Universitat Internacional de Catalunya

Geografia

Geografia
4
10073
3
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Presentació

Un o una periodista difícilment pot explicar res sense donar resposta a “On?” i “Perquè aquí?”. La Geografia proporciona la dimensió espacial a les explicacions complexes sobre el món. La Geografia, com el Periodisme, és una invitació a conèixer el món. Però la Geografia disposa dels seus propis objectes d'estudi: copsar la relació entre les dones i els homes i el seu entorn físic immediat i remot i descobrir les distribucions i configuracions espacials dels fenomens físics i humans. La Geografia compta també amb mètodes de treball i llenguatge propis, la cartografia. 

Nombrosos problemes actuals de caire global i local amb una cobertura mediàtica molt important tenen un component eminentment geogràfic o territorial: la dificultat d'accés a un habitatge digne, el desigual impacte de l'Covid-19, la immigració de persones a causa de conflictes territorials, les situacions de fam, els desastres naturals i el canvi climàtic, el comerç electrònic, l'envelliment de la població ... Es justifica doncs la geografia com a disciplina que ajuda entendre l'enorme complexitat d'aquests i altres processos, alhora que ofereix unes eines, els mapes, que resulten molt atractius per la seva capacitat d'expressió sintètica de la realitat.

Requisits previs

No se'n demanen

Objectius

L'objectiu de la matèria de "Geografia" és proporcionar elements de crítica analítica que facilitin la comprensió de fenòmens complexos i es puguin situar correctament en l'espai i en el temps. La matèria no es concep simplement com una suma de coneixements freds i abstractes, sinó que es va a estudiar la relació que existeix entre l'espai físic i l'organització sociopolítica i econòmica.

La o el periodista professional precisa de claus d'interpretació de molts fenòmens des de la geografia, per poder analitzar les causes i les conseqüències de processos territorials d'enorme transcendència per al futur. L'assignatura ofereix aquestes claus de coneixement territorial: on es produeixen certs fenòmens i per què, alhora que ofereix eines per a l'anàlisi de la informació geogràfica per enriquir la comunicació amb l'expressió gràfica.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 02 CG - Capacitat per aprendre i actuar autònoma i responsablement
  • 04 CG - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 08 CG - Capacitat de reflexió i memorització
  • 10 CG - Coneixement i domini de repertoris bibliogràfics
  • 11 CG - Coneixement i domini dels diferents recursos de recerca
  • 18 CE - Capacitat per detectar fets noticiables
  • 34 CE - Coneixement i domini d'aspectes vinculats a la geografia física, humana i social de l'ésser humà
  • 42 CE - Capacitat d'integrar les aportacions de l'entorn

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

-Hauré respost a la pregunta: “Who gives a damn about Geography?”

-Hauré gaudit molt més dels paisatges urbans i naturals, perquè hauré copsat la dimensió geogràfica, una “realitat virtual augmentada” del paisatge

-M’hauré preguntat amb curiositat insaciable “on” i “perquè aquí”?

-Hauré descobert amb “olfacte geogràfic” “l’enigma” geogràfic que moltes matèries de recerca periodística (socials, econòmiques, polítiques, culturals...) amaguen

-Hauré enriquit els meus treballs periodístics amb la dimensió geogràfica

-Hauré fet descobrir als meus lectors o oients la importància del lloc, de la  diversitat a la natura i a la societat

-Hauré treballat no més amb dades quantitatives geogràfiques sinó també amb qualitatives, haure trepitjar el terreny i practicat l’”enquesta geogràfica”

-Hauré experimentat amb dades, metodologies i eines geogràfiques

-Sabré aplicar mètodes geogràfics per a solucionar problemes a la societat que són sensibles a l’espai i al temps

Continguts

Bloque I - Continents

Repàs transversal de geografia física i humana per regions

Claus de geopolítica

 

Bloque II - El planeta avui


Ciutats i població mundial. Migracions
La producció agrícola. La fam
Pobresa i desigualtat, avanços i reculades
Perspectives crítiques amb el sistema econòmic actual
Els límits planetaris
La pèrdua de biodiversitat
Canvi climàtic
Els recursos hídrics
Salut global

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 1,8

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



PRIMERA CONVOCATÒRIA
  • 35 % examen
  • 30 % treball + presentació
  • 15 % newsletter
  • 10 % tests
  • 10 % notícia + mapa
      SEGÜENTS CONVOCATÒRIES
- Examen 50 % - Exposició 50 %         CUESTIONS GENERALS - És necessari assistir a un 80% de les classes per a poder presentar-se a la primera convocatòria.
- S'observarà rigorosament la normativa de la Facultat en relació a l'ortografia i el plagi
  • 1 punt menys per cada falta ortogràfica (treball)
  • 0,5 menys per falta ortogràfica (examen)

 

 

 

Bibliografia i recursos

 

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA

Kaplan, Robert D. (2012). La venganza de la geografía. RBA.

Ghosh, A. (2023). La maldición de la nuez moscada. Capitán Swing Libros.

Garton Ash, T. (2023). Europa. Taurus.

Rushkoff, D. (2023). La supervivencia de los más ricos. Capitán Swing Libros.

 

OTRA BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA

 

Fernández Fernández, Antonioet al.(2015).Iniciación a la Geografía La Tierra: unplaneta habitado. Editorial Universitaria.

Ramón ArecesMurphy, Alexander B. (2020).Geografía: ¿Por qué importa?Alianza Editorial.

Rubenstein, James M. (2018).The Cultural Landscape: An Introduction to HumanGeography.Pearson, 13a edició.Zárate,

Zárate, Antonioet al.(2018). Fundamentos de Geografía Humana. UNE