Campus de l’Experiència

  • Inici
  • Metodologia
  • Mòdul introductori
  • Assignatures
  • Tallers
  • Prerequisits i admissió
  • Vida universitària
  • Campus al Penedès

Campus de l'Experiència

Acreditació acadèmica
Diplomat en el Programa Sènior Universitari en Cultura, Ciència i Societat de UIC Barcelona
Durada
Mòdul Introductori: 3 mesos
Programa Sènior: 3 cursos lectius
Crèdits
Mòdul introductori: 4 crèdits
3 cursos lectius: 16 crèdits cada curs
Tallers: 6 crèdits
Treball de fi de grau: 6 crèdits
Horaris
Classes: dimarts i dijous de 16 h a 18.30 h
Tallers: horaris a convenir
Preu
Mòdul Introductori: 200 €
Curs acadèmic: 600 € (350 € al setembre i 250 € al gener)
Places
60 per curs
Ubicació
Campus Barcelona.
Carrer Terré, 11-19. Barcelona
Descobreix el campus
enrique bruxeres
Enrique Buxeres
Estudiant del Campus Experiència

El Campus de l'Experiència és un lloc que m'ha permès reviure els meus anys a la universitat, ja que fa 55 anys que vaig sortir d'ella. A més, m'ha impressionat el nivell de professorat que he trobat i la manera de transmetre els coneixements.

edurne perez yarza
Edurne Pérez Yarza
Estudiant del Campus Experiència

El Campus de l'Experiència m'oferia unes possibilitats enormes de conèixer gent nova, de conèixer professors nous i d'embarcar-me en un projecte nou, un projecte que és de responsabilitat. A més, vas creant una altra xarxa de contactes d'amistat, que es poden tornar molt profundes, que pots arribar a apreciar molt, a persones que mai haguessis imaginat.

Metodologia

metodologia
  • Dinàmica, participativa, que requereix el treball en grup més enllà de les sessions presencials.
  • Cada assignatura constarà de classes presencials i treball individual o en equip.
  • Arran de la crisi sanitària causada per la COVID-19, UIC Barcelona ha incorporat al Campus de l’Experiència el Blended Learning UIC Barcelona System, que permet alternar classes presencials amb classes en línia depenent de les circumstàncies generals o individuals dels estudiants.
  • Avaluació: apte o no apte. Es requerirà un 80 % d’assistència i el lliurament dels treballs. No hi ha exàmens.
  • Els alumnes que hagin cursat satisfactòriament els tres cursos rebran el títol de Diplomat en el Programa Sènior Universitari en Cultura, Ciència i Societat de UIC Barcelona. Es tracta d’un títol no oficial.

Mòdul introductori

El Mòdul Introductori es dirigeix a totes les persones que desitgin incorporar-se al Campus de l’Experiència.

Les classes s’imparteixen a l’edifici Gamma (C/ Terré 11-19, Barcelona) els dimarts i els dijous de 16 h a 18 h.

• FASE 1 – VIRTUAL:

• Mesos: maig i juny (2021)

• Dies: els dimarts i els dijous

• Horari: de 17.30 h a 18.30 h

• FASE 2 – PRESENCIAL:

• A partir de: setembre (2021)

• Dies: els dimarts i els dijous

• Horari: de 16 h a 18.30 h 

• Ubicació: Campus UIC Barcelona – edifici Gamma (c/ Terré 11-19, Barcelona).

Consulta el calendari del Mòdul i troba més informació sobre la inscripció a la pestanya de dades bàsiques.

  

1- Història i Patrimoni

Dra. Judith Urbano i Dr. Xavier Baró

Qüestions bàsiques del passat que han marcat el nostre present, partint d’un punt de vista històric i patrimonial, des de l’Edat Mitjana fins al segle XX. L’assignatura és una introducció a allò que es desenvoluparà al llarg dels propers cursos.   

Bloc I

  • L’expansió catalana per l’Imperi Bizantí
  • Iconografia en el romànic català
  • Skanderbeg, el darrer cristià al capdavant de l’Imperi Turc
  • Similituds i diferències entre el gòtic català i el gòtic francès.
  • Visita al Museu Nacional d’Art de Catalunya, secció d’art romànic i gòtic 

Bloc II

  • Pedro Fernández de Quirós, el “Quixot del Pacífic”
  • La Casa Gralla
  • El Barroc com a visió del món
  • El Segle d’Or de la pintura espanyola 

Bloc III

  • La Guerra de la Independència o Guerra del Francès (1808-1814)
  • Les visions de la guerra de Goya 

Bloc IV

  • La restauració i la crisi del 98
  • Els Quatre Gats, centre intel·lectual i promotor del modernisme català
  • Visita al Museu del Modernisme Català 

2- Aprendre a aprendre: eines per a una nova etapa

Dr. Salvador Vidal i Dr. Jaume Camps

L’objectiu de l’assignatura és conèixer i treballar dos aspectes fonamentals en tot aprenentatge: l’afectivitat i la productivitat. Les cinc primeres sessions es dedicaran a l’afectivitat mitjançant diferents dinàmiques de grup, i les set restants a la productivitat mitjançant treballs en equip en diferents contextos i matèries.

3- Tallers

Els alumnes matriculats al Mòdul poden optar també a aquests tallers:

  • Cursos de català i anglès 
  • Taller TIC

Assignatures

1r curs (Curs 2020-2021)

  • 1r semestre
  • 2n semestre
  1. La Comunicació Avui: Nous Mitjans i Noves Influències. Dr. Alfonso Méndiz i Dra. Isabel Villanueva
    Els mitjans de comunicació han donat un tomb enorme en els últims deu anys. Avui, la informació ens arriba per les xarxes socials abans que per la premsa. I el cinema ja no es mira a les sales o als videoclubs, sinó a través de les plataformes digitals (Netflix, Movistar, etc.). Aquests canvis tenen una gran importància: la informació ens arriba cada vegada menys contrastada, amb manipulacions i fake news, i l’oci audiovisual és cada vegada més individual i menys familiar. No obstant això, la influència d’aquests mitjans augmenta cada vegada més: avui els joves pensen que el model de família és el que veuen a les sèries, no el que veuen a casa, i aquí forgen els seus principals valors com a persones. No hauríem de conèixer aquests mitjans més a fons?
     
  2. El Bressol de l’Art: l’Art Antic. Dra. Judith Urbano
    En aquest curs farem un repàs per les civilitzacions mediterrànies més antigues: Egipte, Mesopotàmia, Grècia i Roma. Analitzarem les arts i l’arquitectura d’aquestes cultures i completarem el curs amb algunes sortides, com la del Museu Egipci o la Barcino romana. Els períodes cabdals i les seves obres mestres s’estudiaran amb deteniment: les Piràmides de Gizeh, els temples d’Abu Simbel, les estàtues de Gudea, el Codi d’Hammurabi, la ciutat de Mesopotàmia, l’Acròpolis d’Atenes, l’escultura clàssica, el Panteó de Roma, l’Ara Pacis, el Colosseu… són alguns exemples del contingut del curs.
     
  3. Els Nostres Orígens: la Cultura Clàssica. Dra. Alexandra Guzmán
    El curs explora les principals expressions culturals del món clàssic, que han marcat una bona part del pensament i la cultura europea. Al llarg de les sessions, es pararà atenció a la literatura grega des dels seus orígens i es comentaran les grans obres literàries, la Ilíada i l’Odissea o la tragèdia.
     
  4. Microbiologia i Immunologia: Pandèmies, Vacunes… i Més. Dr. Javier Jiménez
    En el món del segle XXI l’estudi i coneixement dels microorganismes, entre els quals s’inclouen virus i bacteris, ha cobrat un especial interès. Ens hem familiaritzat amb termes com pandèmia, transmissió, variants, mutacions… En aquestes sessions discutirem sobre el seu significat i col·locarem el coneixement científic actual sobre aquests termes en el context de la realitat en què ens movem. No se’ns escapa que aquesta realitat ha segellat la relació inseparable entre la microbiologia i la immunologia. No podrem deixar de discutir sobre com el cos humà respon i es posiciona davant els microbis i com, a través de les vacunes, entre d’altres elements, podem modificar aquesta relació.
     
  5. Història Medieval i Moderna. Dr. Xavier Baró
    L’assignatura pretén oferir una visió bàsica però completa dels dos períodes que s’esdevingueren després de la caiguda de l’Imperi romà d’Occident (476). Tradicionalment, els especialistes han denominat aquestes etapes medieval i moderna. Seguint aquesta terminologia, apleguem en una sola assignatura els fets més rellevants esdevinguts entre el segle V i el segle XVIII, que presenten una gran quantitat de fets que demostren la continuïtat d’una societat agrària i profundament religiosa.
     
  6. Narrativa Audiovisual: l’Art d’Explicar Històries al Cine, Televisió i Altres Mitjans. Dra. Isadora García
    Aquesta assignatura planteja dues grans preguntes: Com s’expliquen les històries audiovisuals des d’un punt de vista formal i creatiu? I què és el que veritablement ens volen explicar? Al llarg de les classes els estudiants descobriran la naturalesa del llenguatge audiovisual i aprendran a mirar pel·lícules, sèries televisives i altres relats audiovisuals des d’una perspectiva més completa. Conèixer i comprendre com s’expliquen aquests relats els ajudarà a interpretar-ne el fons temàtic amb més profunditat.
     
  7. Filosofia. L’Enigma de l’Ésser Humà. Dr. Xavier Escribano
    Un dels trets de la vida humana consisteix en la necessitat d’autoconeixement, és a dir, l’exigència de disposar d’una imatge o fórmula d’interpretació per comprendre’s a si mateix i orientar-se davant la complexitat i els reptes de l’existència. El nostre curs proposa un breu recorregut per alguns dels conceptes que esdevenen cabdals en aquest esforç d’autocomprensió humana, com són, per exemple, el saber, la natura, el cos, la llibertat o la dignitat. Es tracta, doncs, d’acceptar el repte d’una reflexió antropològica i filosòfica, que ens acondueixi a redescobrir l’aspecte enigmàtic, paradoxal i apassionant d’aquesta aventura que compartim com a éssers humans.
     
  8. Psicologia Positiva. Dra. María Gámiz
    Sota el paraigües integrador de la Psicologia Positiva l’assignatura vol donar a conèixer quins són aquells estats i característiques humanes que es relacionen amb el benestar, l’equilibri, la felicitat i, en definitiva, el creixement personal dels individus, com funcionen i com es poden desenvolupar i potenciar.
  1. Temàtiques de la Filosofia Actual. Dr. Albert Moya
    L’assignatura es presenta com un curs propedèutic que s’endinsa en una sèrie de qüestions generals que ocupen el pensament filosòfic contemporani. D’aquesta manera, pretén abordar alguns dels conceptes clau que han centrat la reflexió dels filòsofs actuals i que permeten aportar llum i sentit a la interpretació del món contemporani. L’alumne tindrà ocasió de conèixer el pensament i les idees d’alguns d’aquests autors i sobretot podrà fer un diagnòstic propi, precís i ben fonamentat sobre alguns aspectes que tenen una clara incidència en l’àmbit cultural, social i polític del nostre temps.
     
  2. La Música: un Llenguatge per Descobrir. Prof. Susana Agustín
    El fet musical és quelcom que engloba molt més que un conjunt de sons ordenats d’una determinada manera. El públic, l’intèrpret, la partitura, l’època, la situació i una infinitat de factors poden fer capgirar el significat i l’experiència del que acostumen a anomenar música. Seguint aquests tres estadis, intentarem conèixer i comprendre el fet musical, per arribar a una vivència més plena i a una escolta activa i amb criteri dels diferents estils i gèneres musicals, les diferents èpoques de la història de la música i l’origen i significat més profund de la música. La música és un art present a totes les cultures des de l’origen de la humanitat. El món modern occidental ha relegat la música a uns àmbits professionals i elitistes i ha creat divisions entre cultura de primera i de segona. És el moment de reflexionar sobre aquest paradigma.
     
  3. El Nostre Temps: Història Contemporània. Dr. Xavier Baró
    Partint de la Revolució Francesa (1789), l’assignatura pretén mostrar els principals esdeveniments que ens permetran entendre el món d’avui. Tot i que també s’atendrà fets del segle XIX, el principal objectiu serà comprendre el segle XX, farcit de guerres, però també d’esdeveniments que obren la porta a l’esperança, fins arribar a tractar temes de l’actualitat, com el canvi climàtic o el fenomen del terrorisme islamista. 
     
  4. Patrimoni Artístic Medieval. Dra. Judith Urbano
    Analitzarem l’art i l’arquitectura de l’edat mitjana des de la caiguda de l’Imperi romà. Començarem per l’art bizantí i les seves influències en el romànic d’Occident, estudiarem també l’art i l’arquitectura d’aquest període i acabarem veient les diferents manifestacions del gòtic, tant en l’àmbit europeu, com espanyol i català. El curs es complementarà amb sortides a museus i itineraris per la ciutat.
     
  5. Literatura Hispànica del Segle XX. Dra. Esther Lázaro
    Aquesta assignatura busca proporcionar a l’estudiant un coneixement bàsic de la literatura espanyola contemporània a través de la lectura d’algunes obres i de la relació que tenen amb el context artístic, històric, polític i social d’Espanya durant el segle XX, així com les eines bàsiques per a l’estudi i anàlisi de textos literaris contemporanis.
     
  6. Macroeconomia: per Entendre l’Entorn Econòmic. Dr. Antonio Argandoña
    L’economia ens envolta, està present en moltes facetes de la nostra vida i condiciona les nostres decisions. Aquest curs és una invitació a reflexionar sobre aquesta realitat. Com creixen els països? Per què hi ha crisis econòmiques? Qui i com ens fa sortir d’una recessió? Què és la inflació i per què ens preocupa? Com afecta tot això a l’economia de les nostres famílies? Quines oportunitats d’ocupació tindran els nostres fills i nets?
     
  7. Geografia del Món, Avui, I. Dr. Sergio Massana
    L’anàlisi geogràfica consisteix a fer una aproximació a un lloc concret del món destacant-ne els elements més rellevants i distintius per poder entendre’l més bé, siguin aquests elements de caire físic o natural (climàtic, orogràfic), històric, cultural, polític o social i econòmic. En aquesta assignatura farem sessions monogràfiques sobre diferents països i/o regions del planeta, ens aproximarem a la seva realitat actual i donarem elements per poder entendre-la: l’Índia, Rússia, el món àrab, Mèxic i el Japó
     
  8. Ciència, Tecnologia i Societat: Claus per Entendre el Segle XXI. Dr. Gabriel Fernández
    El fort impacte social de tecnologies com la intel·ligència artificial, la robòtica, el Big Data i la biotecnologia, requereix una reflexió profunda. Recolzant-se en les reflexions d’autors destacats, el curs proporciona les claus per desenvolupar una visió crítica i alhora equilibrada per comprendre quins són els problemes de fons i saber on es poden buscar les solucions.

2n curs (Curs 2020-2021)

  • 1r semestre
  • 2n semestre
  1. Història de la Música. Prof. Josep Miquel Mindán
    Al llarg de l’evolució de la cultura occidental, la música hi ha jugat un paper molt important. Des dels filòsofs clàssics fins als grans pensadors del nostre temps podem trobar reflexions sobre com la música ha esdevingut —i esdevé— una disciplina artística importantíssima per conèixer el món interior de l’ésser humà. Ens proposem fer un recorregut pels principals períodes de la història de la música occidental (renaixement, barroc, classicisme, romanticisme, avantguardes, etc.) tot analitzant-ne les obres més importants i els compositors més significatius. Amb les dues sortides que realitzarem podrem experimentar en directe com sentim i percebem en l’actualitat obres composades en èpoques anteriors i com han superat el pas del temps.
     
  2. Mitologia, Tradicions i Valors en la Literatura. Dra. Alexandra Guzmán
    Els mites clàssics són eterns. Des dels seus orígens com a mode d’explicació del món i de l’home antic, la seva força simbòlica ha traspassat les diferents èpoques i han estat presents en l’art i la cultura occidental. En el curs analitzarem alguns dels mites més famosos de l’Antiguitat i farem un recorregut per la seva gènesi i les seves interpretacions posteriors.
     
  3. L’Art del Renaixement i del Barroc. Dra. Judith Urbano
    En aquest curs farem un repàs per l’art de l’època moderna, això vol dir estudiar els estils anomenats Renaixement i Barroc. Analitzarem les arts i l’arquitectura d’aquest període i completarem el curs amb dues sortides: una al Museu Nacional d’Art de Catalunya per veure pintura i escultura, i a l’altra, farem un itinerari a peu per la Barcelona del moment, i veurem els edificis renaixentistes i barrocs més importants. 
     
  4. El Mediterrani, Patrimoni Compartit. Dr. Mohammed Hassan Elrazzaz
    El Mediterrani és un regne de somnis llunyans i realitats dures. Al llarg d’aquest curs, examinarem el concepte de la Mediterrània i la seva evolució des de perspectives múltiples, estudiarem el patrimoni cultural i natural del Mediterrani amb tota la seva diversitat i riquesa, i parlarem d’oportunitats i desafiaments contemporanis que ens poden unir o allunyar. Durant el curs, es treballaran casos pràctics i es realitzaran activitats amb la finalitat d’ampliar l’horitzó dels alumnes i qüestionar la percepció que tenen del Mediterrani.
     
  5. Estat i Constitució. La Forma del Poder. Dra. Montserrat Nebrera
    Un estudi diacrònic i sincrònic de la relació entre les formes d’Estat i l’ús de les constitucions per regular el poder fins arribar a la situació actual en el context europeu i occidental en general.
     
  6. Els Reptes de l’Edat Avançada. Dra. Marián de Juan
    Gràcies als avenços de la medicina i la tecnologia, entre d’altres, hem augmentat l’esperança de vida. El temps passa, i ens trobem amb freqüència al costat de persones cada vegada més grans o som nosaltres els que anem arribant a aquesta edat. La longevitat suposa un repte: adaptar-se als canvis de l’efecte del pas del temps, superar situacions i malalties en situació de fragilitat i vulnerabilitat. En aquesta assignatura tractarem les característiques d’aquesta etapa de la vida, i els reptes que planteja.
     
  7. Ciència per a No Científics. Dr. Josep Clotet
    Tractarem tres temàtiques: 1) L’origen de la vida. D’on venim? Com va sorgir la vida? Aquesta és una pregunta apassionant que la humanitat ha intentat respondre des de sempre i, possiblement, mai acabarà de respondre. A més a més, per què hi ha tants éssers vius, tan diferents i tan bells? 2) Pandèmies i coronavirus. Malgrat que se’n parla molt, poques vegades es té l’oportunitat de parlar amb experts i tenir dades verídiques. 3) Les mentides de la ciència i pseudociència. Hi ha diversos mètodes racionals per acostar-se a la realitat, i el mètode científic és un dels que més fruit ens ha donat a la humanitat. Aquest mètode, del qual de manera col·loquial en diem “fer ciència”, és una eina que ens permet acostar-nos a la realitat tangible i descobrir-la d’una manera bastant precisa. Però la ciència està feta per homes i dones sotmesos a interessos molt variats que, a voltes, poden mentir.
  1. Geografia del Món, Avui, II. Dr. Sergi Massana
    L’anàlisi geogràfica consisteix a fer una aproximació a un lloc concret del món destacant-ne els elements més rellevants i distintius per poder entendre’l més bé, siguin aquests elements de caire físic o natural (climàtic, orogràfic), històric, cultural, polític o social i econòmic. En aquesta assignatura farem sessions monogràfiques sobre diferents països i/o regions del planeta, ens aproximarem a la seva realitat actual i donarem elements per poder entendre-la: la Xina, Austràlia i Oceania, l’Àfrica subsahariana, Turquia i l’Europa balcànica.
     
  2. Artistes Catalans, Avui. Prof. Anna Pou van den Bossche
    Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als guardonats RCR, coneixerem a fons l’obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
     
  3. Història d’Àsia i del Pacífic. Dr. Xavier Baró
    L’assignatura pretén oferir una visió bàsica però completa d’una part del nostre planeta allunyada geogràficament però cada vegada amb més contacte amb Occident. La macroregió d’Àsia-Pacífic presenta realitats ben diferents, que cal conèixer per entendre el món en què vivim.
     
  4. Filosofia. Actualitat del Pensament Clàssic. Dr. Bernat Torres
    El curs presenta una aproximació a les principals qüestions i reptes que planteja el pensament clàssic. La qüestió dels orígens del pensament filosòfic (per què i quan comencem a filosofar?). Ens enfrontarem a la misteriosa figura de Sòcrates a través de les fonts que ens en parlen. Presentarem la figura de Plató, deixeble de Sòcrates, a través dels seus mites i els seus diàlegs. Finalment, veurem quines propostes de guia de vida ens presenta el pensament clàssic, la persecució del bé s’enfrontarà a la persecució del plaer.
     
  5. Altres Religions. Dr. Joan Hernández
    En la nostra societat, cada vegada més plural i diversa pel que fa a la religió i a la cultura, es fa necessari reconèixer les diverses tradicions religioses que configuren el nostre món actual. Aquesta assignatura pretén fer una introducció a les religions no cristianes: judaisme, islam i religions orientals. Aquesta aproximació parteix de l’estudi del fet religiós des de la perspectiva antropològica, sociològica, històrica i teològica, entrant en el coneixement des de la quotidianitat del seus ritus, celebracions, organitzacions i pràctiques religioses actuals.
     
  6. Organismes Internacionals i Drets Humans. Dra. Maria Mut
    El nostre món es caracteritza per una creixent internacionalització. Els estats han de complir amb la normativa internacional i executar les decisions judicials que es prenen als tribunals internacionals. És per aquest motiu que es fa necessari conèixer els principals subjectes i actors internacionals. En aquest curs intensiu explicarem, primerament, el funcionament i les competències de la principal organització internacional d’àmbit general de la comunitat internacional, l’ONU, i dels seus principals organismes especialitzats, com l’OMS, la FAO i l’UNESCO. El moment de pandèmia que estem vivint ens permetrà debatre i analitzar la tasca d’aquestes organitzacions. La segona part d’aquest curs la dedicarem a l’anàlisi dels drets humans, analitzarem els principals instruments normatius que els regulen, com la Declaració Universal dels Drets Humans o el Conveni Europeu de Drets Humans i el sistema que en garanteix el compliment. Així mateix, explicarem les sancions que es deriven de la violació sistemàtica i generalitzada dels drets humans i que ha donat lloc als anomenats crims internacionals, d’entre els quals s’inclouen: el genocidi, crims contra la humanitat i crims de guerra.
     
  7. Dones Il·lustres. Dra. María Ángeles Pérez Samper
    Al llarg dels segles, les dones han viscut generalment subordinades als homes i han exercit papers en l’àmbit de la vida privada, amb poca visibilitat. Actualment la història tracta de rescatar les dones d’aquest món a l’ombra i donar-los el protagonisme que mereixen. Sempre han existit dones il·lustres que per motius diversos han tingut un paper excel·lent en la seva època, però fins i tot aquestes dones han hagut de lluitar pels seus drets. Veurem l’exemple de quatre grans dames del segle XVI. Una reina, Isabel la Catòlica; una noble, Estefania Requesens; una santa, Teresa de Jesús, i una artista, Sofonisba Anguissola.
     
  8. Literatura Catalana Contemporània. Dr. Eloi Creus
    La literatura en llengua catalana a partir del segle XIX va assolir un vigor renovat, va connectar-se amb els grans debats literaris de la modernitat, als quals, a desgrat dels entrebancs històrics i polítics, ha seguit vinculada fins l’actualitat donant noms cabdals com els de Gabriel Ferrater o Mercè Rodoreda. Les classes serviran per comprendre les produccions contemporànies, amb especial interès per l’època del Modernisme i pels noms canònics de la poesia i la narrativa del segle XX. Les sessions, d’una hora cadascuna, constaran d’una petita introducció del professor, seguida d’un debat sobre les obres que el mateix professor moderarà. A l’inici del curs, el professor proporcionarà als estudiants els textos o els fragments de textos que hauran de llegir.
     
  9. Estils de Vida Saludable. Dra. Maria Victòria Farré
    Promoció d’estils de vida saludables en l’edat avançada: nutrició i exercici físic. La nutrició i l’exercici físic formen dos dels principals pilars per aconseguir un estat de salut a mesura que sumem anys, i és per això que conèixer-los és fonamental per augmentar els anys lliures de discapacitat. En aquestes classes no parlarem sobre malalties, sinó de com podem aconseguir que la nostra vida sigui més activa i saludable des de la perspectiva nutricional i funcional. La base es troba en la prevenció, a través de la qual aprendrem: des de com podem seguir una dieta saludable adaptada a les nostres necessitats i gustos, fins a com l’exercici físic adaptat a la nostra condició física pot arribar a ser el nostre aliat. Coneixerem conceptes com fragilitat i sarcopènia, que ens permetran entrar en el món de la nutrició i de l’exercici físic de manera pràctica.
     
  10. La Unió Europea en un Món de Gegants. Dr. Víctor Pou
    Des de la perspectiva de la Unió Europea i començant per les seves grans fites històriques, procurarem entendre el món del segle XXI i veure quina alternativa li queda en la nova geopolítica mundial: davant el desplaçament del centre de gravetat econòmic cap a Àsia-Pacífic-Índic; la reemergència de la Xina; el replegament de les potències anglosaxones, els Estats Units i el Regne Unit, i el retorn dels imperis: Rússia.
     
  11. Ciència, Filosofia i Religió. Dr. Josep Corcó
    Les relacions entre ciència, cultura i religió són complexes i, a la vegada, claus per entendre el món d’avui. La dificultat principal per tractar sobre les relacions entre aquestes tres activitats humanes és la necessitat de fer-ho de manera interdisciplinària. En un context acadèmic, en el qual s’ha optat per la hiperespecialització, és necessari, més que mai, integrar coneixements de diferents disciplines en l’estudi de temes que són molt rellevants per comprendre tant la naturalesa com la societat humana

3r Curs

  • 1r semestre
  • 2n semestre
  1. Els Grans Moments de la Història de Roma. Dra. Alexandra Guzmán
    Ens aproparem a alguns moments clau de la història de Roma des de la seva fundació fins a la caiguda de l’Imperi. A través dels principals textos i altres fonts de l’època, descobrirem els protagonistes de Roma i els aspectes més rellevants de la cultura romana, alguns dels quals han perdurat fins als nostres dies.
     
  2. Història de l’Òpera. Prof. Josep Miquel Mindán
    L’òpera és un gènere multidisciplinari que implica el treball conjunt d’artistes molt diferents: cantants, músics d’orquestra, directors escènics, constructors de decorats, il·luminadors, dissenyadors de vestuari, etc. Per aquest motiu, resulta imprescindible comprendre el funcionament intern d’aquest engranatge tan gran. Tot gaudint d’alguns dels títols més representatius ens proposem d’aportar les eines necessàries per tal de comprendre i gaudir amb tota la profunditat i complexitat del món de l’òpera. Intentarem treure aquesta pàtina d’elitisme que tantes vegades se li dona comparant-la amb altres gèneres molt similars com el teatre musical, la sarsuela o l’opereta.
     
  3. L’Art a partir de la Revolució Francesa (S. XVIII-XIX). Dra. Judith Urbano
    Començarem pel Neoclassicisme, veient les seves influències i màxims exponents en arquitectura, per passar després al pintor francès David i als escultors Canova i Thorvaldsen. Seguirem amb la gran figura de Goya i ens endinsarem en els moviments pictòrics de la segona meitat del segle XIX: romanticisme (Delacroix, Turner), realisme (Courbet, Millet), impressionisme (Monet, Degas, Morisot) i postimpressionisme (Van Gogh, Gauguin, Cézanne, Toulouse-Lautrec, Seurat) tot i preparant el camí cap a la modernitat.
     
  4. Matemàtiques Divertides. Dr. Salvador Vidal
    A partir del llibre, Estrategias para la enseñanza de las matemáticas, Ed. Laertes, exposarem diferents formes atractives de presentar les matemàtiques. Estratègies de motivació i de com conquistar l’atenció i la participació dels alumnes. Millorar l’autoestima és un recurs efectiu per millorar la comprensió matemàtica. Una actitud positiva cap aquesta matèria millora l’aprenentatge. Amb la matemàtica recreativa, millorem l’actitud.
     
  5. Geografia del Món, Avui, III. Dr. Sergi Massana
    L’anàlisi geogràfica consisteix a fer una aproximació a un lloc concret del món destacant-ne els elements més rellevants i distintius per poder entendre’l més bé, siguin aquests elements de caire físic o natural (climàtic, orogràfic), històric, cultural, polític o social i econòmic. En aquesta assignatura farem sessions monogràfiques sobre diferents països i/o regions del planeta, ens aproximarem a la seva realitat actual i donarem elements per poder entendre-la: el Canadà, els Estats Units, l’Amèrica central i el Carib, Panamà i Costa Rica, el Brasil, la Mediterrània sud, el Magrib, la Unió Europea.
     
  6. Estètica i Teoria de les Arts. Dr. Alfons Puigarnau
    Tot i que la bellesa, com la veritat i el bé, són categories objectives permanents, el coneixement humà s’hi ha acostat al llarg de la història de maneres diverses. Al segle XVIII l’Estètica neix com a disciplina i es descriu el significat del judici i l’experiència de la bellesa. Paral·lelament a la història de la cultura, la dissolució del Ser introdueix la bellesa i la definició de l’obra d’art en l’àmbit de la subjectivitat humana. En diàleg amb el món actual aquesta assignatura estudia, amb textos i imatges, l’estatut antropològic i social de l’estètica, de manera que ajudi els estudiants a situar-se davant les manifestacions de la sensibilitat humana i la seva relació amb el coneixement racional i la tradició. 
     
  7. Filosofia Medieval. Dr. Abel Miró
    L’objectiu d’aquesta assignatura és oferir una degustació del pensament d’alguns autors fonamentals de l’Edat Mitjana; a partir de pensadors com Sant Agustí, Pere Abelard, Heloïsa, Sant Anselm de Canterbury o Sant Tomàs d’Aquino s’abordaran preguntes com: és immortal l’ànima humana?, és possible ensenyar quelcom a algú?, és possible provar racionalment l’existència de Déu?, l’amor d’amistat implica necessàriament la renúncia al propi bé, o dit més radicalment, l’ofrena en sacrifici de l’amant?, què significa ser savi?
     
  8. Història d’Europa als Segles XIX i XX. Dr. Xavier Baró
    Partint del concepte d’època contemporània, l’assignatura pretén mostrar els principals esdeveniments que ens permetran entendre el món d’avui. Revisarem els principals esdeveniments europeus dels segles XIX i XX, des d’una perspectiva política i també cultural.

 

  1. Els Grans Museus del Món. Prof. Anna Pou
    Repassarem la història de cada museu, com es va formar la seva col·lecció, quins mecenes, col·leccionistes, reis i ducs protagonitzaren la seva història, etc. També n’estudiarem l’arquitectura i comentarem les obres que li donen personalitat, tot apropant-nos a tots els períodes de la història i tots els estils. Així coneixerem les col·leccions dels millors museus del món per poder viatjar preparats i tenir un coneixement més ampli de l’art i de la història.
     
  2. Clima i Canvi Climàtic. Dra. Maria Rosa Soler
    L’objectiu fonamental d’aquesta assignatura és donar a l’alumne un coneixement bàsic del sistema climàtic que li permeti entendre i analitzar les causes del canvi climàtic i els aspectes relacionats amb la seva evolució.
     
  3. La Visió Actual de l’Univers. Dra. Carme Jordi
    La concepció de l’univers ha canviat al llarg dels segles. Avui l’entenem com una entitat en expansió accelerada per l’energia fosca, formada per grans cúmuls de galàxies, alhora formades per estrelles amb els seus corresponents sistemes planetaris, tot amb la presència ubiqua de matèria fosca. Un univers que va començar en l’instant anomenat Big Bang i que, com tots els seus components, evoluciona amb el temps.
     
  4. Filosofia Moderna. Descartes, Hume, Kant i Rousseau. Dr. Àlex Mumbrú
    L’objectiu del curs és presentar les línies generals del pensament modern. Els problemes que es tractaran són els següents: què s’entén per “modernitat”?, des d’on podem justificar la validesa dels nostres judicis sobre el món?, com sabem que la ciència funciona? i, té sentit parlar de progrés? Ho farem en diàleg amb Descartes, Hume, Kant i Rousseau.
     
  5. Guerra i Pau al Segle XX. Dr. Xavier Garí
    Sovint el segle XX és conegut com el més violent i sanguinari de la història i, en canvi, és el que més ha fet avançar els valors de la pau, la diplomàtica internacional, la justícia global, els processos de pau i els lideratges pacifistes i no-violents en societats de tots els continents. De fet, és l’únic segle que ha sortit enfortit de totes les seves guerres, les quals han estat oportunitats de progrés de la humanitat.
     
  6. Art i Arquitectura en el Tombant de Segle (S. XIX i XX). Dr. Judith Urbano
    En la primera part del curs veurem el Modernisme català i europeu amb els artistes i les obres més importants (Gaudí, Domènech i Montaner, Puig i Cadafalch, Víctor Horta, Mackintosh, Ramon Casas, Santiago Rusiñol, etc.). La segona part, la dedicarem als diferents moviments pictòrics d’avantguarda: fauvisme, cubisme, expressionisme, surrealisme, neoplasticisme, constructivisme i suprematisme.
     
  7. Debats d’Actualitat i Opinió Pública. Dr. Felipe Alonso
    L’assignatura és una introducció al complex fenomen de l’opinió pública, amb les seves dinàmiques, els principals agents, i els processos de formació i consolidació. Es treballaran (1) les principals perspectives de l’opinió pública mitjançant autors com Hannah Arendt o Elisabeth Noelle-Neumann; (2) la teoria dels efectes per tal de conèixer l’impacte dels mitjans de comunicació en l’opinió pública, des de la propaganda fins a la construcció social de la realitat passant per les estratègies persuasives; i (3) la lògica discursiva del llenguatge i la praxis periodística amb la voluntat de reconèixer la seva influència sobre la societat. L’assignatura s’organitza en dos blocs docents. El primer bloc correspon als continguts teòrics, i el segon inclou una sèrie de debats organitzats sobre temes d’actualitat que impliquen una preparació prèvia per part de l’estudiant en què es poden posar en pràctica els coneixements assimilats a la part teòrica.
     
  8. Història de les Idees Polítiques. Dr. Albert Moya
    Situada en l’últim curs de la titulació, aquesta assignatura es planteja com un exercici reflexiu de clares implicacions pràctiques, que permeti pensar i repensar algunes de les idees que han fonamentat la construcció moderna de les societats polítiques tal com les coneixem avui. L’assignatura es presenta així, com un curs sobre qüestions polítiques i socials que marquen el món contemporani a partir de la seva fonamentació històrica i el seu desenvolupament pràctic en les societats occidentals. Totes aquestes reflexions s’abordaran a partir d’autors i textos que constitueixen referents ineludibles de cadascuna de les qüestions plantejades.
     
  9. Literatura Espanyola del Segle d’Or. Dr. Guillermo Serés
    L’objectiu és analitzar, descriure i il·lustrar el desenvolupament dels tres principals gèneres literaris del Segle d’Or espanyol fins a arribar al seu màxim esplendor al segle XVII. Per entendre el primer gran gènere, la novel·la, assenyalarem en primer lloc els principals gèneres de novel·la idealista, el contrast amb el realisme picaresc i la culminació en el Quijote. Dues sessions les dedicarem al teatre culte i comercial del corral de comèdies i el coliseu, amb Lope de Vega i Calderón de la Barca com a màxims representants, a la vista de l’Art nou de fer comèdies de Lope. A la poesia de Góngora i Quevedo, culta i tradicional, li dedicarem una sessió.
     
  10. Història de la Catalunya Medieval i Moderna. Dr. Xavier Baró.
    L’assignatura pretén oferir una visió bàsica però completa d’una part de la història de Catalunya, des de l’Edat Mitjana fins al segle XVIII, un període capital per entendre la Catalunya d’avui. Ens centrarem sobretot en aspectes polítics i culturals.

Penedès

  • 1r semestre
  • 2n semestre
  1. Aprendre a Aprendre. Dr. Salvador Vidal
    L’objectiu de l’assignatura és conèixer i treballar dos aspectes fonamentals en tot aprenentatge: l’afectivitat i la productivitat. Les cinc primeres sessions es dedicaran a l’afectivitat mitjançant diferents dinàmiques de grup, i les set restants a la productivitat mitjançant treballs en equip en diferents contextos i matèries.
     
  2. El Bressol de l’Art: l’Art Antic. Prof. Anna Pou
    En aquest curs farem un repàs per les civilitzacions mediterrànies més antigues: Egipte, Mesopotàmia, Grècia i Roma. Analitzarem les arts i l’arquitectura d’aquestes cultures i completarem el curs amb algunes sortides, com la del Museu Egipci o la Barcino romana. Els períodes cabdals i les seves obres mestres s’estudiaran amb deteniment: les Piràmides de Gizeh, els temples d’Abu Simbel, les estàtues de Gudea, el Codi d’Hammurabi, la ciutat de Mesopotàmia, l’Acròpolis d’Atenes, l’escultura clàssica, el Panteó de Roma, l’Ara Pacis, el Colosseu… són alguns exemples del contingut del curs.
     
  3. El Fet Musical: Coneixement. Comprensió i Vivència. Prof. Josep Miquel Mindán
    En aquesta assignatura es tractaran conceptes bàsics per entendre la música, com ara: elements sonors com el so i el silenci, la melodia, el ritme, l’harmonia i la forma musical (la forma sonata i les seves variants, el cànon, la fuga, etc.).
  1. La Comunicació Avui: Nous Mitjans i Noves Influències. Dra. Carolina Serra
    Des dels seus inicis, a les acaballes del segle XIX, la publicitat ha patit canvis constants quant a la manera en què les marques parlen amb els seus públics, però, i de manera molt especial, en la seva fisonomia. Més enllà dels canvis d’hàbits i de consum dels consumidors —propis de l’evolució natural de la societat—, les noves tecnologies, Internet i les xarxes socials són tres elements clau que permeten entendre com i per què hem arribat a aquests nous models comunicatius. Per poder entendre la situació actual, aquesta assignatura pretén fer un recorregut de l’evolució de la publicitat, des de les primeres manifestacions publicitàries professionals, fins a les tendències actuals per tal de reflexionar sobre el desenvolupament d’aquest fenomen i conèixer-ne els principis bàsics. A més a més, per poder entendre i saber discernir les diferents qüestions pròpies del món de la publicitat, es farà una breu aproximació conceptual als principals termes de la indústria, als nous mitjans publicitaris i als nous models de representació simbòlica. Finalment, per tal d’entendre qui és qui, es treballarà el procés de creació d’una campanya publicitària, des de la confecció d’un brífing, fins a la difusió del missatge.  
     
  2. Matemàtiques Divertides. Dr. Salvador Vidal
    A partir del llibre, Estrategias para la enseñanza de las matemáticas, Ed. Laertes, exposarem diferents formes atractives de presentar les matemàtiques. Estratègies de motivació i de com conquistar l’atenció i la participació dels alumnes. Millorar l’autoestima és un recurs efectiu per millorar la comprensió matemàtica. Una actitud positiva cap aquesta matèria millora l’aprenentatge. Amb la matemàtica recreativa, millorem l’actitud.
     
  3. Psicologia Positiva. Dra. María Gámiz
    Exprimir el present com a resultat de respondre a les qüestions: Qui soc jo? Com són les meves relacions? Potser per aconseguir-ho s’haurà de fer una deconstrucció, és a dir, desmuntar mites sobre la maduresa de la vida i analitzar el paradigma personal, les idees sobre la pròpia identitat. Amb aquesta actitud positiva cada dia es presenta com una aventura impredictible: nous aprenentatges a través dels sentits, les experiències i la manera personal d’interpretar-les. Apreciar intensament la vida des de totes les dimensions de la personalitat saludable: pensaments, afectes i voluntat. També la dimensió de les relacions personals.
     
  4. Història del Penedès i el Seu Entorn. Prof. Rafael Moreno
    Aquesta assignatura es proposa oferir una visió històrica de Tarragona que permeti comprendre’n l’originalitat i els trets distintius; respondre a les preguntes més freqüents sobre la seva cultura, costums, tradicions, folklore, etc., incloent-hi de manera específica el Penedès, i donar a conèixer les principals anècdotes i curiositats històriques.
     
  5. Artistes Catalans, Avui. Prof. Anna Pou van den Bossche
    Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als guardonats RCR, coneixerem a fons l’obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.

Tallers

Tallers 

Els alumnes matriculats al mòdul poden optar també a tallers optatius.

Els tallers es realitzaran en funció del nombre de persones interessades.

Us podeu inscriure al taller que us interessi més. Hi ha un nombre mínim de participants i un cop assolit el nombre mínim, se us avisarà convenientment.

  • TIC
  • Anglès
  • Català
  • Música clàssica
  • Coral
  • Expressió creativa
  • Teatre
  • Senderisme
  • Voluntariat
  • Grup de lectura
  • Debats d’actualitat

Prerequisits i admissió

Requisits 

El Campus de l’Experiència es dirigeix a persones de més de 50 anys.

No es requereix cap títol previ. 

Preinscripció

La preinscripció del 1r curs del Campus de l’Experiència està oberta des del 10 de juliol fins al 30 de setembre de 2020. Per fer-la efectiva, és necessari omplir el formulari d’inscripció..

Els alumnes que hagin acabat el 1r o el 2n curs no necessiten preinscriure’s i poden matricular-se directament en el curs següent.

Matrícula

Termini: de l’1 al 30 de setembre

Vida universitària

Dades bàsiques

Calendari

Horari

Mòdul Introductori: 

  • Fase 1 virtual – maig i juny: dimarts i dijous de 17.30 h a 18.30 h
  • Fase 2 presencial – setembre: dimarts i dijous de 16 h a 17 h i de 17.30 h a 18.30 h

1r i 2n curs:

  • Inici: mes de setembre cada dimarts i dijous de 16 h a 17 h i de 17.30 h a 18.30 h  

Tallers: horari propi 

Sortides

Cada mes hi ha prevista una sortida o activitat extraordinària.
Viatge per determinar.

Crèdits

  • Mòdul Introductori: 4 crèdits
  • 1r curs: 16 crèdits
  • 2n curs: 16 crèdits
  • Tallers: 6 crèdits

Preus

Mòdul Introductori: 200 €

Curs complet: 600 € (a abonar 350 € al setembre i 250 € al gener)

El preu de cada taller és de 100 € per persona i taller.

El cost de les sortides i del viatge no està inclòs en la matrícula.

Matrícula

Termini: de l’1 al 30 de setembre

(Un cop feta la preinscripció, la Universitat es posarà en contacte amb cada alumne perquè faci efectiva la matrícula).

Ubicació

Campus Barcelona. Edificis Gamma i Delta 
C/ Terré, 11-19
08017 Barcelona

Accés

En autobús: línies V9H2 i V7 

Pàrquing gratuït a l’edifici per als alumnes matriculats. 

Direcció

Dr. Jordi Miralbell  

Direcció acadèmica

Dr. Salvador Vidal 

Contacte

campusexperiencia@uic.es  
(+34) 93 254 18 00

Campus al Penedès

El mes de setembre de 2021, el Campus de l’Experiència de UIC Barcelona obre un Campus de l'Experiència al Penedès.

En aquest sentit, l’escola Camp Joliu posa a l’abast de la població del Penedès l’oferta universitària per a persones de més de 50 anys del Campus de l’Experiència de UIC Barcelona. Les classes troncals, tallers, etc., es faran a les instal·lacions de Camp Joliu, on es desplaçarà el professorat universitari. (Més informació)

Horari i calendari 

Les classes de les assignatures troncals són de tres quarts d’hora de durada i s’imparteixen els dimarts de 16.30 a 17.15 h i de 17.45 a 18.30 h.

Els tallers optatius s’imparteixen en l’horari que determini l’alumnat amb el professor en qüestió. En qualsevol cas, caldrà un mínim de deu alumnes.

Consulta el calendari del curs 2021-2022.

Vida universitària

Els alumnes sèniors del Campus de l’Experiència al Penedès passen a formar part de la comunitat universitària de UIC Barcelona, i, per tant, tenen la possibilitat de participar en els actes i altres ofertes de la Universitat a tots dos campus: Campus Barcelona i Campus Sant Cugat.

Títol propi

Els alumnes que hagin cursat satisfactòriament els tres cursos rebran el certificat corresponent d’haver superat 30 crèdits ECTS del Programa Sènior Universitari en Cultura, Ciència i Societat de UIC Barcelona. Es tracta d’un títol no oficial.

Preinscripció i matrícula

La preinscripció es pot fer en aquesta pàgina web, o presencialment concertant una entrevista a la secretaria de Camp Joliu, o per correu electrònic a campusexperiencia@uic.es

A partir de l’1 de setembre i fins al 19 d’octubre, des del Campus de l’Experiència es posaran en contacte amb les persones preinscrites.

Preu

  • Matrícula del curs complet (transport inclòs): 480 €
  • Matrícula amb familiars a l’escola (transport inclòs): 240 €

*Els viatges i sortides culturals no hi estan inclosos.