Màster Universitari en Gestió Cultural (English Programme)

Tipus de programa
Màsters oficials
Durada
D'octubre a juliol
Crèdits
60 ECTS
Preu
142,00€ / ECTS x 60 = 8.520,00€ (+ 494,00€ Drets d'inscripció). *Preus corresponents a l’any acadèmic 2024-2025.
Places
65
Horari
De dilluns a divendres de 16.30 a 20.30 h.
Llengua
Anglès
  • Inici
  • Presentació
  • Pla d'estudis i equip docent
  • Pràctiques
  • Convocatòries d'admissió
  • Relació universitat - empresa
  • Requisits d'admissió
  • Beques i finançament
  • Preguntes freqüents
  • Alumni Ambassadors

Prepara el teu futur en la cultura

Aquest màster ofereix als estudiants coneixements pràctics per iniciar una carrera com a gestors culturals en organitzacions de les indústries culturals i creatives i per ocupar llocs de lideratge. Alhora, els estudiants aprenen les eines i les estratègies per començar i dur a terme amb èxit els seus projectes com a emprenedors culturals en el sector creatiu. Tant si t’interessen les belles arts, el cinema o les arts escèniques com si t’interessen l’edició o els sectors creatius que fan servir la tecnologia més actual, el contingut i l’estructura del curs, així com les metodologies d’ensenyament del Màster en Gestió Cultural, es basen en la idea de la transferibilitat i l’aplicabilitat pràctica. 

Màster acreditatiu

Aquest Màster és un títol oficial de postgrau adaptat a la normativa de l’Espai Europeu d’Educació Superior, amb una avaluació feta per l’Agència Catalana de Qualitat Universitària (AQU Catalunya) i l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA). Com a Màster Oficial també oferim l’oportunitat de posar en marxa un projecte de recerca i desenvolupar-lo en una dissertació perquè iniciïs la teva carrera acadèmica. 

Competències

En finalitzar, els alumnes que cursin aquest Màster Universitari en Gestió Cultural hauran adquirit les aptituds següents:

  • Oferir una reflexió sobre la teoria de la cultura al segle XXI i els seus efectes socials.
  • Distingir els trets característics de les polítiques culturals locals, nacionals i internacionals.
  • Analitzar el teixit cultural d’una societat i formular diagnòstics que n’identifiquin les necessitats i oportunitats.
  • Dissenyar, programar, gestionar i avaluar projectes culturals.
  • Crear, gestionar i dirigir equips humans interdisciplinaris.
  • Gestionar i recaptar recursos econòmics en el marc de projectes, empreses i institucions culturals.
  • Proposar estratègies de màrqueting i comunicació en l’àmbit de la cultura.
  • Conèixer i aplicar les noves tecnologies en el procés de gestió, producció i difusió de la cultura.
  • Reforçar el sentit de la responsabilitat social i el compromís ètic.

Equip docent

El nostre professorat internacional està format per uns 70 professors i experts convidats. La seva trajectòria acadèmica i el contacte directe amb la pràctica professional permeten als nostres professors oferir als estudiants una perspectiva multidisciplinària i multicultural de la realitat del sector.

Estudiants

El Màster Universitari en Gestió Cultural ofereix l’experiència única d’un intercanvi intensiu entre estudiants de diferents països i continents i de diferents cultures, idiomes i religions. Per a nosaltres, la cultura cobra vida en l’intercanvi i a través de la comunicació. L’intercanvi cultural no és només un objectiu acadèmic per a nosaltres, sinó una realitat quotidiana per a cadascun dels nostres estudiants a l’aula i al nostre Campus Barcelona. Així ho demostren els més de 825 antics alumnes de més de 70 països als quals hem format com a gestors culturals en els últims 20 anys. 

Visites d’estudi i classes magistrals

Durant l’any acadèmic oferim visites d’estudi a les institucions culturals més conegudes i interessants de Barcelona. En aquestes visites els estudiants tenen l’oportunitat d’aprendre in situ i de primera mà dels gestors culturals responsables. Al Campus Barcelona, les classes magistrals que imparteixen els professionals permeten conèixer els últims avenços del sector de les arts i la cultura.

Pràctiques

Les pràctiques en empreses i organitzacions de les indústries culturals i creatives són obligatòries en el Màster en Gestió Cultural. Aquí, els estudiants tenen l’oportunitat de posar els seus coneixements en pràctica i aprendre tot el que només l’experiència en el món laboral real els pot ensenyar. Basant-nos en diversos centenars d’acords entre el nostre programa de Màster i empreses i organitzacions de les indústries culturals i creatives de Barcelona, normalment podem oferir pràctiques a cada estudiant. Per a alguns, aquestes experiències i els nous contactes professionals són el primer pas per iniciar-se amb èxit en el sector creatiu.

Formació 100% presencial, amb dos itineraris d’especialització

El Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona ofereix dos itineraris d’especialització: Gestió de les Arts Visuals i el Patrimoni Cultural i Gestió de les Indústries Culturals i Creatives.

Programa internacional amb estudiants de més de 70 nacionalitats

Aquest màster està dissenyat especialment per a joves que s’acaben de llicenciar i que es volen formar com a gestors culturals, així com per a professionals en actiu amb diversos anys d’experiència que volen perfeccionar la seva formació i millorar els seus processos i mètodes de gestió.

Promoció del Màster en Gestió Cultural a UIC Barcelona

Més de 825 alumnes ja formen part de la comunitat Alumni del Màster Universitari en Gestió Cultural. Accedeix al programa Ambaixadors Alumni de UIC Barcelona i resol els teus dubtes amb els antics alumnes del Màster.

Continua la teva experiència de formació a Boston

L’acord permet que els estudiants de UIC Barcelona complementin el Màster Universitari en Gestió Cultural amb un màster en Science in Arts Administration o un postgrau en Arts Management a la Universitat de Boston.

Col·laboradors

Educatius

logo

Institucionals

logo

Presentació

Curs acadèmic 2023-2024: 15a edició

El Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona és l’única formació oficial en Gestió Cultural a tot Espanya que s’imparteix íntegrament en anglès. Té un enfocament pràctic i internacional que brinda les eines necessàries per treballar en el sector de la cultura.

Aquest programa ha acollit estudiants amb nacionalitats de països dels cinc continents. A més a més, té continguts que mostren a fons els processos necessaris per oferir serveis o productes culturals des d’una perspectiva orientada a l’emprenedoria i el lideratge.

Rebràs classes de professionals que pertanyen a empreses o projectes de gran rellevància tant nacional com internacional. D’aquesta manera, aconseguiràs un perfil polivalent i multidisciplinari i seràs capaç de desenvolupar la teva feina en l’entorn de les polítiques, les institucions i els projectes culturals.

Les classes s’alternen amb visites en què els alumnes teniu l’oportunitat de visitar equipaments i institucions culturals i aprendre dels seus directius. D’altra banda, s’ofereixen classes magistrals i workshops impartits per experts nacionals i internacionals.

Objectius

A UIC Barcelona et donarem les eines necessàries per convertir-te en gestor cultural.

Els objectius del Màster són:

  1. Oferir una reflexió teòrica sobre la cultura al segle XXI i la seva incidència social.
  2. Donar a conèixer els elements que configuren les polítiques culturals a escala local, nacional i internacional.
  3. Ensenyar a analitzar el teixit cultural d’una societat i formular diagnòstics que n’identifiquin les necessitats i oportunitats.
  4. Ensenyar a aplicar les eines de gestió en temes de finançament i gestió econòmica, recursos humans, màrqueting i comunicació, programació i producció cultural.
  5. Fomentar les habilitats personals per a l’emprenedoria.
  6. Donar a conèixer la gestió específica de cada sector cultural.
  7. Ensenyar a avaluar programes i projectes culturals.
  8. Introduir l’alumne en la pràctica professional.
  9. Fomentar el sentit de responsabilitat social i el compromís ètic.

A qui s’adreça. Perfil d’ingrés

El Màster Universitari en Gestió Cultural està especialment indicat per a:

  • Joves acabats de titular que vulguin formar-se com a gestors culturals.
  • Professionals en actiu o amb diversos anys d’experiència que vulguin millorar la seva formació en àmbits de la gestió, metodologies o processos de gestió.

Alumnes

Competències. Perfil de sortida

Està concebut per proporcionar i desenvolupar gradualment en els alumnes les habilitats i les competències específiques pròpies de la gestió cultural, entre les quals destaquen:

  1. Analitzar el teixit cultural d’una societat i formular diagnòstics que n’identifiquin les necessitats i oportunitats.
  2. Dissenyar, programar, gestionar i avaluar projectes culturals.
  3. Crear, gestionar i liderar equips humans interdisciplinaris.
  4. Gestionar i recollir recursos econòmics en el marc de projectes, empreses i institucions culturals.
  5. Dissenyar estratègies de màrqueting i comunicació en l’àmbit de la cultura.
  6. Conèixer i aplicar de les noves tecnologies en el procés de gestió, producció i difusió de la cultura.
  7. Enfortir el sentit de responsabilitat social i el compromís ètic. 

Acreditació acadèmica

Màster Universitari en Gestió Cultural per la Universitat Internacional de Catalunya.

Direcció i coordinació

Direcció

Christoph Pasour
crpasour@uic.es

Llicenciat en Història de l’Art i Estudis Audiovisuals per la Universitat Lliure de Berlín (Alemanya) i la Universitat d’Edimburg (Regne Unit). Productor de televisió. És autor d’articles per a diaris i revistes sobre art de mitjans i cinematografia. Va ser director de projectes i conservador al Museu de Cinematografia a Potsdam, Alemanya; editor comissionat en el departament de cinema de la cadena de televisió cultural 3sat (Alemanya, Àustria i Suïssa). També ha participat en el desenvolupament de guions (ficció / no ficció) per a companyies de producció a Berlín i Hamburg. Ha estat productor/autor de documentals des del 2005 per a companyies de producció a Berlín, Hamburg i Barcelona per a emissores com ART, 3sat, ARD, ZDF, RAI, YLE, TV3. Actualment dirigeix el Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona.

 

Coordinació

Claudia Balboa Salas
cbalboa@uic.es

Graduada en Conservació i Restauració de Béns Culturals per la Universitat del País Basc i Màster universitari en Gestió Cultural per la UIC Barcelona. Ha treballat com a gestora cultural de l'Institut Cervantes de Pequín i participat en la conceptualització del Master Plan de Langyuan Station, per transformar aquesta àrea industrial de Pequín en una àrea dedicada al desenvolupament de les indústries culturals i creatives del país. Després de la seva experiència a la Xina, va tornar a Espanya l'octubre de 2018 com a directora del Centre de la Cultura del Rioja. Un equipament municipal lligat a una destinació enoturística va dissenyar el pla director i la programació cultural, social i formativa per reobrir-lo. El 2020, es va establir com a consultora cultural independent i va col·laborar juntament amb l'empresa Langyuan New Times Culture en la definició del pla de desenvolupament cultural de la ciutat xinesa de Wuzhen. També ha col·laborat amb l'estudi d'arquitectura Mono Office en la producció d'instal·lacions artístiques com “I Want to be the Future: The Anatomy of Technological Seduction” —desenvolupada juntament amb l'artista xinesa Cao Fei— per a la Whitechapel Gallery de Londres i l’Alserkal Avenue de Dubai. Actualment, coordina els estudis de postgrau en Gestió Cultural de UIC Barcelona.

Pla d'estudis i assignatures 2024-2025

Assignatures del curs 1 Type Període ECTS
Institucions i Polítiques Culturals Type: OB Període: Primer trimestre ECTS: 3
Instruments per a la Gestió de la Cultura Type: OB Període: Primer trimestre ECTS: 3
Màrqueting Cultural Type: OB Període: Primer trimestre ECTS: 3
Societat i Cultura al Segle XXI Type: OB Període: Primer trimestre ECTS: 3
Aspectes Jurídics de Museus, Fundacions i Empreses Culturals Type: OB Període: Segon trimestre ECTS: 3
Comunicació i Informació Cultural Type: OB Període: Segon trimestre ECTS: 3
Creació d'empreses Culturals Type: OB Període: Segon trimestre ECTS: 3
Finançament Cultural Type: OB Període: Segon trimestre ECTS: 3
Lideratge, Cultura i Noves Tecnologies Type: OB Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Type: OP Període: Tercer trimestre ECTS: 9
Gestió de la Indústria Audiovisual Type: OP Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Gestió de la Indústria Editorial Type: OP Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Gestió de les Arts Escèniques Type: OP Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Gestió de les Arts Visuals Type: OP Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Gestió del Patrimoni Cultural Type: OP Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Gestió i Comissariat d'exposicions Artístiques i Béns Patrimonials Type: OP Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Projecte Cultural (TFM) Type: TF Període: Anual ECTS: 12
Pràctiques Type: PR Període: Anual ECTS: 12
  • ECTS: European Credit Transfer System
  • Període: període del calendari
  • (a): assignatures impartides en anglès

Professors

Wendy Ramírez Simon

Societat i cultura al segle XXI

La doctora Wendy R Simon és llicenciada en Ciències Polítiques i de l’Administració per la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona i doctora en Filosofía Contemporània i Estudis Clàssics por la Universitat de Barcelona.És professora de la Universitat Internacional de Catalunya entre altres. També és directora executiva de la Revista d’Història de la Filosofia Catalana (JOCIH) de la Universitat Autònoma de Barcelona i membre del consell de redacció de l’Anuari de la Societat Catalana de Filosofía de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC). És membre de l'Institute of Law and Technology (IDT-UAB) i les seves línies d’investigació inclouen teoría de la dmeocracia, filosofia política Moderna i la crisi de les democràcies contemporànies.

 

Miguel López-Remiro Forcada

Societat i cultura al segle XXI

És llicenciat en Ciències Econòmiques i doctor en Filosofia per la Universitat de Navarra. Té un MBA per l’IESE i és el primer espanyol graduat en el Getty Leadership Institute de la Claremont University de Los Angeles; investigador convidat i professor a la Universitat de Califòrnia, San Diego; col·laborador del Museu J. Paul Getty de Los Angeles; subdirector del Museu Guggenheim de Bilbao i director fundador del Museu de Navarra. És l’editor, amb drets a escala mundial, de l’antologia de textos de Mark Rothko, Yale University Press i Flammarion. Professor d’Arts a la Universitat de Navarra. Professor a l’ISEM Business School, on també realitza estudis de creativitat i direcció. Paral·lelament desenvolupa una carrera com a assessor d’art independent, economista de cultura, emprenedor artístic i comissari de prestigioses institucions i col·leccions.

 

Remei Agulles Simó

Societat i cultura al segle XXI

És professora ajudant doctor a la Facultat d’Humanitats (UIC Barcelona) i col·labora en la recerca de l’Institut d’Estudis Superiors de la Família (IESF) a la mateixa universitat. És llicenciada en Filosofia per la Universitat de Navarra i doctora per la Universitat Internacional de Catalunya. Té publicacions en l’àmbit de les empreses de serveis, les empreses familiars i la cura de les persones en l’àmbit familiar. És membre del grup de recerca SARX d’Antropologia de la Corporalitat (GRC). Anteriorment, ha treballat com a investigadora en el Departament d’Iniciativa Emprenedora de la IESE Business School (2006-2013). Els seus camps d’interès actuals són la cura en l’àmbit domèstic, l’ésser humà com a ésser dependent i la corporalitat.

 

Diane Dood

Institucions i Polítiques Culturals

Diane Dodd és la Presidenta del IGCAT (Institut Internacional de Gastronomia, Cultura, Arts i Turisme) i cofundadora de la Regió Europea de Gastronomia, que s’ha convertit en la Plataforma Mundial de Regions de Gastronomia. També és la Consellera Regional de IFACCA (Federació Internacional de Consells d’Art i Agències Culturals). Ha participat com auditora independent  al programa de Rutes Culturals del Consell d’Europa, i ha treballat com editora d’un considerable nombre de publicacions de Polítiques Culturals  Gestió Cultural per la Fundació Cultural Europea (ECF). A més, va assessorar las campanyes de Plovdiv i La Valeta en la seva preparació i presentació a la Capital Europea de la Cultura. Diane ha treballat en el camp de les polítiques  gestió culturals durant més de 20 anys, y té relació amb un gran número d’institucions europees i mundials com la UNWTO, la UNESCO, la Comissió Europea, el OEI, la Commonwealth, la Fundació Àsia-Europa i moltes més. Es va doctorar a la Universitat de Girona l’any 2010.


Danuta Glondys

Institucions i Polítiques Culturals

La Dra. Danuta Glondys és consultora independent i professora acadèmica. Des del 2010 és professora a la Facultat de Gestió i Comunicació Social de la Universitat Jagellónica de Cracòvia (Polònia) i, des del 2021, assessora del Comitè Europeu de les Regions, de la Xarxa Internacional de Ciutats Refugi i de l’Ajuntament de Gdańsk, on ha col·laborat en l’aplicació del Premi Alcalde Paweł Adamowicz al valor i l’excel·lència en la promoció de la llibertat, la solidaritat i la igualtat. Entre el 2001 i el 2016 va ser directora de l’Associació Vila Decius de Cracòvia i durant el període 1993-1999 va ser cap del Departament de Cultura de l’Ajuntament de Cracòvia, on va crear una nova política municipal en l’àmbit de la cultura i un programa, el Cracòvia 2000 - Ciutat Europea de la Cultura. Del 1999 al 2001 va ser directora regional del Programa de desenvolupament de governs locals d’USAID. Fins al 2008 va ser també presidenta del Comitè Nacional Polonès de la Fundació Cultural Europea. Entre el 2013 i el 2018 va ser membre del Consell de Programes de la Fundació Genshagen, Alemanya, i durant el període 2014-2017 va ser membre del Consell de la Xarxa Internacional de Ciutats Refugi (ICORN), Noruega. Nomenada en tres ocasions pel Parlament Europeu, va ser membre d’un jurat internacional de la CE encarregat de seleccionar i supervisar les Capitals Europees de la Cultura (2009-2018). És autora de nombroses publicacions i articles sobre gestió cultural i comunicació intercultural, així com editora i coeditora de 16 publicacions dedicades als reptes globals contemporanis. Viatgera apassionada, ha visitat més de 35 països de l’Àfrica, l’Àsia i l’Amèrica Llatina, sovint en solitari.

 

Mohammed Hassan Elrazzaz Elrazzaz

Instruments per a la Gestió de la Cultural. Finançament Cultural. Projecte Cultural

Llicenciat en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat del Caire, diplomat en Estudis Culturals per la Universitat de Granada i va cursar un màster en Gestió Artística i Cultural a la UIC Barcelona. La seva carrera combina una trajectòria de 10 anys en el sector financer amb 12 anys d’experiència pràctica en l’àmbit cultural com a fundador d’una comunitat cultural activa. Va ser becari del ifa-Stuttgart dins la categoria de Mediterrani l’any 2011. Treballa des de 2013 a la Secretaria de la Unió pel mediterrani (UPM) com a Coordinador d’Integració Regional. El seu llibre “The Mediterranean: A Shared Heritage” va ser publicat per EMUNi en 2017.

 

Christoph Pasour

Màrqueting Cultural; Gestió de la Indústria Audiovisual; Projecte Cultural; Tutor acadèmic Pràctiques externes.

És productor de televisió. És llicenciat en Història de l’Art i Estudis Audiovisuals per la Universitat Lliure de Berlín (Alemanya) i la Universitat d’Edimburg (Regne Unit). És autor d’articles per a diaris i revistes sobre art de mitjans i cinematografia. Va ser director de projectes i conservador al Museu de Cinematografia a Potsdam, Alemanya; editor comissionat en el departament de cinema de la cadena de televisió cultural 3sat (Alemanya/Àustria/Suïssa). També ha participat en el desenvolupament de guions (ficció/no ficció) per a companyies de producció a Berlín i Hamburg. Ha estat productor/autor de documentals des del 2005 per a companyies de producció a Berlín, Hamburg i Barcelona per a emissores com ART, 3sat, ARD, ZDF, RAI, YLE, TV3. Actualment, dirigeix el Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona.


Senem Tüzen

Gestió de la Indústria Audiovisual

Senem Tüzen, nascuda a Ankara i amb nacionalitat espanyola, va escriure i va dirigir el drama turc mare-filla Motherland (Ana Yurdu) —el seu primer llargmetratge—, que es va estrenar durant la Setmana de la Crítica de Venècia del 2015, va guanyar 18 premis nacionals, així com el de Millor Guió als Premis Àsia-Pacífic 2015, dos premis FIPRESCI (Varsòvia i Istanbul) i va estar entre les deu pel·lícules proposades per la FIPRESCI per als Premis del Cinema Europeu 2016. Va codirigir el documental narratiu Eat Your Catfish (2021), que es va estrenar en competició a l’IDFA i va guanyar el premi al Millor Documental al Festival d’Istanbul. També és una de les sis finalistes internacionals per a l’Academy Gold Fellowship for Women 2022, que concedeix l’Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques. Anteriorment, ha col·laborat en diversos projectes de cinema i televisió —inclosos els d’Al Jazeera i la televisió estatal turca— com a productora, muntadora i directora de fotografia. També va treballar com a script doctor per a la sèrie turca Another Self (2022-2023) a Netflix. Actualment, és professora del Màster en Direcció Cinematogràfica de l’ESCAC.

 

Sandy Fitzgerald

Finançament Cultural

La carrera professional de la Sandy s’extén més enllà dels quaranta-cinc anys d’experiència dins el sector cultural, incloent càrrecs com directora executiva al Centre d’Arts de la Ciutat de Dublin (1972-2001), membre de la junta del Centre Cultural Real Hospital Nacional !19851990), més tard convertit en el Museu d’Art Modern d’Irlanda; també va ser membre de la junta del Festival de Cinvema de Dublín (1988-1993), i membre del comité executiu del Trans Europe Halles, la xarxa europea de centres culturals independents (1997-2002). En l’actualitat, la Sandy és co-directora de l’Agència Cultural Olivearte, i exerceix com a consultora i gestora de projectes per tota Europa.

 

Marc Simón Altaba

Aspectes Jurídics de Museus, Fundacions i Institucions Culturals

Doctor internacional excel·lent cum laude en Dret de la Propietat Intel·lectual. XII Premi Extraordinari de Doctorat del Dept. de Dret de la UPF (2020). Màster avançat en Ciències Jurídiques (Universitat Pompeu Fabra). Llicenciatura en Dret (Universitat Pompeu Gabra). Becari predocoral per AGAUR, DAAD I el Max Planck Insitut de Múnich, Alemanya. Amb publicacions a revistes internacionals i espanyoles especialitzades en Propietat Intel·lectual, com la International Review of Intellectual and Competition Law, o Pe.i. Revista de Propietat intel·lectual. Autor de capítols de llibre ("El dret de la Transformació i les noves tecnologies" a l'obra "Dret Mercantil i Tecnologia" per a l'editorial Aranzadi; "Transfromacio de les obres de propietat intel·ectual i dret de marques" per a l'obra "Anuari de la Propietat Industrial" de l'editorial Tirant), i de la monografia "La creació musical i el dret d'autor" per l'editorial internacional Juruá, entre altres. A l'àmbit docent, prèviament a la seva incorporació a la UIC, ha sigut professor associat a la UPF, la Universitat de Barcelona, la UNIR i ESIC. Té experiència professional com advocat especialista en propietat intel·lectual i industrial, i dret de la competència.

 

Amilcar Vargas

Aspectes Jurídics de Museus, Fundacions i Institucions Culturals

Doctor per la Unviersitat de Barcelona i responsable de Patrimoni Mundial a la Casa Batlló. Va créixer a Mèxic. on va estudiar Comptabilitat i Arqueologia, i en 2012 es va traslladar a Barcelona per estudiar dos mestratges en Gestió del Patrimoni i Museologia. La seva principal tasca a la Casa Batlló és la implementació de la Convenció del Patrimoni Mundial, la sensibilització sobre el Valor Universal Excepcional i la consecució de les oportunitats potencials de la inscripció de la Casa Batlló a la Llista de la UNESCO. És especialista en Gestió del Patrimoni Mundial i ha treballat en institucions de renom com la UNESCO (París) i el INAH (Ciutat de Mèxic). La seva experiència internacional inclou estades acadèmiques a Canadà, Alemanya i Mèxic, presentacions en conferències a 13 països i diverses publicacions. És membre d'associacions professionals internacionals com ICOMOS, ICOM, WAC, IAWHP, EAA i GAPP.

 

Inés Martínez Ribas

Comunicació i Informació Cultural; Projecte Cultural

Escritora, periodista i sociòloga. Ha estudiat a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), a la Universitat de East London (UEL) i a la Universitat Autònoma de Madrid (UAM). És llicenciada en Ciències Poítiques i Sociologia (UAB i UEL) i en Ciències de la Informació (UAB), i té un màster en Periodisme EL País (UAM). Ha treballat com a redactora en els diaris El País, La Vanguàrdia i El Periódico, ha sigut responsable de premsa i protocol en institucions com la Fundació la Caixa  el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), i ha escrit nombroses publicacions corporatives. Treballa com a consultora de comunicació. ‘Caribdis. En mar de nadie’ (Editorial Distrito 93, 2020), la seva primer novel·la, va ser escollida finalista al III Certàmen Auguste Dupin de Novel·la Negra 2020.

 

Alfonso Gironza Marqués

Creació d’Empreses Culturals

Alfonso Gironza és enginyer industrial per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (1999). Té un màster en Gestió de la Qualitat en empreses per la Fundació Politècnica de Catalunya-UPC (2005) i un màster executiu en Administració d’Empreses per l’IESE de Barcelona (2010). Des del 2005 és assessor en administració d’empreses de serveis industrials. Del 2003 al 2009, va treballar com a assessor intern d’IBM Global Services i, del 2000 al 2003, com a director de projectes a Deutsche Bank.

 

Rafael Valenzuela Garcia

Lideratge, Cultura i Noves Tecnologies

Psicòleg social, màster en Gestió de l’Oci i doctor en Gestió Cultural; membre del grup de recerca en Psicologia Social, Ambiental i Organitzacional. Investiga els usos del temps i la motivació en el lleure (pràctica musical, activitat fisicoesportiva, participació ciutadana). Sobre la base de la teoria de l’autodeterminació, analitza motivacions intrínseques i autònomes, satisfacció de necessitats psicològiques (competència, autonomia i relació), benestar, flow i qualitat de vida. Docent universitari des de 2006 en graus en Psicologia, amb focus en psicologia social i recerca; i en escoles de negocis, amb focus en lideratge, talent i acompliment en les organitzacions.

 

Esther Belvis

Lideratge, Cultura i Noves Tecnologies

Llicenciada en Pedagogía per la Universitat Autònoma de Barcelona i Doctora en Theatre and Performing Arts per la Universitat de Warwick (UK).  Actualment és Directora Creativa i cofundadora de The Social Vim Collective, un estudi creatiu que desenvolupa projectes d’impacte social per al sector cultural, educatiu, mediambiental i humanitari per organitzacions com Fundación Telefónica, Metges sense Fronteres, UN o Fundació “La Caixa”, entre altres.

 

Jordi Padró

Gestió del Patrimoni Cultural

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona. Consultor en patrimoni, museologia i turisme cultural. Fundador i director de Stoa, consultoria en patrimoni, museología i turisme cultural. Professor en diversos cursos, postgraus universitaris i seminaris sobre gestió cultural i turística i desenvolupament local. Assessor d’institucions en polítiques culturals i turístiques, programació i producció museogràfica, projectes territorials de dinamització i interpretació dels recursos culturals i naturals.

 

Manel Miró Alaix

Gestió del Patrimoni Cultural

Llicenciat en 1985 en Prehistòria, Història Antiga i Arqueologia per la Universitat de Barcelona. Arqueòleg freelance de 1989 a 1992. Especialitzat en 1990 en la gestió del patrimoni a l’Escola de Patrimoni de Barcelona. Des de 1998 exerceix el càrrec de soci consultor responsable de l’Àrea d’Interpretació i Projectes Museogràfics d’ Stoa. Ha dirigit més d’un centenar de projectes a Espanya, Portugal, Itàlia, Marroc i Perú. Docent en més de 15 universitats espanyoles i llatinoamericanes. Ha publicat articles sobre interpretació del patrimoni i museologia en diferents revistes universitàries i és autor del blog sobre patrimoni cultural ‘Raining Stoner’.

 

Ainhoa González Graupera

Gestió de les Arts Visuals

Llicenciada en Història de l’Art i Màster en Museologia i Gestió del Patrimoni Cultural per la Universitat de Barcelona. Ha fet els cursos de Doctorat en Història, Teoria i Crítica de les Arts, i ha obtingut el Diploma en Estudis Avançats (DEA). Entre el 2004 i el 2016 ha treballat al MACBA, com a conservadora adjunta de la col·lecció. Així mateix, ha treballat en empreses de transport d’obres d’art i muntatge d’exposicions, i ha col·laborat amb galeries i artistes.

 

Antonia María Perelló

Gestió i Comissariat d’Exposicions Artístiques i Béns Patrimonials

Doctora en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona (UB) i actualment conservadora i cap de la Col·lecció del MACBA. Ha estat conservadora d’Exposicions de l’Ajuntament de Barcelona i professora del Màster en Museologia de la UB. De 2007 a 2017 ha estat professora de l’assignatura Gestió de les Arts Visuals del Màster en Gestió Cultural de UIC Barcelona, on actualment és responsable de l’assignatura Comissariat d’Exposicions. Ha impartit classes i conferències a diverses universitats nacionals i estrangeres, ha participat en taules rodones i ha format part de jurats artístics i tribunals acadèmics. Ha comissariat exposicions al MACBA i és autora de projectes itinerants. La seva exposició “Doneu-vos la mà i pugeu a l’infern” i el llibre que l’acompanyava van obtenir el premi ACCA de recerca 2017. Autora de llibres i articles de recerca, regularment forma part de comissions especialitzades de les institucions públiques catalanes sobre mercat i patrimonialització.

 

Valerie Miles

Gestió de la Indústria Editorial

Nascuda als Estats Units i radicada a Barcelona, Valerie Miles és escriptora, editora, i traductora. Va cofundar el projecte en espanyol de la revista britànica Granta el 2003 mentre dirigia l’editorial Emecé a Espanya, a Planeta. També va fundar la col·lecció de clàssics contemporanis en espanyol de The New York Review of Books durant el seu període com a sotsdirectora d’Alfaguara. És col·laboradora de The New YorkerThe New York TimesEl PaísLa NaciónThe Paris Review, o Granta, entre altres mitjans. En l’actualitat és fellow del fons Nacional de les Arts dels Estats Units, per la seva traducció de Crematorio de Rafael Chirbes que es publicarà pròximament a New Directions, editorial per a la qual també ha traduït Enrique Vila-Matas. El 2020 veurà la llum la seva cotraducció i edició ampliada del Diccionario de símbolos de Juan Eduardo Cirlot a l’editorial del New York Review of Books. La seva traducció d’Esto también pasará, de Milena Busquets, va ser finalista del Premi Impac 2016 i també va rebre un premi PEN de traducció. La seva edició més recent, a Yale University Press, és un estudi de Nabokov d’Azar Nafisi, que va donar origen al seu clàssic Leer Lolita en Teherán. Va ser comissària de l’exposició Arxiu Bolaño, 1977-2003 al CCCB de Barcelona, fruit d’una llarga investigació en els arxius privats de l’escriptor. Actualment està embrancada en l’edició i traducció de Borges, les monumentals memòries d’Adolfo Bioy Casares, per al NYRB. El seu primer llibre, un conjunt de converses amb alguns dels escriptors contemporanis més importants del segle XX en aquest idioma, Mil bosques en una bellota, va ser publicat amb el títol A Thousand Forests in One Acorn en anglès. És membre del comitè honorari de la Residencia de Escritores Malba de Buenos Aires, juntament amb John M. Coetzee, Soledad Costantini, Christian Lund i Jorge Monteleone. La Fundación el Libro d’Argentina la va triar com una d’“els professionals més influents” en el món del llibre.

 

José María Sanchis

Gestió de les Arts Escèniques

Nascut a València, llicenciat en Dret per la Universitat de Barcelona, especialitzat en Relacions Internacionals, tres anys de preparació per a l’oposició al cos diplomàtic. Treballa en el sector cultural des de 1998, primer al CCCB de Barcelona i, des de 1999, treballa al departament tècnic a l’Auditori de Barcelona. Des de 2003 és responsable de producció de l’OBC amb produccions per, entre d’altres, el festival Sónar, Primavera Sound o el Festival de Peralada. Professor del Màster en Management i Producció Musical de l’ESMUC i de l’assignatura Gestió de les Arts Escèniques Musicals a UIC Barcelona. A més a més, col·labora de manera puntual amb diverses institucions educatives com el IESE, Blanquerna, UPF, UAB, Deusto.

 

Armando Rotondi

Gestió de les Arts Escèniques

Armando Rotondi és acadèmic, escriptor, professional del teatre i gestor cultural italià. És professor titular i director del Màster en Pràctica Creativa Escènica de l’IAB - Institut de les Arts de Barcelona (convalidat per la Liverpool John Moores University). Després de llicenciar-se a la Universitat Frederic II de Nàpols i cursar un màster de dos anys a la Universitat Sapienza de Roma, es va doctorar a la Universitat de Strathclyde el 2012. També va obtenir tres habilitacions com a professor universitari. Armando és autor de diverses publicacions acadèmiques, entre les quals hi ha més de 10 llibres escrits i editats; més de 50 capítols de llibres i articles en revistes revisades per parells; més de 50 ponències en conferències internacionals, incloses 4 ponències com a orador principal i moltes ponències en panels especialitzats. És membre fundador de la Xarxa Internacional de Teatre Italià (INIT) i membre del Comitè Executiu de l’Associació Europea per a l’Estudi del Teatre i l’Espectacle. A més, és membre de nombrosos consells editorials i patronats. Armando també està actiu en el camp dels projectes i les beques de recerca d’àmbit europeu i internacional. Va ser codirector del projecte “Make a Move” d’Europa Creativa sobre incubadores d’art per al teatre independent i no institucionalitzat a Europa a l’IAB i, actualment, és coorganitzador de la Conferència EASTAP 2024. 

 

Claudia Balboa Salas

Coordinadora de pràctiques externes

Graduada en Conservació i Restauració de Béns Culturals per la Universitat del País Basc (2014) i màster universitari en Gestió Cultural per la Universitat Internacional de Catalunya (2015). Ha treballat com a gestora cultural de l'Institut Cervantes de Pequín i col·laborat amb diverses empreses i institucions en el disseny de projectes culturals i expositius. Ha participat en la conceptualització del Master Plan de Langyuan Station, per transformar aquesta àrea industrial de Pequín en una àrea dedicada al desenvolupament de les indústries culturals i creatives del país. Va tornar a Espanya l'octubre de 2018 com a directora del Centre de la Cultura del Rioja, un equipament municipal lligat a una destinació enoturística. Com a funcionària interina de l'Ajuntament de Logronyo, va dissenyar el pla director i la programació cultural, social i formativa per reobrir-lo. El 2020, es va establir com a consultora cultural independent i va col·laborar juntament amb l'empresa Langyuan New Times Culture en la definició del pla de desenvolupament cultural de la ciutat xinesa de Wuzhen, per establir un nou espai urbà dedicat a les arts escèniques i la música. També ha col·laborat amb l'estudi d'arquitectura Mono Office en la producció d'instal·lacions artístiques com “I Want to be the Future: The Anatomy of Technological Seduction” —desenvolupada juntament amb l'artista xinesa Cao Fei— per a la Whitechapel Gallery de Londres i l’Alserkal Avenue de Dubai. Actualment, coordina els estudis de postgrau en Gestió Cultural de UIC Barcelona.

Pràctiques

Les pràctiques constitueixen un dels pilars del pla d’estudis del Màster Universitari en Gestió Cultural ja que faciliten a l’alumnat integrar-se en una empresa o institució cultural, aplicar els coneixements adquirits i desenvolupar les competències professionals pròpies del gestor cultural. Les pràctiques curriculars són obligatòries, tenen una assignació de 12 ECTS. Les pràctiques es fan de manera preferent en la modalitat presencial.

 

A més a més, com a estudiant del Màster Universitari en Gestió Cultural podràs accedir al programa ERASMUS+, gestionat pel Servei de Relacions Internacionals de la Universitat, i optar a rebre un ajut financer per fer un període de pràctiques a l’estranger com a estudiant i acabat de titular.

Convenis de Cooperació Educativa per a la realització de pràctiques externes

La Facultat d´Humanitats d´UIC Barcelona disposa d´un ampli programa de pràctiques que abasta més de 400 empreses, entitats i institucions culturals a nivell local, nacional i internacional.

logo practicas

Si vols incorporar a la teva empresa un estudiant en pràctiques o acabat de titular escriu un correu electrònic a cbalboa@uic.es per gestionar-ne la sol·licitud.

Objectius

  1. Conèixer el funcionament d’una entitat o empresa que ofereix productes o serveis culturals.
  2. Conèixer el procés global d’execució d’un producte cultural o servei cultural.
  3. Integrar-se en un equip de treball i aprendre la dinàmica de treball de l’empresa o la institució.
  4. Gestionar un aspecte o una part del projecte o servei d’acord amb uns objectius prèviament fixats.
  5. Desenvolupar la iniciativa i la responsabilitat en la pràctica professional. 
  6. Analitzar l’experiència laboral i reflexionar-hi, i fer una valoració crítica de la tasca que s’ha dut a terme.

El tutor acadèmic i coordinador de les pràctiques de la titulació supervisa que el pla de treball de cada estudiant estigui relacionat amb els objectius i les competències que ha d’adquirir l’alumnat.

daikihelena morera


Normativa

Sortides professionals

El compromís de UIC Barcelona és proporcionar a l’alumnat la millor preparació acadèmica. Això es complementa amb l’interès per posar al seu servei els instruments adequats que en facilitin la inserció laboral. Els graduats del Màster Universitari en Gestió Cultural adquireixen les competències necessàries per treballar en els àmbits següents:

  • Gestió de serveis o projectes culturals en l’àmbit públic (tant local, comarcal, autonòmic com estatal) o centres d’administració mixta: administracions, museus, teatres, centres culturals, equipaments multiculturals, etc.
  • Gestió d’empreses en l’àmbit privat que ofereixen serveis o productes culturals com productores cinematogràfiques, empreses de disseny de continguts culturals per via digital, gestores de projectes de dinamització del patrimoni, galeries d’art, fundacions, empreses dirigides al desenvolupament del turisme cultural, productores de festivals de teatre, cinema o dansa, empreses o ONG dedicades a la cooperació cultural internacional, etc.   

Convocatòries d'admissió

Terminis del procés d’admissió per al 2024-2025

Segona convocatòria (TANCADA):

  • Termini per lliurar els documents: 26 de febrer, 2024
  • Entrevistes amb candidats preseleccionats: 4 al 7 de març, 2024
  • Comunicació dels resultats: 8 de març, 2024
  • Data límit per reservar la plaça: 22 de març, 2024

Tercera convocatòria (TANCADA):

  • Termini per lliurar els documents: 2 d'abril, 2024
  • Entrevistes amb candidats preseleccionats: 8 al 11 d'abril, 2024
  • Comunicació dels resultats: 12 d'abril, 2024
  • Data límit per reservar la plaça: 26 d'abril, 2024 

Quarta convocatòria:

  • Sessió informativa online: 8 de maig, 18:30h
  • Termini per lliurar els documents: 21 de maig, 2024
  • Entrevistes amb candidats preseleccionats: 27 al 30 de maig, 2024
  • Comunicació dels resultats: 31 de maig, 2024
  • Data límit per reservar la plaça: 14 de juny, 2024

Relació universitat - empresa

Sortides profesionals

Direcció d'activitats culturals · Programació d'activitats o continguts culturals · Assessoria i consultoria cultural · Comunicació i màrqueting cultural · Tècnic de museus i institucions culturals · Responsable de galeries i espais expositius · Responsable d'institucions turístiques i del patrimoni cultural · Investigador i docent · Gestor de drets de propietat ·    
Gestor de projectes de cooperació cultural en l'àmbit internacional. 

Sortides profesionals


 

 


Gestió · Màrqueting · Programació · Polítiques culturals · Integració social · Finançament i mecenatge · Educació · Consultoria · Producció · Projectes comunitaris · Recerca i estudis · Planificació · Audiències · Contractació · Negociació.

Requisits d'admissió

Proves d'admissió

Prova d'admissió específica, una vegada s'ha examinat la documentació requerida.

Criteris d'admissió

L’accés al Màster està obert a titulats universitaris de qualsevol disciplina. És necessari realitzar una prova d’admissió. S’estudiaran totes les candidatures en què es compleixin els requisits establerts en les vies d’accés. La decisió sobre l’admissió es prendrà en funció dels criteris següents:

  • Expedient acadèmic universitari
  • Curriculum vitae (no cal experiència prèvia, però es valorarà)
  • Resultat de la prova d’admissió
  • Entrevista personal

Beques i finançament

Beques que ofereix UIC Barcelona per a màsters i postgraus

La UIC Barcelona ofereix la possibilitat de pagament fraccionat per cursar els estudis de Màster Universitari en Gestió Cultural segons s'indica a continuació:

  • 20% de l'import de la matrícula en el termini de 15 dies després d'obtenir l'admissió
  • 20% els 10dies següents al moment en què s'hagi formalitzat la matrícula
  • 20% abans del 30 de novembre
  • 20% abans del 31 de gener
  • 20% abans del 31 de març

Preguntes freqüents

Màster

  1. Què són els crèdits ECTS?
    El crèdit ECTS (Sistema Europeu de Transferència de Crèdits) és la unitat que serveix per comptabilitzar totes les activitats que duu a terme l’estudiant dins del procés de formació: hores de classe —teòriques i pràctiques—, hores d’estudi, seminaris, treballs, pràctiques i projectes, preparació i realització d’exàmens o altres proves d’avaluació. Cada crèdit ECTS equival a 25 hores de treball de l’estudiant. 
  2. Què és un màster oficial? 
    Un màster oficial és una titulació d’ensenyament de postgrau amb validesa a tot el territori nacional i a tots els països de la Unió Europea que formen part de l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES). Per accedir-hi es requereix tenir el grau acadèmic de llicenciat, diplomat o equivalent o de graduat en el nou sistema d’ES.
    El Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona és una titulació oficial de postgrau adaptada a la normativa de l’Espai Europeu d’Educació Superior, i amb l’avaluació de qualitat de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya) i de l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA).
  3. Quina diferència hi ha entre el Màster i els postgraus en Gestió Cultural, Gestió de Patrimoni i Museus i Gestió d’Indústries Culturals?
    El Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona té una càrrega acadèmica i de treball més gran. Com a conseqüència, ofereix una visió més global de la gestió cultural que es complementa amb el projecte final de màster i les pràctiques professionals.
    Els postgraus, pel seu format més reduït, són una opció òptima per a les persones que compaginen feina i estudi o bé realitzen paral·lelament altres cursos. Estan dirigits a graduats, llicenciats o diplomats que desenvolupen una activitat professional i volen ampliar la seva formació en àrees clau de la gestió cultural. Les assignatures que constitueixen el pla d’estudis dels diferents postgraus formen part del currículum acadèmic del Màster.
    El Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona és una titulació oficial de postgrau adaptada a la normativa de l’Espai Europeu d’Educació Superior. Els postgraus són, a tota la UE, títols propis de les universitats que els imparteixen.
  4. Les pràctiques són obligatòries? Puc validar la meva experiència professional?
    Les pràctiques constitueixen un dels pilars del pla d’estudis del Màster Universitari en Gestió Cultural, ja que faciliten a l’alumne integrar-se a una empresa o institució cultural, aplicar els coneixements adquirits al llarg del curs i desenvolupar les competències professionals pròpies d’un gestor cultural.
    Les pràctiques són obligatòries, tenen una càrrega docent de 12 crèdits i equivalen a unes 250/300 hores de pràctiques que es fan durant el curs o bé durant el període estival (fins a finals del mes de novembre). A Espanya les pràctiques no solen ser remunerades.
  5. He de parlar castellà o català per fer pràctiques a Catalunya?
    A Catalunya les llengües oficials són el català i el castellà, encara que la llengua vehicular de les institucions públiques és majoritàriament el català. UIC Barcelona recomana conèixer i aprendre les dues llengües. Si l’alumne vol fer les pràctiques a Catalunya, haurà de tenir un nivell mínim B2 d’espanyol entre el mes d’octubre i gener del curs del Màster. En cas contrari, la coordinació del Màster Universitari en Gestió Cultural no li pot garantir que obtingui un conveni de pràctiques a Catalunya.
    UIC Barcelona, a través del Departament d’Idiomes, ofereix cursos presencials i en línia compatibles amb l’horari de classes del Màster que permeten l’aprenentatge de l’espanyol i el català.
  6. Si estic registrat/ada en l’edició en castellà del Màster, puc triar assignatures optatives del Màster en anglès (i viceversa)?
    Els alumnes han d’escollir tres assignatures optatives, que poden ser de l’edició en anglès o en castellà indistintament. No poden escollir assignatures que coincideixin el mateix dia i horari.

Alumni Ambassadors