10/04/2024

UIC Barcelona presenta un nou postgrau en Comunicació de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació

En el marc del Dia Internacional de la Ciència i la Tecnologia, promulgat per la UNESCO, la Facultat de Ciències de la Comunicació de UIC Barcelona ha presentat el nou postgrau que oferirà el curs que ve, sobre com comunicar la ciència. Obert a graduats de diferents titulacions i professionals del sector, aquests estudis tindran un format presencial i en línia, seguint la fórmula del mètode del cas i incloent-hi tallers basats en simulacions reals

Pere Buhigas, professor i codirector d’aquest postgrau, explica que, davant la necessitat creixent de les institucions i les empreses per obtenir fonts solvents que contribueixin a evitar la desinformació, aquest nou programa “ofereix una formació molt útil per a qui vulgui consolidar o obrir nous horitzons professionals”. 

D’altra banda, la digitalització està transformant els paradigmes comunicatius, de manera que l’aparició de la intel·ligència artificial, les distribuïdores de contingut digital i les xarxes socials suposen una revolució en el camp de la comunicació. “El nou postgrau —continua Buhigas— vol contribuir a informar millor la societat sobre aquests avenços tecnològics i científics i mostrar les oportunitats i els riscos que comporten”.

Els nous estudis que ofereix UIC Barcelona busquen formar l’alumnat per fer més comprensibles els descobriments científics, amb un llenguatge a l’abast de tothom que en faciliti l’accés al conjunt de la ciutadania. Com explica Pedro Sigaud, degà de la Facultat de Ciències de la Comunicació, “l’habilitat de comunicar de forma efectiva conceptes científics complexos és essencial per fomentar la comprensió, promoure la participació pública i influir en les decisions polítiques”.

Així, doncs, alguns dels objectius del postgrau són: capacitar professionals de diferents àmbits en la comunicació de la ciència, la tecnologia i la comunicació; proporcionar una formació interdisciplinària que permeti contrastar la veracitat de la informació; i fomentar la responsabilitat social situant les persones al centre de l’activitat comunicativa. 

En aquest sentit, com conclou Sigaud, “en perfeccionar les seves habilitats de comunicació a través del nostre nou programa, els professionals poden potenciar l’impacte que tenen, contribuir a la difusió del coneixement i, en última instància, impulsar la innovació i el progrés en la ciència i la tecnologia”.