Universitat Internacional de Catalunya

Descobriment i Alliberament de Fàrmacs

Descobriment i Alliberament de Fàrmacs
6
13553
3
Segon semestre
op
OPTATIVITAT
OPTATIVITAT
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà,

Professorat


Enviar un email per concertar una cita a:

Alba Herrero: aherrerog@uic.es

Samantha Morón: smoron@uic.es

José Muñoz: jmunozl@uic.es

Presentació

El curs de Drug Delivery and Discovery se centra en la recerca de noves estratègies per a l'administració de medicaments, els mètodes de validació i els possibles resultats en el desenvolupament de fàrmacs. Mitjançant l'ús de vehicles dissenyats per a una alliberació més fàcil i adequada, la seva acció terapèutica pot ser molt més efectiva i eficient en comparació amb altres mètodes tradicionals d'administració de medicaments. Seguint el procés de desenvolupament de fàrmacs, tindrem un primer bloc centrat en el descobriment de medicaments, la comprensió de les diferents vies d'administració de medicaments i els vehicles utilitzats en les etapes clíniques i preclíniques. Durant el segon bloc d'aquesta classe, revisarem els processos, regulacions, estudis específics i passos de validació necessaris per a llançar un medicament al mercat. Amb un enfocament en la creació d'assajos preclínics i clínics, estudiarem els molts passos involucrats en aquests processos i les tècniques utilitzades per regular aquesta cursa de alt risc i alta recompensa per ajudar pacients arreu del món.


Requisits previs

L'alumne haurà d'haver superat satisfactòriament l'assignatura de Biologia Cel·lular i Molecular (1r semestre), Biomaterials i Biocompatibilitat (2n semestre). És recomanable tenir coneixements de Farmacologia (5è semestre)

Objectius

  • Explicar a l'alumne el coneixement del procés de descobriments de nous fàrmacs i les seves fases de desenvolupament prèvies a la seva comercialització
  • Que l'alumne tingui el coneixement bàsic dels diferents tipus de fàrmacs, així com les seves propietats i mètodes d'acció
  • Que l'alumne entengui les diferents estratègies d'alliberament de fàrmacs utilitzant biomaterials
  • Que l'alumne tingui un primer contacte amb les eines necessàries per al descobriment de nous fàrmacs i exposició de casos pràctics mitjançant la presentació d'un pòster

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB1 - Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi
  • CB2 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
  • CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica
  • CB4 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
  • CB5 - Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
  • CE16 - Aplicar la terminologia pròpia de la Bioenginyeria tant oral com escrita en una tercera llengua.
  • CE17 - Ser capaç d'identificar els conceptes de l'enginyeria que es poden aplicar en el camp de la biologia i de la salut.
  • CE19 - Saber escollir i aplicar un material a partir de les seves propietats i comportament elèctric, magnètic, mecànic i químic.
  • CE21 - Tenir la capacitat per comprendre i aplicar les metodologies i eines biotecnològiques per a la investigació, desenvolupament i producció de productes i serveis.
  • CE8 - Dialogar amb esperit crític sobre idees relacionades amb l'ésser humà i les seves principals dimensions.
  • CG10 - Saber treballar en un entorn multilingüe i multidisciplinari
  • CG2 - Promoure els valors propis d'una cultura pacífica, contribuint a la convivència democràtica, el respecte dels drets humans i principis fonamentals com la igualtat i la no discriminació.
  • CG3 - Tenir capacitat per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i ser versàtil per a l'adaptació a noves situacions.
  • CG4 - Resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicació i transmissió de coneixements, habilitats i destreses en el camp de la Bioenginyeria.
  • CG7 - Analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques.
  • CG8 - Aplicar els principis i mètodes de la qualitat.
  • CT1 - Entendre l'organització d'una empresa i les ciències que regeixen la seva activitat; tenir capacitat per aplicar les normes laborals i les relacions entre la planificació, les estratègies industrials i comercials, la qualitat i el benefici.
  • CT3 - Saber comunicar-se de forma oral i escrita amb altres persones sobre els resultats de l'aprenentatge, de l'elaboració del pensament i de la presa de decisions; participar en debats sobre temes de la pròpia especialitat
  • CT5 - Realitzar un ús solvent dels recursos d'informació. Gestionar l'adquisició, l'estructuració, l'anàlisi i la visualització de dades i informació en l'àmbit d'especialitat i valorar de forma crítica els resultats d'aquesta gestió.
  • CT6 - Detectar deficiències en el propi coneixement i superar-les mitjançant la reflexió crítica i l'elecció de la millor actuació per ampliar aquest coneixement.
  • CT7 - Dominar una tercera llengua, habitualment l'anglès, amb un nivell adequat oral i escrit i d'acord amb les necessitats que tindran els titulats i titulades

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

● Coneixement del procés de desenvolupament de medicaments.

● Coneixement dels principals medicaments, formes d'administració i alliberament, i les seves propietats d'acció.

● Coneixement de les etapes preclíniques i clíniques, les seves principals diferències i ocupacions dins d'elles.

● Ser capaç de comprendre i utilitzar les eines per al disseny de medicaments.

● Ser capaç de treballar en un tema relacionat, mostrar-lo en un pòster i saber defensar-lo.

Continguts

  1. Principis del descobriment de nous fàrmacs
  2. Farmacocinètica i farmacodinàmica
  3. Vies d’administració de fàrmacs
  4. Estratègies d’encapsulació i alliberament de fàrmacs
  5. Estudis preclínics
  6. Assajos clínics
  7. Dispositius mèdics

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'assignatura es dividirà principalment en classes magistrals i en casos pràctics per al disseny de fàrmacs i l'elaboració d'un pòster, el qual hauran de definir i exposar. En alguna ocasió, es podran fer activitats avaluables durant les sessions que no es podran recuperar fora d’aquest període.

Eventualment, el professor podria utilitzar la plataforma Moodle que podria incloure diversos recursos, com poden ser formularis, exercicis, material multimèdia… que l'alumne haurà de realitzar per a completar l'assignatura. 

Els treballs lliurats fora de temps només podran obtenir una màxima qualificació de 5 punts sobre 10, excepte aquells que només podran realitzar-se durant la sessió.

Les classes s'imparteixen en anglès. El material didàctic es presentarà en anglès principalment, amb alguna excepció (gràfics, taules ...)

La relació de crèdits ECTS i la càrrega de treball en hores d'aprenentatge en funció de les diferents metodologies que s'utilitzaran. Cada crèdit teòric ECTS té 10 hores en què el docent té presència a l'aula. La resta de les hores fins a 25, corresponen a la càrrega d'aprenentatge dirigit i autònom de l'estudiant. Aquesta última càrrega docent es podrà realitzar mitjançant activitats autònomes, treballs grupals que seran presentats i defensats a classe o estudi individual necessari per assolir els objectius d'aprenentatge de les diferents matèries.

 


Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Examen 1a convocatòria:

  1. Examen parcial (30%)
  2. Treballs i projectes (25%)
  3. Projecte pòster (15%)
  4. Examen final (30%)

 

És imprescindible obtenir més de 5 punts en l'examen final i en el parcial per a poder passar l'assignatura. S'aplicarà el mateix criteri per a la 2a convocatòria. La recuperació del parcial es realitzarà el dia de l'examen final amb una examen extra.

L'assistència és obligatòria en tots els projectes per a aprovar l'assignatura.

Els treballs lliurats fora de temps no s’acceptarán i només es podrán lliurar a través de la plataforma de Moodle i en cap cas per via correu electrònic, amb la excepció d’aquells que es realitzen durant la mateixa sessió.

 

Consideracions importants

  1. Plagi, copiar o qualsevol altra acció que es pugui considerar trampa suposarà un zero en aquest apartat d'avaluació. Realitzar-ho en els exàmens suposarà el suspens immediat de l'assignatura
  2. Als exàmens de segona convocatòria, la màxima nota que els alumnes podran obtenir és “Excel·lent” (no hi haurà matrícula d’honor)
  3. No s'accepten canvis en el calendari, dates d'exàmens o en el sistema d'avaluació.
  4. Els estudiants d'intercanvi (Erasmus i d'altres) o repetidors estan sotmesos a les mateixes condicions que la resta de l'alumnat

Bibliografia i recursos

  1. Hillery AM, Park K. (2016) Drug Delivery Systems. 2nd ed. CRC Press. https://www.crcpress.com/Drug-Delivery-Fundamentals-and-Applications-Second-Edition/Hillery-Park/p/book/9781482217711.
  2. G Hill, R., & Richards, D. (2021). Drug Discovery and Development (3rd ed.). Elsevier. https://www.mea.elsevierhealth.com/drug-discovery-and-development-9780702078040.html

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 30/05/2024 P2A03 14:00h
  • E2 27/06/2024 P2A02 10:00h