30/11/2020

Alfonso Méndiz analitza la comunicació viral com a paradigma del “nou màrqueting” generat a les xarxes socials

El degà de la Facultat de Ciències de la Comunicació de UIC Barcelona ha publicat un article a la revista El profesional de la información (revista Journal Citation Report de Comunicació) en el qual estableix els fonaments teòrics de la viralitat com a paradigma de la comunicació digital compartida entre les marques comercials i el públic.

El degà de la Facultat de Ciències de la Comunicació de UIC Barcelona, Alfonso Méndiz, ha publicat un article ala revista El profesional de la información, en el qual analitza el concepte de viralitat com a eix vertebrador de les formes de comunicació actuals i, especialment, les que neixen i es disparen ales xarxes socials.

L'article, escrit conjuntament amb els professors José Borja Arjona (Universitat de Granada) i Juan Salvador Victoria (Universitat de Màlaga), intenta establir els fonaments teòrics de la viralitat.

“En les últimes dècades –explica en el document–, l'adjectiu viral ha fet referència a les tècniques que intenten explotar les xarxes socials i la telefonia mòbil per produir increments exponencials de "notorietat comercial" (awareness) mitjançant processos d’autoreplicació, anàlegs a l'expansió d'un virus”.

Assenyala també els quatre requisits bàsics que ha de complir tota estratègia de comunicació viral: missatge gratuït (“perquè Internet és el món de la gratuïtat”), clic friendly: l'accés al missatge ha de ser fàcil, ràpid i senzill; recompensa evident i recerca prèvia. Per elaborar una campanya de comunicació viral, l'agència ha d'estudiar quins missatges acostuma allegir l'audiència a la qual es dirigeix, quins li agraden i quins tenen més opció de ser comentats i compartits.

Els autors han identificat 6.147 referències sobre el tema, de les quals han analitzat 123 articles que tenien aportacions recolzades amb més de 50 cites a Google Scholar.

Treball de referència:

Arjona, José Borja; Méndiz, Alfonso; Victoria-Mas, Juan Salvador. “Virality as a paradigm of digital communication. Review of the concept and update of the theoretical framework”, El profesional de la información, 17 de novembre de 2020.

El text es pot sol·licitar a l'autor i s’enviarà sota demanda.