18/03/2024

Núria Roca-Trenchs, professora de la Facultat de Ciències de la Comunicació, lidera un estudi sobre l’ús polític de Twitch

Els partits polítics espanyols sembla que han ignorat l’immens potencial de Twitch, tot i ser la plataforma preferida pels joves. No obstant això, un estudi conjunt entre experts de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC Barcelona) i de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), liderat per la professora de la Facultat de Ciències de la Comunicació de UIC Barcelona Núria Roca-Trenchs, analitza precisament aquesta qüestió 

L’estudi, publicat recentment a la revista científica Cuadernos.info de Xile, examina el paper de Twitch com a potencial instrument de comunicació política. Ha estat escrit per Núria Roca-Trenchs, de UIC Barcelona, amb els investigadors de la Universitat Oberta de Catalunya Alexandre López-Borrull i Ferran Lalueza. Tots tres, formen part del grup GAME de la UOC.

Segons l’estudi, tot i que Twitch és la plataforma preferida pels joves, els partits polítics espanyols, majoritàriament, l’han ignorada, a excepció de Vox, que hi té una presència molt activa, i el PSOE, que va acabar cancel·lant el seu canal. Els investigadors destaquen que aquesta falta d’ús respon a una manca d’adaptació als continguts que demana l’audiència d’aquesta plataforma.

Twitch, amb el 34 % dels usuaris entre 25 i 34 anys i el 29 % entre 18 i 24, segons Statista (2021), s’erigeix com la principal plataforma de streaming a Espanya, amb una quota del 56 %. “El gran atractiu de Twitch —asseguren els investigadors— és precisament la seva audiència, un públic al qual és molt difícil accedir per altres vies i canals més tradicionals”. Malgrat tot, segons conclou l’estudi, els partits polítics no han aprofitat la seva força entre la joventut.

Els autors de l’estudi subratllen que Twitch ofereix un gran potencial per a la comunicació política, i en destaquen la capacitat d’interacció en temps real entre l’streamer i el públic, a diferència d’altres plataformes com Twitter o Facebook, en què preval la comunicació en diferit.

Així mateix, assenyalen que el gran atractiu de Twitch resideix en l’audiència que té, difícil d’assolir a través de canals més tradicionals, i identifiquen els reptes de convertir-la en una eina per atraure joves poc polititzats, especialment en qüestions com l’emergència climàtica i el gènere.

Els experts insten els gestors de xarxes dels partits polítics a adaptar-se a la plataforma, desenvolupant una narrativa específica per a Twitch i mantenint-hi una presència activa i continuada.

Finalment, els investigadors preveuen que l’auge de Twitch suposarà un canvi en el perfil dels líders polítics, que hauran de ser capaços d’adaptar-se a aquest nou entorn mediàtic, prioritzant l’entreteniment i la interacció directa amb el públic.

En definitiva, la professora de UIC Barcelona i els professors de la UOC posen de manifest la necessitat dels partits polítics d’abordar Twitch com una plataforma clau per connectar amb els joves i combatre la desafecció política.

Foto de Caspar Camille Rubin en Unsplash