Universitat Internacional de Catalunya

Bioquímica Clínica

Bioquímica Clínica
3
13503
3
Segon semestre
OB
FARMACOLOGIA I DIAGNÒSTIC
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà

Professorat


Els dubtes seran resolts presencialment, via correu electrònic o per videoconferència amb el professor corresponent.

Dra. M. Teresa Quiles - mtquiles@uic.es

Dr. Alfredo Miñano - alfredo.minano@uab.cat

Presentació

L'assignatura Bioquímica Clínica ofereix les bases per a entendre aspectes químics i bioquímicos de la fisiologia humana en la salut i en la malaltia, així com la seva utilitat en el diagnòstic, control del tractament, seguiment, prevenció i recerca de les malalties.

Requisits previs

Coneixements bàsics sobre estructura i funció de molècules, metabolisme, bases fonamentals de la fisiopatologia humana, estadística i tècniques d'anàlisi biomèdica.

Objectius

1) Familiaritzar-se amb les principals macromolècules i enzims metabòlics utilitzats en la pràctica clínica com a avaluadors bioquímicos del metabolisme i de la funció d'òrgans i sistemes.

2) Identificar les variacions de les diferents magnituds bioquímiques implicades en els principals trastorns metabòlics i malalties d'òrgans i sistemes comuns. Conèixer el seu valor semiològic o la seva utilitat clínica.

3) Comprendre el fonament dels mètodes bioquímics, així com de procediments bàsics de control de qualitat, aplicats a la determinació de diferents paràmetres bioquímics.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competències bàsiques i generals:

CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.

CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

CG2. Reconèixer els aspectes que regeixen l'estat patològic i les seves implicacions a nivell clínic i diagnòstic. 

CG3. Utilitzar i valorar críticament les tècniques biomèdiques.

CG7. Integrar els conceptes bàsics relacionats amb el camp de la biomedicina tant a nivell teòric com experimental. 

CG11. Reconèixer conceptes bàsics de diferents àmbits vinculats a les ciències biomèdiques. 


Competències transversals:

CT1. Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació adequades al moment. 

CT2. Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes. 

CT3. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi. 

CT4. Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents. 

CT5. Usar internet com a mitjà de comunicació i com a font d'informació. 

CT6. Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics. 

CT7. Ser capaç de treballar en equip. 

CT8. Raonar i avaluar les situacions i resultats des d'un punt de vista crític i constructiu. 

CT10. Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom. 

CT11. Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica. 


Competències específiques:

CE5. Aplicar els principis de la bioquímica en l'estudi de l'estructura i funció de biomolècules i el seu metabolisme. 

CE7. Interpretar i aplicar eines estadístiques a estudis en Ciències de la Salut. 

CE11. Identificar els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà a nivell molecular, cel·lular i tissular. 

CE13. Reconèixer l'impacte de la microbiologia, la genètica i la bioquímica en la salut humana, així com les eines de diagnòstic emprades en cadascun dels àmbits de la Salut.

CE19. Reconèixer els principis de les ciències biomèdiques relacionades amb la salut i aprendre a treballar en qualsevol àmbit de les Ciències Biomèdiques (empresa biomèdica, laboratoris de bioinformàtica, laboratoris de recerca, empresa d'anàlisis clíniques, etc)

CE20. Resoldre problemes relacionats amb les ciències biomèdiques, tant amb el seu vessant teòric com experimental, integrant de manera transversal els coneixements bàsics amb els clínics, farmacològics, patològics, tecnològics i empresarials. 

CE21. Aplicar les eines de comunicació específiques per a l'entorn professional de les ciències biomèdiques en llengua anglesa. 

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En acabar el curs, el/la alumne/a:

  • Interpreta estats de salut i malaltia després de la valoració de magnituds bioquímiques en mostres de sang i orina, tenint en compte la seva fisiologia i fonts de variabilitat.
  • Identifica magnituds bioquímiques útils per al diagnòstic, pronòstic, i control de progressió i tractament d'algunes de les principals malalties metabòliques, d'òrgans i sistemes.
  • Coneix els principals mètodes bioquímics utilitzats en la determinació de magnituds bioquímiques amb utilitat clínica.
  • Aplica algun dels mètodes bioquímics més freqüents en la valoració de marcadors, així com aspectes bàsics de bioseguretat, manipulació i eliminació de residus químics i biològics, procediments de control de la qualitat i registre anotat d'activitats en el laboratori.
  • Interpreta els resultats d'una interpel·lació bàsica a bases de dades de proves d'anàlisis bioquímiques com https://www.testing.com o similars.

Continguts

Els continguts de l'assignatura es divideixen en dos blocs, l'estudi de magnituds bioquímiques útils en l'avaluació clínica del metabolisme i el de magnituds utilitzades en la valoració de la funció d'òrgans i sistemes.

BLOC I- Avaluació bioquímica de vies metabòliques

Tema 1: Proteïnes.
Tema 2: Enzims.
Tema 3: Hidrats de carboni.
Tema 4: Lipoproteïnes.
Tema 5: Calci.
Tema 6: Equilibri ácid - base.


BLOC II- Avaluació bioquímica d'òrgans i sistemes

Tema 7: Funció tiroidal.
Tema 8: Funció gonadal i gestacional.
Tema 9: Funció hepàtica i biliar.
Tema 10: Funció renal.
Tema 11: Funció cardíaca i muscular.
Tema 12: Bioquímica del càncer: marcadors tumorals.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'activitat de l'assignatura es distribueix de la següent manera:

  • Classes magistrals: Exposició de temes teòrics per part del professorat en dos mòduls consecutius de 50 minuts.
  • Casos clínics o mètodes del cas: Plantejament d'una situació real o imaginària. L'alumnat treballa les preguntes formulades en grups reduïts o en interacció activa amb el professorat i es discuteixen les respostes. En algun cas, els grups realitzaran presentacions curtes dels casos tractats. El professorat intervé activament i si fa falta aporta nous coneixements.
  • Pràctiques de laboratori: Demostració experimental en el laboratori dels conceptes treballats en les classes teòriques. Pràctica en el registre de dades, anàlisis i interpretació dels resultats. Treball en grups reduïts.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



1) ALUMNES EN PRIMERA CONVOCATÒRIA:

Seguiment de l'assignatura (40% de la qualificació final)
Seguiment continuat mitjançant qüestionaris de tipus test que es realitzen durant les classes magistrals. És OBLIGATORI completar el seguiment per a poder realitzar l'examen final, excepte alumnes repetidors (es detalla en el punt 3).

Pràctiques de laboratori (10% de la qualificació final)
Al final de les pràctiques es lliura un full de respostes amb l'objectiu d'avaluar els conceptes tractats durant la sessió. El lliurament pot ser presencial el mateix dia de pràctiques o via Moodle durant la setmana posterior. Activitat OBLIGATÒRIA per a poder realitzar l'examen final, excepte alumnes repetidors (es detalla en el punt 3).

Mètodes del cas (10% de la qualificació final)
S'avalua el grau de participació, comprensió i reflexió dels casos assignats. En el cas de realitzar una presentació, es valora també la capacitat de transmetre la informació de manera concisa, clara i estructurada. Activitat OBLIGATÒRIA per a poder realitzar l'examen final, excepte alumnes repetidors (es detalla en el punt 3 d'aquest apartat).

Examen final (40% de la qualificació final)
Els exàmens seran de tipus test, amb 4 opcions de resposta. Les preguntes corresponents al bloc I seran multiresposta i les corresponents al bloc II tindran només una opció correcta. Els encerts comptaran 1 punt i els errors restaran 0,25. S'avaluarà el contingut de les classes magistrals i els mètodes del cas. És necessari un valor mínim de 5 en l'examen final per a poder fer mitjana amb la resta de les activitats i obtenir la qualificació final de l'assignatura.

2) ALUMNES EN SEGONA CONVOCATÒRIA:
S'aplicaran els mateixos criteris que en la primera convocatòria.

3) ALUMNES REPETIDORS:
Es guardarà la nota de l'avaluació contínua del curs anterior (inclou seguiment de l'assignatura, pràctiques de laboratori i mètodes del cas). No obstant això, sempre que ho desitgin, els alumnes podran repetir el seguiment de l'assignatura i obtenir una nova nota.


Punts generals a tenir en compte sobre el sistema d'avaluació:

• El professorat es reserva fins a un 10% de la nota per a ser concedida o restada per arguments subjectius com ara: implicació, participació, respecte a les normes bàsiques, etc.

• El retard en els lliuraments sol·licitats pel professorat es penalitzarà amb un 25% de la nota final.

• En la concessió de les Matrícules d'Honor, entre els candidats es tindrà especial consideració la seva participació i implicació en les diferents metodologies de l'assignatura, així com el respecte per les normes bàsiques.


Punts generals sobre conducta i assistència a classe:

• L'assistència a les classes magistrals no és obligatòria, però es recomana l'assistència regular. Els assistents s'hauran de regir per les normes que indiquin els professors. L'expulsió d'un alumne de classe magistral repercutirà negativament en l'avaluació contínua.

• Els qüestionaris de seguiment de l'assignatura són obligatoris. Es qualificarà amb un 0 un qüestionari no realitzat independentment de la causa (justificada o no justificada).

• L'assistència a les pràctiques de laboratori i a mètodes del cas és obligatòria i els alumnes hauran d'assistir en els grups assignats. No assistir a qualsevol de les dues activitats sense causa justificada, o un mal comportament, suposa la suspensió de l'assignatura.

• En cas de no poder assistir a les pràctiques de laboratori el dia assignat, el/la alumne/a se podrà canviar de grup amb un altre company/a, informant prèviament la coordinadora de l'assignatura.

• En cas de no assistir a mètodes del cas per causes justificades, el/la alumne/a podrà presentar per escrit la resolució d'un cas formulat pel professorat.

• Per causa justificada s'entén: visita urgent en servei d'emergències (presentar volant amb el dia, hora i lloc al qual s'ha acudit), malaltia greu (justificar ingrés hospitalari), defunció d'un familiar directe (de primer o segon grau), citació judicial, o competició esportiva professional (sempre que s'estigui federat). No es consideren causes justificades: volants mèdics no urgents, extracte de cita prèvia, exàmens de conduir, altres situacions familiars.

• L'ús indegut d'aparells electrònics com a mòbils, tauletes o ordinadors portàtils pot comportar l'expulsió de classe. Com a ús indegut s'entén l'enregistrament i difusió tant dels alumnes o professors durant les diferents lliçons, així com l'ús d'aquests aparells amb finalitats lúdics i no educatius.

Bibliografia i recursos

Llibres

Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics, 7th ed. C. Burtis, D. Bruns. Ed. Elsevier.

Bioquímica Clínica. F. González Sastre. Ed. Barcanova

Bioquímica Clínica y Patología Molecular. X. Fuentes, M.J. Castiñeiras y J.M. Queraltó. Ed. Reverté.

Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. J.B. Henry, W.B. Saun

Harrison Principios de Medicina Interna. A.S. Fauci, E. Braunwald, D. L. Kasper, S. L. Hauser, D. L. Longo, J. L. Jameson, and J, Loscalzo, Eds. Ed Mc Graw Hill.

Harrison´s Nephrology and Acid-Base Disorders. J.L. Jameson. J. Lolcala. Ed Mc Graw Hill.

Clinical Guide to Laboratory Test. Norbert W. Tiezt. Ed. Saunders Company.

 

Enllaços d'interès

https://www.testing.com/for-health-professionals (Recursos de medicina de laboratori per al professional de la salut)

https://labtestsonline.org.uk/ (Proves de laboratori clínic que s'utilitzen en el diagnòstic, el seguiment i el tractament de malalties)

https://www.msdmanuals.com/professional (Manual MSD per al professional)