Màster Universitari en Gestió Cultural (Programa Castellà)

Tipus de programa
Màsters oficials
Durada
D'octubre a juliol
Crèdits
60 ECTS
Preu
125,00€ / ECTS x 60 = 7.500,00€ (+ 480,00€ Drets d'inscripció). *Preus corresponents a l’any acadèmic 2023-2024.
Places
65
Horari
Les classes s'imparteixen de dilluns a divendres de 16.30 a 20.30 h
Llengua
Castellà i anglès.
  • Inici
  • Presentació
  • Pla d'estudis i equip docent
  • Convocatòries d'admissió
  • Sessions informatives
  • Pràctiques
  • Requisits d'admissió
  • Beques i finançament
  • Preguntes freqüents
  • Alumni Ambassadors

Prepara el teu futur en la cultura

Aquest màster ofereix als estudiants coneixements pràctics per iniciar una carrera com a gestors culturals en organitzacions de les indústries culturals i creatives i per ocupar llocs de lideratge. Alhora, els estudiants aprenen les eines i les estratègies per començar i dur a terme amb èxit els seus projectes com a emprenedors culturals en el sector creatiu. Tant si t’interessen les belles arts, el cinema o les arts escèniques com si t’interessen l’edició o els sectors creatius que fan servir la tecnologia més actual, el contingut i l’estructura del curs, així com les metodologies d’ensenyament del Màster en Gestió Cultural, es basen en la idea de la transferibilitat i l’aplicabilitat pràctica. 

Màster acreditatiu

Aquest Màster és un títol oficial de postgrau adaptat a la normativa de l’Espai Europeu d’Educació Superior, amb una avaluació feta per l’Agència Catalana de Qualitat Universitària (AQU Catalunya) i l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA). Com a Màster Oficial també oferim l’oportunitat de posar en marxa un projecte de recerca i desenvolupar-lo en una dissertació perquè iniciïs la teva carrera acadèmica. 

Competències

En finalitzar, els alumnes que cursin aquest Màster Universitari en Gestió Cultural hauran adquirit les aptituds següents:

  • Oferir una reflexió sobre la teoria de la cultura al segle XXI i els seus efectes socials.
  • Distingir els trets característics de les polítiques culturals locals, nacionals i internacionals.
  • Analitzar el teixit cultural d’una societat i formular diagnòstics que n’identifiquin les necessitats i oportunitats.
  • Dissenyar, programar, gestionar i avaluar projectes culturals.
  • Crear, gestionar i dirigir equips humans interdisciplinaris.
  • Gestionar i recaptar recursos econòmics en el marc de projectes, empreses i institucions culturals.
  • Proposar estratègies de màrqueting i comunicació en l’àmbit de la cultura.
  • Conèixer i aplicar les noves tecnologies en el procés de gestió, producció i difusió de la cultura.
  • Reforçar el sentit de la responsabilitat social i el compromís ètic.

Equip docent

El nostre professorat internacional està format per uns 70 professors i experts convidats. La seva trajectòria acadèmica i el contacte directe amb la pràctica professional permeten als nostres professors oferir als estudiants una perspectiva multidisciplinària i multicultural de la realitat del sector.

Estudiants

El Màster Universitari en Gestió Cultural ofereix l’experiència única d’un intercanvi intensiu entre estudiants de diferents països i continents i de diferents cultures, idiomes i religions. Per a nosaltres, la cultura cobra vida en l’intercanvi i a través de la comunicació. L’intercanvi cultural no és només un objectiu acadèmic per a nosaltres, sinó una realitat quotidiana per a cadascun dels nostres estudiants a l’aula i al nostre Campus Barcelona. Així ho demostren els més de 825 antics alumnes de més de 70 països als quals hem format com a gestors culturals en els últims 20 anys. 

Visites d’estudi i classes magistrals

Durant l’any acadèmic oferim visites d’estudi a les institucions culturals més conegudes i interessants de Barcelona. En aquestes visites els estudiants tenen l’oportunitat d’aprendre in situ i de primera mà dels gestors culturals responsables. Al Campus Barcelona, les classes magistrals que imparteixen els professionals permeten conèixer els últims avenços del sector de les arts i la cultura.

Pràctiques

Les pràctiques en empreses i organitzacions de les indústries culturals i creatives són obligatòries en el Màster en Gestió Cultural. Aquí, els estudiants tenen l’oportunitat de posar els seus coneixements en pràctica i aprendre tot el que només l’experiència en el món laboral real els pot ensenyar. Basant-nos en diversos centenars d’acords entre el nostre programa de Màster i empreses i organitzacions de les indústries culturals i creatives de Barcelona, normalment podem oferir pràctiques a cada estudiant. Per a alguns, aquestes experiències i els nous contactes professionals són el primer pas per iniciar-se amb èxit en el sector creatiu.

Formació 100% presencial, amb dos itineraris d’especialització

El Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona ofereix dos itineraris d’especialització: Gestió de les Arts Visuals i el Patrimoni Cultural i Gestió de les Indústries Culturals i Creatives.

Programa internacional amb estudiants de més de 70 nacionalitats

Aquest màster està dissenyat especialment per a joves que s’acaben de llicenciar i que es volen formar com a gestors culturals, així com per a professionals en actiu amb diversos anys d’experiència que volen perfeccionar la seva formació i millorar els seus processos i mètodes de gestió.

Màster Gestió Cultural a UIC Barcelona

Més de 825 alumnes ja formen part de la comunitat Alumni del Màster Universitari en Gestió Cultural. Accedeix al programa Ambaixadors Alumni de UIC Barcelona i resol els teus dubtes amb els antics alumnes del Màster.

Màster Gestió Cultural a UIC Barcelona

Continua la teva experiència de formació a Boston

L’acord permet que els estudiants de UIC Barcelona complementin el Màster Universitari en Gestió Cultural amb un màster en Science in Arts Administration o un postgrau en Arts Management a la Universitat de Boston.

Presentació

Curs acadèmic 2023-2024: 23a edició

Comença la teva formació com a gestor cultural i posiciona’t en un sector emergent que genera llocs de treball. El Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona es desenvolupa amb un enfocament pràctic i una clara vocació internacional.

Coneixeràs a fons els processos de treball dels serveis i productes culturals des d’una perspectiva orientada a l’emprenedoria. A més de les assignatures instrumentals, el programa inclou matèries perquè fomentis el lideratge i l’ús de noves tecnologies.

També aprofundiràs en les dinàmiques de treball dels dos itineraris d’especialització: arts visuals i patrimoni cultural, i indústries culturals creatives. Tot això, perquè adquireixis un perfil polivalent i multidisciplinari i desenvolupis la teva feina en l’àmbit de les polítiques, les institucions i els projectes culturals. Aquest màster està estretament vinculat a Barcelona, amb una oferta cultural de primer ordre i projectes d’impacte internacional.

Les classes s’alternaran amb visites professionals on tindràs l'oportunitat de conèixer equipaments i institucions culturals i aprendre dels seus directius. A més tindràs classes magistrals i tallers impartits per experts nacionals i internacionals.

* Aquest màster és una titulació oficial de postgrau adaptada a la normativa de l’espai europeu d’educació superior, i amb l’avaluació de qualitat de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya i de l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació

Objectius

A UIC Barcelona et donarem les eines necessàries per convertir-te en gestor cultural.

Els objectius del Màster són:

  1. Oferir una reflexió teòrica sobre la cultura al segle XXI i la seva incidència social.
  2. Donar a conèixer els elements que configuren les polítiques culturals a escala local, nacional i internacional.
  3. Ensenyar a analitzar el teixit cultural d’una societat i formular diagnòstics que n’identifiquin les necessitats i oportunitats.
  4. Ensenyar a aplicar les eines de gestió en temes de finançament i gestió econòmica, recursos humans, màrqueting i comunicació, programació i producció cultural.
  5. Fomentar les habilitats personals per a l’emprenedoria.
  6. Donar a conèixer la gestió específica de cada sector cultural.
  7. Ensenyar a avaluar programes i projectes culturals.
  8. Introduir l’alumne en la pràctica professional.
  9. Fomentar el sentit de responsabilitat social i el compromís ètic.

A qui s’adreça. Perfil d’ingrés

El Màster Universitari en Gestió Cultural està especialment indicat per a:

  • Joves acabats de titular que vulguin formar-se com a gestors culturals.
  • Professionals en actiu o amb diversos anys d’experiència que vulguin millorar la seva formació en àmbits de la gestió, metodologies o processos de gestió.

Alumnes

Competències. Perfil de sortida

Està concebut per proporcionar i desenvolupar gradualment en els alumnes les habilitats i les competències específiques pròpies de la gestió cultural, entre les quals destaquen:

  1. Analitzar el teixit cultural d’una societat i formular diagnòstics que n’identifiquin les necessitats i oportunitats.
  2. Dissenyar, programar, gestionar i avaluar projectes culturals.
  3. Crear, gestionar i liderar equips humans interdisciplinaris.
  4. Gestionar i recollir recursos econòmics en el marc de projectes, empreses i institucions culturals.
  5. Dissenyar estratègies de màrqueting i comunicació en l’àmbit de la cultura.
  6. Conèixer i aplicar de les noves tecnologies en el procés de gestió, producció i difusió de la cultura.
  7. Enfortir el sentit de responsabilitat social i el compromís ètic. 

Acreditació acadèmica

Màster Universitari en Gestió Cultural per UIC Barcelona. 

Direcció i coordinació

Direcció

Christoph Pasour
crpasour@uic.es

Llicenciat en Història de l’Art i Estudis Audiovisuals per la Universitat Lliure de Berlín (Alemanya) i la Universitat d’Edimburg (Regne Unit). Productor de televisió. És autor d’articles per a diaris i revistes sobre art de mitjans i cinematografia. Va ser director de projectes i conservador al Museu de Cinematografia a Potsdam, Alemanya; editor comissionat en el departament de cinema de la cadena de televisió cultural 3sat (Alemanya, Àustria i Suïssa). També ha participat en el desenvolupament de guions (ficció / no ficció) per a companyies de producció a Berlín i Hamburg. Ha estat productor/autor de documentals des del 2005 per a companyies de producció a Berlín, Hamburg i Barcelona per a emissores com ART, 3sat, ARD, ZDF, RAI, YLE, TV3. Actualment dirigeix el Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona.

 

Coordinació

Claudia Balboa Salas
cbalboa@uic.es

Graduada en Conservació i Restauració de Béns Culturals per la Universitat del País Basc i Màster universitari en Gestió Cultural per la UIC Barcelona. Ha treballat com a gestora cultural de l'Institut Cervantes de Pequín i participat en la conceptualització del Master Plan de Langyuan Station, per transformar aquesta àrea industrial de Pequín en una àrea dedicada al desenvolupament de les indústries culturals i creatives del país. Després de la seva experiència a la Xina, va tornar a Espanya l'octubre de 2018 com a directora del Centre de la Cultura del Rioja. Un equipament municipal lligat a una destinació enoturística va dissenyar el pla director i la programació cultural, social i formativa per reobrir-lo. El 2020, es va establir com a consultora cultural independent i va col·laborar juntament amb l'empresa Langyuan New Times Culture en la definició del pla de desenvolupament cultural de la ciutat xinesa de Wuzhen. També ha col·laborat amb l'estudi d'arquitectura Mono Office en la producció d'instal·lacions artístiques com “I Want to be the Future: The Anatomy of Technological Seduction” —desenvolupada juntament amb l'artista xinesa Cao Fei— per a la Whitechapel Gallery de Londres i l’Alserkal Avenue de Dubai. Actualment, coordina els estudis de postgrau en Gestió Cultural de UIC Barcelona.

Pla d'estudis i assignatures 2023-2024

Assignatures del curs 1 Tipus Període ECTS
Institucions i Polítiques Culturals Tipus: OB Període: Primer trimestre ECTS: 3
Instruments per a la Gestió de la Cultura Tipus: OB Període: Primer trimestre ECTS: 3
Màrqueting Cultural Tipus: OB Període: Primer trimestre ECTS: 3
Societat i Cultura al Segle XXI Tipus: OB Període: Primer trimestre ECTS: 3
Aspectes Jurídics de Museus, Fundacions i Empreses Culturals Tipus: OB Període: Segon trimestre ECTS: 3
Comunicació i Informació Cultural Tipus: OB Període: Segon trimestre ECTS: 3
Creació d'empreses Culturals Tipus: OB Període: Segon trimestre ECTS: 3
Finançament Cultural Tipus: OB Període: Segon trimestre ECTS: 3
Lideratge, Cultura i Noves Tecnologies Tipus: OB Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Tipus: OP Període: Tercer trimestre ECTS: 9
Gestió de la Indústria Audiovisual Tipus: OP Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Gestió de la Indústria Editorial Tipus: OP Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Gestió de les Arts Escèniques Tipus: OP Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Gestió de les Arts Visuals Tipus: OP Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Gestió del Patrimoni Cultural Tipus: OP Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Gestió i Comissariat d'exposicions Artístiques i Béns Patrimonials Tipus: OP Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Projecte Cultural (TFM) Tipus: TF Període: Anual ECTS: 12
Pràctiques Tipus: PR Període: Anual ECTS: 12
  • ECTS: European Credit Transfer System
  • Període: període del calendari
  • (a): assignatures impartides en anglès

Professors

Wendy Ramírez Simon

Societat i cultura al segle XXI

La doctora Wendy R Simon és llicenciada en Ciències Polítiques i de l’Administració per la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona i doctora en Filosofía Contemporània i Estudis Clàssics por la Universitat de Barcelona.És professora de la Universitat Internacional de Catalunya entre altres. També és directora  executiva de la Revista d’Història de la Filosofia Catalana (JOCIH) de la Universitat Autònoma de Barcelona i membre del consell de redacció de l’Anuari de la Societat Catalana de Filosofía de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC). És membre de l'Institute of Law and Technology (IDT-UAB) i les seves línies d’investigació inclouen teoría de la dmeocraciafilosofia política Moderna la crisi de les democràcies contemporànies.

Miguel López-Remiro Forcada

Societat i cultura al segle XXI

És llicenciat en Ciències Econòmiques i doctor en Filosofia per la Universitat de Navarra. Té un MBA per l’IESE i és el primer espanyol graduat en el Getty Leadership Institute de la Claremont University de Los Angeles; investigador convidat i professor a la Universitat de Califòrnia, San Diego; col·laborador del Museu J. Paul Getty de Los Angeles; subdirector del Museu Guggenheim de Bilbao i director fundador del Museu de Navarra. És l’editor, amb drets a escala mundial, de l’antologia de textos de Mark Rothko, Yale University Press i Flammarion. Professor d’Arts a la Universitat de Navarra. Professor a l’ISEM Business School, on també realitza estudis de creativitat i direcció. Paral·lelament desenvolupa una carrera com a assessor d’art independent, economista de cultura, emprenedor artístic i comissari de prestigioses institucions i col·leccions.

Remei Agulles Simó

Societat i cultura al segle XXI

És professora ajudant doctor a la Facultat d’Humanitats (UIC Barcelona) i col·labora en la recerca de l’Institut d’Estudis Superiors de la Família (IESF) a la mateixa universitat. És llicenciada en Filosofia per la Universitat de Navarra i doctora per la Universitat Internacional de Catalunya. Té publicacions en l’àmbit de les empreses de serveis, les empreses familiars i la cura de les persones en l’àmbit familiar. És membre del grup de recerca SARX d’Antropologia de la Corporalitat (GRC). Anteriorment, ha treballat com a investigadora en el Departament d’Iniciativa Emprenedora de la IESE Business School (2006-2013). Els seus camps d’interès actuals són la cura en l’àmbit domèstic, l’ésser humà com a ésser dependent i la corporalitat.

David Roselló

Institucions i Polítiques Culturals. Projecte Cultural

Director de Nexe Cultural, empresa de gestió de projectes de formació i suport de disseny i l'execució de projectes Polítics i Culturals. Professor en múltiples cursos a Espanya, l’Amèrica Llatina, Europa i l’Àfrica. Consultor en nombrosos estudis, plans estratègics de cultura i projectes culturals. Autor del llibre Diseño y evaluación de proyectos culturales.

Nicolás Barbieri

Institucions i Polítiques Culturals. Lideratge, Cultura i Noves Tecnologies

Doctor en Ciència Política i Llicenciat en Humanitats per la Universitat Autònoma de Barcelona, és professor tenure track De la Universitat Internacional de Catalunya, i director del Màster en Gestió Cultural - en la seva edició en anglès -.La seva investigació se centra en l’anàlisi de polítiques culturals, la gestió cultural i els drets culturals. Ha sigut investigador convidat de la Universitat de Montpellier, la Universitat Nacional d’Avellaneda i la Universitat Nacional de Tres de Febrer. Ha publicat llibres i articles a revistes internacionals i ha contribuït a la planificació, implementació i avaluació de polítiques i projectes culturals. És l’autor del blog www.ubicarse.net.

Miquel Bastons

Instruments per a la Gestió de la Cultural. Finançament Cultural

Doctor en Filosofia per la Universitat de Navarra i doctor en Direcció d’Empreses per l’IESE. Professor agregat de UIC Barcelona. Ha estat degà de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de UIC Barcelona. Autor de llibres i articles especialitzats en el procés de presa de decisions a les organitzacions.

Joaquina Bobes

Màrqueting Cultural. Projecte Cultural

Llicenciada en Història, amb l’especialitat de Prehistòria i Arqueologia, per la Universitat d’Oviedo. Màster en Gestió Cultural per la Universitat de Barcelona. Executive MBA, per l’Eada Business School. Estudis de Postgrau al Departament d’Arqueologia de la Universitat de Newcastle upon Tyne (Regne Unit) i al Departament de Gestió i Política Cultural de la City University (Londres, Regne Unit). Sòcia fundadora de la consultora ARTImetría, empresa especialitzada en la planificació estratègica i el màrqueting de la cultura. Des del 1998, és gerent i consultora sènior de l’empresa. Coautora del Manual de tiendas de museos (Editorial Trea, 2014).

Antoni Laporte Roselló

Màrqueting Cultural

Director d’ARTImetria, empresa de consultoria dedicada a la planificació, màrqueting, gestió i avaluació de projectes culturals. Director tècnic de l’Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya (OPPCC). L’OPPCC té per objectiu donar suport als museus, a altres equipaments patrimonials així com a les administracions públiques i agents privats que s’ocupen del patrimoni cultural a Catalunya en la seva relació amb els públics per contribuir a millorar la planificació i gestió museística gràcies a la recerca i la formació. Economista per la Universitat Autònoma de Barcelona. Màster en Gestió i Polítiques Culturals per la Universitat de Barcelona.

Cristina Calvet

Aspectes Jurídics de Museus, Fundacions i Institucions Culturals

Advocada especialitzada en dret de la propietat intel·lectual. Fa més de 12 anys que exerceix com a advocada en el sector artístic i cultural. Ha estat assessora de l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC); va treballar al Fòrum Universal de les Cultures de Barcelona com a advocada assignada al Departament de Producció d’Espectacles. Actualment treballa treballa a l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC) proporcionant assessorament legal en l’àmbit de les arts escèniques. En la seva trajectòria docent cal destacar que ha estat membre del Comitè Científic i professora del Màster en Drets de la Propietat Intel·lectual i Industrial del Col·legi d’Advocats de Barcelona; ICAB.

María Ribas i Bruguera

Comunicació i Informació Cultural

Llicenciada en Història per la UAB (1987), va cursar un Màster en Ciències Socials (Gestió del Patrimoni) a la Universitat de Birmingham (1988-1990) i un Postgrau en Museologia per la UNESCO-Museu de Moràvia i la Universitat de Masaryk (1990). Des de 1993 ha treballat al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, on ha exercit com a Cap de Comunicació. Actualment és la Cap de la Unitat de Públics del CCCB, responsable de l’equip d’anteció al públic i de la captació de nous públics.

Tere Pérez

Comunicació i Informació Cultural

Llicenciada en Medicina i Cirurgia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Especializada en Psiquiatría por la Universidad Central de Barcelona i certificat d'Expert en Ceremonial i Protocol del Consell Superior de Relacions Públiques d'Espanya. Es va encarregar del Departament de Relacions Públiques i Premsa del Festival Grec de Barcelona el 1984 i el 1985; del Mercat de les Flors, el 1986; de l’Institut d’Humanitats de Barcelona, el 1987 i el 1988, i del Grup Balañá, entre el 2000 i el 2007. Va ser encarregada de Relacions Públiques i Protocol del COOB’92 (Comitè Organitzador dels Jocs Olímpics de Barcelona) i de l’Olimpíada Cultural entre el 1988 i el 1992, i de la Fundació Teatre  Lliure del 1993 al 1998. Des del 1993 és relacions públiques del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.

Jordi Auladell

Creació d’Empreses Culturals

Doctor en Prehistòria, Història Antiga i Arqueologia (UB). Màster en Direcció i Administració d’Empreses (EAE-UPC). Tècnic de patrimoni cultural i investigador universitari (1990-2001), consultor financer, d’organització i qualitat en PIME (2001-2005). Des del 2005 exerceix com a gestor econòmic del sector cultural a la Generalitat de Catalunya.

Isabel Villanueva

Lideratge, Cultura i Noves Tecnologies

És llicenciada en Comunicació Audiovisual i també en Publicitat i Relacions Públiques per la Universitat de Navarra. També té el Grau Superior de Música, especialitzat en estudis d’òpera, pel Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona. Avui dia, Isabel Villanueva ha acabat la seva tesi doctoral, que tracta de les tecnologies de l’òpera, el cinema i els mitjans. Actualment, treballa com a vicedegana de la Facultat de Ciències de la Comunicació a la Universitat Internacional de Catalunya (UIC Barcelona). Les seves àrees d’ensenyament tracten sobre els temes: “So, música i cinema” i “Producció de mitjans i pel·lícules”. Com a professional, ha treballat com a productora, guionista i supervisora musical en diferents canals de televisió nacionals com Telecinco o Antena3.

Conxa Rodà de Llanza

Lideratge, Cultura i Noves Tecnologies

Filòloga. Ha treballat en comunicació, edició i arquitectura web durant els últims vint anys. Ha estat directora de Comunicació a l’Institut de Cultura de Barcelona. Cap de projectes de 2006 a 2011 al Museu Picasso i després directora d’Estratègia, Innovació i Transformació Digital al Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona (2012-2019). Professora de comunicació de museus al TyPA Lab a Buenos Aires, a l’Argentina (2013-2016). Va iniciar i va ser codirectora del Postgrau en Gestió de Museus de la Universitat Pompeu Fabra (2010-2015) i actualment és codirectora del curs d’especialització d’Estratègia Digital per a Organitzacions Culturals, UOC (Universitat Oberta de Catalunya) i Museu Nacional d’Art de Catalunya (2016-2020). Business Member del Harvard Review Advisory Council i jurat del Premi The Best of the Web del congrés Museums and the Web (2009-2020).

Jordi Padró

Gestió del Patrimoni Cultural. Projecte Cultural

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona. Consultor en patrimoni, museologia i turisme cultural. Fundador i director de Stoa, consultoria en patrimoni, museología i turisme cultural. Professor en diversos cursos, postgraus universitaris i seminaris sobre gestió cultural i turística i desenvolupament local. Assessor d’institucions en polítiques culturals i turístiques, programació i producció museogràfica, projectes territorials de dinamització i interpretació dels recursos culturals i naturals.

Manel Miró Alaix

Gestió del Patrimoni Cultural. Projecte Cultural

Llicenciat en 1085 en Prehistòria, Història Antiga i Arqueologia per la Universitat de Barcelona. Arqueòleg freelance de 1989 a 1992. Especialitzat en 1990 en la gestió del patrimoni a l’Escola de Patrimoni de Barcelona. Des de 1998 exerceix el càrrec de soci consultor responsable de l’Àrea d’Interpretació i Projectes Museogràfics d’Stoa. Ha dirigit més d’un centenar de projectes a Espanya, Portugal, Itàlia, Marroc i Perú. Docent en més de 15 universitats espanyoles i llatinoamericanes. Ha publicat articles sobre interpretació del patrimoni i museologia en diferents revistes universitàries i és autor del blog sobre patrimoni cultural ‘Raining Stoner’.

Ainhoa González Graupera

Gestió de les Arts Visuals

Llicenciada en Història de l’Art i Màster en Museologia i Gestió del Patrimoni Cultural per la Universitat de Barcelona. Ha fet els cursos de Doctorat en Història, Teoria i Crítica de les Arts, i ha obtingut el Diploma en Estudis Avançats (DEA). Entre el 2004 i el 2016 ha treballat al MACBA, com a conservadora adjunta de la col·lecció. Així mateix, ha treballat en empreses de transport d’obres d’art i muntatge d’exposicions, i ha col·laborat amb galeries i artistes.

Antonia María Perelló

Gestió i Comissariat d’Exposicions Artístiques i Béns Patrimonials

Doctora en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona (UB) i actualment conservadora i cap de la Col·lecció del MACBA. Ha estat conservadora d’Exposicions de l’Ajuntament de Barcelona i professora del Màster en Museologia de la UB. De 2007 a 2017 ha estat professora de l’assignatura Gestió de les Arts Visuals del Màster en Gestió Cultural de UIC Barcelona, on actualment és responsable de l’assignatura Comissariat d’Exposicions. Ha impartit classes i conferències a diverses universitats nacionals i estrangeres, ha participat en taules rodones i ha format part de jurats artístics i tribunals acadèmics. Ha comissariat exposicions al MACBA i és autora de projectes itinerants. La seva exposició “Doneu-vos la mà i pugeu a l’infern” i el llibre que l’acompanyava van obtenir el premi ACCA de recerca 2017. Autora de llibres i articles de recerca, regularment forma part de comissions especialitzades de les institucions públiques catalanes sobre mercat i patrimonialització.

Valerie Miles

Gestió de la Indústria Editorial

Nascuda als Estats Units i radicada a Barcelona, Valerie Miles és escriptora, editora, i traductora. Va cofundar el projecte en espanyol de la revista britànica Granta el 2003 mentre dirigia l’editorial Emecé a Espanya, a Planeta. També va fundar la col·lecció de clàssics contemporanis en espanyol de The New York Review of Books durant el seu període com a sotsdirectora d’Alfaguara. És col·laboradora de The New YorkerThe New York TimesEl PaísLa NaciónThe Paris Review, o Granta, entre altres mitjans. En l’actualitat és fellow del fons Nacional de les Arts dels Estats Units, per la seva traducció de Crematorio de Rafael Chirbes que es publicarà pròximament a New Directions, editorial per a la qual també ha traduït Enrique Vila-Matas. El 2020 veurà la llum la seva cotraducció i edició ampliada del Diccionario de símbolos de Juan Eduardo Cirlot a l’editorial del New York Review of Books. La seva traducció d’Esto también pasará, de Milena Busquests, va ser finalista del Premi Impac 2016 i també va rebre un premi PEN de traducció. La seva edició més recent, a Yale University Press, és un estudi de Nabokov d’Azar Nafisi, que va donar origen al seu clàssic Leer Lolita en Teherán. Va ser comissària de l’exposició Arxiu Bolaño, 1977-2003 al CCCB de Barcelona, fruit d’una llarga investigació en els arxius privats de l’escriptor. Actualment està embrancada en l’edició i traducció de Borges, les monumentals memòries d’Adolfo Bioy Casares, per al NYRB. El seu primer llibre, un conjunt de converses amb alguns dels escriptors contemporanis més importants del segle XX en aquest idioma, Mil bosques en una bellota, va ser publicat amb el títol A Thousand Forests in One Acorn en anglès. És membre del comitè honorari de la Residencia de Escritores Malba de Buenos Aires, juntament amb John M. Coetzee, Soledad Costantini, Christian Lund i Jorge Monteleone. La Fundación el Libro d’Argentina la va triar com una d’“els professionals més influents” en el món del llibre.

Pepe Zapata

Gestió de les Arts Escèniques

Expert en públics de la cultura. Anctualment dirigeix el TRES, Comunitat de la Cultura, la organització més important de gestió d’ofertes culturals per a usuaris intensius a Catalunya. Ha sigut Director de Comunicació, Màrqueting i Públics en el Grup Focus, Soci i Consultor de Teknecultura, Director de Màrqueting i Comunicació en el Mercat de les Flors, Coordinador de la Fundació Alícia (alimentació i ciència) i gestor cultural en la Universitat Pompeu Fabra. És docent i ponent habitual en diversos programes de màster i postgrau sober temes vinculats a la gestió cultural, la gestió de públics, el marketing i la comunicació.

José María Sanchis

Gestió de les Arts Escèniques

Nascut a València, llicenciat en Dret per la Universitat de Barcelona, especialitzat en Relacions Internacionals, tres anys de preparació per a l’oposició al cos diplomàtic. Treballa en el sector cultural des de 1998, primer al CCCB de Barcelona i, des de 1999, treballa al departament tècnic a l’Auditori de Barcelona. Des de 2003 és responsable de producció de l’OBC amb produccions per, entre d’altres, el festival Sónar, Primavera Sound o el Festival de Peralada. Professor del Màster en Management i Producció Musical de l’ESMUC i de l’assignatura Gestió de les Arts Escèniques Musicals a UIC Barcelona. A més a més, col·labora de manera puntual amb diverses institucions educatives com el IESE, Blanquerna, UPF, UAB, Deusto.

Christoph Pasour

Gestió de la Indústria Audiovisual

És productor de televisió. És llicenciat en Història de l’Art i Estudis Audiovisuals per la Universitat Lliure de Berlín (Alemanya) i la Universitat d’Edimburg (Regne Unit). És autor d’articles per a diaris i revistes sobre art de mitjans i cinematografia. Va ser director de projectes i conservador al Museu de Cinematografia a Potsdam, Alemanya; editor comissionat en el departament de cinema de la cadena de televisió cultural 3sat (Alemanya/Àustria/Suïssa). També ha participat en el desenvolupament de guions (ficció/no ficció) per a companyies de producció a Berlín i Hamburg. Ha estat productor/autor de documentals des del 2005 per a companyies de producció a Berlín, Hamburg i Barcelona per a emissores com ART, 3sat, ARD, ZDF, RAI, YLE, TV3.

Mónica Amor

Gestió de la Indústria Audiovisual

És una executiva amb quinze anys d’experiència en els mitjans de comunicació. Té un MBA per la Universitat CEU San Pablo de Madrid, un màster en Producció Audiovisual i una llicenciatura en Comunicació Audiovisual per la Universitat Complutense de Madrid. Actualment, és la gerent de comptes i serveis empresarials de TV3. Anteriorment, va ser gerent de comptes a Activa Multimèdia Digital a càrrec de diversos projectes comercials. Va ser la productora de documentals i informes sobre Canal Natura, i va ser coordinadora de producció per Walt Disney Company. Va fer les pràctiques en Producció de Notícies a Canal +, TVE i TVG (Televisió de Galícia).

Convocatòries d'admissió

Terminis del procés d’admissió per al 2023-2024

Primera convocatòria d'admissió

  • Termini per lliurar els documents: 19 de desembre del 2022
  • Entrevistes online amb els candidats preseleccionats: del 9 al 13 de gener del 2023*
  • Comunicació dels results: 16 de gener del 2023
  • Termini per reservar la plaça: 30 de gener del 2023

A causa de les vacances de Nadal, el termini entre la finalització d'entrega de documents a les entrevistes és major que a la resta de convocatòries.

Segona convocatòria d’admissió

  • Termini per lliurar els documents: 28 de febrer del 2023
  • Entrevistes online amb els candidats preseleccionats: del 1 al 7 de març del 2023
  • Comunicació dels results: 8 de març del 2023
  • Termini per reservar la plaça: 22 de març del 2023

Tercera convocatória d’admissió 

  • Termini per lliurar els documents: 14 d’abril del 2023
  • Entrevistes online amb els candidats preseleccionats: del 17 al 21 d’abril del 2023
  • Comunicació dels results: 24 d’abril del 2023
  • Termini per reservar la plaça: 8 de maig del 2023

*En cada fase, es notificarà als candidats si:

a) Han estat admesos, i, en aquest cas, rebran una carta d’admissió amb instruccions per reservar la plaça juntament amb el pagament del dipòsit d’inscripció. Només es confirmarà l’admissió una vegada rebut el pagament;

b) Han entrat en una llista d’espera: la candidatura es revisarà de nou en la convocatòria d’admissió següent, o

c) No han estat admesos.

Sessions informatives

Pràctiques

Les pràctiques constitueixen un dels pilars del pla d’estudis del Màster Universitari en Gestió Cultural ja que faciliten a l’alumnat integrar-se en una empresa o institució cultural, aplicar els coneixements adquirits i desenvolupar les competències professionals pròpies del gestor cultural. Les pràctiques curriculars són obligatòries, tenen una assignació de 12 ECTS i una dedicació aproximada de 250-300 hores. Les pràctiques es fan de manera preferent en la modalitat presencial.

Convenis de Cooperació Educativa per a la realització de pràctiques externes

La Facultat d´Humanitats d´UIC Barcelona disposa d´un ampli programa de pràctiques que abasta més de 400 empreses, entitats i institucions culturals a nivell local, nacional i internacional.

Convenis de Cooperació Educativa per a la realització de pràctiques externes

Objectius

  1. Conèixer el funcionament d’una entitat o empresa que ofereix productes o serveis culturals.
  2. Conèixer el procés global d’execució d’un producte cultural o servei cultural.
  3. Integrar-se en un equip de treball i aprendre la dinàmica de treball de l’empresa o la institució.
  4. Gestionar un aspecte o una part del projecte o servei d’acord amb uns objectius prèviament fixats.
  5. Desenvolupar la iniciativa i la responsabilitat en la pràctica professional.
  6. Analitzar l’experiència laboral i reflexionar-hi, i fer una valoració crítica de la tasca que s’ha dut a terme.

El tutor acadèmic i coordinador de les pràctiques de la titulació supervisa que el pla de treball de cada estudiant estigui relacionat amb els objectius i les competències que ha d’adquirir l’alumnat.

Normativa

Sortides professionals

El compromís de UIC Barcelona és proporcionar a l’alumnat la millor preparació acadèmica. Això es complementa amb l’interès per posar al seu servei els instruments adequats que en facilitin la inserció laboral. Els graduats del Màster Universitari en Gestió Cultural adquireixen les competències necessàries per treballar en els àmbits següents:

  • Gestió de serveis o projectes culturals en l’àmbit públic (tant local, comarcal, autonòmic com estatal) o centres d’administració mixta: administracions, museus, teatres, centres culturals, equipaments multiculturals, etc.
  • Gestió d’empreses en l’àmbit privat que ofereixen serveis o productes culturals com productores cinematogràfiques, empreses de disseny de continguts culturals per via digital, gestores de projectes de dinamització del patrimoni, galeries d’art, fundacions, empreses dirigides al desenvolupament del turisme cultural, productores de festivals de teatre, cinema o dansa, empreses o ONG dedicades a la cooperació cultural internacional, etc.

Requisits d'admissió

Proves d'admissió

Prova d'admissió específica, una vegada s'ha examinat la documentació requerida.

Criteris d'admissió

L’accés al Màster està obert a titulats universitaris de qualsevol disciplina. És necessari realitzar una prova d’admissió. S’estudiaran totes les candidatures en què es compleixin els requisits establerts en les vies d’accés. La decisió sobre l’admissió es prendrà en funció dels criteris següents:

  • Expedient acadèmic universitari
  • Curriculum vitae (no cal experiència prèvia, però es valorarà)
  • Resultat de la prova d’admissió
  • Entrevista personal

Beques i finançament

Preguntes freqüents

Màster

  1. Què són els crèdits ECTS?
    El crèdit ECTS (Sistema Europeu de Transferència de Crèdits) és la unitat que serveix per comptabilitzar totes les activitats que duu a terme l’estudiant dins del procés de formació: hores de classe —teòriques i pràctiques—, hores d’estudi, seminaris, treballs, pràctiques i projectes, preparació i realització d’exàmens o altres proves d’avaluació. Cada crèdit ECTS equival a 25 hores de treball de l’estudiant. 
  2. Què és un màster oficial? 
    Un màster oficial és una titulació d’ensenyament de postgrau amb validesa a tot el territori nacional i a tots els països de la Unió Europea que formen part de l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES). Per accedir-hi es requereix tenir el grau acadèmic de llicenciat, diplomat o equivalent o de graduat en el nou sistema d’ES.
    El Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona és una titulació oficial de postgrau adaptada a la normativa de l’Espai Europeu d’Educació Superior, i amb l’avaluació de qualitat de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya) i de l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA).
  3. Quina diferència hi ha entre el Màster i els postgraus en Gestió Cultural, Gestió de Patrimoni i Museus i Gestió d’Indústries Culturals?
    El Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona té una càrrega acadèmica i de treball més gran. Com a conseqüència, ofereix una visió més global de la gestió cultural que es complementa amb el projecte final de màster i les pràctiques professionals.
    Els postgraus, pel seu format més reduït, són una opció òptima per a les persones que compaginen feina i estudi o bé realitzen paral·lelament altres cursos. Estan dirigits a graduats, llicenciats o diplomats que desenvolupen una activitat professional i volen ampliar la seva formació en àrees clau de la gestió cultural. Les assignatures que constitueixen el pla d’estudis dels diferents postgraus formen part del currículum acadèmic del Màster.
    El Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona és una titulació oficial de postgrau adaptada a la normativa de l’Espai Europeu d’Educació Superior. Els postgraus són, a tota la UE, títols propis de les universitats que els imparteixen.
  4. Les pràctiques són obligatòries? Puc validar la meva experiència professional?
    Les pràctiques constitueixen un dels pilars del pla d’estudis del Màster Universitari en Gestió Cultural, ja que faciliten a l’alumne integrar-se a una empresa o institució cultural, aplicar els coneixements adquirits al llarg del curs i desenvolupar les competències professionals pròpies d’un gestor cultural.
    Les pràctiques són obligatòries, tenen una càrrega docent de 12 crèdits i equivalen a unes 250/300 hores de pràctiques que es fan durant el curs o bé durant el període estival (fins a finals del mes de novembre). A Espanya les pràctiques no solen ser remunerades.
  5. He de parlar castellà o català per fer pràctiques a Catalunya?
    A Catalunya les llengües oficials són el català i el castellà, encara que la llengua vehicular de les institucions públiques és majoritàriament el català. UIC Barcelona recomana conèixer i aprendre les dues llengües. Si l’alumne vol fer les pràctiques a Catalunya, haurà de tenir un nivell mínim B2 d’espanyol entre el mes d’octubre i gener del curs del Màster. En cas contrari, la coordinació del Màster Universitari en Gestió Cultural no li pot garantir que obtingui un conveni de pràctiques a Catalunya.
    UIC Barcelona, a través del Departament d’Idiomes, ofereix cursos presencials i en línia compatibles amb l’horari de classes del Màster que permeten l’aprenentatge de l’espanyol i el català.
  6. Si estic registrat/ada en l’edició en castellà del Màster, puc triar assignatures optatives del Màster en anglès (i viceversa)?
    Els alumnes han d’escollir tres assignatures optatives, que poden ser de l’edició en anglès o en castellà indistintament. No poden escollir assignatures que coincideixin el mateix dia i horari.

Alumni Ambassadors