Universitat Internacional de Catalunya

Economia

Economia
6
16215
2
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,

Professorat


Email.

Presentació

L’assignatura Economia introdueix l’alumnat en els principals conceptes, eines i dinàmiques econòmiques necessaris per comprendre i interpretar la realitat contemporània, analitzar el funcionament dels mercats i contextualitzar els processos econòmics que influeixen en la societat, les organitzacions i els sectors de la comunicació.

Des d’una perspectiva aplicada, l’assignatura proporciona les bases per interpretar indicadors econòmics, dades estadístiques, polítiques públiques, tendències de mercat i decisions empresarials, així com per analitzar i comunicar amb rigor qüestions relacionades amb el creixement econòmic, la inflació, l’ocupació, la desigualtat, el consum, la inversió i la transformació dels models productius. L’alumnat desenvoluparà eines per comprendre la informació econòmica, identificar-ne les fonts, interpretar-ne les dades i elaborar continguts accessibles, contextualitzats i rigorosos per a diferents públics i formats.

L’assignatura aborda també l’economia dels mitjans de comunicació i de les indústries audiovisuals, analitzant els seus models de negoci, les fonts de finançament, la publicitat, les subscripcions, els sistemes de pagament, la concentració empresarial, la distribució de continguts i els processos de transformació digital. S’estudia l’impacte de les plataformes, els algoritmes, les dades i l’economia de l’atenció en la producció, la circulació i el consum de continguts informatius, audiovisuals i culturals, així com els reptes vinculats a la sostenibilitat econòmica i a la independència editorial dels mitjans.

Finalment, l’assignatura introdueix la Creator Economy com a nou ecosistema de producció, distribució i monetització de continguts digitals. S’hi analitzen els models de negoci dels creadors, la construcció i la gestió d’audiències i comunitats, la marca personal, la monetització a través de plataformes, la publicitat i les col·laboracions comercials, les subscripcions, els continguts de pagament i altres fonts d’ingressos. També s’aborden les oportunitats i els riscos associats a la dependència de les plataformes, la volatilitat dels ingressos, la concentració de l’atenció i la transformació de les professions vinculades a la comunicació.

Mitjançant l’anàlisi de dades, notícies i informes econòmics, l’estudi de casos i l’avaluació de models de negoci, l’alumnat adquirirà els coneixements i les competències necessàries per interpretar la realitat econòmica, analitzar la sostenibilitat dels projectes comunicatius i desenvolupar una mirada crítica sobre les transformacions econòmiques dels mitjans, les indústries audiovisuals i els ecosistemes digitals.

Requisits previs

No. 

Objectius

  • Comprendre els principals conceptes, agents i dinàmiques de l’economia.
  • Analitzar els principals indicadors econòmics i interpretar dades, estadístiques, gràfics i informes relacionats amb la realitat econòmica.
  • Comprendre el funcionament dels mercats, la formació dels preus, les decisions de consum i producció, i els factors que influeixen en el creixement, la inflació, l’ocupació i la desigualtat.
  • Saber interpretar i contextualitzar la informació econòmica amb rigor.
  • Conèixer els principals models de negoci dels mitjans de comunicació i les fonts de finançament vinculades a la publicitat, les subscripcions, els continguts de pagament, les plataformes i altres vies d’ingressos.
  • Comprendre l’impacte econòmic de les plataformes digitals.
  • Valorar la sostenibilitat econòmica de mitjans i projectes audiovisuals.
  • Aplicar conceptes i d'economia en l’anàlisi i redacció de notícies i publicacions periodístiques i/o audiovisuals.
  • Desenvolupar criteris per interpretar les transformacions econòmiques del sector de la comunicació i prendre decisions professionals fonamentades, responsables i adaptades als nous entorns digitals.

Continguts

Bloc 1. Fonaments d’economia 

L’economia com a eina per comprendre la realitat social, empresarial i comunicativa.

Els agents econòmics: llars, empreses, sector públic i sector exterior.

Escassetat, elecció i cost d’oportunitat.

Mercats, oferta, demanda i formació dels preus.

Competència, concentració i poder de mercat.

Creixement econòmic, productivitat i desenvolupament.

El paper de les institucions i de les polítiques econòmiques.

La relació entre economia, societat, tecnologia i comunicació.

 

Bloc 2. Dades, indicadors i informació econòmica

Principals indicadors econòmics.

Producte Interior Brut (PIB) i creixement econòmic.

Inflació, tipus d’interès i poder adquisitiu.

Ocupació, atur i qualitat del treball.

Deute públic, dèficit i pressupostos públics.

Política fiscal i política monetària.

Desigualtat, distribució de la renda i indicadors de benestar.

Interpretació de dades, estadístiques, gràfics i informes econòmics.

Fonts d’informació econòmica i verificació de dades.

Com comunicar i contextualitzar informació econòmica.

 

Bloc 3. Economia de les empreses i models de negoci

L’empresa com a agent econòmic.

Estructura de costos, ingressos i rendibilitat.

Costos fixos i variables.

Preus, marges i punt d’equilibri.

Inversió, finançament i risc.

Pressupostos i viabilitat econòmica dels projectes.

Models de negoci tradicionals i digitals.

Indicadors de rendiment i sostenibilitat econòmica.

Retorn de la inversió (ROI) i altres mètriques aplicades als projectes de comunicació.

 

Bloc 4. Economia dels mitjans de comunicació

Característiques econòmiques de les indústries culturals, audiovisuals i informatives.

Els mitjans de comunicació com a empreses i com a institucions socials.

Estructura i evolució dels mercats mediàtics.

Concentració empresarial, pluralisme i diversitat informativa.

Models de finançament dels mitjans.

Publicitat, subscripcions, continguts de pagament i membresies.

Mitjans públics, privats i comunitaris.

Economia de la premsa, la ràdio, la televisió i els mitjans digitals.

Transformació digital i sostenibilitat econòmica del periodisme.

Nous models de negoci informatiu.

 

Bloc 5. Plataformes, dades i economia de l’atenció

La plataformització de la comunicació.

Plataformes digitals i intermediaris tecnològics.

Mercats multilaterals i efectes de xarxa.

L’economia de l’atenció.

Dades, algoritmes i personalització de continguts.

Publicitat programàtica i economia basada en dades.

Distribució, visibilitat i recomanació de continguts.

Dependència de les plataformes i riscos per als mitjans i els creadors.

Economia dels continguts digitals i de les audiències.

 

Bloc 6. Creator Economy i economia de la creació de continguts

Concepte, evolució i característiques de la Creator Economy.

Creadors de contingut, influencers, streamers, podcasters i professionals independents.

La construcció d’audiències, comunitats i marca personal.

Models de monetització de continguts.

Publicitat, patrocinis i col·laboracions amb marques.

Subscripcions, membresies, donacions i micromecenatge.

Continguts de pagament, productes digitals i serveis professionals.

Economia dels podcasts, els canals audiovisuals i les comunitats digitals.

Diversificació d’ingressos i sostenibilitat dels projectes de creació.

 

Bloc 7. Innovació, intel·ligència artificial i futurs de l’economia de la comunicació

Innovació tecnològica i transformació dels models de negoci.

Intel·ligència artificial i automatització de la producció de continguts.

Nous processos de creació, distribució i monetització.

Economia de les eines generatives i dels continguts sintètics.

Propietat intel·lectual, remuneració i valor de la creativitat.

Nous perfils professionals i formes de treball en el sector de la comunicació.

Sostenibilitat econòmica, social i ambiental de les indústries mediàtiques.

Bibliografia i recursos

Mankiw, N. G. (2021). Principles of Economics (9a ed.). Cengage Learning.

Albarran, A. B. (2024). The Media Economy (3a ed.). Routledge.

Rohn, U., von Rimscha, M. B. i Raats, T. (eds.) (2024). De Gruyter Handbook of Media Economics. De Gruyter.

Peres, R., Schreier, M., Schweidel, D. A. i Sorescu, A. (2024). “The Creator Economy: An Introduction and a Call for Scholarly Research”. International Journal of Research in Marketing, 41(3), 403–410.