06/02/2024

Mònica Argemí: ‘El model d’educació lliberal recupera el sentit més noble i original d’educació universitària’

Mònica Argemí, responsable de Desenvolupament Personal i Cultura Institucional de UIC Barcelona, va defensar la seva tesi doctoral recentment. Sota el títol de “La contribución de la educación liberal a la educación del carácter del alumnado universitario”, la recerca indaga sobre el significat d’una educació liberal i el seu potencial com a educació transformadora 

La universitat pot ser un lloc òptim per “fer de cadascú, davant de tot, una persona culta”, diu Mònica Argemí, citant al filòsof José Ortega y Gasset. Per arribar a aquest objectiu, continua explicant, “cal proporcionar una visió àmplia i integradora del coneixement humà, que és el que persegueix l’educació liberal, la missió de la qual és educar l’alumnat, orientant-lo a la vida professional a través d’un conjunt de qualitats humanes i hàbits que el capaciten per a la reflexió i la cerca del bé comú”.

El treball d’Argemí parteix d’una situació en què les empreses i, en general, la societat, necessiten comptar amb persones competents, en un sentit ampli i profund de la paraula. “Sovint, la universitat no aconsegueix assolir aquest gran repte —exposa—. D’entre moltes causes, podem trobar la hiperespecialització i la mercantilització de les institucions educatives”.

Durant els últims anys, segons l’estudi, els programes d’educació liberal —general education, liberal education, liberal arts, core curricula— s’han estès més enllà dels països anglosaxons, i han arrelat en contextos culturals, històrics i socials molt diferents. “La recerca –explica la nova doctora– planteja si aquesta educació pot contribuir a preparar millor l’alumnat i a resoldre en part alguns dels reptes de les universitats actuals”.

La tesi consta de quatre parts: una aproximació històrica del concepte d’educació liberal, una revisió sistemàtica de la literatura de l’última dècada que indaga en el diàleg acadèmic sobre aquesta educació, un estudi Delphi amb un panell d’experts internacionals sobre els aspectes identitaris de l’educació liberal i un estudi teoricoespeculatiu sobre l’educació liberal i l’educació del caràcter de les universitats.

D’entre les conclusions a les quals arriba aquest treball de recerca, s’exposen evidències sobre la contribució de l’educació liberal a l’educació del caràcter de l’alumnat. Això, diu Argemí, “ajudarà a fer que l’educació universitària recuperi el seu sentit més noble i original”.

És per això que, continua explicant, “la recuperació de la idea original d’educació liberal i dels elements identitaris d’aquest model educatiu, fa que esdevingui un marc idoni per educar la persona de manera holística o integral. Això farà que l’alumnat surti més ben preparat per a la seva vida —professional i personal— i com a ciutadà, en una societat immersa en un canvi constant”. De fet, conclou Mònica Argemí, “és justament el que estem treballant a UIC Barcelona des l’Institut Cultura i Pensament o a través, per exemple, del mentoring o sessions específiques de formació, tant per alumnes, com professors”.

Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)