Universitat Internacional de Catalunya

Creativitat Publicitària

Creativitat Publicitària
5
11000
3
Primer semestre
op
Llengua d'impartició principal: català

Professorat


Mitjançant el sistema de cita prèvia (email) per a una correcta organització dels temps.

 

 

Presentació

Iniciar un viatge cap a la creativitat publicitària fent parades en els aspectes més importants de la innovació a la publicitat i el màrqueting. La publicitat entesa com a organització empresarial (amb departaments, rols i persones), coneixedora d'un sistema i una metodologia per a la creació i la producció de peces publicitàries.

Enfocament de la matèria:

- Enfocament d'iniciació avançada per a la creativitat.
- Professionalitzadora, mentre busca resultats. Es podrà triar algun treball per incorporar al portafoli personal o per presentar a festivals publicitaris (Premis IMMA, Drac Novell o Laus).
- Amb una base teòrica enfocada cap a la pràctica. Sobretot l'aprenentatge es realitza a través d'exercicis i projectes per potenciar l'aprenentatge fent.
- La metodologia utilitzada a classe busca una feina intensa i dinàmica, d'escolta activa i participativa.
- Hi ha treball dequip i treball individual, tant dins com fora de lhorari lectiu.

Requisits previs

- Disponibilitat i motivació per a l’aprenentatge.

- Manejament bàsic d’algun programa d’autoedició gràfica.

- Bona actitud, participació i treball equitatiu en els grups de treball.

Objectius

1. Conèixer l’activitat publicitària actual tant en l’entorn econòmic-social-cultural com en la creació, presentació i producció de peces publicitàries.

2. Comprendre el rol i la funció del/la directora/a Creatiu/va dins de l’organització professional de l’agència publicitària.

3. Estimular els/les estudiants a treballar de forma més creativa en l’àmbit publicitari i despertar la seva capacitat crítica davant la creativitat de peces publicitàries.

4. Descobrir algunes agències i creatius/ves influents de l’actualitat en l'àmbit local, nacional i internacional.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 59 - Coneixement i domini de cultura clàssica
  • 65 - Coneixement i domini dels diferents recursos de recerca històrica
  • 66 - Coneixement i domini dels recursos per fomentar l'interès contextualitzador de la història

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

- Desenvolupar-se en situacions complexes o que requereixen el manejament de noves solucions/mirades, tant en l’àmbit acadèmic com en el professional.

- Descobrir el rol creatiu, per a: escollir i gestionar processos, metodologies, tècniques i col·laboradors/proveïdors adequats per a cada projecte publicitari.

- Aplicar correctament les sinergies pròpies de la publicitat i del pensament estratègic.

- Utilitzar el llenguatge visual i audiovisual de forma creativa, per expressar i presentar continguts en públic (vinculats al coneixement específic de l’àmbit).

Continguts

S'organitza en 3 blocs:

1. Teoria
- Creativitat.
- Creativitat a TV
- Creativitat en mitjans impresos
- Creativitat a la ràdio
- Creativitat a l'exterior
- Grans creatius espanyols
- Innovació i màrqueting
- Els grans festivals
- Agència creatives
- Art i publicitat
- Creativitat en línia


2. Creativitat 100%
- La creativitat és el dia a dia. Per això, cada setmana dediquem un temps a analitzar el més creatiu que hem vist aquests dies (tant els alumnes com el professor), ho discutim, ho analitzem i opinem sobre això.

- A més, es comptarà amb la visita de professionals del món de la creativitat de primer ordre.

 

3. Mans a l'obra
S'estableixen més de 10 activitats on l'alumne ha de demostrar la creativitat en diferents facetes. Des d'una entrevista (capacitat immediatesa), a creació de titulars per paraules (capacitat creativa abstracta), canvis de campanyes amb productes diferents, etc

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Activitats formatives prioritàries:
- Exposicions magistrals
- Anàlisi de casos i peces publicitàries
- Ampliació de continguts i de cerca d'informació de forma autònoma
- Presentacions oral-visual-posada en escena de projectes creatius
- Exercicis (reptes) avaluables que ajuden a realitzar el projecte i aplicar la teoria a la pràctica
- Participació de professionals convidats/des
- Debats, col·loquis i reflexions
- Examen final.

ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0.2
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0.8
Taller. espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). 0.4
Workshop. Tallers avançats, intensius, de major durada, dirigits per professors i/o professionals estrangers, en els quals l'idioma utilitzat és l'anglès. Culminen en un producte professional o semiprofessional produït també en llengua anglesa. 0.6
Laboratori. Grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). 1.0
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 2.0

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Examen final: 40% de l'assignatura

El 30% els treballs de classe

El 30% són les pràctiques (6)

Cal tenir totes les 6 pràctiques presentades perquè es comptabilitzin.

Bibliografia i recursos

LECTURAS RECOMENDADAS

- Casi todo lo que se de publicidad. Joaquí Lorente

- El libro rojo de la publicidad. Luis Bassat

- El libro rojo de las marcas. Luis Bassat

- Al otro lado del escaarate. Toni Segarra

- La vaca púrpura. Seth Godin

- Confesiones de un publicitario. David Ogilvy