Grau en Medicina

A UIC Barcelona l'important ets tu
Fes les pràctiques en institucions d'àmbit nacional i internacional des del primer any del grau
Per a nosaltres, la pràctica és més poderosa que la teoria, i el model dels bons professionals, la nostra guia

Centre Integral de Simulació Avançada de + de 1.000 m2
Recrea les diferents àrees de l'entorn assistencial: àrea ambulatòria, àrea domiciliària, àrea quirúrgica, àrea especialitzada i àrea d'hospitalització amb 16 llits. També disposa de sales de training, de debriefing i de control d'imatge amb instal·lacions de videoenregistrament en tots els entorns. A més a més, podràs accedir a la unitat d'anatomia, amb tres sales de dissecció, una osteoteca i el laboratori de bioquímica.

Excel·lents resultats del MIR
Som la universitat espanyola amb el percentatge d'alumnes més alt que superen la nota de tall del MIR en els últims 5 anys, amb una mitjana del 99 % d'aprovats.

Metodologia activa i multidisciplinària
Treballem en grups reduïts, amb caràcter interprofessional, un professorat de qualitat i un 60 % de metodologies actives i innovadores, amb un seguiment i assessorament personalitzat.
Seràs capaç d'acompanyar qualsevol pacient a través del sistema sanitari
T'oferim múltiples sortides professionals en la pràctica clínica, en la gestió, en la docència i en la recerca.
- Atenció primària
- Atenció especialitzada
- Atenció sociosanitària
- Atenció en la salut mental
- Àmbit públic i privat
- Àmbit nacional i internacional
- Gestió i administració sanitària
- Medicina d'urgències i emergències
- Medicina del treball
- Salut pública
- Medicina forense
- Docència i recerca biomèdica
- Indústria farmacèutica i tecnologia sanitària
Elles t'ho expliquen

“En el Grau en Medicina aprenem la importància de l'ètica mèdica com a aspecte fonamental per poder ser bons professionals. Els coneixements tècnics en un metge se sobreentenen, el que marca la diferència és la qualitat humana de l'assistència, i això, sens dubte, és la marca de la nostra universitat.”
Georgina Sauqué
Estudiant del Grau en Medicina

"El que destacaria de Medicina a UIC Barcelona és la incorporació a les pràctiques hospitalàries des del primer curs en una àmplia varietat d'hospitals, amb una gran integració en l'equip professional i una tutorització individualitzada."
Marta Suñer
Estudiant del Grau en Medicina
Professors amb experiència multidisciplinària i en actiu
Per formar els futurs professionals de l'àmbit de la salut tenim professors que combinen l'activitat docent amb l'exercici de la professió en hospitals i centres sanitaris i assistencials, tant públics com privats. Alhora, tots ells desenvolupen una activitat investigadora important tant dins com fora de la universitat. El contacte directe amb la pràctica professional permet als nostres professors traslladar als alumnes una visió integral, multidisciplinària i humana de la realitat del sector.

Medicina, un grau internacional
Més de 50 alumnes estudiant o fent pràctiques a l'estranger. Alumnes de més de 18 països diferents. 26 convenis amb universitats d'Europa i d'Amèrica.
Presentació
El pla d’estudis de Medicina a UIC Barcelona està adaptat a les directrius de l'Espai Europeu d’Educació Superior i orientat a l’aprenentatge de l’alumnat mitjançant metodologies educatives actives amb un fort component de tecnologies de la informació i de la comunicació. Aquestes metodologies docents pretenen formar el futur metge en les denominades capacitats transversals: capacitat de comunicació interpersonal, d’anàlisi i síntesi, de treball en equip, d’autoaprenentatge, d’adquisició selectiva d’informació, de sentit crític, etc.
L'alumnat de Medicina de UIC Barcelona entra en contacte amb el pacient molt aviat, de manera que té l’oportunitat de viure el sistema sanitari de primera mà.
Més endavant, l'alumnat s’incorpora a una de les unitats docents, centres sanitaris acreditats, on compatibilitza la participació en les tasques assistencials amb l’estudi de les matèries.
Objectius
Des de mitjans de la dècada dels seixanta del segle passat hi ha intents seriosos en diverses facultats i escoles d'orientar el pla d'estudis cap a les competències. El model de Flexner que es va imposar a principi del segle XX està basat en la impartició i l'adquisició dels coneixements que permeten la bona pràctica de la medicina. L'èmfasi en les competències apareix amb la necessitat de tenir la seguretat que els estudiants que arriben a ser professionals siguin realment capaços d'exercir la professió. El paradigma que suposa que adquirir coneixements adequats és sinònim de ser bon professional entra en crisi, i es busca un nou paradigma que es basi en la demostració que realment són bons professionals.
Construir els objectius en funció de les competències sembla des d'aquest punt de vista molt real atès que significa també orientar-se cap als resultats que es vulgui aconseguir. Diverses institucions i universitats han proposat i posat en marxa plans d'estudi orientats a competències. Destacarem els esforços de l'International Institute of Medical Education que ha elaborat els Global Minimum Essential Requirements i els ha implementat en una sèrie d'universitats xineses, i també la proposta de l'Agència Nacional d'Avaluació de la Qualitat i Acreditació continguda en el Llibre Blanc sobre els estudis de Medicina. Encara que les orientacions de totes aquestes propostes són francament semblants, no podia ser d'una altra manera, la proposta del pla d'estudis de UIC Barcelona que presentem segueix l'esquema de competències desenvolupat per la Facultat de Medicina de la Universitat de Dundee, un centre pioner en educació mèdica, perquè es considera que detallen i especifiquen millor algunes de les dimensions competencials de la professió mèdica que, en altres propostes, no queden tan ben caracteritzades. Finalment no cal mencionar que el disseny d'un pla per competències és coherent amb la voluntat d'adaptar-se a la filosofia de Bolonya i a les directives que des del Ministeri d'Educació i el Comissionat d'Universitats de la Generalitat de Catalunya s'han elaborat sobre aquest tema.
El pla d'estudis que presentem vol aprofitar la novetat per introduir totes les característiques que són convenients per formar un metge del segle XXI i que són més difícils d'implementar a facultats amb forta tradició i història:
- Integració de matèries.
- Multidisciplinarietat i interdependència.
- Rellevància dels factors locals i regionals (cultura pròpia, immigració, etc.).
- Interiorització de la recerca com a instrument de progrés personal i social, especialment en la millora sanitària de l'entorn.
- Contacte precoç amb el món de la medicina i el sistema sanitari.
Aquest pla d'estudis presenta tres grans grups o capítols de competències que es denominen en funció d'allò que descriuen:
- Allò que el metge és capaç de fer.
- Com el metge fa allò que és capaç de fer.
- Com el metge fa, de manera correcta, allò que és capaç de fer.
Cadascun d'aquests grups reuneix una sèrie de dimensions fins a un total de dotze. Els dos primers reuneixen les competències específiques que en el pla es desenvoluparan de forma integrada durant els sis anys, basant-se primer en els grans grups d'òrgans i sistemes, i després en grups de nivells assistencials. El tercer capítol agrupa allò que s'entén com a competències transversals, que són independents d'òrgans, sistemes i nivells assistencials, i es desenvolupen a través d'un seguit d'assignatures horitzontals que s'imparteixen en cada curs de la carrera.
Podríem definir aquest tercer grup com el propi de les “humanitats i la professionalitat” en el qual les habilitats i coneixements adquirits són aplicables a qualsevol de les situacions pròpies de la pràctica professional, mèdica o qualsevol altra.
Les competències del pla d'estudis del Grau en Medicina inclouen els principis de respecte a la dignitat de la persona humana en tot el seu cicle vital, els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, de promoció dels drets humans, de principis d'accessibilitat universal i de valors propis d'una cultura de pau i democràtica.
Perfil de l'estudiant
Poden sol·licitar l'ingrés els candidats que compleixin les vies i els requisits generals d'accés al títol. No obstant això, el perfil d'ingrés recomanat és el d'una persona amb formació prèvia en l'àrea de ciències de la salut, amb una actitud vocacional per la ciència i la medicina i en la qual destaquin les habilitats següents:
- Disciplina, memòria i dedicació
- Agilitat en la presa de decisions
- Qualitats psicològiques i empatia
- Equilibri emocional
- Interès per la recerca
- Responsabilitat i observació
- Treball en equip i lideratge
- Sensibilitat pel dolor aliè
- Resiliència
Competències. Perfil de sortida
Acreditació Acadèmica
Graduat o Graduada en Medicina per UIC Barcelona.
Direcció i coordinació
Degà de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut
- Dr. Albert Balaguer Santamaria
Vicedegans de Medicina
- Dra. Marta Elorduy Hernández-Vaquero
- Dr. Xavier Corbella Virós
- Dra. Montserrat Virumbrales Cancio
- Dra. Esperanza Luisa Gómez Durán.
Professors
- ABOUL- HOSN CENTENERO, Samir Carlos
- AGUDO UGENA, José Pablo
- ALDEA MALO, Martí
- ALLUÉ ORDUÑA, Natalia
- ALONSO STUYCK, Paloma
- ALSINA CASANOVA, Miguel
- ÁLVAREZ DÍAZ, Pedro
- ANDRÉS VILLARREAL, Mireia
- ANTON LÓPEZ, Alfonso
- ARANDA SANCHEZ, Miguel Jose
- ARBONÉS ARQUÉ, Daniel
- ARBÓS VIA, Maria Antònia
- BADIA PÉREZ, Josep Maria
- BALAGUER SANTAMARÍA, Albert
- BARRAQUER COMPTE, Rafael Ignacio
- BARR, Joseph Edward
- BAYLINA MELÉ, Mireia
- BOADAS MIR, Jaume
- BROTONS DE LOS REYES, Pedro
- CALBO SEBASTIÁN, Esther
- CALLE RODRÍGUEZ, Candelaria
- CAMPOY SANCHEZ, Antonio
- CARRETERO BACAICOA, Alexander
- CASALS FARRÉ, Núria
- CASTELLVI OBIOLS, Pere
- CASTILLO GARCIA, Jordi
- CATALÀ PUIGBO, Margarita
- COCHO CALDERÓN, María Dolores
- CORBELLA VIRÓS, Xavier
- CORCÓ JUVIÑÁ, Josep
- CRESPO MARTIN, Iris
- CURADO SANTOS, Estel
- DEAL, Mandy Lee
- DE GIORGI, Antonio
- DE LA OSSA MERLANO, Napoleon David
- DÍAZ CORTÉS, Víctor Manuel
- DÍAZ MENÉNDEZ, Begoña
- DOMINGO MANERO, Pere
- DURAN ROBERT, Ignasi
- ELGUEZABAL RODRIGUEZ, Analía
- ELORDUY HERNÁNDEZ-VAQUERO, Marta
- ESCRIBANO LÓPEZ, Francesc Xavier
- ESTELLER MORE, Eduard
- FADÓ ANDRÉS, Rut
- FARRÉ MERCADÉ, María Victoria
- FERNÁNDEZ CAPO, Maria
- FERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, Rafael
- FERNÁNDEZ FIGUERAS, Maria Teresa
- FIGA BARRIOS, Raul
- GALCERÁN GUI, Josep Maria
- GÁMIZ SANFELIU, María Guadalupe
- GARCÍA FORERO, Carlos
- GARCÍA LEÓN, Nuria
- GARCIA MARTINEZ, Montserrat
- GARCIA RESTOY, Enric
- GARRIGA BADIA, Montserrat
- GASA COLOM, Laura
- GENÉ TOUS, Emilio Miguel
- GÍAS GIL, Belén
- GÓMEZ DURÁN, Esperanza Luisa
- GÓMEZ LA CRUZ, María Laura
- GONZÁLEZ FARRE, Xavier
- GONZÁLEZ GONZÁLEZ, Julio
- GRIMALT SANTACANA, Ramon
- GUARDIOLA TEY, José Mª
- HERNANDEZ ALFARO, Federico Jose
- HERNÁNDEZ ORTEGA, Sara
- HERRANZ PÉREZ, Javier César
- JIMÉNEZ JIMÉNEZ, Javier
- JOVELL FERNÁNDEZ, Esther
- JUANEDA CASTELL, María Begoña
- LABATA LEZAUN, Noé
- LAMARCA MATEU, José
- LEEY ECHAVARRÍA, Connie Melissa
- LEVKINA LEVKINA, Mayya
- LIDÓN MOYANO, Cristina
- LLARGUÉS ROCABRUNA, Esteve
- LLURDA ALMUZARA, Luis
- LÓPEZ SÁNCHEZ, Rosario
- LUNA BROSA, Maria Cristina
- MALO BARRES, Roger
- MARTÍN FUMADÓ, Carles
- MARTÍN SÁNCHEZ, Juan Carlos
- MATEOS APARICIO MORENO, Pedro
- MATIÑÓ SOLER, Eusebi
- MENEGHEL, Isabella
- MEZQUITA MAS, Pau
- MIRANDA MENDIZABAL, Andrea Estefania
- MIRÓ COMAS, Abel
- MULEY VILAMÚ, Helena
- MUÑOZ ALMAGRO, Carmen
- OLMEDO BORJAS, Maria Luz
- OMS BERNAD, Luis Maria
- PALLÁS ALBIAC, Rodrigo José
- PALMA CARAZO, Pablo de Jesús
- PÉREZ BELLMUNT, Albert
- PÉREZ MUÑOZ, Noelia
- PRIM BOSCH, Nuria
- PUYALTO DE PABLO, Paloma
- QUANDT HERRERA, Eva
- RANSON, Adam
- RECASENS GRACIA, Maria Asunción
- REGUERA MORENO, Ana Cristina
- RELLO CONDOMINES, Jordi
- REVENTÓS PUIGJANER, Jaime
- RIVAS FERNÁNDEZ, Mª Angeles
- ROCA COMELLA, Beatriu
- RODRÍGUEZ PRAT, Andrea Mercedes
- RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ, Rosalía
- RODRIGUEZ SANZ, Jacobo
- ROJAS MARTÍN, Rocío
- ROJO RODES, José Emilio
- ROSINÉS CUBELLS, María Dolores
- ROSSY PARÉS, Clàudia
- ROZADILLA SACANELL, Antoni
- SALINAS ARGENTE, Ramón
- SAMPER MARTÍN, Bàrbara
- SÁNCHEZ FERNÁNDEZ, Juan José
- SANCHEZ HIDALGO, Antonio
- SANCHEZ NIUBO, Albert
- SÁNCHEZ SITJES, Lluís
- SANGÜESA PUIGVENTÓS, Gemma
- SAPERAS FRANCH, Esteban
- SARRIAS GIMÉNEZ, Ana
- SENDER PALACIOS, Mª José
- SIEIRA GIL, Ramón
- SUBIRANA POZO, Francesc Xavier
- TÁRREGA CAMARASA, Julia
- VALASSI, Elena
- VALLS ONTAÑÓN, Adaia
- VARGAS VILARDOSA, Elena
- VASYLETS, Olena
- VILLAVICENCIO CHÁVEZ, Christian Antonio
- VILLELA DANTAS, Ana Paula
- VIRUMBRALES CANCIO, Montserrat
- ZABALZA CERDEIRIÑA, Miguel
- ZORRILLA RIVEIRO, José Gregorio
Altres
- ACEITUNO SIERRA, Laia
- ALAMEDA QUITLLET, Francisco
- ALEGRET LLORENS, Maria Monserrat
- ARNAU BARTÉS, Anna
- ARTEAGA MEJIA, Daniel
- AZAGRA LEDESMA, Rafael
- BALMAÑA GELPI, Judith
- BARBETA SÁNCHEZ, Enric
- BARRANCO RUBIA, Elena
- BATALLER SÁNCHEZ, Eduardo
- BOADA ROVIRA, Mercè
- BOIX PALOP, Lucía
- BORONAT GUERRERO, Susana
- BORRÁS PÉREZ, Maria Victoria
- BOSQUE CEBOLLA, María Dolores
- BUEZO RIVERO, Oscar Luis
- BUSTAMANTE ARAUJO, Marco Antonio
- CALLEN SOTO, Antonio
- CANTO RIVERA, María José
- CARABANTE MARÍN, Mª Dolores
- CARBALLAR RUÍZ, María de los Reyes
- CIURANS MOLIST, Jordi
- COLL GODÓ, Esperanza
- COLL SIBINA, Mª Teresa
- COMERMA COMA, Maria Isabel
- CORTADELLAS ROSEL, Tomas
- COTS PONS, Marcos
- CREGO TAPIAS, Marc
- DE LA TORRE RUBIO, Noelia
- DESOLA ALÀ, Jordi
- DÍEZ IZQUIERDO, Ana
- EIROA OROSA, Francisco José
- ELIZALDE MONTAGUT, Javier
- ESPINOSA GARCÍA, Jordi
- ESQUIROL PUIG, Javier
- ESTEBAN DE ANTONIO, Ester
- ESTEVE SIMO, Vicente Juan
- FAURA CORRAL, Isabel
- FERNANDEZ HERMIDA, Yolanda
- GÁMEZ CENZANO, Cristina
- GARCIA GIMENO, Oscar
- GARCÍA SÁNCHEZ, Salvador
- GIAMPIETRO, Alessandro
- GIL NAVARRO, Sílvia
- GIMÉNEZ PÉREZ, Gabriel
- GIRVENT VILARMAU, Marta
- GUILABERT VIDAL, Antonio
- HOYUELA ALONSO, Carlos
- HUAMAN RIOS, José Walter
- IBÁÑEZ FLORES, Nuria
- JUANES GIMÉNEZ, David
- JÜRGENS MESTRE, Ignasi
- LEON PIZARRO, Concepción
- LLADÓ GARRIGA, Laura
- LLOBET AGULLÓ, Mª Pilar
- LLONCH MASRIERA, Mireia
- LÓPEZ GÓMEZ, David
- MACAYA PASCUAL, Antonio
- MADRAZO GONZÁLEZ, Zoilo
- MAIRAL FRAILE, Montserrat
- MARCO NAVARRO, Ester
- MARTÍ DELGADO, Ana
- MARTÍ GUADAÑO, Enrique Antonio
- MASDEU MARGALEF, Maria Jose
- MASIÀ GRIDILLA, Jordi
- MAZARICO GALLEGO, Edurne
- MORELL FRANCO, Laia
- MORENO ALONSO, Deborath
- MORENO ROMERO, Juan Antonio
- MOTOS CABRERA, Jaime
- MUÑOZ HERNANDEZ, Fernando
- MUÑOZ, Marcos Roberto
- MUÑOZ SANTOS, Carlos
- OJEDA PÉREZ, Felipe
- ORTIZ SANTAMARIA, Vera
- PAMIAS MASSANA, Montserrat
- PANTALEONI GIRALT, Albert
- PASCUAL ROMERO, Marta
- PEÑA GONZALEZ, Juan Antonio
- PÉREZ PARDO, Ana María
- PLAMENOVA DJOUROVA, Nia
- PONCE FERNÁNDEZ, Andrés
- PONT SUNYER, Maria Claustre
- PRAT VIGUÉ, Gemma
- PUIG DEL CASTILLO, Ignacio
- REGUANT COROMINAS, Francesca
- REMON MASIP, Jordi
- RIGAU CAÑARDO, Joaquin
- ROBERT CALVET, Ivan
- RODRÍGUEZ MAIZTEGUI, Idoia
- ROMERA BAURES, Montse
- ROMERO MENOR, Cesar
- ROSENDE-ROCA RODRÍGUEZ, Maitee
- RUBIO SANCHIZ, Olga
- SALINAS BECERRA, Cristina
- SALINAS DUFFO, David
- SALLÉS LIZARZABURU, Meritxell
- SAN GIL BETRIU, Anna
- SANS CAPDEVILA, Oscar
- SARRÓ MALUQUER, Salvador
- SAUMENCH PERRAMON, Roser
- SERRA MESTRE, Josep Maria
- SERRA RENOM, Jose Maria
- SOLA ORTIGOSA, Joaquim
- SUBIRÀ CASELLES, Maricel
- TARTARI DÍAZ ZORITA, Juan Pablo
- TIBAU MARTORELL, Ariadna
- TORRELLA MARCET, Marta
- TRIAS PUIG SUREDA, Isabel
- TRULLOLS GIL-DELGADO, Luis Fernando
- VALERO VENTURA, Sergi
- VEGA CASTRO, Maria Aránzazu
- VELASCO CONDADO, Pablo
- VIVES ARMENGOL, Joaquim
- XIBERTA PONS, Joan Manel
Pràctiques
Per a nosaltres, la pràctica és més poderosa que la teoria, i el model dels bons professionals, la nostra guía.
Objectius
L’objectiu principal de les pràctiques clíniques és obtenir els coneixements, habilitats i actituts pròpies d’un metge general per a exercir la professió de forma autònoma aprenent a partir de models: els metges i altres professionals sanitaris, guiats per un professional que es fa responsable de l’estudiant i facilita l’aprenentatge.
Les estades clíniques tindran lloc en diferents àmbits de l'atenció sanitària tant pública com privada. L'estudiant entra en contacte amb l’Atenció Primària, Urgències, Medicina i Cirurgia. Es familiaritzarà amb els rols dels professionals, les característiques i preocupacions dels pacients, així com l'organització en cadascun dels serveis visitats.
Durant les estades clíniques l'estudiant posarà en pràctica habilitats comunicatives per a relacionar-se amb pacients. Això li permetrà aproximar-se als problemes i temors del malalt i li farà més fàcil comprendre aquestes situacions i empatitzar amb ell.
Organització de les practiques clíniques
De tercer a cinquè curs
Les pràctiques clíniques es constitueixen en assignatures de 3è a 5è curs i finalitzen amb el rotatori 6è curs del grau.
Cadascuna d'elles té una guia docent que especifica aspectes fonamentals: objectius, metodologia, competències a aconseguir i, finalment, el sistema d'avaluació. És molt important tenir-los en compte perquè seran la guia a seguir independentment del lloc on es realizin les pràctiques.
Durant el període de les pràctiques els estudiants assistiran, durant una setmana, a 4 tallers d'estructuració i creixement personal. En ells es treballen competències transversals centrades en valors personals i de la professió, fortaleses per afrontar decisions, gestió de les pròpies emocions i la comunicació personal i interpersonal.
Curs |
Assignatura |
Lloc de realització |
Durada |
3º |
Pràctica Clínica Mèdica I |
Medicina Interna Geriatria |
5 setmanes |
4º |
Pràctica Clínica Mèdica II
Pràctica Quirúrgica |
Especialitats mèdiques
Cirurgia general i especialitats quirúrgiques |
4 setmanes
4 setmanes |
5º |
Atenció Primària (AP) Pediatria hospitalaria Pediatria AP |
Centres AP (CAPs) Serveis pediatria (CAPs) |
2 setmanes 3 setmanes 1 setmana |
Sisè curs
El 6è curs és eminentment pràctic. Els estudiants, supervisats per un tutor clínic, practicaran l'exercici de la medicina amb major autonomia, el que suposa un salt qualitatiu respecte a les pràctiques clíniques que s'han realitzat en cursos anteriors.
L'objectiu és que els estudiants, rotant per diferents nivells assistencials i especialitats clíniques, adquireixin un nivell de competència professional que els permeti abordar patologies més complexes, integrar els coneixements i habilitats adquirides, realitzar una correcta presa de decisions i desenvolupar actituds, valors i comportaments ètics centrats en la persona malalta.
El Rotatori en el seu conjunt consta de 6 assignatures:
Assignatura |
Durada |
Rotació en Especialitats Mèdiques |
9 setmanes |
Rotació en Especialitats Quirúrgiques |
9 setmanes |
Rotació en Atenció Primària |
2 setmanes |
Rotación Lliure |
6 setmanes |
Rotació Socio-Sanitària |
2 setmanes |
Rotació Social |
2 setmanes |
A la rotació social es fomenta el caràcter humanístic i social de la medicina i l'altruisme des d'un punt de vista relacionat amb la salut.
A més durant el rotatori es realitzaran les següents activitats:
- 6 guàrdies de 12 hores. A la Guia de l'Rotatori es pot trobar tota la informació.
- Sessions d'integració de coneixements i d'habilitats: s'inicien a partir de gener. Són presencials i serveixen per reforçar l'aprenentatge.
- Seguiment d'un tutor acadèmic del Rotatori que ajudarà l’estudiant a reflexionar sobre el procés d'aprenentatge al llarg de tot el curs.
Les practiques clíniques es realitzen, principalment, en els hospitals universitaris i associats:
Centres Sanitaris Universitaris
- Althaia, Xarxa Assistencial Universitària de Manresa
- Fundació Hospital Asil de Granollers
- Hospital Universitari General de Catalunya
- Equip d’Atenció Sanitària Sardenya
Centres Sanitaris associats
Prerequisits i admissió
Procés d’admissió al Grau en Medicina
Curs 2020-2021
El procés d’admissió al Grau en Medicina està orientat a tots els candidats que volen cursar els estudis de Medicina a UIC Barcelona durant el pròxim curs 2020-2021. Per poder iniciar aquest procés, els candidats han de complir els requisits següents:
Requisits per vies d’accés
Alumnes de batxillerat
Han de tenir, com a mínim, les notes de mitjana següents en l’expedient de l’últim curs acabat:
- Branca ciències/salut: 7
- No relacionada amb salut: 8
Alumnes de cicles formatius de grau superior de salut
- Nota mínima de l’últim curs finalitzat: 8
Alumnes amb estudis universitaris iniciats:
En el Grau en Medicina
- En el Grau en Medicina
- Alumnes de 1r: han de justificar la nota mínima de 7 de segon de batxillerat i fer proves d’admissió.
- Alumnes de 2n: han de justificar la nota de l’expedient:
- Amb una nota mitjana d’expedient 8 o superior no han de fer proves d’admissió, però sí l’entrevista personal.
- Amb una nota d’expedient entre un 7 i un 7,99 han de fer les proves d’admissió.
- Alumnes de 3r o superior del Grau en Medicina: han de justificar una mitjana de 8 de l’expedient, no han de fer proves d’admissió, però sí entrevista personal.
- En un altre grau que no sigui Medicina: han de justificar la nota de l’últim curs finalitzat i fer proves d’admissió:
- De la branca de la salut: 7
- No relacionada amb salut: 8
Alumnes amb estudis universitaris acabats
Han de justificar un 7 de mitjana de l’expedient universitari. Han de fer proves d’admissió.
Alumnes procedents del batxillerat internacional o de fora d’Espanya
Els alumnes procedents de fora d’Espanya han de fer les proves d’admissió i competir amb la resta d’alumnes espanyols. Com a requisit mínim per accedir a les proves d’admissió se’ls exigeix una nota mínima de 7 sobre 10 de l’últim curs finalitzat (batxillerat cientificotecnològic).
Requisits generals
És indispensable disposar d’un nivell d’anglès igual o superior al B2. Si l’acrediten de manera oficial estan exempts de fer l’examen d’anglès el dia de la prova d’admissió.
Si compleixes els requisits exposats has de seguir els passos següents per inscriure’t al procés d’admissió:
- Omplir una sol·licitud en línia
- Una vegada omplerta la sol·licitud, l’estudiant rebrà un missatge electrònic amb la documentació necessària per poder venir a fer les proves d’admissió.
- Quan la documentació estigui tramitada rebrà un correu electrònic confirmant la data de realització de les proves.
Data límit per lliurar la documentació és el 20 d'abril (doc.medicina@uic.es).
Proves d’admissió
Hi ha una única data de proves per a Medicina: dissabte 9 de maig de 2020 (prova online)
Les proves es fan al Campus Sant Cugat (c/ Josep Trueta, s/n, Sant Cugat), comencen a les 9 h del matí i tenen una durada aproximada de quatre hores.
Les proves d’admissió es fan en castellà.
Contingut de la prova
- Test específic de coneixements de biologia, química, física i matemàtiques (nivell de 1r de batxillerat)
- Test de raonament
- Test psicotècnic
-
Resolució i comentari d’un cas
* Test de nivell d’anglès (en cas de no tenir un nivell B2 certificat)
Resultats de les proves
Aproximadament quinze dies hàbils després d’haver fet la prova d’admissió el candidat rebrà un missatge electrònic que li’n comunicarà el resultat. Els resultats poden ser:
- Admès: el candidat ha estat admès al Grau en Medicina. Resultat definitiu.
- En espera: el candidat ha quedat en llista d’espera. Vol dir que per nota de rànquing no ha estat admès, però pot quedar en espera de possibles places vacants.
- No admès: vol dir que el candidat queda exclòs del procés per accedir al Grau en Medicina.
Els candidats que hagin estat admesos rebran una carta oficial d’admissió via correu electrònic que explica els passos que han de seguir per reservar la plaça i la matriculació posterior.
La matriculació de l’alumnat de nova incorporació es farà efectiva a partir del mes de juliol, un cop publicats i aprovats els resultats de les PAU.
En el cas de ser admès a la Universitat, paral·lelament, per accedir al sistema universitari espanyol l’alumne ha de tramitar la credencial de la UNED. Els alumnes externs a la Unió Europea han de demanar l’homologació del títol.
Trasllat d’expedient (estudiants de Medicina d’altres centres)
L’acceptació de trasllats d’expedient està supeditada a les places vacants després del tancament del curs acadèmic actual. Tots els estudis de convalidació o reconeixement es fan el curs en què es produeix l’admissió.
Es valora cada cas estudiant-ne la proposta de convalidació i se cita el candidat a una entrevista personal per comunicar-li el resultat de l’estudi. Les dates d’entrevistes per a trasllats del curs 2020-2021 són:
- 30 de març (per als alumnes que han entregat la documentació abans del 6 de març)
- 22 de juny (per als alumnes que han entregat la documentació abans del 5 de juny )
Reconeixement de crèdits (alumnes que són admesos després de les proves d’admissió)
L’estudi de convalidació que duu a terme la Comissió de Trasllats i Convalidacions de la Facultat de Medicina es fa un cop han estat admesos. Només es fan estudis de reconeixement o convalidació l’any d’accés a la universitat.
Els alumnes que els vulguin sol·licitar, han d’entregar la documentació requerida junt amb els documents per a la prova d’admissió. La data límit per demana convalidacions és el 14 de juny.
Procés d'admissió per a dues o més titulacions
Els candidats que volen optar a més titulacions a UIC han de fer una sol·licitud d’admissió en línia per a cadascuna de les titulacions que hagin triat https://web.uic.es/progs/admis/controls/solicitud_estudi.php?lg=0 i aportar la documentació necessària per a cada titulació*.
* Les taxes de les proves només s’abonen una vegada.
Cal comunicar la voluntat d’inscriure’s a dues titulacions al Servei d’Informació i Admissions (935 042 000).
S’hauran d’efectuar les proves d’admissió corresponents a cadascuna de les titulacions que s’hagin triat.
Informació de contacte
Ana Catena
acatena@uic.es
Servei d’Informació i Admissions: 935 042 000
L'acollida als estudiants de primer curs es realitza en unes jornades de benvinguda a l'inici del curs. Si vols conèixer el programa de les jornades, descarrega aquí el document específic:
Beques i finançament
Beques
UIC Barcelona disposa d'un servei de beques procedents tant de fons públics (MEC o AGAUR) com de fons privats o de la mateixa universitat.
Per saber-ne més, consulta els següents enllaços:
Finançament
Les diferents modalitats de pagament estan subjectes a les condicions de finançament de cada una de les carreres.
A continuació trobaràs un document en el qual es pot veure quines són aquestes condicions:
Descomptes
Per estudiar una carrera de grau a UIC Barcelona, les persones que ho desitgin poden beneficiar-se d'una sèrie de descomptes, segons unes condicions determinades.
Preguntes freqüents
Per què estudiar a UIC Barcelona?
- Som l’única universitat de l’Estat que, durant quatre anys consecutius, ha aconseguit que més del 99 % dels estudiants superin la nota de tall del MIR.
- Disposem d’instal·lacions capdavanteres, entre les quals hi ha un Centre Integral de Simulació avançada de 1.000 m2 equipat amb les últimes tecnologies.
- Tenim un fort component pràctic: els nostres professors són professionals en actiu i a les pràctiques clíniques la ràtio és d’un tutor per alumne. Utilitzem metodologies docents actives en grups reduïts: mètode del cas, aprenentatge basat en problemes, simulació clínica, etc.
- Les pràctiques clíniques es fan a l’Hospital General de Granollers, Fundació Althaia, Hospital General de Catalunya, Hospital Quirón, Hospital Plató, Hospital de Terrassa, Hospital de Mollet i centres d’atenció primària Aceba, entre d’altres.
- La nostra facultat ha obtingut la millor posició en l’únic estudi de clima educatiu que compara diferents facultats espanyoles.
Dades generals del Grau
Quantes places hi ha al Grau en Medicina?
90 de nacionals i 10 d’internacionals.
Quant costa el primer curs de Medicina? Quin tipus de beques o ajuts puc obtenir per estudiar Medicina a UIC Barcelona?
Pots consultar a la nostra pàgina web el preu del primer curs del grau que varia segons l’índex de preus de consum. També podràs consultar les opcions de beques, descomptes, gratuïtat i condicions de finançament a uic.es/beques.
Cal comprar llibres per a les classes o altres materials addicionals?
No, el material docent el podràs trobar a la plataforma electrònica de la Universitat i a la Biblioteca. No hi ha despeses significatives associades al material.
Quin és l’horari de les classes?
Les classes teoricopràctiques es duen a terme principalment a la tarda. S’ha de tenir en compte que també es fan pràctiques de diferents assignatures (dissecció, laboratoris, centres clínics...), que habitualment tenen lloc al matí.
Quan comencen les pràctiques?
Des del primer curs l’alumne entra en contacte amb l’entorn clínic i en paral·lel es fan classes teoricopràctiques en grups reduïts a les instal·lacions de la Universitat. Les pràctiques clíniques tutelades són un component important de la docència a UIC Barcelona i s’intensifiquen a partir de tercer curs, fins que el sisè curs l’alumne fa 30 setmanes de rotacions en els centres assistencials nacionals o internacionals.
Vies d’accés al Grau
Què passa si vaig acabar el batxillerat el curs passat i no he iniciat estudis universitaris?
Prenem com a nota de tall la nota de segon de batxillerat, un 7 en el cas d’haver cursat un batxillerat científic o tecnològic i un 8 en la resta de casos.
Em puc presentar per la via de batxillerat en el cas d’haver començat o acabat estudis universitaris?
No, la via d’accés per a estudis universitaris iniciats o finalitzats és específica i es no pot utilitzar la nota de primer de batxillerat per accedir al Grau.
Puc accedir a les proves d’admissió des del batxillerat social, humanístic o artístic?
Sí, sempre que compleixis els requisits d’accés, és a dir, nota del curs finalitzat superior a 8. Has de tenir en compte que les proves contenen exàmens específics de biologia, química, física i matemàtiques de nivell de primer de batxillerat.
Puc presentar-me a les proves si he cursat un Cicle Formatiu de Grau Superior no relacionat amb la salut?
No, exclusivament s’hi poden presentar els alumnes de Cicle Formatiu de Grau Superior relacionats amb la salut.
Proves i procés d’admissió
Quan és la prova?
Es fa una única prova d’admissió el dissabte 9 de maig.
Quantes persones venen a les proves d’admissió?
Al voltant de 600.
Puc consultar models d’examen de les proves?
No facilitem models d’exàmens d’anys anteriors. En el cas de la prova específica suggerim que revisis un o diversos llibres de primer de batxillerat. I en el cas de la prova de raonament pots buscar-ne exemples a internet per tenir una idea del tipus d’examen.
L’examen és tipus test?
Sí, a excepció de la resolució i el comentari d’un cas, que s’ha de desenvolupar per escrit.
Quin nivell d’anglès es requereix per a l’examen?
Nivell igual o superior al B2.
Quin és el pes de la nota de l’expedient i de les proves?
Un 10 %, la nota d’expedient dels estudis anteriors i un 90 %, les proves d’admissió.
Quin és l’horari de les proves?
De 9.00 h a 14.00 h aproximadament.
Quant duren les proves?
Les proves duren entre quatre i cinc hores, que es reparteixen de la manera següent:
- Test psicotècnic (30 min)
- Test de raonament (45 min)
- Test específic de Biologia, Química, Física i Matemàtiques (1 h 30 min)
- Resolució i comentari d’un cas (45 min)
És necessari tenir un nivell B2 d’anglès, en cas de no tenir-lo l’alumne haurà de fer una prova de nivell d’anglès el mateix dia de la prova.
He fet el batxillerat científic/biosanitari però no he fet Física a primer. He d’examinar-me de Física a l’examen d’admissió?
Sí, és obligatori fer les quatre proves específiques.
Quan sabré els resultats de les proves d’admissió?
Els resultats es comunicaran via correu electrònic aproximadament 15 dies hàbils després d’haver fet les proves.
Si estic en llista d’espera, quan puc saber el resultat definitiu?
La llista d’espera es tanca definitivament dues setmanes després de l’inici de les classes (finals de setembre). A més a més, fins que no es publiquen les notes de tall de la universitat pública gairebé no hi ha moviment en la llista d’espera.
Si he estat admès, quin és el pas següent?
Rebràs una carta d’admissió amb els passos a seguir per poder fer la reserva de plaça, que correspon al 20 % de l’import del primer curs.
En el cas que finalment no cursi els estudis a UIC Barcelona després d’haver fet la reserva de plaça, recupero l’import de la reserva?
La reserva de plaça només es retorna en el cas que no superis el batxillerat o les proves d'accés a la universitat (selectivitat). Aquesta clàusula es reflecteix en el document de condicions generals.
Mobilitat internacional
Estudia temporalment a l'estranger
Participa durant un semestre o un curs en una de las universitats associades amb la teva facultat, o cerca una institució a l'estranger on realitzar les teves pràctiques.
Si vols conèixer els criteris específics de mobilitat outgoing del Grau en Medicina, descarrega aquí el document específic:
Per saber tot el que has de fer abans, durant i després de la mobilitat, consulta aquí la secció “Estudia a l’estranger” i descarrega’t aquí tota la documentació específica de la teva facultat:
- Oportunitats i requisits de mobilitat
- Convenis de mobilitat UIC Barcelona, selecciona la teva facultat
A més a més, també pots:
- Participar durant l’estiu a les Berkeley Summer Sessions (activitat extra curricular), la millor universitat pública del món.
Estudia temporalment amb nosaltres
Si ets estudiant d’una altra universitat espanyola o estrangera, pots fer una estada de mobilitat a UIC Barcelona, durant un semestre o un any acadèmic.
Si vols conèixer els criteris específics de mobilitat incoming del Grau en Medicina, descarrega aquí el document específic:
Normativa
Normativa de permanència
L'article 9 del Reglament Intern de Gestió Acadèmica, aprovat en data 15/05/2017, sobre Crèdits matriculables per curs i règim de permanència, queda modificat per al Grau en Medicina en els següents termes (aplicable a partir del curs 2018-2019):
- Per poder continuar els estudis de la titulació, l'alumne haurà d'haver superat el 60% dels crèdits matriculats a cada curs, exceptuant el primer curs acadèmic que haurà d'haver superat un mínim de 40 ECTS i, en el segon any, un mínim de 90 ECTS corresponents a les assignatures dels dos primers cursos acadèmics.