Postgrau Gestió de Museus i Patrimoni Cultural

Tipus de programa
Diplomatures de postgrau
Durada
des del 01-10-2024 al 31-07-2025
Crèdits
21 ECTS
Preu
172,00€ / ECTS x 21 = 3.612,00€. *Preus corresponents a l’any acadèmic 2024-2025.
Places
20
Horari
De dilluns a divendres de 16:30h a 20:30h
Llengua
Castellà
  • Inici
  • Pla d'estudis i equip docent
  • Convocatòries d'admissió
  • Requisits d'admissió
  • Preguntes freqüents

La gestió de museus, monuments i patrimoni cultural requereix per part dels professionals coneixements específics sobre la conservació, la documentació, l’exposició i la difusió de la col·lecció museística i del patrimoni cultural. Però, a més, és indispensable que el professional domini els processos de treball vinculats a la gestió cultural: l’administració de recursos financers, el disseny i la programació de projectes, les estratègies de màrqueting i comunicació i els aspectes vinculats a la normativa legal sobre museus, patrimoni i propietat intel·lectual.

El gestor cultural especialitzat en museus i patrimoni cultural ha d’identificar el potencial dels seus recursos patrimonials i conjugar-lo, d’una banda, amb les necessitats i el perfil del seu públic i del públic potencial, i, de l’altra, amb els recursos humans i econòmics de què disposi, amb la finalitat de dissenyar polítiques i programes de difusió del patrimoni que contribueixin al desenvolupament cultural, social i econòmic de la comunitat en la qual es troba immers.

Aquest programa s'imparteix en castellà.

A qui s'adreça. Perfil d'ingrés

Està dirigit a graduats, licenciats o diplomats que desenvolupen una activitat professional i volen ampliar la seva formació en àrees de la gestió cultural.

 

Pla d'estudis i assignatures 2024-2025

Assignatures del curs 1 Type Període ECTS
Instruments per a la Gestió de la Cultura Type: OB Període: Primer trimestre ECTS: 3
Màrqueting Cultural Type: OB Període: Primer trimestre ECTS: 3
Aspectes Jurídics de Museus, Fundacions i Empreses Culturals Type: OB Període: Segon trimestre ECTS: 3
Comunicació i Informació Cultural Type: OB Període: Segon trimestre ECTS: 3
Gestió de les Arts Visuals Type: OB Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Gestió del Patrimoni Cultural Type: OB Període: Tercer trimestre ECTS: 3
Gestió i Comissariat d'exposicions Artístiques i Béns Patrimonials Type: OB Període: Tercer trimestre ECTS: 3
  • ECTS: European Credit Transfer System
  • Període: període del calendari
  • (a): assignatures impartides en anglès

Professors

Miquel Bastons

Instruments per a la Gestió de la Cultura

Doctor en Filosofia per la Universitat de Navarra i doctor en Direcció d’Empreses per l’IESE. Professor agregat de UIC Barcelona. Ha estat degà de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de UIC Barcelona. Autor de llibres i articles especialitzats en el procés de presa de decisions a les organitzacions.

 

Joaquina Bobes

Màrqueting Cultural

Llicenciada en Història, amb l’especialitat de Prehistòria i Arqueologia, per la Universitat d’Oviedo. Màster en Gestió Cultural per la Universitat de Barcelona. Executive MBA, per l’Eada Business School. Estudis de Postgrau al Departament d’Arqueologia de la Universitat de Newcastle upon Tyne (Regne Unit) i al Departament de Gestió i Política Cultural de la City University (Londres, Regne Unit). Sòcia fundadora de la consultora ARTImetría, empresa especialitzada en la planificació estratègica i el màrqueting de la cultura. Des del 1998, és gerent i consultora sènior de l’empresa. Coautora del Manual de tiendas de museos (Editorial Trea, 2014).

 

Antoni Laporte Roselló

Màrqueting Cultural

Director d’ARTImetria, empresa de consultoria dedicada a la planificació, màrqueting, gestió i avaluació de projectes culturals. Director tècnic de l’Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya (OPPCC). L’OPPCC té per objectiu donar suport als museus, a altres equipaments patrimonials així com a les administracions públiques i agents privats que s’ocupen del patrimoni cultural a Catalunya en la seva relació amb els públics per contribuir a millorar la planificació i gestió museística gràcies a la recerca i la formació. Economista per la Universitat Autònoma de Barcelona. Màster en Gestió i Polítiques Culturals per la Universitat de Barcelona.

Cristina Calvet

Aspectes Jurídics de Museus, Fundacions i Institucions Culturals

Advocada especialitzada en dret de la propietat intel·lectual. Fa més de 12 anys que exerceix com a advocada en el sector artístic i cultural. Ha estat assessora de l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC); va treballar al Fòrum Universal de les Cultures de Barcelona com a advocada assignada al Departament de Producció d’Espectacles. Actualment treballa treballa a l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC) proporcionant assessorament legal en l’àmbit de les arts escèniques. En la seva trajectòria docent cal destacar que ha estat membre del Comitè Científic i professora del Màster en Drets de la Propietat Intel·lectual i Industrial del Col·legi d’Advocats de Barcelona; ICAB.

 

Amilcar Vargas

Aspectes Jurídics de Museus, Fundacions i Institucions Culturals

Doctor per la Universitat de Barcelona i responsable de Patrimoni Mundial a la Casa Batlló. Va créixer a Mèxic. on va estudiar Comptabilitat i Arqueologia, i en 2012 es va traslladar a Barcelona per estudiar dos mestratges en Gestió del Patrimoni i Museologia. La seva principal tasca a la Casa Batlló és la implementació de la Convenció del Patrimoni Mundial, la sensibilització sobre el Valor Universal Excepcional i la consecució de les oportunitats potencials de la inscripció de la Casa Batlló a la Llista de la UNESCO. És especialista en Gestió del Patrimoni Mundial i ha treballat en institucions de renom com la UNESCO (París) i el INAH (Ciutat de Mèxic). La seva experiència internacional inclou estades acadèmiques a Canadà, Alemanya i Mèxic, presentacions en conferències a 13 països i diverses publicacions. És membre d'associacions professionals internacionals com ICOMOS, ICOM, WAC, IAWHP, EAA i GAPP.

 

Isabel Villanueva  

Comunicació i Informació Cultural

Graduada en Comunicació Audiovisual i en Publicitat i Relacions Públiques a la Universitat de Navarra. A més a més, té un Grau Superior de Música en l'Especialitat de Cant del Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona. Recentment ha finalitzat la seva dissertació de doctorat: "Òpera, cinema i mitjans tecnològics". Actualment, treballa com a vicedegana de la Facultat de Ciències de la Comunicació a la Universitat Internacional de Catalunya (UIC Barcelona). Les seves àrees d'ensenyament estan relacionades amb el so, la música i el cinema, i els mitjans i la producció cinematogràfica. Com a professional ha treballat com a productora, guionista i supervisora musical en diferents canals de televisió com ara Telecinco i Antena3.

 

Iliana Ferrer

Comunicació i Informació Cultural

Iliana Ferrer és professora associada del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Universitat Autònoma de Barcelona, i gestora de projectes a l’agència Templeton. Comunicadora social i periodista especialitzada en direcció i producció de mitjans de la Universitat del Nord a Colòmbia i doctora en Comunicació Audiovisual per la UAB. Ha estat investigadora postdoctoral a la Universitat Pompeu Fabra i a la UAB, i investigadora visitant a Dubai, els Estats Units i Mèxic. També ha realitzat estudis de Producció Cinematogràfica, formació que ha complementat amb la seva experiència en el camp de la producció audiovisual, d’esdeveniments culturals i educatius, la docència i la recerca. Ha realitzat estudis en els camps de l’espectacularització de la informació, la verificació de fets, els mitjans digitals, el gènere i la implementació de robots socials.

 

Ainhoa González Graupera

Gestió de les Arts Visuals

Llicenciada en Història de l’Art i Màster en Museologia i Gestió del Patrimoni Cultural per la Universitat de Barcelona. Ha fet els cursos de Doctorat en Història, Teoria i Crítica de les Arts, i ha obtingut el Diploma en Estudis Avançats (DEA). Entre el 2004 i el 2016 ha treballat al MACBA, com a conservadora adjunta de la col·lecció. Així mateix, ha treballat en empreses de transport d’obres d’art i muntatge d’exposicions, i ha col·laborat amb galeries i artistes.

 

Jordi Padró

Gestió del Patrimoni Cultural

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona. Consultor en patrimoni, museologia i turisme cultural. Fundador i director de Stoa, consultoria en patrimoni, museología i turisme cultural. Professor en diversos cursos, postgraus universitaris i seminaris sobre gestió cultural i turística i desenvolupament local. Assessor d’institucions en polítiques culturals i turístiques, programació i producció museogràfica, projectes territorials de dinamització i interpretació dels recursos culturals i naturals.

 

Manel Miró Alaix

Gestió del Patrimoni Cultural

Llicenciat en 1085 en Prehistòria, Història Antiga i Arqueologia per la Universitat de Barcelona. Arqueòleg freelance de 1989 a 1992. Especialitzat en 1990 en la gestió del patrimoni a l’Escola de Patrimoni de Barcelona. Des de 1998 exerceix el càrrec de soci consultor responsable de l’Àrea d’Interpretació i Projectes Museogràfics d’Stoa. Ha dirigit més d’un centenar de projectes a Espanya, Portugal, Itàlia, Marroc i Perú. Docent en més de 15 universitats espanyoles i llatinoamericanes. Ha publicat articles sobre interpretació del patrimoni i museologia en diferents revistes universitàries i és autor del blog sobre patrimoni cultural ‘Raining Stoner’. 

 

Antonia María Perelló

Gestió i Comissariat d’Exposicions Artístiques i Béns Patrimonials

Doctora en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona (UB) i actualment conservadora i cap de la Col·lecció del MACBA. Ha estat conservadora d’Exposicions de l’Ajuntament de Barcelona i professora del Màster en Museologia de la UB. De 2007 a 2017 ha estat professora de l’assignatura Gestió de les Arts Visuals del Màster en Gestió Cultural de UIC Barcelona, on actualment és responsable de l’assignatura Comissariat d’Exposicions. Ha impartit classes i conferències a diverses universitats nacionals i estrangeres, ha participat en taules rodones i ha format part de jurats artístics i tribunals acadèmics. Ha comissariat exposicions al MACBA i és autora de projectes itinerants. La seva exposició “Doneu-vos la mà i pugeu a l’infern” i el llibre que l’acompanyava van obtenir el premi ACCA de recerca 2017. Autora de llibres i articles de recerca, regularment forma part de comissions especialitzades de les institucions públiques catalanes sobre mercat i patrimonialització.

Convocatòries d'admissió

Terminis del procés d’admissió per al 2024-2025

Primera convocatòria d'admissió (TANCADA)

  • Termini per lliurar els documents: 18 de desembre, 2023
  • Entrevistes amb candidats preseleccionats: 8 al 11 de gener, 2024
  • Comunicació dels resultats: 12 de gener, 2024
  • Data límit per reservar la plaça: 26 de gener, 2024

Segona convocatòria d'admissió

  • Termini per lliurar els documents: 26 de febrer, 2024
  • Entrevistes amb candidats preseleccionats: 4 al 7 de març, 2024
  • Comunicació dels resultats: 8 de març, 2024
  • Data límit per reservar la plaça: 22 de març, 2024

*En cada fase, es notificarà als candidats si:

a) Han estat admesos, i, en aquest cas, rebran una carta d’admissió amb instruccions per reservar la plaça juntament amb el pagament del dipòsit d’inscripció. Només es confirmarà l’admissió una vegada rebut el pagament;

b) Han entrat en una llista d’espera: la candidatura es revisarà de nou en la convocatòria d’admissió següent, o

c) No han estat admesos.

Requisits d'admissió

Criteris d'admissió

L’accés al Postgrau està obert a titulats i graduats universitaris i diplomats de qualsevol disciplina. És necessari realitzar una prova d’admissió i una entrevista personal. S’estudiaran totes les candidatures en què es compleixin els requisits establerts en les vies d’accés. La decisió sobre l’admissió es realitzarà en funció dels criteris següents:

  • Expedient acadèmic universitari
  • Currículum vitae (no cal experiència prèvia, però es valorarà)
  • Carta de motivació

Reserva i matrícula

Superat el procés d'admissió, s'ha de fer l'ingrés del 20% del total del preu del postgrau (576 euros), en concepte de reserva de plaça, després de rebre la carta oficial d'admissió.

Un cop formalitzada la matrícula, s'ha d'abonar en un pagament únic el 80% restant.

Més informació:

Preguntes freqüents

  1. Què són els crèdits ECTS?
    El crèdit ECTS (Sistema Europeu de Transferència de Crèdits) és la unitat que serveix per comptabilitzar totes les activitats que duu a terme l’estudiant dins del procés de formació: hores de classe —teòriques i pràctiques—, hores d’estudi, seminaris, treballs, pràctiques i projectes, preparació i realització d’exàmens o altres proves d’avaluació. Cada crèdit ECTS equival a 25 hores de treball de l’estudiant.
  2. Quina diferència existeix entre el Màster i els postgraus en Gestió Cultural?
    El Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona té una càrrega acadèmica i de treball més gran. Com a conseqüència, ofereix una visió més global de la gestió cultural que es complementa amb el projecte final de màster i les pràctiques professionals.

    Els postgraus, pel seu format més reduït, són una opció òptima per a les persones que compaginen feina i estudi o bé realitzen paral·lelament altres cursos. Estan dirigits a graduats, llicenciats o diplomats que desenvolupen una activitat professional i volen ampliar la formació en àrees clau de la gestió cultural. Les assignatures que constitueixen el pla d’estudis dels diferents postgraus formen part del currículum acadèmic del Màster.

    El Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona és una titulació oficial de postgrau adaptada a la normativa de l’Espai Europeu d’Educació Superior. Els postgraus són, a tota la UE, títols propis de les universitats que els imparteixen.

  3. Els postgraus tenen pràctiques externes? En cas contrari, es podrien pagar els crèdits de les pràctiques per poder-les cursar?
    UIC Barcelona no ofereix pràctiques externes als estudiants dels programes de postgrau. Tampoc no es pot pagar la pràctica com a assignatura addicional al postgrau.
  4. Sent alumne de postgrau, em puc canviar al Màster i que se’m reconeguin les assignatures cursades?
    En cas que un alumne de postgrau es vulgui canviar al Màster, l’acceptació de la seva sol·licitud dependrà de la data en què sol·liciti el canvi. No es podrà matricular al Màster si ha transcorregut més d’un mes des de l’inici de l’any acadèmic.

     

    Si bé els alumnes de postgrau cursen les assignatures conjuntament amb els alumnes de Màster, aquestes no es poden reconèixer en el currículum del Màster, ja que no es tracta d’un títol oficial.
  5. Puc cursar assignatures del Màster encara que no siguin del meu programa de postgrau?
    Els alumnes de postgrau cursen les seves assignatures conjuntament amb els alumnes de Màster, tanmateix, no totes les assignatures del Màster estan incloses en el programa de postgrau. Per tant, els alumnes de postgrau no poden cursar assignatures de màster que no pertanyin al programa de postgrau.

    En cas de voler realitzar una assignatura del programa de Màster que no pertanyi al postgrau, l’alumne té l’opció de matricular-se en aquesta assignatura com a “Formació contínua”. Totes les assignatures es poden cursar com a formació contínua.

  6. Puc assistir a les visites i activitats del Màster sent de postgrau?
    El programa acadèmic del Màster Universitari i dels postgraus en Gestió Cultural de UIC Barcelona ofereixen conjuntament als alumnes visites d’estudi (study visits) i viatges professionals a institucions i equipaments culturals.

     

    A més, els dos grups d’alumnes tindran conjuntament sessions magistrals o master classesa càrrec de professionals especialitzats del sector.