Universitat Internacional de Catalunya

Aprenentatge de Llengües i Lectoescriptura 2

Aprenentatge de Llengües i Lectoescriptura 2
6
10628
2
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat


Dra. Carme Balaguer

Abans o després de les classes. Enviar prèviament un mail.

Presentació

L'assignatura "Aprenenetatge de la llengua i lectoescriptura II", té per objectiu oferir les bases conceptuals de l'adquisició del llenguatge i la lectoescriptura en infants de 0-6. Partint de les teories i autors estudiats a l'assignatura Llengua i Lectoescriptura I, s'analitzaran els processos d'adquisició del llenguatge oral i de la lectoescrptura a partir del seus components.   

Requisits previs

Per cursar aquesta assignatura cal haver superat Habilitats Comunicatives I: expressió escrita

Objectius

- Conèixer els processos cognitius i metacognitius de l'adquisició del llenguatge

- Conèixer els processos cognitius i metacognitius implicats en la lectura i l'escriptura inicials.

- Analitzar la base cognitiva de les capacitats comunicatives  que pretén desenvolupar el currículum  

- Conèixer les condicions que poden afavorir aquestes capacitats

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-42 - Conèixer el currículum de llengua i lectoescriptura d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
  • CEM-43 - Afavorir les capacitats de parla i d'escriptura.
  • CEM-46 - Comprendre el pas de l'oralitat a l'escriptura i conèixer els diferents registres i usos de la llengua.
  • CEM-47 - Conèixer el procés d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura i el seu ensenyament.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

5- Mostra coneixement del currículum de llengües i la lectoescriptura d’educació infantil.

7- Afavoreix i estimula les capacitats de parla i escriptura i les orienta a la qualitat

10- Comprèn el pas de l'oralitat a l'escriptura

12- Mostra coneixement del procés d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, així com del seu ensenyament.

Continguts

- Desenvolupament de les habilitats lingüístiques: 0-6 anys

- Desenvolupament del coneixement metalingüístic

- Metodologia i motivació per a l'aprenentatge de la lectoescriptur

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-42 CEM-43 CEM-46 CEM-47 Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Estudi i treball individual / autònom
CEM-43 Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Estudi i treball en grup
CET-2 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
CET-3 Aprenentatge basat en problemes
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
CET-7 Aprenentatge cooperatiu
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Estudi i treball en grup
CG-01 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
CG-02 Aprenentatge basat en problemes
Classes pràctiques
CG-09 Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'avaluació de l'assignatura tindrà en compte el progrés al llarg del periode acadèmic. L'assoliment de l'aprenentatge es ponderarà a partir de diferents activitats d'avaluació que tindran una naturalesa variada. Els percentatges són els següents:

-10% Tutories d'avaluació

-15%- Seminaris reflexius de pràctiques (individual)

-25% Activitat de desenvolupament de la lectoescriptura (grupal)

-40% Prova integradora (individual)

-5% Story Telling (grupal)

-5% Reflexions sobre el desenvolupament i aprenentatge individuals

Les activitats escrites s'acceptaran rigorosament el dia fixat per al lliurament. Es poden presentar en paper o digitalment segons el cas. En cas de demora no s'acceptaran. 

IMPORTANT: Cal que es posi de manifest la coherència del rendiment de l'estudiant en treballs individuals i grupals, per aquest motiu, si no existeix aquesta coherència, sempre es prioritzarà la nota individual. 

En cas de no superar alguna de les competències que es desenvolupen a les diferents activitats d'avaluació, caldrà recuperar-la en segona convopcatòria. Per aquest motiu en l'expedient acadèmic de la primera convocatòria hi figurarà un suspens. Si les competències no assolides es recuperen, es tornarà a calcular la nota final de la 2a convocatòria amb les notes sí assolides durant el curs.

Donada la naturalesa d'aquesta assignatura i d'acord amb la Competència  General 2 sobre la correcció en l'expressió oral i escrita en llengua vehicular, es descomptarà 0.2 punt per falta d'ortografia greu, en la qualificació de les activitats d'avaluació.

Bibliografia i recursos

Balaguer, M.C. Lectura estartègica dels problemes matemàtics a l'Educació Primària.TDX  http://hdl.handle.net/10803/9348

Bruning, R.H., Schraw, G.J., Norby, M.M. i Ronning, R.R. (2005),Psicología cognitiva y de la instrucción. Madrid: Pearson.

Cassany, D.; Luna, M. i Sanz, G. (2006). Ensenyar Llengua. Barcelona: Graó

Coll, C.; Palacios, J. i Marchesi, A. (2008). Desarrollo psicológico y educación 2. Psicologia de la educación escolar. Madrid: Alianza

Cubero, R. (2005). Perspectivas constructivistas. La intersección entre el significado, la interacción y el discurso. Barcelona: GRAO

Cuetos, F. (2009). Psicología de la Escritura. Madrid: Wolters Kluwer. España

Mayor, L. (2005). Motivación. A A. Puente Cognición i AprendizajeFundamentos psicológicos. Madrid: Pirámide

Pozo Municio, I. (2000). Aprendices y maestros (4ª ed.). Madrid: Alianza

Puente Ferreras, A. (2005). Cognición y aprendizaje. Madrid: Pirámide

Romero, J.F.; González, M.J.(2001). Pràcticas de comprensión lectora. Estrategias para,  el aprendizaje. Madrid: Alianza

Sánchez Miguel, E i Martínez Martín, J. (1998). Las Dificultades en el Aprendizaje de la Lectura. A V. Santiuste i J.A. Bertran (Coords.). Dificultades de Aprendizaje.Madrid: Síntesis

Solé, I. (2000). Estrategias de lectura. Barcelona: GRAÓ

Tuffanelli, L. (2010). Comprender. ¿Qué es?. ¿Cómo funciona?. Madrid: Ministerio de Educación, Narcea Ediciones.

Vieiro, P. i Gómez, I. (2004). Psicología de la lectura. Madrid: Pearson Educación

Vygotsky, L. (2012). Pensamiento y Lenguaje. Barcelona: Paidós

Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica

Woolfolk, A.; Hugues, M. i Walkup, V. (2008). Psychology in Education. Essex: PEARSON Longman