27/05/2026

El Campus de l’Experiència impulsa sis mobilitats Erasmus+ per a estudiants sèniors durant el curs 2025-2026

Un total de 72 alumnes han participat aquest any en intercanvis acadèmics a Àustria, Itàlia, Polònia, Croàcia, Eslovàquia i la República Txeca, consolidant el compromís de UIC Barcelona amb l’aprenentatge al llarg de la vida i l’envelliment actiu

El Campus de l’Experiència de UIC Barcelona ha consolidat aquest curs 2025-2026 el seu programa de mobilitats Erasmus+ per a persones grans amb la participació de 72 alumnes en sis intercanvis internacionals realitzats a universitats europees d’Àustria, Itàlia, Polònia, Croàcia, Eslovàquia i la República Txeca.

Les mobilitats, adreçades als estudiants del Programa Sènior Universitari en Cultura, Ciència i Societat i dels programes de continuïtat del Campus de l’Experiència, han tingut lloc entre els mesos de març i maig de 2026, i han comptat amb la col·laboració de diverses universitats europees especialitzades en educació per a adults i programes universitaris per a sèniors.

Aquest any, els alumnes han participat en estades a la Die Wiener Volkshochschule de Viena (Àustria), la Universitat Tècnica de Liberec (República Txeca), la Universitat Tècnica de Zvolen (Eslovàquia), la Universitat de la Tercera Edat Paolo Naliato d’Udine (Itàlia), la Universitat Jan Dlugosz de Częstochowa (Polònia) i la Universitat Pública de Zagreb (Croàcia).

En total, les sis mobilitats han sumat 72 participants: 13 alumnes a Viena, 10 a Liberec, 12 a Zagreb, 11 a Zvolen, 15 a Udine i 11 a Częstochowa. Cada grup ha estat acompanyat per professorat i personal del Campus de l’Experiència, en una aposta per fomentar una experiència acadèmica, cultural i humana compartida.

A més, UIC Barcelona ha rebut estades d’estudiants sèniors de diverses d’aquestes universitats, concretament de Polònia, Eslovàquia i Croàcia, i properament rebrà un grup d’Itàlia.

Segons explica Jordi Miralbell, director del Campus de l’Experiència, “les mobilitats aporten moltíssim i a diferents nivells. Permeten conèixer altres països, altres universitats i altres maneres de fer, però sobretot afavoreixen les relacions personals, l’hospitalitat i el sentiment de ciutadania europea compartida”.

Miralbell destaca també el valor transformador d’aquestes experiències en l’àmbit personal: “Molts alumnes se senten orgullosos de ser capaços, a la seva edat, de viatjar a un altre país i integrar-se en una universitat. Hem tingut casos d’alumnes que no havien viatjat mai en avió i que gràcies a Erasmus+ han descobert què significa compartir experiències amb persones d’altres cultures”.

Un programa inclusiu i intergeneracional

El programa Erasmus+ del Campus de l’Experiència s’adreça als alumnes de tercer curs del Programa Sènior Universitari i als estudiants dels programes de continuïtat de les diferents seus territorials: Barcelona, Penedès, Andorra, Calonge i Sant Antoni, i Bolvir-Cerdanya.

L’assignació de places es fa a través d’una convocatòria anual basada en criteris inclusius i objectius. Es tenen en compte aspectes com el nivell d’idiomes o la participació en activitats de voluntariat, però també situacions de vulnerabilitat, discapacitat, manca de recursos econòmics, no haver viatjat mai a l’estranger o tenir un baix nivell d’estudis previs.

Els grups participants són molt heterogenis i reflecteixen la diversitat del Campus de l’Experiència. La mitjana d’edat se situa al voltant dels 72 anys, tot i que també hi participen alumnes més joves i estudiants de més de noranta anys. En els darrers cursos, les mobilitats han comptat amb persones amb discapacitat visual, mobilitat reduïda o necessitats mèdiques específiques, sempre amb el suport d’acompanyants.

Des de l’inici del projecte, fa tres anys, els estudiants del Campus de l’Experiència han realitzat un total de 163 mobilitats Erasmus+ i han estat acollits per universitats d’Àustria, Irlanda, Itàlia, Polònia, Croàcia, França, Eslovàquia i la República Txeca. Paral·lelament, UIC Barcelona també rep a Barcelona grups d’estudiants sèniors europeus en el marc d’aquests intercanvis.

Aprendre, compartir i combatre la soledat

Les estades Erasmus+ tenen una durada de cinc dies i combinen activitats acadèmiques, culturals i de convivència amb els estudiants locals. Els participants assisteixen a classes de llengua, art, medi ambient, cuina o música, comparteixen visites culturals i participen en activitats conjuntes per donar a conèixer el patrimoni local de cada territori.

Aquest model d’intercanvi fomenta no només l’aprenentatge continu, sinó també el benestar emocional, les relacions socials i l’envelliment actiu. En aquest sentit, el programa esdevé també una eina per combatre la soledat i afavorir l’estimulació cognitiva.

Anna Segarra, alumna del programa de continuïtat “El nostre món: arrels i destí”, que ha participat aquest any en la mobilitat Erasmus+ a Liberec, assegura que “l’experiència que vàrem viure a l’Erasmus de Liberec va ser extraordinària. La convivència, l’intercanvi cultural i el coneixement del país varen ser totalment positius. Ho recomano a tothom!”.