Universitat Internacional de Catalunya

Metodologia de la Investigació

Metodologia de la Investigació
5
13890
1
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat


Dr. Martin Barra

Presentació

Tot i que tradicionalment la pràctica clínica de la Fisioteràpia s'ha basat en l'opinió generada a partir de l'experiència clínica i la investigació bàsica, avui dia com a disciplina en ple procés de fonamentació científica, es fa necessari apropar l'evidència científica a la pràctica clínica.

Des de la perspectiva científica s'ha considerat que per a poder oferir una atenció personalitzada d'elevada qualitat, el fisioterapeuta manual ha de ser capaç d'interpretar les aportacions científiques que generen noves perspectives d'intervenció i de recerca, així com d'aplicar les diferents metodologies científiques en la construcció dels coneixements. D'altra banda, en resposta a la creixent demanda social d'eficàcia i efectivitat en l'atenció a la salut, els fisioterapeutes no només han de ser capaços de traslladar els resultats de la investigació científica a la pràctica professional, sinó que també han d'intervenir activament i de manera útil en les diferents etapes dels processos d'investigació científica.

Amb l'objectiu d'integrar aquestes competències s'ha dissenyat aquesta assignatura juntament amb Bioestadística i l'elaboració d'el Treball de final de màster que dotaran l'alumne dels coneixements necessaris per ampliar els seus coneixements científics relacionats amb la Fisioteràpia Manual Ortopèdica.

Requisits previs

No s'estableixen requisits previs

Objectius

  1. Plantejar hipòtesis d'investigació adequades als diferents nivells de coneixement usant antecedents bibliogràfics i experimentals.
  2. Determinar les metodologies i dissenys d'investigació adequats a la hipòtesi plantejada.
  3. Utilitzar com a suport les tecnologies de la Informació i la comunicació.
  4. Utilitzar de forma adequada, autònoma i crítica els recursos per a la gestió de la informació científica.
  5. Planificar, controlar i avaluar el procés de recerca d'informació en l'àmbit de la Fisioteràpia i afins, utilitzant l'evidència científica.
  6. Transmetre amb terminologia científicament correcta la informació obtinguda, tant de forma oral com escrita.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN01 - Identificar coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, tant a la pràctica assistencial com en un context de recerca.
  • CN02 - Seleccionar les eines i tècniques de la Fisioteràpia Manual Ortopèdica més adequades en termes de fiabilitat, validesa i precisió diagnòstica, que permetin sotmetre a un estrès tissular selectiu les diferents estructures, per a l'avaluació i el tractament del dolor i de la funció del sistema artro-neuromuscular.
  • CP02 - Investigar a l'àrea d'especialització de la Fisioteràpia Manual Ortopèdica.
  • CP03 - Comunicar de manera assertiva les seves conclusions sobre el coneixement i el raonament clínic a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • HB03 - Utilitzar procediments que assegurin la confidencialitat en la intervenció i en el tractament de la documentació relativa al pacient/usuari, complint els aspectes ètics, legals i tècnics, segons la normativa vigent a l'assistència sanitària.
  • HB06 - Demostrar la capacitat d'aconseguir un aprenentatge profund de manera autònoma que li permeti continuar millorant la pràctica clínica al llarg de la vida.
  • HB10 - Determinar les eines i els mètodes quantitatius i qualitatius necessaris per al disseny i el desenvolupament d'un estudi de recerca en l'àmbit de la Fisioteràpia Manual Ortopèdica.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • MAT05 - 01. Suggerir hipòtesis de recerca adequades als diferents nivells de coneixement utilitzant antecedents bibliogràfics i experimentals.
  • MAT05 - 02. Determinar les metodologies i els dissenys de recerca adequats a la hipòtesi plantejada.
  • MAT05 - 03. Presentar els seus treballs de recerca, amb una terminologia científica correcta, dins de cadascuna de les especialitzacions en un context nacional i internacional, tant de forma oral com escrita.
  • MAT05 - 04. Definir els objectius i les metodologies de recerca, demostrant tenir capacitat crítica i autoavaluativa en el seu plantejament.
  • MAT05 - 06. Generar plantejaments i valoracions metodològiques demostrant compromís ètic.
  • MAT05 - 08. Gestionar el procés de cerca d'informació en l'àmbit de la Fisioteràpia i els afins, duent a terme la seva planificació, control i avaluació, i utilitzant l'evidència científica de manera crítica i reflexiva.

Continguts

  • Introducció a la investigació.
  • Fases del procés d'investigació.
  • Dissenys d'estudis científics.
  • Com elaborar i redactar un projecte d'investigació.
  • Consideracions ètiques pertanyents a la investigació humana.
  • Sistema i processos d'avaluació de la recerca d'institucions finançadores.
  • Fonts d'informació: Catàlegs, bases de dades, revistes científiques i guies clíniques en Ciències de la Salut, Fisioteràpia i OMPT.
  • Estratègies de recerques bibliogràfiques.
  • Gestors de Referències bibliogràfiques i estils de citació bibliogràfica.
  • Índexs bibliomètrics i factor d'impacte.
  • Terminologia, estructures i destreses lingüístiques específiques relacionades amb la investigació en el camp de la Fisioteràpia Manual Ortopèdica
  • Eines i escales de valoració en Fisioteràpia Manual Ortopèdica. Validesa i fiabilitat de l'instrument de mesura.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment online



No aplica

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment online



No aplica

Bibliografia i recursos

  • http://www.consort-statement.org/
  • http://www.prisma-statement.org/
  • https://pedro.org.au/spanish/resources/pedro-scale/
  • Moher et al. CONSORT 2010 Explanation and Elaboration: updated guidelines for reporting parallel group randomised trials. BMJ 2010;340:c869.
  • Guide to Physical Therapist Practice. Second Edition. American Physical Therapy Association. Phys Ther. 2001;81(1):9-746.
  • Jimeno FJ, et al. Fisioterapia basada en la evidencia y The Cochrane Library. Rev Iberoam Fisioter Kinesiol. 2000;3(2):08-14.
  • Cuesta Vargas AI. Práctica clínica de Fisioterapia basada en la evidencia. Cuestiones de  Fisioterapia. 2008;37(1):31-38.
  • Catalán Matamoros DJ, et al. Revisiones sistemáticas: una herramienta científica para el fisioterapeuta. Cuestiones de Fisioterapia. 2006;32:17-26.
  • Valera Garrido JF, et al. Fisioterapia basada en la evidencia: un reto para acercar la evidencia científica a la práctica clínica. Fisioterapia. 2000;22(3):158-164.