Projectes actuals

1. Activació del pacient

Finançat per:

  • Col·legi Oficial d’Infermeria de Barcelona

Justificació

L’augment de l’esperança de vida i els comportaments poc saludables estan relacionats amb un augment de les malalties cròniques que es poden prevenir a tot el món. Els esforços per fer front a aquests desafiaments impliquen estratègies que milloren l'activació del pacient (AP), que es refereix al coneixement, les habilitats i la confiança de les persones per a l'autocontrol de la seva salut i atenció mèdica. En aquest punt neix el Coaching en Salut, (HC) que es defineix com una pràctica basada en l'evidència que aplica un enfocament holístic centrat en el pacient. Mitjançant el coaching les persones, dins del context d'una relació interpersonal amb un entrenador professional, determinen els seus objectius relacionats amb la salut, experimenten l’autodescobriment per obtenir una idea de les seves motivacions, practiquen aprenentatge actiu combinat amb educació de contingut i participen en el procés de presa de decisions per aconseguir les metes inicials propostes.

Objectius

  1. Desenvolupar una metodologia que permeti incrementar l'activació de les persones amb alteració de salut, així com els seus familiars o cuidadors no qualificats.
  2. Comprovar l'eficàcia, efectivitat i eficiència de metodologies que augmentin l'activació de persones grans i els seus cuidadors familiars o no qualificats.
  3. Difusió científica i social sobre la necessitat d'activació en les persones grans i els seus cuidadors familiars o no qualificats.

Membres de l'equip de recerca del SGR: 

2. AIDIR

Finançat per:

  • Fundació La Caixa 2016-2017, 2018-2019
  • Fundació Godó 2018-2019, 2019-2020, 2020-2021

Justificació:

La unitat se centra en activitats d'educació per a la salut i es dirigeix a persones en condicions desfavorables de salut, les seves famílies o cuidadors i està oberta a tota la població.

El projecte AIDIR Parc Sanitari Pere Virgili (PSPV), creat pel Departament d'Infermeria de UIC Barcelona el 2014 està centrat en activitats d'educació terapèutica i promoció de la salut, i es dirigeix principalment a gent gran amb patologia crònica complexa del PSPV.
El 2016 es crea la Unitat d'Atenció d'Infermeria, Docència i Recerca, al districte de Ciutat Vella de Barcelona, i en col·laboració amb la Fundació Roure i la Fundació de l'Esperança.

El districte de Ciutat Vella concentra el 6,2 % de la població total de Barcelona. És el segon districte de la ciutat amb la taxa d'atur més elevada (39,2 %). Gairebé la meitat de la població (45,1 %) és estrangera. Tot això, ha generat desigualtats socioeconòmiques i de salut. És una població vulnerable ateses les condicions d'aïllament social que provoca la diversitat cultural i sovint les males condicions d'habitatge i de pobresa. A més a més, la barrera idiomàtica i la discriminació que pateixen dificulta la comunicació amb els serveis públics.

Tot això permet afirmar que la població de Ciutat Vella està en situació de desprotecció i desigualtat en salut. La infermeria pot influir en la millora de les desigualtats en salut potenciant l'autonomia i l’autocura de la població.

Objectius:

Els objectius estratègics d’AIDIR són:

  1.  Implementar tècniques de health coaching (entrenament) en educació per a la salut per millorar la formació sanitària (alfabetització), l'autonomia i l'autocura de les persones / famílies de la comunitat.
  2. Empoderar els estudiants d'Infermeria, potenciant el lideratge en la competència d'educació per a la salut i fomentar una infermeria amb compromís social.
  3. Ajudar en la millora de la reinserció social de les persones / famílies més desfavorides amb el risc d'exclusió social creant oportunitats d'aprenentatge actiu en termes de salut física i emocional, convivència i laboral.
  4. Desenvolupar recerques en l'àrea de la promoció de la salut i l'autocura de la població, i així mateix recerques en l'àmbit docent investigant sobre el lideratge en les cures d'infermeria.
  • Investigador principal: Dr. Albert Gallart: agallart@uic.es
  • Coordinador principal AIDIR Pere Virgili: Dra. M. Ángeles de Juan: mdejuan@uic.es 
  • Coordinador principal AIDIR Ciutat Vella: Dr. Albert Gallart
  • Membres de l'equip de recerca del SGR: Dra. Pilar Fuster, Dr. Jordi Castillo, Dra. Montserrat Guillaumet, Dra. Bilkis Visandjee. Altres membres investigadors: Sra. Lorena Moya, Sra. Ana M. Yuste.

Consulta la Unitat AIDIR

3. Metodologia per al desenvolupament de la competència de lideratge en el grau en infermeria (pràctica, laboratoris i teoria)

Justificació

La societat i els experts assistencials sol·liciten un canvi en la infermeria perquè assumeixi un paper més determinant ja que creuen que així podria millorar l'eficiència de la cura assistencial. Les universitats han de respondre a les necessitats socials innovant en el desenvolupament dels docents per aconseguir diplomar alumnes que renovin i millorin la societat.

Objectiu:

L'objectiu de l'estudi és valorar si una intervenció formativa universitària amb metodologies docents i sistemes d'avaluació que emfatitzin especialment els diferents components del lideratge infermer aconsegueixen més bones puntuacions de lideratge, mesurat amb l'escala SALI, davant d'un grup control de formació universitària tradicional.

S'espera demostrar que el lideratge dels alumnes augmenta quan es treballen aspectes relacionats amb el treball en equip, la presa de decisions i la comunicació, entre altres factors.

  • Investigador principal: Dr. Albert Gallart: agallart@uic.es
  • Coordinadors: Dr. Albert Gallart, Dra. Encarna Rodríguez, Dra. M Luisa Martín,
  • Membres de l'equip de recerca del SGR: Dra. Pilar Fuster. Dra. Marian de Juan, Dra. Mireia Llauradó, Dra. Laia Wennberg, Dr. Jordi Castillo


Dins d'aquesta línia s'ha desenvolupat un subprojecte d'innovació docent:

Finançat per:

  • Aula d’Innovació Docent, UIC Barcelona i Fundació Puig

Justificació

Per afrontar aquests nous reptes sociosanitaris, l'entorn acadèmic ha de ser capaç de generar oportunitats d'aprenentatge en les quals l'alumne pugui adquirir les competències necessàries per abordar-los. Aquesta adquisició de competències necessita en moltes ocasions de mètodes docents innovadors. Entre aquests mètodes, s'han proposat els congressos liderats per estudiants. Entre els beneficis que s’hi troben, destaca l'increment de la competència de lideratge que desenvolupen els estudiants que fan aquesta activitat.

  • Objectius

General:

  1. Millorar la competència de lideratge en els estudiants de grau que participen en l'activitat i fomentar la seva implicació en el seu procés d'aprenentatge.

Específics:

  1. Mesurar el grau de millora pre i post de la competència de lideratge en els estudiants que organitzen l'esdeveniment científic.
  2. Avaluar el nivell d'adquisició de la competència de comunicació oral i escrita en aquests alumnes.
  3. Mesurar la satisfacció amb la metodologia docent utilitzada en alumnes i en participants en l'esdeveniment científic.

 

Investigadora principal: Dra. M. Ángeles de Juan

Membres de l'equip de recerca del SGR: Dra. M Luisa Martín, Dr. Albert Gallart, Dra. Pilar Fuster, Dra. Encarna Rodríguez, Dra. Laia Wennberg, Dra. Mireia Llauradó, Dra.

4. Suport vital bàsic

Justificació

La mort sobtada per aturada cardíaca (PC) constitueix un problema de salut pública per l’elevada incidència i la baixa supervivència que té. La taxa de supervivència del PC és molt variable: al voltant del 15-25 % tan extra com intrahospitalari. Obtenir més bons resultats depèn de l'eficàcia i la rapidesa en l'aplicació de les maniobres de reanimació cardiopulmonar (RCP). Per això, les institucions internacionals remarquen constantment els aspectes sobre educació i docència en suport vital bàsic (SVB) i ús del desfibril·lador extern automàtic (DEA), i recomanen que sigui accessible i de fàcil abast per a tota la població.

Durant aquests anys, UIC Barcelona ha format aproximadament més de 2.000 estudiants de grau que alhora han permès aportar llum a la ciència d'aquesta disciplina investigant en diversos aspectes sobre el tema. S'ha demostrat que la formació virtual en SVB i DEA ofereix resultats semblants o superiors a la tradicional i n’abarateix costos. S'ha demostrat també que per garantir una RCP de qualitat s'han de tenir notes d'habilitats i coneixements superiors a 7, entre altres troballes. També hem pogut comprovar, com altres autors, que un dels problemes principals en RCP és que els coneixements i habilitats obtinguts després de la formació es deterioren al cap de tres i sis mesos, malgrat que oficialment a Espanya els reciclatges poden variar entre un, dos i tres anys depenent de la comunitat autònoma.

Després de no existir un reciclatge ideal en aquest camp i amb el propòsit de millorar la supervivència dels pacients que han tingut un PC, el propòsit del nostre estudi és oferir llum a l'escassa literatura sobre el format dels reciclatges en SVB-DEA i la seva periodicitat.

Objectius

General:

  1. Comparar si el format virtual en els reciclatges en SVB i DEA manté les competències dels estudiants universitaris al cap de dotze mesos millor o igual que els reciclatges presencials oficials.

Específics:

  1. Comparar les competències adquirides pels alumnes en SVB-DEA després d'un curs de formació acreditat en funció del grau estudiat.
  2. Observar la freqüència òptima dels reciclatges.
  3. Analitzar el comportament de les competències dels alumnes que han de rebre més formació inicial.
  4. Comparar la retenció de competències en SVB i DEA entre els diferents graus universitaris.
  5. Comprovar el grau de satisfacció i la seva utilitat en la realització d'un reciclatge tradicional o virtual.
  6. Comprovar el temps mitjà dels reciclatges virtuals.
  7. Disminució de costos de la formació virtual en relació amb la tradicional en els reciclatges.

Investigador principal: Dr. Jordi Castillo: jcastillo@uic.es 

Membres de l'equip de recerca del SGR: Dra. Encarna Rodríguez, Dr. Albert Gallart. Altres membres de recerca: Dr. Joan Bosch. Dr. Dani Arbonés

5. Humanització de les cures

Finançat per:

  • Col·legi d’Infermeria de Barcelona

Justificació:


En els últims anys, a causa de la preponderància del model biomèdic, els avanços científics i l'ús de noves tecnologies, sorgeix en l'àmbit sanitari una necessitat de rescatar el valor humanista de la cura de les persones.
Per aquest motiu, s'incorpora una línia d'humanització en l'àmbit de la infermeria que fomenti i preservi la dignitat en la cura de les persones ateses i dels professionals.

Objectius:

  1. Desenvolupar una metodologia docent que permeti incrementar les actituds i comportaments d’acord amb la cura humanitzada en professionals de la infermeria.
  2. Desenvolupar i validar un instrument que mesuri la percepció de cura humanitzada, des de la perspectiva de pacients i de professionals d'infermeria.
  3. Sensibilitzar la societat sobre la necessitat d'un tracte digne cap als pacients, famílies i equip professional.

Investigadora principal: Dra. M. Luisa Martín: marisamf@uic.es 

Membres de l'equip de recerca del SGR:

Dra. M. Ángeles de Juan, Dra. Mireia Llauradó, Dra. Laia Wennberg i Dra. Encarnación Rodríguez