alumne és el resultat de la mitjana dels resultats de 8 pràctiques que es desenvolupen al llarg del curs. L’alumnat té una o dues setmanes (depenent de la pràctica) per desenvolupar la pràctica. En cas de que es demori el lliurament, podrà realitzar-la al llarg del curs, però optant a una nota màxima de 6 sobre 10. En cas que l’alumne no lliuri la
completa totalitat de les pràctiques, o si la mitjana de les pràctiques resulta en menys de 5 sobre 10, podrà realitzar una pràctica extra en la qual es resumeixen els coneixements adquirits al llarg de les altres 8 pràctiques. L’alumne que vulgui optar a pujar nota, també podrà realitzar aquesta pràctica.


Segona i següents convocatòries

(100%) Muntatge d’un curtmetratge de ficció. L’alumne disposa de 3h per muntar el curtmetratge presencialment a l’aula, per tal d’evitar l’ús de eines d’Inteligencia Artificial en el muntatge.